راز رشد انفجاری و نگهداری برگ انجیری در خانه (Monstera deliciosa)

اگه میخوای رشد برگ انجیری انفجاری و عالی باشه و برگهای اون پهن و زیبا باید مقاله نگهداری برگ انجیری رو تا انتها مطالعه کنی

نگهداری برگ انجیری
نگهداری برگ انجیری

شرایط درست نگهداری فیلودندرون برگ انجیری : یکی از گیاهان پهن برگی که نگهداری اون در خانه جذابیت خاصی به خونه شما میده برگ انجیری هستش و توصیه میشه بخاطر شرایط نگهداری برای دفاتر و محل کار استفاده نکنید (البته اگر بتونید نکات گفته شده رو رعایت کنید محل کار شما رو فوق العاده جذاب میکنه)، این گیاه بیشتر مناسب برای خونه ها و گلخونه ها هست ، برگ انجیری نیاز به محیطی مرطوب و هوایی گرم داره و تغییرات دمایی را به راحتی تحمل میکنه، ریشه این گیاه بسیار طولانی هست و در ایران قدیم بهش اژبن (اژ = مار + بن = ریشه، اشاره به ریشه های مار مانند آن دارد) میگفتند. در کل گیاهی هست که برای افراد تازه کار بسیار خوبه و به راحتی میتونید از اون نگهداری کنید.

برگ انجیری رو میشه یک گیاه بزرگ و جذاب معرفی کرد که بومی جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی است، همانطور که گفتیم خیلی جاها بهش  «فیلودندرون» هم میگن. اگر شرایط نگهداری گفته شده رو براش فراهم کنید یک گیاه بزرگ با برگهای پهن خواهید داشت که هرکی بهش نگاه کنه میگه واووو چه گیاه خوشگلی داری، مهمترین نکته در نگهداری اون تامین نور و رطوبت هست که اگر نور خیلی خوبی براش فراهم کنی برگهاش میتونه طولی حدود 50 سانتی متر هم داشته باشه، سعی کنید براش قیم بزنید تا رشد عمودی خوبی داشته باشه

نگهداری از برگ انجیری
نگهداری از برگ انجیری

اگر تایم مطالعه مطلب نگهداری از برگ انجیری رو ندارید حتما فایل صوتی زیر را گوش کنید تا تمامی اطلاعات لازم رو دریافت کنید.

بنر گل من و تو

برگهای جذاب برگ انجیری
برگهای جذاب برگ انجیری

برگ انجیری کیست و از کجا اومده ؟

نام علمی برگ انجیری MONSTERA DELICIOSA که بیشتر با نام Monstera شناخته میشه و از خانواده Araceae که بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا می باشد.اگر بخواهیم مشخصات این گیاه را بیان کنیم ابتدا باید از برگهای پهن آن شروع کنیم که دارای بریدگی های عمیقی روی برگ ها می باشد و همچنین هوای مرطوب و گرم را بسیار دوست دارد. این گیاه دارای ریشه های هوایی می باشد که نیاز به تکیه گاه و تغذیه دارد. طول این گیاه می تواند به چند متر هم برسد. این گیاه در آپارتمان به ندرت به گلدهی میرسد و بیشتر در زیستگاه طبیعی خود حتما به گلدهی میرسد. برگ انجیری دارای 50 گونه همیشه سبز و رونده می باشد که با استفاده از ریشه های هوایی به اجسام تکیه و رشد می کند، برگ های اون در ابتدا صاف هستند ولی به مرور زمان برگ های آن بریده میشوند.

اگر تغذیه و شرایط ایده آل رشد گیاه را فراهم کنید طول برگ های آن به 50 سانتی متر هم خواهد رسید. نکته ای جالب در باره برگ انجیری این است که  آیا برگ انجیری میوه هم دارد ؟ و در پاسخ باید بشنوید بله که البته بجز منطقه بومی خود بسیاردر سایر مناطق به ندرت دیده شده است .

برگ انجیری مینیاتوری
برگ انجیری مینیاتوری

گونه از برگ انجیری وجود دارد که نام آن برگ انجیری مینیاتوری (Monstera friedrichsthalii) می باشد که تمامی شرایط نگهداری آن با گونه معرفی شده یکسان می باشد ولی نیاز به نور بیشتر دارد. برای مشاهده انواع برگ انجیری مقاله اونو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

نام علمی Monstera deliciosa
نام های رایجSplit-leaf philodendron, Swiss cheese plant, windowleaf, ceriman
PH مناسب خاکخاک خنثی و کمی اسیدی دوست داره
زمان و رنگ گلهااوایل تابستان گلهایی به رنگ کرم
سمیتبرای حیوانات خانگی و کودکان سمی است
جدول مشخصات برگ انجیری

علت شکل برگ انجیری چیست ؟

همانطور که در ابتدا گفته شد برگ انجیری بومی جنگل های بارانی میباشد و عدم وجود این شکاف ها زمانی که برگ ها کوچک هستند ضرورتی ندارد ولی با برگ شدن برگ ها مخصوصا در بومی منطقه خود که طول بزرگ تری حدود 50 سانتی متر و یا بیشتر دارند در زمان بارندگی و سیل باعث صدمه و لطمه به گیاه میشود .برگ انجیری برای اینکه بتواند در آن شرایط آب و هوایی زندگی کند بر روی برگ های خود با بوجود آوردن شکاف ها ، خود را مقاوم نموده تا نشکند که البته باعث جذابیت و زیبایی این گیاه نیز شده است .

آیا برگ انجیری سمی است؟

برگ انجیری سمی نیست ولی میوه کال آن حاوی اسید oxalic است که ، اگر خورده شود ، باعث تحریک فوری و دردناک ، تورم ، تاول و گرفتگی صدا میشود. این سمی بودن زمانی برای شما ، کودکان و یا حیوانات خانگی خطرناک خواهد بود که جویده یا بلیعده شود، پس تا آن زمان اصلا از برگ انجیری نترسید چون هیچ خطری برای شما نداره ولی اگر بچه دارید و بازی گوش هست حتما در مکانی که در دسترس اون نباشه قرار بدید.

شرایط مناسب نگهداری برگ انجیری

برای اینکه گیاه شما رشد خوبی داشته باشه و شاهد برگهای پهن و زیبای اون باشدی باید نور خیلی زیاد و فیلتر شده براش فراهم کنیدف بهترین مکان پشت پنجره جنوبی است (هر جایی از خونه که بیشترین نور رو داره). همچنین این گیاهان ترجیح میده که خاکش در فاصله بین آبیاری کمی خشک بشه، اما مراقب باشید که خاک کاملا خشک نشه. فیلودندرون برگ انجیری همانطور که در بالا گفتیم به محیطی گرم و مرطوب نیاز داره و همچنین تغییر دما رو به خوبی میتونه تحمل کنه ولی شرایط ایده آل نگهداری از این گیاه زیبا رو میتونید در ادامه مطالعه کنید.

نیازها و شرایط نگهداری برگ انجیری
نیازها و شرایط نگهداری برگ انجیری

دما مناسب برای برگ انجیری چقدر باید باشه؟

بهترین دمای برای نگهداری بر انجیری 18 الی 30 درجه سانتی گراد هست و در این شرایط میتونه رشد خیلی خوبی داشته باشه، از قرار دادن گیاه کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی مانند کولر و شوفاژ خودداری کنید چون باعث سوختگی برگ و یا افتادگی برگ میشه، این گیاه دمای پایین رو زیاد نمیتواند تحمل کنید و کمترین دمای که گیاه میتواند تحمل کند 10 درجه سانتی گراد می باشد که پیشنهاد میکنم برگ انجیری را زیر دمای 13 درجه نگهداری نکنید و بیشترین دمای قابل تحمل این گیاه 30 درجه هست که در این شرایط حتما باید غبار پاشی انجام بشه تا رطوبت گیاه تامین بشه. پس سعی کنید دمای محل نگهداری زیاد نشه

چه شرایط نوری برای برگ انجیری فراهم کنم؟

در یک کلام نور زیاد و فیلتر شده میخواد ( حداقل روزی بین 8 الی 12 ساعت نور براش خوبه) شرایط نوری ایده آل این گیاه شرایط نوری نیمه سایه می باشد و سعی کنید آن را به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. ولی نور کم را دوست نداره باعث میشه که برگ های گیاه کم بشه. پس بهتر پشت پنجره ای که با استفاده از مات کن یا پرده محافظت میشه نگهداری کنید و به هیچ وجه در معرض نور مستقیم قرار ندید. بهترین مکان برای قراردادن گیاه پشت پنجره جنوبی هست که بیشترین نور رو دریافت میکنه، اگر توی خونه نور کافی ندارید زیاد سراغ این گیاه نرید و یا حتما از نور مصنوعی استفاده کنید.

آبیاری فیلودندرون برگ انجیری چقدر باشه؟

آبیاری زیاد رو دوست نداره و حتما باید بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک بشه و قبل از آبیاری حتما حتما توجه داشته باشید که خاک گلدان تا عمق 3 سانتی متری خشک شده باشه چون آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ساقه و از بین رفتن ریشه میشه. راستی هر ماه یکبار زهکشی رو چک کنید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و در صورت این که میتونید براش با اون آب جزیره درست کنید تا گیاهی شاداب داشته باشید. در صورت آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی خوب موجب پوسیدگی ریشه و ساقه خواهد شد.

شرایط نگهداری برگ انجیری
شرایط نگهداری برگ انجیری

میزان رطوبت مناسب برگ انجیری چقدر است؟

برای تامین رطوبت این گیاه بهترین روش ساخت جزیره در زیر گلدان می باشد، ساخت جزیره به این شکل است که شما زیر گلدانی را از سنگ ریزه پر میکنید و سپس آن را پر از آب میکنید توجه داشته باشید که آب نباید با گلدان تماس داشته باشد. در تابستان غبارپاشی را فراموش نکنید حداقل هفته ای دو بار را غبار پاشی کنید. البته توجه کنید که حتما از آب بدون املاح برای این کار استفاده کنید.

بجای غبارپاشی میشه از دستگاه رطوبت ساز استفاده کرد تا برگها دچار مشکل نشوند. البته میتونید از ساخت جزیره برای گلدان هم استفاده کنید.

بهترین خاک برای فیلودندرون چیست؟

فیلودندرون برگ انجیری خاک سبک را دوست داره شما میتونید از خاک های آماده و یا خاک دارای کمپوست برای گلدان این گیاه استفاده کنید. پیشنهاد میکنم از خاک های آماده استفاده کنید که تایید شده باشند و از ضدعفونی بودن اونها اطمینان دارید، ولی اگر دوست دارید توی خونه این خاک ها رو درست کنید میشه از ترکیب کوکوپیت + پیت ماس + پرلیت و کمی خاک باغچه هم استفاده کنید. خاک های آماده که دارای پرلیت و کوکوپیت خوبی باشند میتونه برای این گیاه گزینه مناسبی باشه، همچنین خاک گیاه شما باید دارای مواد مغذی باشه تا گیاه بتونه از این مواد برای رشد خودش استفاده کنه و گرنه حتما از کودهای تقویتی استفاده کنید.

کوددهی و تغذیه فیلودندرون به چه شکل است ؟

اگر میخواهید گیاهانتان دارای برگ های بزرگ بشه تغذیه با کودهای محلول در آب را فراموش نکنید، توجه داشته باشید که تغذیه بیش از حد برای این گیاه مضر می باشد، در فصل رشد بهتره اون رو با کودهای مختلف مانند سه بیست، 121236 تغذیه کنید، استفاده از هیومیک اسید و کود آهن هر سه ماه میتونه در رشد و رنگ برگها خیلی کمک کنه. برای اطمینان از  کود مورد استفاده میتوانید از فروشگاه گل من و تو اقدا به خرید کود سه بیست نمایید .از کود کامل کریستالون هم میتوانید استفاده کنید این کود نیز برای برگ انجیر مفید بوده و به گیاه ضرری ندارد .

زمان تعویض گلدان فیلودندرون کی میباشد ؟

برای اینکه بخواهید گلدان برگ انجیری را عوض کنید لازم است بدانید که بهترین فصل تعویض گلدان فصل بهار میباشد که قبل از اقدام به تعویض گلدان باید از وضعیت ریشه ها آگاه شوید که آیا فضای گلدان برای ریشه کافی است یا خیر همچنین اگر گیاه مشکل دیگر نداشته باشد و گلدان برایش کوچک شده باشد باعث میشود که برگ ها بیحال شده و یک گیاه با برگ های بیحال و زرد رنگ داشته باشیم (مقاله زرد شدن برگ برگ انجیری رو مطالعه کن) .اگر این شرایط را مشاده نمودید گلدان یک سایز بزرگتر و نه بیشتر انتخاب کرده و اقدام به تعویض گلدان نمایید توجه کنید که تعویض گلدان برای هر گیاهی شک محسوب میشود و پس از آن ممکن از گیاه تا مدتی رشد نکرده و و پس مدتی رشد عادی خود را داشته باشد. معمولا هر یکسال یا دوسال برگ انجیری نیاز به تعویض گلدان دارد .

تعویض گلدان برگ انجیری
تعویض گلدان برگ انجیری

تمیز کردن برگهای برگ انجیری

اگر میخواهید گیاه شما زیبا و جذاب دیده بشه حتما با یک پارچه برگ های آن را تمیز کنید ولی از مواد شیمیایی و براق کننده فقط سالی یکبار استفاده کنید. البته میتوتان برای براق شدن برگ های برگ انجیری از شیر نیز استفاده نمود استفاده از شیر برای براق نمودن برگ های برگ انجیری مثل مواد شیمیایی نیست که فقط سالی یکبار از آن استفاده شود .

نکته : به هیچ وجه ریشه های هوایی گیاه را قطع نکنید و تا حد امکان و با استفاده از خزه مرطوب و چوب تکیه گای برای آن ایجاد کنید البته قطع کردن برگ انجیری به این دلیل که گیاه ما از ریشه هوایی تغذیه نمیکند به گیاه آسیب نمیزند ولی ریشه های هوایی باعث این میشوند که گیاه برگ انجیری گیاهی محکم و قوی شود پس برای داشتن برگ انجیری قوی ، بهتر است که ریشه های هوایی را قطع نکنید .

نحوه تکثیر برگ انجیری

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری گرفتن قلمه در بهار است، که باید هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای 23 درجه ریشه دار آن را ریشه دار کنید. برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

برای قلمه و تکثیر برگ انجیری باید یک سر شاخه با ۲ یا ۳ برگ بالغ دارد را انتخاب کنید و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را برش بزنید و جدا کنید. و سپس در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر و خاک کمپوست و یا هر خاک سبک دیگر قرار دهید. تا حد امکان قلمه را در عمق کم بکارید، به نحوی که جوانه انتهایی کاملا بیرون از خاک باقی بماند. یک میله چوبی و یا آهنی را با رسیدن یا سیم به قلمه محکم کنید و تکیه گاهی را برای قلمه ایجاد کنید، در غیر اینصورت ممکن است قلمه بیفتد.

تکثیر برگ انجیری
تکثیر برگ انجیری

بهترین دما که در بالا گفتیم برای قلمه ها 21 الی 23 درجه سانتی گراد می باشد. برای تامین رطوبت قلمه ها از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و شروع به تغذیه منظم گیاه با کود محلول در آب کنید.

تکثیر فیلودندرون به روش خواباندن ریشه

با روش خوابانیدن نیز میتوانید این به تکثیر برگ انجیری اقدام کنید. ریشه های هوایی گیاه را در داخل گلدان دیگر قرا دهید و زمانی که گیاه جدید رشد کرد، آن را از گیاه قدیم جدا کنید. یکی از جالب ترین روش ها این است که شما نایلونی را پر از خاک کنید و سپس ریشه ها را داخل آن قرار بدید تا ریشه بزنه (نایلون را میتونید از قیم آویزان کنید)

آیا برگ انجیری را میتوان داخل آب نگهداری کرد ؟

یکی از روش های تکثیر برگ انجیری این بود که با قلمه زدن برگ انجیری و قرار دادن آن در آب و ریشه دار کردن ۀن باعث تکثیر آن شویم عده ای از کسانی که از برگ انجیری نگهداری میکنند پس از اینکه گیاه ریشه دار شد تمایل به کاشت گیاه در خاک را ندارند به این عزیزان باید بگوییم که بله میتوانند تا همیشه برگ انجیری را داخل آب نگهداری کنند اما باید نکاتی را در نظر داشته باشند

  • از آب جوشیده و سرد شده برای ان استفاده کنند
  • هرچند وقت یکبار آب را عوض کنند تا باعث بیماری و قارچ در گیاه نشود
  • هر چند مدت یکبار ریشه ها را تمیز کنند تا ریشه برگ انجیری دچار له شدگی و پوسیدگی نشده باشد و اگر بود آنها را حذف کنند .
  • هر چند مدت یکبار باید به اب کود سه بیست اضافه کنند تا گیاه مواد مغذی که نیاز دارد را تامین کند
  • برای اینکه گیاه قوی د اشته باشیم میتوانند در آب لیکا بریزند این ماده که نوعی خاک است برای برگ انجیری بسیار مفید خواهد بود .

بیماری ها و عوارض فیلودندرون برگ انجیری

در مطلبی کامل به بررسی و مشکلات و بیماری برگ انجیری پرداختیم که میتونید مطالعه کنید ولی در ادامه به برخی از رایج ترین اونها می پردازیم

علت زخم های سفید پنبه‌ای شکل روی برگها 

این مشکل از حشره و آفت می باشد که با استفاده از سم حشره کش هر دو هفته یکبار تا زمان برطرف شدن مشکل گیاه را سم پاشی کنید.

دلیل کم شدن رشد گیاه فیلودندرون

کم شدن رشد گیاه به نور بستگی دارد ، نور محیط نگهداری گیاه کم می باشد ۀن را به محیط پر نور برده و یا از نور مصنوعی استفاده کنید.

لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها

یکی از دلایل لکه های قهوه ای گیاه فیلودندرون برگ انجیری غبار پاشی در نور آفتاب می باشد، قطره های آب به عنوان شیشه عمل کرده و به برگ ها صدمه زده و باعث قهوه ای شدن برگ های برگ انجیری میشوندکه این لکه ها بیشتر در حاشیه و وسط برگ انجیری دیده میشود .

بیماری فیلودندرون برگ انجیری
بیماری فیلودندرون برگ انجیری

برگها خشک و چروک دار شدند:

محیط نگهداری گیاه گرم و خشک می باشد و شما گیاه را آبیاری نکرده اید که سریعا اقدام به آبیاری کنید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها :

محیط نگهداری گیاه شما سرد می باشد گیاه را به مکانی با دمای بیشتر منتقل کنید.

علت رنگ پریدگی برگ ها فیلودندرون چیست؟

یکی از دلایل اینکه برگ های برگ انجیری رنگ پریده شدند این است که مواد مغذی موجود در خاک کم شده و گیاه شما نیاز به تغذیه با کودهای کامل را دارد. سعی کنید هر سه هفته یکبار از کودهای مخصوص محلول در آب گیاهتان را تغذیه کنید و از فروشگاه گل من و تو اقدام به خرید کود مورد نیاز خود کند .

برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند :

یکی از دلایل زرد شدن برگ های گیاهان آبیاری بیش از اندازه می باشد و همچنین نداشتن زهکشی مناسب در گلدان هم یکی از عوامل است هر دو مورد را بررسی کنید.

قهوه ای شدن نوک برگ :

به احتمال زیاد گیاه شما دچار کم آبی شده است خاک آن را بررسی کنید و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

مشاوران گل من و تو سعی کردند تمام موارد مورد نیاز شما که به تازگی علاقمند به نگهداری از گیاه زیبا برگ انجیری یا فیلودندرون نموده اید و یا کسانی که برگ انجیری را داشته و شرایط نگهداری آن را نمیدانستند در اختیار شما قرار دادیم امیدوار هستیم که مطالب قرار داده شده بتواند باعث رشد بهتر این گیاه زیبا و جذاب در منازل و محل کار شما شود اگر با خواندن این مطالب مشکل شما رفع نشد میتوانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید .

جمع بندی نگهداری و مراقبت از برگ انجیری

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مورد نیاز نگهداری برگ انجیری مانند آبیاری، نور، دما و… رو با هم بررسی کنیم، در نگهداری برگ انجیری نور، آبیاری و تغذیه از اهمیت خیلی بالایی برخوردار هست و سعی کنید نور خوب و زیاد، تغذیه به کمک کودهای مختلف در فصل رشد که از ابتدای بهار تا انتهای تابستان هست انجام بدید. اگر شما هم نکته یا تجربه ای دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :

بهترین گیاهان آپارتمانی لوکس و لاکچری

گیاه مناسب محل کار