فرق بین پیتزا ایتالیایی و پیتزا آمریکایی

فرق بین پیتزا ایتالیایی و پیتزا آمریکایی
فرق بین پیتزا ایتالیایی و پیتزا آمریکایی

پیتزا یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای فست فودی است و در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد. پیتزا انواع مختلفی دارد و بسته به موادی که در آن استفاده می شود اسامی متفاوتی هم دارد. اما سوای ترکیبات و مواد استفاده شده در پیتزا، دو نوع پیتزای متفاوت داریم که ممکن است همه فرق بین آن ها را ندانند: پیتزا ایتالیایی و آمریکایی! حتما شنیده اید که برخی رستوران ها پیتزا ایتالیایی و برخی دیگر پیتزا آمریکایی سرو می کنند. اما تفاوت آن ها در چیست؟ چطور تشخیص بدهیم که یک پیتزا به سبک ایتالیایی آماده شده یا ایتالیایی؟ در این پست قصد دارم فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی را به شما معرفی کنم.

فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی

فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی
فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی

پیتزای آمریکایی در واقع برگرفته از پیتزا ایتالیایی است، اما به تدریج تغییراتی در آن ایجاد شده و امروز به عنوان یک پیتزای متفاوت و مستقل شناخته می شود. زمانی که مهاجران ایتالیایی به پا به خاک آمریکا گذاشتند پیتزای خوشمزه و لذیذشان را هم همراه با غذاهای دیگر مثل پاستا به آمریکا آوردند. چندی نگذشت که پیتزا در آمریکا محبوبیت زیادی پیدا کرد و پیتزافروشی های زیادی در شهرها و ایالات مختلف آمریکا افتتاح شد.

به مرور زمان آمریکایی ها پیتزا ایتالیایی را تغییر دادند و آن را با فرهنگ و آشپزی آمریکایی تطبیق دادند. جالب است بدانید که در اکثر کشورها ازجمله کشور خودمان پیتزای آمریکایی رواج بیشتری دارد و اغلب رستوران ها این نوع پیتزا را سرو می کنند.

بنر گل من و تو

به همین دلیل اگر به ایتالیا سفر کنید و به یک پیتزافروشی سنتی بروید مطمئنا با مشاهده پیتزای اصیل ایتالیایی تعجب خواهید کرد. پیتزا ایتالیایی بسیار ساده و کم پنیر است و مواد زیادی هم روی آن قرار ندارد، به همین دلیل شاید خیلی ها آن را دوست نداشته باشند و در عوض پیتزاهای چاق و چله و پر پنیر آمریکایی را ترجیح بدهند.

۱- خمیر پیتزا

اولین و مهم ترین فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی در خمیر پیتزاست. اگر یک پیتزا ایتالیایی و یک پیتزای آمریکایی را جلوی شما قرار بدهند اولین و بارزترین تفاوتی که بین آن ها مشاهده می کنیم تفاوت در خمیر پیتزاست. خمیر پیتزا ایتالیایی در روش سنتی داخل تنور یا روی آتش پخته می شود و به همین دلیل خمیرش بسیار نازک و ترد و برشته است.

پیتزا ایتالیایی برخلاف پیتزا آمریکایی با پنیر، هات داگ یا پپرونی پوشیده نمی شود و اغلب با سبزیجات تازه مثل ریحان، پونه و فلفل تازه آماده می شود. در مقابل، خمیر پیتزای آمریکایی حجم بیشتری دارد و حالت خمیری تری دارد و اغلب با پنیر، گوشت و سوسیس پوشیده می شود.

۲- سس پیتزا

سس پیتزا
سس پیتزا

وقتی به سس پیتزا فکر می کنید چه چیزی به ذهنتان می آید؟ احتمالا سس گوجه. پیتزای آمریکایی اغلب همراه با سس گوجه و سس کچاپ خورده می شود و استفاده از سس قرمز همراه با پیتزا یک انتخاب عادی است. اما ایتالیایی ها سس های دیگری را برای پیتزا ترجیح می دهند. ترکیب سبزیجات مختلف همراه با ادویه ها و روغن زیتون، مثل سس پستو انتخاب اول ایتالیایی ها برای سس پیتزاست.

اگر در ایتالیا پیتزا سفارش بدهید به جای یک شیشه سس کچاپ، سسی تهیه شده از روغن زیتون، گوجه تازه و پوره شده، سیر و ریحان می آورند. به همین دلیل پیتزا ایتالیایی بیشتر طعم گیاهی و سبزیجات و روغن زیتون می دهد تا سس کچاپ و گوشت.

۳- گوشت

اگر عاشق پیتزاهایی هستید که مملو از گوشت و مرغ و سوسیس باشد احتمالا پیتزا ایتالیایی را نمی پسندید و بهتر است پیتزا آمریکایی سفارش بدهید. ایتالیایی ها هیچ وقت از ترکیب گوشت های مختلف روی پیتزا استفاده نمی کنند و مثلا پیتزایی ترکیبی مثل پیتزای چهار فصل که در بسیاری از رستوران ها سرو می شود کاملا به سبک آمریکایی است.

در پیتزای آمریکایی می توان ترکیبی از استیک، بیکن، سوسیس، ژامبون و مرغ را در یک پیتزا دید، اما همین موضوع فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی را به خوبی نشان می دهد. پیتزا ایتالیایی بسیار ساده است و هر بار تنها از یک نوع گوشت آن هم به مقدار کم استفاده می شود.

۴- مواد روی پیتزا

مواد روی پیتزا
مواد روی پیتزا

چهارمین فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی در ترکیبات و مواد استفاده شده روی پیتزاست. برای این که فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی را بهتر متوجه شوید باید بدانید اغلب پیتزاهایی که در رستوران های ایرانی سرو می شود آمریکایی است. چون پیتزا ایتالیایی معمولا مواد بسیار کمی دارد و شاید خیلی مطابق سلیقه ما نباشد. پیتزای آمریکایی با مواد بسیار مختلف و زیادی پوشیده می شود و تقریبا هرچیزی را می توان در این پیتزاها پیدا کرد.

زیتون سیاه یا سبز، استیک، مرغ، گوشت چرخکرده، سوسیس، ژامبون، آناناس، گوجه گیلاسی، فلفل دلمه ای، قارچ و هر نوع سبزیجات دیگری را می توان در کنار حجم بسیار زیادی از پنیر موتزارلا مشاهده کرد. در واقع، پیتزای مخلوط یکی از تحولات آمریکایی در تهیه پیتزاست. هیچ کشور دیگری به اندازه آمریکا پیتزا را متنوع و ترکیبی تهیه نمی کند. بنابراین در پیتزای آمریکایی تقریبا هرچیزی که فکرش را بکنید می توانید مشاهده کنید.

اما در پیتزا ایتالیایی از مواد بسیار کمتری استفاده می شود و پنیر استفاده شده هم بسیار کمتر است. پیتزا ایتالیایی اصیل به این صورت آماده می شود: یک لایه نازک سس گوجه، تکه های بزرگ پنیر موتزارلا، ریحان تازه، روغن زیتون و ادویه!

۵- روش پخت پیتزا ایتالیایی و آمریکایی

روش پخت پیتزا ایتالیایی و آمریکایی
روش پخت پیتزا ایتالیایی و آمریکایی
و اما آخرین فرق بین پیتزا ایتالیایی و آمریکایی در روش و شیوه پخت پیتزاست. همان طور که در بالا اشاره کردیم پیتزا ایتالیایی در روش سنتی در تنور یا روی شعله آتش مستقیم پخته می شود. اما پیتزای آمریکایی معمولا در فرهای صنعتی آماده می شود. البته برخی رستوران ها پیتزا آمریکایی را هم به همان سبک و سیاق سنتی ایتالیایی و در تنورهای آجری می پزند.