سبک زندگی

زندگی سالم با عادات سالم

عادات غذایی سالم
عادات غذایی سالم
109بازدید

در حال حاضر حال عمومی بدنتان چطور است؟ خسته‌اید؟ انرژی پایینی دارید؟ اگر پاسخ شما به این دو سئوال مثبت است، زمان آن رسیده به عادات روزانه خود توجه‌ کنید و سبک زندگیتان را تغییر دهید. می‌دانیم که تغیر سبک زندگی مشکل است. پس چطور باید عادات بد غذایی را به عادات سالم تبدیل‌کنیم؟

برای ایجاد یک سبک زندگی جدید، تغییر باید کم‌کم صورت‌گیرد. هرچیزی که نیاز به رژیم غذای یا ورزش سخت دارد، یکی دو هفته یا حتی یکی دو روز بیشتر دوام نمی‌آورد.

ساده‌ترین راه استفاده از محصولات تازه، غلات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها، ماهی و سایر پروتئین‌هاست.  سبزیجات تازه بیشتری مصرف‌کنید. یک روز از هفته غذای بدون گوشت بخورید.اینطور طرز پخت غذا با سبزیجات را یاد‌می‌گیرید.

تغییر سبک زندگی با تنظیم خواب 

وقتی تصمیم می‌گیرید سبک زندگی خود را تغییر داده و عادت غذایی سالمی برای خود برگزینید، اگر خوابتان را جدی نگیرید فایده چندانی ندارد. می‌توانید غذای سالم بخوریدو ورزش‌کنید، اما اگر کم‌خوابی داشته و یا کیفیت خوابتان خوب نباشد، مسئله کلیدی را نادیده‌گرفته‌اید. افراد زیادی مشکل بیخوابی دارند. بدون خواب کافی و با کیفیت، ریسک ابتلا به افسردگی و نگرانی و اضطراب، اضافه وزن، بیماری قلبی، و مشکلات سلامت جدی افزایش‌می‌یابد.

زمانی خواب خوبی دارید که دستگاه هاضمه، غدد درون‌ریز، سیستم ایمنی، و سیستم عصبی استراحت‌‌کرده، بهبود یافته و بازسازی‌کند. خواب خوب توانایی بدن برای مقابله با استرس را افزایش‌داده، انرژی را بالا‌برده، خلق‌و‌خو را بهبود بخشیده، و سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند. بنابراین خواب خوب و باکیفیت برای تغییر سبک زندگی بسیار مهم است.

اگر شبها خوابتان ‌نمی‌برد موارد زیر را رعایت‌کنید:
  1. وسایل الکترونیکی را همراه خود به رختخواب ‌نبرید.
  2. یک روال معمول برای خواب در نظر بگیرید.
  3. زمان نزدیک به ساعات خواب چیزی نخورید.

غذاهای دارای فیبر بالا به هضم غذا کمک‌کرده، باکتریهای مفید در روده را تغذیه‌کرده، قندخون را تنظیم و کلسترول را کنترل‌می‌کند.

 

غذای سالم
غذای سالم

تغییر سبک زندگی با مصرف سبزیجات

آیا می‌خواهید استرس خود را کم‌کنید؟ مصرف سبزیجات را بیشتر کنید. چیز ساده‌ایست و بارها آن را قبلاً شنیده‌اید. اما خوردن غذاها و سبزیجات در هر وعده غذایی ساده نیست. سبزیجات نه تنها کالری پایینی دارند، بلکه مواد مغذی بالا، ویتامین، مواد معدنی، فیبر، آنزیم و آنتی‌اکسیدانهای مبارز با بیماریها را دارند. چه چیزی بیشتر از این می‌خواهید؟

خیلی ساده می‌توانید این را به عادت روزانه تبدیل‌کرده و سبک زندگی خو را تغییر دهید. در هر وعده غذایی باید سبزیجات باشد.

مصرف سبزیجات
مصرف سبزیجات

تغییر سبک زندگی با مصرف چربیهای سالم

با اینکه همیشه به ما گفته‌شده چربیها را از رژیم غذاییتان حذف‌کنید، اما حالا متخصصان دریافته‌اند که برخی چربیها عنصرهای ضروری برای سلامت و عملکرد مغر هستند. رژیم مدیترانه‌ای حاوی نوع مفید چربی است. روغن زیتون چربی ترنس داشته و بیماری قلبی و مرض چاقی را کاهش‌می‌دهد. چربیهای سالم دیگر که از ماهی‌، آووکاد.، زیتون، مغزها و دانه‌ها گرفته‌می‌شوند نیز در برابر بیماریها از بدن محافظت‌کرده و مغز را از پیری زودرس حفظ‌می‌کنند.

حتما مطالعه کنید
پرخوری عصبی یا بولیمیا و راهکارهای آن

تغییر سبک زندگی با کم کردن مصرف قند

اگر می‌خواهید زندگی سالم داشته باشید، مصرف مواد قندی را کم‌کنید. با وجود اینکه خیلی‌ها معتقدند مصرف چربی باعث چاقی می‌شود، از لحاظ علمی مصرف مواد قندی باعث آن می‌شود. افرادی که مقدار مصرف مواد قندیشان زیاد است، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آهن کمتری دریافت‌می‌کنند. رژیمهای دارای قند بالا ریسک ابتلا به دیابت، بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان، خودایمنی را بالا‌می‌برند.

لزوما مواد قندی شیرین نیستند.

پس اگر فکر می‌کنید باید مصرف قندتان را پایین بیاورید، بر روی لیبل‌ها و کالری‌ها تمرکز نکنید، بیشتر به مقدار قند در غذا دقت‌کنید. اما مواد قندی در هر چیزی که از خواربار فروشی و سوپر مارکت‌ها بخرید وجود دارد. کیک، شیرینی، نوشیدنی‌ها، ماست، شیر، غذاهای فریز شده، میوه‌های خشک . هر چیز دیگری. پس هنگام خرید از این مورد آگاه باشید.

تغییر سبک زندیگ با نوشیدن آب

اغلب افراد در طول روز آب می‌نوشند. اما آیا به مقدار کافی می‌نوشند؟ این یک واقعیت است که 60% از بدن از آب تشکیل‌شده و بسیاری از عملکردهای بدن به آبرسانی کافی وابسته است، مانند گوارش، دمای بدن، انتقال مواد غذایی و گردش خون. همچنین با اجتناب از نوشیدن آب بدنتن فربه و گوشتالو می‌شود. چون معده پر است و از گرسنگی جلوگیری می‌کند. آب کافی از نفخ نیز جلوگیری می‌کند و ماتع سردرد و افت انرژی می‌شود.

همیشه یک بطری آب همراه خود داشته‌باشید و در طول روز دو تا چهار بار آن را پرکنید. اگر فکر می‌کنید زندگیتان نیاز به تغییر سبک دارد، این مورد را فراموش نکنید.

تغییر سبک زندگی با ورزش

شنیده‌اید که نشستن نوع جدید از سیگار کشیدن محسوب می‌شود؟ علاج کار بلند شدن، حرکت‌کردن و ورزش کردن است. می‌توانید مسیر خانه تا کار را پیاده‌روی‌کنید، از پله بالا بروید، میز ایستاده استفاده‌کنید. خون باید در بدنتان گردش‌کند تا انرژیتان را افزایش‌داده و توده ماهیچه‌تان را حفظ‌ کنید. عادتهای سالم را دنبال کنید تا تغییر را حس کنید.

ارسال پاسخ