روش های تقویت گل های آپارتمانی در خانه

روش های تقویت گل های آپارتمانی
روش های تقویت گل های آپارتمانی

تقویت گل های آپارتمانی : شاید شما هم گیاهان مختلفی در خانه داشته باشید ولی حس میکنید که حالشون خوب نیست و رشد خوبی ندارند پس حتما تا آخر این مطلب رو مطالعه کنید ما به شما نحوه تقویت گیاهان آپارتمانی رو خواهیم گفت و روش هایی که به شما کمک میکنه گیاهانی شاداب داشته باشید، استفاده از کودهای مختلف، نحوه صحیح آبیاری، خاک مناسب و نور کافی هم جزو نکات مهم در تقویت گیاهان آپارتمانی می باشد پس اولین نکته این است که شما نیازهای گیاهان خود را به خوبی درک کرده باشید. با من همراه باشید تا انتهای این مطلب.

اولین و مهمترین نکته در نگهداری گیاهان آپارتمانی

همانطور که درابتدای مطلب گفتیم فراهم کردن شرایط مناسب نگهداری از کلیدی ترین نکات می باشد اگر شما شرایط مناسب فراهم نکنید و اقدام به کوددهی کنید در عمل هیچ حرکت مثبتی برای تقویت انجام نداده اید در ادامه رایج ترین اشتباهاتی که ممکن است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی انجام دهید را شرح خواهیم داد

  • زیاده روی در آبیاری (برای گیاهانی که نیاز آبی کم و یا متوسطی دارند)
  • قرار دادن در مکانی که نور مناسبی به گیاه نرسد (گیاهان مقاوم به نور کم هم برای داشتن رشد خوب به نور نیاز دارند ولی در صورت نداشتن نور از بین نخواهند رفت)
  • تعویض نکردن گلدان (زمانی که گیاه به رشد کافی رسید و ریشه آن از زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر بکنید)
تقویت گیاهان آپارتمانی
تقویت گیاهان آپارتمانی

راههای تقویت گل های آپارتمانی

خب با مشکلاتی که ممکن است برای گیاهان شما اتفاق بیوفتد آشنا شدیم حال میخواهیم ببینیم چطور گیاهان خود را تقویت کنیم

بنر گل من و تو
آبیاری دقیق و متناسب با گیاهان

اولین نکته در تقویت گیاهان آپارتمانی از بین نبردن آنها است آبیاری زیاد و یا کم باعث مرگ گیاه شما خواهد شد ولی این را بدانید که هیچ گیاهی از کم آبی از بین نخواهد رفت و بیشتر مشکلات از آبیاری زیاد اتفاق می افتد. پس بعد از تهیه گیاهان مطالعه ای در خصوص نحوه آبیاری آنها بکنید تا بسته به گیاه از شرایط آبیاری آن مطلع شوید.

همیشه بعد از ابیاری آب اضافی باید از زیر گلدان خارج شود تا آب در انتهای گلدان جمع نشود، جمع شدن آب در زیر گلدان و نداشتن زهکشی مناسب موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاهان شما خواهد شد. خیلی از خانم ها برای اینکه حس دوست داشتن را برای گیاهان خود نشان دهند اقدام به آبیاری بیش از اندازه میکنند که این کار در انتها موجب مرگ گیاهان شما خواهد شد.

در ضمن سعی کنید 24 ساعت قبل از آبیاری، آب را درون ظرفی در باز بریزید تا تمام املاح و نا خالصی های آن خارج شود، بهترین آب برای آبیاری آب مقطر و هم دما شده با محیط می باشد.

بیشتر در خصوص آبیاری زیاد صحبت کردیم ولی باید گفت که آبیاری کم هم میتونه برای گیاهان شما مشکل آفرین باشه که در زیر برخی از نشانه های آن را خواهیم گفت :

  • رشد خیلی کم و آهسته برگ گیاهان
  • قهوه ای، زرد و پیچ خوردن لبه برگها
  • گلها و برگها خیلی زود از روی گیاه  می افتند
آبیاری درست گیاهان
آبیاری درست گیاهان

استفاده از کودهای مختلف برای تقویت گیاهان آپارتمانی

همه گیاهان برای داشتن رشد خوب نیاز به تغذیه دارند مخصوصا اگر از خاک های سبک برای نگهداری استفاده میکنید، گیاهیان گلدار برای داشتن رشد خوب و گلهای زیبا بیشتر از سایر گیاهان به کود نیاز خواهند داشت. 3 عنصر مهم در کود، نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد که نیتروژن باعث رشد برگ‌ها و شاخه‌ها خواهد شد و فسفر نیز برای شکوفا شدن گل‌ها مهم و ضروری است.

یک نکته مهم برای زمانی که میخواهید از کود استفاده کنید این می باشد که بهتر است خاک گلدان را قبل از کودهی مرطوب کنید این کار موجبب میشود در صورت تماس کود با ریشه، ریشه گیاه آسیب نبیند. ولی بهتیرن روش این می باشد که کود را در آب حل کنید و سپس به شکل آبیاری به گیاهان خود بدهید.

کوددهی ا برای خیلی از گیاهان در زمستان باید متوقف کرد چون گیاهان در این فصل به خواب زمستانی می روند پس فصل بهار و تابستان را برای کودهی انتخاب کنید (البته حتما به نوع گیاه و زمان خواب آن دقت کنید چون برخی از گیاهان در زمستان هم به نیاز دارند) سعی کنید از کودهای ارگانیک استفاده کنید.

از کودهای حیوانی پوسیده هم میتوانید برای گیاهان خود استفاده کنید فقط حتما کود حیوانی پوسیده تهیه کنید.

برای گیاهان خانگی چه نوع کودی مناسب تر است؟
برای گیاهان خانگی چه نوع کودی مناسب تر است؟

استفاده از نور غیر مستقیم

بیشتر گیاهان که ما در خانه نگهداری میکنیم به نور فیلتر شده و غیر مستقیم نیاز دارند چون نور زیاد باعث سوختگی برگها و بیحال شدن گیاهان می شود. اگر به صورت علمی بخواهیم بررسی کنیم هم باید گفت که گیاهان برای رشد به 2 طیف نوری آبی و قرمز نیاز دارند که نور آبی وظیفه رشد برگها و نور قرمز رشد جوانه ها را برعهده دارند، طبق تحقیقاتی که انجام شده گیاهانی که در سایه رشد می‌کنند نور قرمزی بیشتری دریافت میکنند بنابراین برای تشویق گیاهان خود به گل دهی میزان نور مستقیم آفتاب آن را کم کنید. البته توجه داشته باشید که برخی از گیاهان به نور مستقیم برای داشتن رشد بهتر ننیاز دارند پس نمیشه یک نسخه کلی برای همه گیاهان در نظر گرفت.

نور فیلتر شده برای کاکتوس
نور فیلتر شده برای کاکتوس

استفاده از مواد مغذی خانگی

خیلی راحت میتوانید از مواد مغذی که در خانه خود دارید برای گیاهان استفاده کنید مثلا آب برنج، پاستا، سیب زمینی، تخم مرغ (البته همگی بدون نمک) به گیاهان خود بدهید تا رشد خوبی داشته باشند از این آبها میتواند هفته ای یکبار استفاده کنید.

استفاده از آسپرین برای تقویت گل های آپارتمانی

استفاده از اسپرین یکی از توقیت کننده های عالی برای گیاهان آپارتمانی می باشد، به این دلیل آسپرین مناسب می باشد که در ترکیبات این قرص ماده‌ای به نام اسید سالیسیلیک وجود دارد که این ماده به خوبی به سلامت گیاهان شما کمک خواهد کرد.اسید سالیسیک ماده‌ای است که گیاه در هنگام استرس، کم آبی و مشکلات دیگر تولید کرده و در برابر مرگ مقاومت می‌کند.

درسته که استفاده از این قرص موجب تقویت گل های آپارتمانی میشود ولی توجه داشته باشید که استفاده از آسپرین برای گیاهان باید با دقت و تخصص انجام شود. اگر در استفاده از این دارویی زیاده روی شود گیاه را دچار لکه‌های قهوه‌ای می کند و موجب سوختن برگها خواهد شد. بهترین راه استفاده از آسپرین این است که آن را داخل آب رقیق کنید و داخل اسپری ریخته و به شکل غبار پاشی روی برگهای گیاه بپاشید البته میتوان به شکل آبیاری هم استفاده کرد.

علائم و عوامل کمبود آهن در گیاهان و رفع آن
علائم و عوامل کمبود آهن در گیاهان و رفع آن
استفاده از قرص آهن

از دیگر عناصری که گیاهان شما به آن نیاز دارند آهن می باشد که میتوان با استفاده از قرص آهن این نیاز را برطرف کرد برای این کار می توانید چای کیسه ای را با یک عدد قرص آهن ترکیب کنید و به گیاهان بدهید برای این کار چای کیسه ای که قبلا استفاده شده را خشک کنید و تفاله آن را با قرص آهنی که پودر شده مخلوط کنید و سپس آن را در یک لیتر آب حل کنید و به مدت پنج دقیقه اجازه دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند و سپس آن را به شکل آبیاری به گیاهان خود بدهید.

رطوبت را بالا ببرید

خیلی از گیاهان آپارتمانی مثل سرخس به رطوبت بالایی برای رشد و شادابی نیاز دارند سعی کنید که گیاهان را در کنار هم قرار تا رطوبت محیط نگهداری بالاتر بره، کمبود رطوبت مخصوصا در فصل زمستان می تونه آسیب های زیادی به گیاهان شما بزند پس یکی از نکات مهم در تقویت گیاهان آپارتمانی فراهم کردن رطوبت مورد نیاز در تمام فصوصل سال می باشد.

روش های مختلفی برای ایجاد رطوبت وجود دارد که میتوان به اسپری کردن آب روی برگها (البته نه در هنگام ظهر)، استفاده از حالت جزیره ای برای گلدان ها، کنار هم قرار دادن گلدان ها و قرار دادن آب روی بخاری نام برد.

تعویض به موقع گلدان

تعویض گلدان یکی از اصلی ترین کارهایی که در نگهداری گل و گیاه باید توجه کنیم تعویض به موقع گلدان می باشد چون اگر شما زودتر از موعد اقدام به تعویض گلدان کنید رشد گیاه متوقف خواهد شد و اگر دیر هم انجام بدید گیاه شا در همان وضعیت قبلی خواهد ماند. بهتر است تعویض گلدان را در اوایل بهار انجام بدید ولی اگر شرایط گلخانه ای را براش فراهم میکنید هر زمانی میتوانید این کار را انجام بدهید.

چه زمانی گلدان را تعویض کنیم؟ جواب این سوال به شکل عمومی اینگونه است که هر زمانی مشاهده کردید ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شده زمان تعویض گلدان می باشد.

تعویض گلد ان و شوکه شدن گیاه
تعویض گلد ان و شوکه شدن گیاه
گیاهان خود را تمیز کنید

اگر میخواهید که نور کافی جذب گیاه شما شود حتما از تمیز کردن برگها غافل نشوید، گرد و غبار روی برگ‌ها مانع از جذب نور و فتوسنتز می‌شود در صورت وجود غبار روی برگها فتوسنتز در گیاه کاهش پیدا میکند و رشد گیاه متوقف خواهد شد. به هیچ وجه از مواد شیمایی برای تمیز کردن استفاده نکنید که خود عامل از بین رفتن گیاهام می باشد برای تمیز کردن برگ گیاه از آب گرم و پارچه استفاده کنید.

سطح برگها را با استفاده از یک دستمال مرطوب به آرامی تمیز کنید و یا آن را زیر آب بگیرید و خشک کنید. یک نکته بسیار مهمی که در هنگام تمیز کردن توجه کنید این است که اگر مشاهده کردی که بری از برگها خشک و بیمار هستند حتما آنها را جدا کنید.

تقویت گیاهان آپارتمانی - تمیز کردن برگها
تقویت گیاهان آپارتمانی – تمیز کردن برگها
جدا کردن شاخه های مریض و خشک

سعی کنید گلهای و برگهای خشک را از گیاهان خود جدا کنید که هم ظاهری زیبا داشته باشند و هم انرژی گیاه صرف رشد شود، این کار باعث میشه که گیاه شما قدرت زیادتری برای رشد و جوانه زدن داشته باشد، پس حتما هر چند وقت گیاه را بررسی کنید و شاخه برگها و گلهای خشک شده را از گیاه جدا کنید.

مراقب آفات و بیماری ها باشید

برای تقویت گل های آپارتمانی حتما باید مراقب باشید که گیاهان شما دچار آفت نشود پس هر چند روز یکبار گیاه را بررسی کنید، حشراتی مانند شپشک، مگس ها، پشه ها و… موجب کند شدن رشد گیاه و در نهایت مرگ خواهد شد اگر شما بیماری را در روزهای اول بتوانید تشخیص بدهید به راحتی آن را میتوان از بین برد ولی اگر مشکل گیاهان طولانی شود از بین بردن عامل بیماری کمی کار سختی خواهد شد.

از سیر، مایع ظرفشویی میتوان به عنوان حشره کش های خانگی استفاده کرد ولی هیمشه حشره کش دم دستتون باشه که به محض مشاهده روی گیاه اسچری کنید اگر مشکل از بین نرفت سراغ افت کش های حرفه ای بروید. ولی در اکثر موارد اگر بیماری رشد نرده باشه با اقدامات اولیه از بین خواهد رفت.

موسیقی عامل تقویت و رشد گیاهان

شاید در خیلی از جاها این نکته را مطالعه کرده باشدی که موسیقی در رشد گیاهان تاثیر دارد طبق تحقیقات انجام شده وقتی گیاهان در محیطی که موسیقی آرام و کلاسیک پخش می‌شود قرار داشته باشند دوره گلدهی و میزان رشد آنها نسبت به گیاهانی که هیچ موسیقی برای آنها پخش نشده است بیشتر و بیشتر می باشد. در ضمن طبق همین تحقیق موسیقی‌های خشن مثل موسیقی متالیک می‌تواند بدی بر روی رشد گیاهان شما داشته باشد پس هر موسیقی برای گیاهان مناسب نمی باشد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مگر گیاهان به موسیقی گوش میدهند؟ پاسخ خیر است ولی ارتعاش صدا بر روی برگ‌ها باعث می‌شود حرکت سلول‌های گیاهی بیشتر شده و گل‌ها برای جوانه زدن تشویق و تحریک شوند.

موسیقی عامل تقویت و رشد گیاهان
موسیقی عامل تقویت و رشد گیاهان

آخرین نکته

زمانی که گیاهان وارد فصل بهار و تابستان می شوند نیازهای آب، نور، تغذیه و… افزایش پیدا میکند پس آماده باشدی تا همه آنها را به موقع و درست پاسخ بدهید تا رشد خوبی داشته باشند تقویت گیاهان آپارتمانی صرفا کوددهی نیست بلکه برطرف ردن نیازهای متناسب با هر گیاه خود نکته بسیار مهمی می باشد. امیدوارم با رعایت این نکات خانه ای سرشار از گلهای زیبا داشته بشاید.

مطالب مرتبط :

زیبایی و طراوت خانه با چیدمان خاص گل و گیاه

اثرات عجیب و بار نکردنی نگهداری گل و گیاه در خانه

چراغ رشد برای گل و گیاه