تغذیهسلامتی

فواید و خواص خرما در ماه رمضان

خواص خرما در ماه رمضان

در این مطلب سعی داریم با فواید و خواص خرما در ماه رمضان آشنا شویم. خرما ماده غذایی پربرکتی است که مصرف آن خصوصا در ماه مبارک رمضان توصیه می شود. بهتر است وعده افطار را با خوردن 2-3 عدد خرما شروع کرد. چرا که خرما قند مورد نیاز بدن را تامین می کند و به بازگرداندن قند خون بعد از روزه کمک می کند. همانطور که می دانید یکی از شایع ترین علل سردرد یا سرگیجه در ماه رمضان قند خون پایین است، بنابراین خوردن خرما در شروع افطار بسیار مفید است و توصیه می شود. علاوه بر این خرما باعث  کنترل اشتها شده و از پر خوری در افطار جلوگیری می کند. همچنین باعث بازیابی توان ذهنی و عضلانی می شود. اما باید از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها اجتناب کرد.

بهتر است که در زمان افطار و سحر تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه در حد متعادل استفاده شود. دقت داشته باشید که افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت. خرما قند خود را آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تأمین می کند. این ماده مغذی می تواند گزینه مناسبی برای وعده های سحر و افطار به ویژه برای بانوان شیرده و دختران و پسران روزه اولی در ماه رمضان باشد.

 

 مصرف خرما درماه مبارک رمضان از دید روایات و احادیث:

در روایات و احادیث نیز به مصرف خرما در افطار توصیه شده است. پیامبر اعظم (ص) فرمودند:مَنْ أَفْطَرَ عَلَی تَمْرَهِ حَلَالٍ تُضَاعَفُ ثَوَابُ صَلَاتِهِ أَرْبَعُمِائَهِ مَرَّهٍ؛ هر کس با خرمای حلال افطار کند ثواب نمازش چهارصد برابر می گردد.» و امام صادق (ع) فرمودند:«أَنَّ النَّبِی (صلّی اللَّه علیه وآله) اِذَا کانَ صَائِماً یفْطِرُ عَلَی الرُّطَبِ فِی زَمَانِهِ؛ رسول خدا (صلّی اللَّه علیه وآله) هرگاه روزه بود با رطب افطار می نمود.» و احادیث و روایات زیادی از این دست که به مصرف خرما و کشمش سفارش کرده اند، نشان دهنده ی اهمیت و فواید مصرف این ماده ی غذایی در ماه مبارک رمضان است.

حتما مطالعه کنید
پوست چگونه پیر می شود؟

همانطور که می دانید روزه داران در طول روز ممکن است دچار افت قند خون شوند. کاهش قند بر حرکات جسمی تأثیر می گذارد و معده تقریباً در حالت سکون قرار می گیرد و فعالیت آنزیم های دستگاه گوارشی به علت کمی مایعات در بدن به شدت کم می شود. با توجه به این موضوع بدن انسان هنگام افطاری به غذایی نیاز دارد که به سرعت هضم شود و به معده آسیب نرساند و آن را فعال کند و به سرعت مواد مورد نیاز به بدن جذب شود و به مغز و عضلات برسد تا ذهن و بدن توانایی خود را بازیابند. همه این ها با مصرف خرما امکان پذیر است و ظرف بیست دقیقه قدرت و توانایی را به شخص روزه دار بازمی گرداند.

 

خواص خرما در ماه رمضان

 

علاوه بر فواید و خواص ذکر شده، خرما دارای خواص دیگری نیز هست:

– خرما سبب تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و غیر عفونی می شود و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

– خرما ویتامین های A ,B ,C ,E را به همراه املاح معدنی شامل فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم برای بدن تأمین می کند.

– خرما تا حدی از افزایش فشارخون و کم خونی پیشگیری می کند و با اثرات آنتی اکسیدانی اسید معده را نیز خنثی می کند.

– تنظیم انعقاد خون، بهبود مشکلات روده ای، کاهش اضطراب و عصبانیت و ایجاد آرامش در دوران بارداری از دیگر خواص مصرف خرما است.

– خرما به تنهایی یا با شیر به بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

– خرمای تازه از خرمای خشک بهتر و دارای فواید بیشتری است.

– خرما به میزان لازم دارای آهن، اسیدفولیک، پروتئین و چربی است که به دلیل کربوهیدراتی که در خود دارد مصرف سه عدد از آن با 60 کیلوکالری، انرژی لازم برای بدن را تأمین می کند.

– افراد مبتلا به دیابت نیز می توانند خرما مصرف کنند اما در میزان استفاده از آن نباید زیاده روی کنند.

– خرما باعث تسهیل عملکرد هضم می شود و به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

 

ارسال پاسخ