ساخت کوکداما در خانه؛ با 8 مرحله تصویری یک کوکدامای زیبا بساز

نحوه ساخت کوکداما در خانه
نحوه ساخت کوکداما در خانه

نحوه ساخت کوکداما در خانه : اگر به گل و گیاه علاقه دارید و دلتان خانه‌ای پر از گل می‌خواهد اما فضای کافی برای نگهداری گلدان ندارید، با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه یک کوکداما بسازیم؟ با استفاده از کوکداما شما دیگر نیازی به فضایی به نام باغچه یا گلدان ندارید. یک خانه ای را تصور کنید که بالکنش کلی گل و گیاه آویزان باشند و هیچ گلدانی به چشم نمی خورد چون گلوله های سبز رنگ که از آن ها گیاه بیرون آمده به نظر شما رویایی نیست؟

خانه آپارتمانی را تصور کنید که تمام قسمت های نور گیر آن گیاهانی آویز شده باشند فوق العاده زیباست. پس بیاید نحوه ساخت کوکداما را با تمام جزئیات یاد بگیریم تا بتوانیم خانه ای رویایی داشته باشیم.

در مطلبی به طور مفصل در مورد کوکداما و تمام معایب و مزایا و نحوه نگه داری از آن ها صحبت کردیم امروز قصد داریم به طور مفصل در مورد ساخت کوکداما آموزش دهید.

بنر گل من و تو

کوکداما چیست؟

کوکداما روش ژاپنی و سنتی در نگهداری از گل و گیاه است که به شما اجازه می‌دهد از فضای کوچک خانه خود نهایت استفاده را برده و گل و گیاه خود را پرورش‌دهید. در این روش که از نخ استفاده می‌شود می‌توان گیاه را آویزان کرد تا جای کمی بگیرد. در کوکداما نیازی به گلدان ندارید.

در این روش بجای گلدان، یک توپ خزه خواهید داشت که رطوبت لازم برای گیاه را حفظ‌ می‌کند.

طریقه ساخت کوکداما خانگی
طریقه ساخت کوکداما خانگی

چگونه یک کوکداما بسازیم؟

برای ساخت یک کوکدامای زیبا نیاز به وسایل زیادی ندارید و بسیار راحت می‌توانید آن را بسازید.

وسایل لازم برای ساخت کوکداما:

  • نخ کتان
  • خزه اسفانگوم
  • قیچی
  • آب
  • کود
  • خاک بونسای
  • پیت ماس
  • گیاه (در مرحله انتخاب گیاه گیاهان مناسب کوکدما رو معرفی کردم ک میتویند یک انتخاب درست داشته باشید.)
لوازم لازم برای ساخت کوکداما
لوازم لازم برای ساخت کوکداما

روش اسان برای ساخت کوکداما:

مرحله به مرحله با من پیش بیاید تا یک کوکداما زیبا و جذاب برای گیاهان خود بسازید.

اولین مرحله انتخاب گیاه مناسب می باشد

درست که در ژاپن هر گیاهی را میتوانند به عنوان کوکداما درست کنند اما بهترین انتخاب گیاه برای کوکداما گیاهی می باشد که نور به نسبت کمی و رشد خیلی زیادی نداشته باشد و از همه مهمتر ریشه خیلی زیادی هم نداشته باشد. گیاهانی مثل کاکتوس و ساکولنت هایی که نیاز رطوبتی کمی دارند اصلا برای این مورد مناسب نیستند. گیاهانی مثل لیندا، گندمی ، سانسوریا پاکوتاه، شامادورا و …. برای ساخت کوکداما مناسب می باشند. اگر برای بار اول می خواهید دست به کار شوید حتما از گیاهان مقاوم استفاده کنید تا دلسرد نشوید.

گیاهان مناسب کوکداما
گیاهان مناسب کوکداما

دومین مرحله پاکسازی ریشه گیاه می باشد.

ابتدا گیاه را به آرامی از گلدان و یا باغچه خارج کنید. سعی کنید هنگام خارج کردن آسیبی به گیاه وارد نشود. سپس خاک اطراف ریشه را به طور کامل پاکسازی کنید. اگر گیاه شما ریشه های مویی دارد می توانید در سینک و در زیر آب ریشه ها را تمیز کنید. راسی موقعی که گیاه را میخواهید انتخاب کنید حتما به سالم بودن گیاه توجه کامل را داشته باشید.

مرحله سوم ساخت گلوله گلی می باشد.

ابتدا خاک بونسای و پیت ماس را به نسبت 3 به 7 ترکیب کنید. و به کمک دست یک گلوله گِلی بسازید. اندازه گلوله گِلی شما بسته به ریشه گیاهتان بزرگ و کوچک می تواند باشد. باید به حدی باشد که ریشه گیاه را به طور کامل در بر بگیرد و جایی برای رشد هم داشته باشد.

ساخت گلوله گلی
ساخت گلوله گلی

مرحله چهارم پوشاندن ریشه با خزه اسفاگنوم

خزه اسفاگنوم را چندین باز دور ریشه بپیچانید به طوری که ریشه را کاملا پوشش دهد.  با ریسمانی آن را محکم کنید. خزه اسفاگنوم بسیار سبک بوده و حالت اسفنجی دارد.

مرحله پنجم قرار دادن ریشه در توپ گِلی

در این مرحله توپ گلی را نصف کرده و ریشه پوشانده شده با خزه را در وسط آن قرار میدهیم و با استفاده از خاک باقی مانده توپی گلی را به طور یکدست و صافی در می آوریم.

مراحل ساخت کوکداما در خانه - قرار دادن در گل
مراحل ساخت کوکداما در خانه – قرار دادن در گل

مرحله ششم پوشش توپ گِلی با خزه

یک لایه خزه را دور توپ گلی بپیچید به طوری که کامل توپ را پوشش دهد.

میزان مصرف خزه متفاوت می باشد و نسبت به  سایز توپ گِلی میتواند تغییر کند.

طرز تهیه کوکدما در خانه - پیچیدن خزه
طرز تهیه کوکدما در خانه – پیچیدن خزه

مرحله هفتم ریسمان کشی

این مرحله یکی از مهم ترین مراحل می باشد. شما باید ریسمان را به طور مرتب و زیبا دور خزه ها بپیچید به طوری که هم خزه ها را پوشش دهد و هم ظاهر زیبایی به کوکداما بدهد. زمانی که شما کوکداما را برداشتید و جابجا کردید و خزه و خاکی ریخته نشد بدانید ریسمان کشی را به درستی انجام داده اید.

ریسمان کشی کوکودما
ریسمان کشی کوکودما

مرحله هشتم ایجاد گره آویز

حالا نسبت به مکانی که میخواهید کوکداما را از آنجا آویز کنید ریسمانی را دور کوکداما گره بزنید و محل آویزی برای خود به وجود بیاورید.

شما میتوانید از پنجره شمالی استفاده کنید بهترین مکان برای کوکداما می باشد اگر پنجره شمالی ندارید با فاصله نیم الی یک متری از پنجره های جنوبی استفاده کنید.

نگهداری از کوکداما

کوکداما را هر روز غبارپاشی کنید. هر روز با استفاده از یک ظرف اسپری و آب گیاهان را غبارپاشی کنید. اگر کوکداما را روی میز قرار داده اید می توانید با استفاده از جزیره (یک کاسه آب و سنگریزه) رطوبت آن را تامین کنید.

آبیاری کامل کوکداما

زمانی که کوکداما سبک شد و یا برگ ها حالت بی حالی و پژمردگی داشتند به مدت ده دقیقه آن را در کاسه آب قرار دهید و سپس روی توری قرار داده تا آل اضافی آن تخلیه شود سپس میتوانید دوباره آویز کنید.

نور مناسب برای نگهداری
نور مناسب برای نگهداری

نکات مهم در مورد نگهداری کوکداما

حتما گیاه کوکدامایی خود را بررسی کنید اگر برگ ها حالت قهوه ای داشتند بدانید که آبیاری شما به میزان کافی نبوده است و اگر برگ ها زرد شده و ریزش پیدا کردند آبیاری زیاد انجام شده است.

زمان تعویض کوکداما

با گذشت زمان گیاه شما بزرگتر شده و ریشه ها از توپ و خزه بیرون میزنند. دقیقا در این زمان باید کوکداما را تعویض کنید.

نحوه کوددهی کوکداما

برای تقویت خاک گیاه می‌توانید از کودهای محلول استفاده کنید و آن را با آب مخلوط کنید و این کود را در هر دو سبک آبیاری (اسپری و غرقابی) می‌توانید استفاده کنید.

سخن پایانی ساخت کوکداما

در این مطلب به شما گفتیم که کوکداما چیست و چه مراحلی برای ساختن یک کوکداما لازم است. ولی در پایان یادآور می‌شویم برای ساخت کوکداما بهتر است ابتدا کوکدامای کوچک با گیاهان مقاوم به نور و نیاز آبی کم بسازید تا راه بیفتید.

گیاهی انتخاب کنید که مقاوم‌تر بوده و ریشه کوچکی دارد. در این نوع از نگهداری گیاه بهتر است گیاهی انتخاب کنید که رشد خیلی زیادی نداشته باشد.

مطالب مرتبط :

نحوه نگهداری برگ انجیری

خاک مناسب گیاهان آپارتمانی