خواص شیر؛ 6 خاصیت عالی شیر برای سلامتی بدن

خواص شیر برای سلامتی بدن:
خواص شیر برای سلامتی بدن:

شیر از جمله نوشیدنی های مفید و خوش طعمی است که خواص زیادی دارد. این نوشیدنی سفید رنگ، تقریبا کم کالری است و محصولات مفیدی نظیر پنیر، ماست و… با استفاده از آن تهیه می شوند. شیر دربردارنده مواد مغذی  و مفیدی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و انواع ویتامین ها مثل ویتامین‌ A، ویتامین‌ B1، ویتامین‌ B2، ویتامین‌ B6، ویتامین‌ B12، ویتامین‌ C، ویتامین‌ D، ویتامین‌ K، ویتامین‌ E، نیاسین، و اسید فولیک است. بنابراین فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص شیر برای سلامتی بدن آشنا می شویم.

 

خواص شیر برای سلامتی بدن:

حفظ سلامت استخوان ها:

شیر با دارابودن مقادیر فراوان کلسیم به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می کند. کلسیم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای برخورداری از استخوان‌ها و دندان‌های سالم محسوب می شود. اکثر مواقع شیر گاو با ویتامین D غنی می‌شود که هم کلسیم و هم ویتامین D برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان مفید هستند.

 

مقابله با سرطان:

شیر دارای ویتامین D است که این ویتامین به تنظیم رشد سلولی و محافظت در برابر سرطان کمک می کند. به علاوه بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته افزایش مصرف کلسیم و لاکتوز از محصولات لبنی برای جلوگیری از بروز سرطان تخمدان مفید است.

بنر گل من و تو

 

خواص شیر برای سلامتی بدن:
خواص شیر برای سلامتی بدن

 

مقابله با افسردگی:

ویتامین D موجود در شیر برای تولید سروتونین مفید است. سروتونین هورمونی است که در خلق‌وخو، اشتها و خواب نقش دارد. کمبود ویتامین D می تواند منجر به بروز افسردگی، خستگی مزمن و سندرم پیش از قاعدگی شود.

 

حفظ سلامت قلب:

شیر گاو با دارابودن مقادیر فراوان پتاسیم سبب بهبود اتساع عروق و کاهش فشار خون می شود و از این طریق به حفظ سلامت قلب کمک می کند زیرا بر اساس یک مطالعه صورت گرفته، افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف سدیم، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌ و عروقی می شود. البته لازم به ذکر است که شیر گاو مقدار زیادی چربی اشباع‌شده و کلسترول دارد که با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط دانسته شده‌اند.

 

حفظ سلامت قلب:
خواص شیر: حفظ سلامت قلب

کند شدن روند اُستئوآرتریت:

متاسفانه هنوز درمان قطعی برای درمان اُستئوآرتریت زانو وجود ندارد. اما به عقیده محققان و بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله‌ی «پژوهش و مراقبت از آرتریت» متعلق به کالج روماتولوژی آمریکا، مصرف روزانه و منظم شیر برای کند شدن روند این بیماری موثر و مفید است.

 

رشد عضلات:

شیر گاو با دارابودن مقادیر فراوان پروتئین و اسیدهای آمینه‌ی ضروری به رشد و ترمیم عضله کمک می‌کند.