شناسایی آفات و درمان گیاه کراسولا

آفات گیاه کراسولا خرفه ای
آفات گیاه کراسولا خرفه ای

کراسولا یکی از گیاهان مشهور در جهان است که بیش از ۱۵۰ گونه دارد و در ایران مردم بیشتر با گونه خرفه ای آن یا Crassula Portulaca  آشنا و  آن را به عنوان گیاهی دارویی نوش جان می کنند. اما برخی از گونه های آن از نظر شکل و قیافه شبیه به گیاهان گوشتی و کاکتوس هستند که به اشتباه آن را کاکتوس می خوانند.

نگهداری از گیاه کراسولا کار سختی نیست ولی هر گیاهی نیاز به مراقبت هایی دارد تا دچار آفت و بیماری نشود. که در ادامه این مقاله به برخی از مشکلات آن می‌پردازیم. از عمده مشکلات کراسولا خرفه‌ای می‌توان به ریزش برگ‌ها، زرد شدن برگ‌ها، وجود حشرات بر روی تنه و برگ‌ها ی گیاه، پوسیدگی و سایر مشکلات اشاره کرد. نام علمی کراسولا خرفه ای Crassula portulacea است.

معرفی و نگهداری از کراسولای خرفه را می توانید در این لینک مطالعه بفرمایید.

بنر گل من و تو

شپشک آردآلو و درمان کراسولا

باز هم شپشک آرد آلود و شپشک سپردار این نوع آفت برای کراسولا نیز شایع می باشد. در مورد این آفت قبلا بحث کاملی انجام شده است. این لینک را مطالعه بفرمایید.

درمان بیماری قارچی کراسولا

اگر آبیاری شما بیش از حد باشد و خاک کراسولا همیشه مرطوب بماند شرایط رشد بیماری های قارچی را فراهم می کند و این کار باعث پوسیدگی کراسولا می شود. پس حتما ما بین دو آبیاری خاک گیاه خشک شود. زهکشی را حتما چک کنید تا خاک گلدان باتلاقی نشود.

سفیدک پودری نوعی دیگر از بیماری های قارچی می باشد که روی برگ ها و ساقه ها سفید رنگ می شود.

درمان پوسیدگی ساقه کراسولا

اگر ساقه کراسولای شما نشانه هایی از پوسیدگی دارد قسمت سالم شاخه را از گیاه جدا کرده و برای اطمینان از اینکه برای شاخه سالم هم مشکلی پیش نیاید از پودر قارچ کش استفاده نمایید. مواظب باشید که کار از کار نگذشته و ریشه گیاه پوسیده نشود کهه دیگر کاری از دست شما بر نمیاید.

درمان بیماری ویروسی کراسولا

همچنین بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می شود و بر روی قسمتهای زیرین برگها حلقه های سیاه رنگی ایجاد می کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

دلیل و درمان نازک شدن برگ های کراسولا

چرا برگ های گیاه کراسولا نازک و چروک میشن؟ وقتی که ریشه آب کافی بهش نرسه مجبور میشه از ذخیره آبی برگ ها اب رو جبران کنه و همین سبب نازک و در نهایت چروکیده شدن برگ ها میشه. ولی اگه ما حواسمون نباشه و این بی ابی همینطور ادامه پیدا کنه برگ ها شروع به ریزش می کنند و گیاه به خواب میره یا همون کما.

چون آخرین قطره آب موجود در گیاه از دست میده و به ریشه حرکت میکنه تا زنده بمونه، با آب دهی مناسب به گیاه و دریافت رطوبت کافی دوباره ریشه ها و برگها رشد می کنند. با این حال باید مراقب باشید گیاه دچار تنش آبی نشه. تنش آبی باعث ریزش برگ کراسولا میشه. بنابراین توجه کنید آبدار نبودن برگها و لاغر شدن آنها یک واکنش طبیعی به بی آبی است.

دلیل کوچک شدن برگ های کراسولا

ریز شدن برگ های کراسولا به دلیل دریافت نور کم است. زمانی که نور کافی به کراسولا نرسه بخصوص در فصل رشد باعث میشه برگ‌ها از حالت طبیعتی کوچک‌تر باشند.

شوکه شدن گیاه کراسولا

گاهی با عوض کردن گلدان و یا مکان گل گیاه کراسولای ما شوکه می شود و شروع به ریزش برگ  می کند بخصوص از قسمت های زیرین گیاه. با عادت کردن به شرایط جدید این تنش از بین رفته و دوباره به رشد عادی خود ادامه می دهد.

مواظب تغذیه مصنوعی کراسولا باشد.

نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود.

ریزش برگ‌ های پیر کراسولا قبل از فصل سرما طبیعی است.

برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.