6 روش فوق العاده ضدعفونی کردن خاک گلدان در خانه + عکس

ضدعفونی کردن خاک گلدان
ضدعفونی کردن خاک گلدان

روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان : بعضی مواقع ما بعد از تعویض گلدان و یا خاک میبینیم که گیاه دچار بیماری های قارچی میشه و از تعویض خاک پشیمون میشیم، درسته اگر شما از خاک های مناسب و مطمئن برای گلدان خود استفاده نکنید دچار چنین مشکلاتی خواهید شد. در ترکیب خاک احتمال وجود بیماری های قارچی و باکتری های مضر وجود دارد پس حتما قبل از استفاده از خاک های مختلف حتما اونها رو ضد عفونی کنید. ما در این مطلب روش های مختلف غیر شیمیایی رو برای ضد عفونی کردن خاک خدمت شما ارائه میکنیم با ما همراه باشید.

خاک مناسب برای کاشت بذر و گیاهان

خاک گلدانی که گیاهان خودتون رو در اون میکارید اگر دارای بیماری یا تخم حشرات باشه به مرور رشد گیاهان شما رو کم میکنه و حتی باعث مرگ آنها هم خواهد شد پس یکی از راههایی که میتونید خاک رو ضدعفونی کنید و با خیال راحت از اون استفاده کنید حرارت دادن به خاک هست که پاستوریزه کردن خاک هم بهش میگن. با این کار اکثر موجودات را از بین خواهید برد. فقط کافیه که خاک شما و 82 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه حرارت ببینه و بعد از اون راحت از این خاک میتونید استفاده کنید.

مزایای ضدعفونی کردن خاک

زمانی که شما به صورت مدام از یک خاک برای گلدان یا باغچه خود استفاده میکنید این خاک حاوی باکتری های بیماری زا، ویروس ها، حشرات و قارچ ها خواهد شد، و همین دلیل هم کافی هست تا بیماری های مختلف به گیاهان کاشته شده در این نوع از خاک ها افزایش پیدا کند. در این زمان هست که ضد عفونی کردن خاک میتواند راهی برای کاهش بیماری ها و بهبود بخشیدن به کیفیت خاک شما باشد. یکی دیگر از مزایای ضدعفونی کردن خاک از بین بردن تخم علف های هرز می باشد. اکثر کسانی که به تولید نهال مشغول هستند تمایل دارند که از خاک استریل شده استفاده کنند. ضد عفونی کردن خاک زمانی به درد شما میخوره که شما قصد استفاده مجدد از خاک گلدان دوباره رو دارید.

بنر گل من و تو
ضد عفونی کردن خاک گلدان
ضد عفونی کردن خاک گلدان

چگونه خاک گلدان را ضد عفونی کنیم ؟

من بهتون پیشنهاد میکنم که به هیچ وجه به خاک هایی که از بیرون و گل فروشی ها میخرید اعتماد نکنید(با تمام احترام به فروشندگان) و عمل ضدعفونی کردن را حتما در خانه انجام دهید، اگر برای گلدان و گیاهان خانگی میخواهید ضدعفونی را انجام دهید روش های راحت و آسانی وجود دارد که میتوانید به راحتی آنها را در خانه انجام دهید که در ادامه به بررسی روش ها می پردازیم:

ضد عفونی خاک در داخل فر

یجورای میخواد بشه دستور آشپزی 🙂 خانم های عزیز قبل از انجام کار فر رو در دمای 80 درجه سلسیوس تنظیم کنید تا گرم بشه و سپس خاک رو داخل یک کاغذ شیرینی پزی بریزید و دورش فویل آلومینیومی بکشید و اون رو برای مدت 30 دقیقه داخل فر قرار دهید، توجه داشته باشید که در این مدت هر 10 دقیقه خاک رو تکان بدید که گرما به تمامی قسمت ها برسه. نکته مهم اینه که این خاک رو برای مدت 2 ماه در مکانی تاریک یا انبار قرار دهید تا میکروارگانیسم های مفیدی که در اثر حرارت از بین رفتن دوباره افزایش پیدا کنند.

این عمل ممکن بوی بدی ایجاد کنه پس اگر زیاد حساس هستید خارج از خانه انجام دهید

اگر میخواهید خارج از خانه انجام دهید میتوانید خاک را داخل یک قابلمه ریخته و به مدت 20 دقیقه در دمای 80 درجه قرار بدین و همانند بالا هر 10 دقیقه یکبار اون رو تکان بدهید تا حرارت به همه خاک برسه.

ضدعفونی کردن خاک گلدان در فر
ضدعفونی کردن خاک گلدان در فر

استفاده از کیسه و روش بخار

یکی دیگه از روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان در این روش مخلوط خاک گلدان را در یک کیسه‌ ی گرم پر میکنیم و سپس به اندازه یک لیوان داخل کیشه آب اضافه میکنیم و با خاک محلوط میکینم که خاک مرطوب شود. حال کیسه را روی یک تابه قرار میدهیم و سپس روی کیسه 2 یا 3 عدد سوراخ ایجاد میکنیم. این سوراخ ها باعث خروج بخار و همچنین کاهش فشار داخل کیسه میشوند. توجه داشته باشید که دما نباید از 80 درجه سلسیوس بالاتر شود در غیر این صورت موجب تبدیل شدن مواد مفید به مواد مضر در داخل خاک خواهند شد. شما میتوانید به جای کیسه از یک ظرفی که فقط بخار از آن خارج شود استفاده کنید مدت زمانی هم حدود 30 دقیقه می باشد.

استریل خاک گلدان با آب جوش

کافیه شما خاک را قبل از استفاده داخل گلدان ها بریزید و بعد آب جوشیده ( 100 درجه ) را روی خاک بریزید به اندازه ای که آب از زیر گلدان خارج بشه، این کار باعث میشه که هر موجود غیر مفیدی در خاک گلدان شما هست از بین بره و شما خاک رو به همین راحتی استریل کردید.

استریل خاک گلدان با آب جوش
استریل خاک گلدان با آب جوش

استفاده از مواد شیمیایی

قارچهای پارازیت خاکزی از جمله فیتوفترا ،پی تیوم ،فوما ،فوزاریوم ،آرمیلاریا ،رزلینا و چندین قارچ خاکزی دیگر در شرایط مختلف خاک از نظر درجه حرارت و رطوبت توانایی تولید پوسیدگی ریشه، پوسیدگی بذر، مرگ گیاهچه، پژمردگی و خشکیدگی را دارند. بسیاری از این قارچهای انگل گیاهی با کاربرد یکی از سموم قارچ کش به صورت مخلوط نمودن مستقیم سم با خاک و یا کاربرد آن در آب آبیاری قابل کنترل خواهد بود.

در به کارگیری مصرف سموم قارچ کش و باکتری کش و حتی نماتد کش باید به بی خطر بودن آن برای گیاه مورد نظر اطمینان داشت، به تحقیق ثابت شده است که قارچ کش متالاکسیل +Zineb برای کنترل پوسیدگی ناشی از گونه های مختلف قارچ پی تیوم در شمعدانی مؤثر است، همچنین از قارچها Prothiocarb نیز می توان برای کنترل گونه های مختلف پی تیوم استفاده نمود. در میخک برای کنترل پژمردگی ناشی از فوزاریوم قارچ کش های Zineb و یا بنومیل اثر فوق العاده ای دارد.

ضد عفونی کردن خاک گلدان به روش شیمیایی
ضد عفونی کردن خاک گلدان به روش شیمیایی

سایر موارد که باید بدانید

در بگونیا قارچ کش Previcur به مقدار 0/15% و فوزاالاکسیل به مقدار 0/05% و نیز مخلوط مانکوزب + متالاکسیل به مقدار 0/75 % به صورت استفاده در آب آبیاری بهترین نتیجه را در کنترل پوسیدگی ناشی از قارچ Phytophthora cryptogea داشته است. در میخک برای احتراز از پژمردگی آوندی که توسط قارچ فوزاریوم ایجاد می شود قارچ کش پروکلراز به میزان 2 گرم در مترمربع از خاک و در زمان انتقال قلمه های ریشه دار میخک و تکرار آن هر 10 روز یکبار نتیجه بسیار مطلوبی را خواهد داشت.

برای کنترل پوسیدگی ریشه بنت قنسول ناشی از قارچ پی تیوم ثابت گردیده که مخلوط نمودن متالاکسیل به میزان 0/3-0/5 درصد با خاک گلدان باعث ریشه کنی این قارچ خواهد شد. موارد بسیار متعدد دیگری از کاربرد سموم قارچ کش در کنترل بیماری های خاکزی به صورت مخلوط با گلدان و یا استفاده در آب آبیاری وجود دارد ولی همان گونه که قبلاً گفته شد دقت لازم در به کارگیری سموم قارچ کش برای کنترل بیماریهای ریشه و بذر مستلزم رعایت نکات مربوط به بی خطر بودن آن برای گیاه را می طلبد.

روش جذاب و خانگی

شاید برای شما استفاده و انجام شرایط بالا مشکل باشه پس میتونید با اضافه کردن مقدار یک قاشق چای خوری ذغال و یک قاشق چای خوری تفاله چای خاک گلدان خودتون رو ضدعفونی کنید به همین راحتی. البته چای باید خشک باشه و گرنه تفاله چای خیس میتونه به گلدان شما آسیب بزنه

روند تعویض گلدان و ضدعفونی کردن خاک

اگر شما خاک گلدان خودتون رو از جاهای معتبر خریداری میکند و خیالتون از ضدعفونی بودن اون راحته، فقط کافیه که بعد از استفاده از این خاک در تعویض گلدان یا کاشت بذر دو آبیاری بعدی رو با قارچ کش انجام بدید تا بیماری قارچی به گیاه شما منتقل نشه، اینجوری خیالتون تا حدودی راحت میشه.

روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان
روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان

جمع بندی استریل کردن خاک گلدان

در این مقاله روش هایی رو گفتیم که شما میتوانستید در خانه خاک گلدان های خودتون رو ضدعفونی کنید، اولین نکته خرید خاک با برند یا فروشگاه معتبر هست و بعد یکی از راه های رایج گرما دهی به خاک هست که خاک شما رو استریل میکنه و بعد استفاده از ضدعفونی کننده های خاک یا قارچ کش است که سایر مشکلات رو در خاک شما از بین میبرد.