طرز تهیه شیرینی ماکرون با رسپی فوق العاده + ویدیو

طرز تهیه شیرینی ماکرون
طرز تهیه شیرینی ماکرون

طرز تهیه شیرینی ماکرون : یکی از شیرینی های محبوب فرانسوی که به رنگها و طعمهای مختلف تهیه میشه و خیلی پرطرفداره و واقعا طعم بی نظیری داره و بینهایت خوشمزه ست ، بخاطر ظاهر زیبا و ماندگاری خوبی که داره به عنوان کادو و سوغاتی درجعبه های بسیار شکیل و زیبا به فروش میرسد.یک نکته جالب اینکه با توجه به محبوبیت گسترده و جهانی این شیرینی، روز بیست جولای به عنوان روز ماکارون نامگذاری شده راستی حتما ودیو مراحل رو که انتهای مطلب قرار داردم مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ماکرون

این مقدار مواد۷۰ عدد شیرینی بهتون میده که چسبیده بهم میشه ۳۵عدد ، این شیرینی خیلی حساس هستش و باید فوت و فن های ظریف آن مخصوصا هنگام مخلوط کردن مواد رو به دقت رعایت کنید تا یک شیرینی بدون ترک و پایه دار داشته باشید.

⚠️حتما از ترازوی دیجیتالی برای اندازه گیری مواد استفاده کنید که دقیق باشه.

بنر گل من و تو

سفیده تخم مرغ ۱۰۰گرم(تقریبا سفیده ۳تخم مرغ)
پودربادام الک شده ۱۳۰گرم
پودرقند الک شده۱۶۰گرم(ازلوازم قنادی بخرید خودتون توخونه درست نکنید )
شکر دانه ریز ۸۰ گرم
وانیل مایع ۱قاشق چای خوری
رنگ ژله ای به میزان لازم

رنگ های مختلف شیرینی ماکرون
رنگ های مختلف شیرینی ماکرون

طرز تهیه شیرینی ماکرون مرحله به مرحله

برای شروع کار ابتدا پودر قند و پودر بادام را داخل غذاساز چند لحظه بزنید تا خوب پودر شوند مواظب باشید که پودر بادام به روغن نیفته داخل همین غذاسازهایی که ۱۲۳ هم بهش میگن هربار چند لحظه کوتاه فشار دهید. سپس از الک رد کنید تا یک ترکیب نرم و لطیف بدست بیاد. سفیده ها را جدا کنید، داخل کاسه روش سلفون بکشید و بزارید تو یخچال ۲۴ساعت بمونه تا رطوبت اضافه ش گرفته شه. نیم ساعت قبل از شروع بکار سفیده را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شود و داخل کاسه تمیز بریزید و با همزن بزنید تا کف کنه و سفید شه.

مرحله اضافه کردن رنگ دلخواه

حالا شکر را کم کم بهش اضافه و هر بار خوب بزنید تا فرم بگیره و به مرحله ستیف پیک یعنی قله راست برسه(یعنی وقتی همزنو از سفیده میکشیم بیرون سفیده سیخ بشه و نوکش خم نشه و تغیر حالت نده طبق تصویر) در این مرحله رنگ ژله ای( تاکید میکنم رنگ حتما ژله ای باشه)و اسانس دلخواه را اضافه و دوباره بزنید تا خوب مخلوط بشه.همین که به این حالت رسید همزن را کنار گذاشته و مخلوط پودر بادام و پودرقند در چند مرحله اضافه کرده و فولد میکنیم.

توجه داشته باشید میزان هم زدن مواد در این مرحله خیلی مهمه به طوری که کم هم زدن باعث ترک خوردن سطح ماکارون و بیش از اندازه هم زدن آن باعث میشه پایه ماکارون تشکیل نشه!.غلظت مواد باید طوری باشد که وقتی با قاشق بر میداریم خیلی روان و آبکی از قاشق نریزد.مایه را داخل قیف با سرماسوره ساده بریزید.

مرحل پایانی تهیه شیرینی ماکرون

صفحه سیلیکونی مخصوص ماکارون را داخل سینی فر قرار دهید و مایه را روی صفحه پایپ کنید دستتون رو به صورت قرار بدید و گرنه پاشنه کج میشه موقع پخت. سینی را چند بار به سطح کار بکوبید تا هوای اضافه خارج بشه و اگر حباب روی شیرینی هست بانوک خلال دندان رفع کنید.

خمیر های پخت شده
خمیر های پخت شده

سینی رو بزارید در دمای محیط تا رویه ماکارون خشک بشه طوری که وقتی انگشتمان را روی سطح خمیر میزنیم خمیربه انگشت نچسبه.همینطور نباید خیلی خشک باشد .حدود ۲۰دقیقه الی نیم ساعت طول میکشه . سپس داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۵۰درجه سانتی گراد به مدت ۱۵دقیقه بپزید.

بعد که از فر خارج کردید بذارید خنک شه و سپس از صفحه جدا کنید. ما بینشون کرمفیل وانیلی؛گاناش یا خامه بزارید و بهم بچسبونید دقت کنید کرم از اطراف بیرون نزنه.

شیرینی ماکرون
شیرینی ماکرون
ویدیو مراحل دستور پخت شیرینی ماکرون

نکات مهم شیرینی ماکرون

  1. شکر استفاده شده در دستور حتما دانه ریز باشد.
  2. هر شیرینی ماکارون باید دارای ۳لایه باشد: لایه نرم و زیرین،لایه شکننده رویی،ولایه وسط که بصورت نواری زیبا خود نمایی میکند.
  3. اگر صفحه سیلیکونی مخصوص ماکارون نداشتید از کاغذ روغنی استفاده کنید.
  4. استراحت ماکارون در دمای محیط بیش از اندازه نشه و گرنه پاشنه ماکارون تشکیل نمیشه.
  5. استفاده از رنگ مایع ماکارون رو خراب میکنه حتما ژله باشه رنگتون.من از رنگ ژله ای قرمز مارک فو استفاده کردم.
  6. دمای اتاق روی کیفیت شیرینی تاثیر داره. دمای اتاق نباید گرم و مرطوب باشه پس دقت کنید اگر محیط مرطوبه حتما چند قطره آبلیموی تازه یا نوک قاشق چای خوری  تار تار به سفیده همراه یک پنس نمک اضافه کنید.
  7. پودر بادام یا آرد بادام را از لوازم قنادی تهیه کنید یا خودتون مقداری بادام را خیس کرده و پوستش رو جدا کنید و سپس بزارید خشک شه و بعد آسیاب کنید.برای اینکه د ردستگاه غذاساز به روغن نیفته آنرا همراه پودرقند بزنید

مطالب مرتبط

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی شکلاتی گردویی