مشکلات نگهداری فیکوس بنجامین

مشکلات و بیماری های بنجامین

سلام معرفی یک گیاه جدید به صورت علمی خیلی فرق داره تا در خصوص مشکلات و بیماری هایی که بقیه دوستان با اون دست و پنجه نرم کردن داره که تصمیم گرفتم از این پس هم معرفی علمی گیاه رو در سایت قرار بدم و هم در خصوص مشکلات و نگهداری اون ها صحبت کنیم. در این مطلب قصد دارم در خصوص مشکلات نگهداری فیکوس بنجامین براتون صحبت کنم و سوالات متعددی که دوستان میکنن رو جواب بدیم.

مشکلات و بیماری های بنجامین

ریزش برگ گیاه رو درمان کردم ولی فیکوس من رشد زیادی نداره

فیکوس بنجامین

اولین نکته اینه که باید گیاهتون رو در مکانی قرار بدین که آفتاب خیلی ملایم و فیلتر شده توسط پرده به اون بتابه و همچنین میتونید فیکوس بنجامین خودتون رو به محیطی با روشنایی بیشتر و نور غیر مستقیم منتقل کنید.

دوماً از کودهایی که مخصوص گیاهان آپارتمانی (چه محلول چه سایر کودها فقط به یاد داشته باشید که در آب محلول کنید و به گیاه بدید) که دارای تمامی عناصر مورد نیاز گیاه میباشند استفاده کنید. برای مشاهده مواد مغذی و کمبود آن در گیاهان این لینک را مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

سوماً از این کودها، هر دو هفته یکبار که به صورت محلول در آب می باشد یا از طریق آبیاری و یا اسپری کردن بر روی برگ ها به گیاه خود بدهید. توجه داشته باشید که شما میتونید کمتر از میزان توصیه شده بر روی جعبه کود به گساه بدهید ولی بیشتر نه در صورت رعایت نکردن این موارد گیاه دچار مرگ خواهد شد.

مقدار صحیح مصرف کود

حدود یه قاشق چای خوری(5سیسی) رو باید در یه لیتر اب حل نمایید وبه صورت آبیاری به گیاه بدهید ودر مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقداری که در هر نوبت آبیاری میدهید استفاده کنید.

خشک شدن بنجامین با دادن کود

همانطور که در مطالب بالا گفتیم در دادن کود به بنجامین و کلا به هر گیاهی مقدار و دفعات خیلی مهم هستند و اگر در استفاده از کود و سموم شیمیایی زیادروی کنید گیاهتان دچار مرگ خواهد شد.

دوباره تاکید میکنم مقدار صحیح مصرف کود حدودا یک قاشق چای خوری در یک لیتر میباشد و آن را هر 2 هفته یکبار به صورت آبیاری به گیاه بدهید.

رفع مسمویت گیاه

حال اگر گیاه شما دچار مسمومیت شد برای رفع اثرات مسمومیت گلدان را به حمام برده و گلدان را در ظرف بزرگتری حاوی آب مانند تشت یا وان قرار دهید تا کل سطح خاک را آب در بر بگبرد و به طور کامل از آب اشباع شود به حدی در آب قرار دهیدکه هیچ حباب اکسیژنی از آن خارج نشود و سپس گلدان را خارج کنید تا آب اضافی از سوراخ های انتهایی خارج گردد. این کار فقط و فقط از بیشتر شدن شدت آسیب به گیاه جلوگیری میکند.

آیا یک قطعه آهن برای تامین آهن مناسب هست؟

درسته بعضی از دوستان برای تامین آهن گیاه توصیه میکنن میشه از یک قطعه آهن در گلدان گیاه استفاده کرد(مانند انداختن یک میخ در گلدان). شاید این روش تا حدی آهن گیاه رو تامین کنه ولی بهترین روش تامین آهن گیاه استفاده از کود آهن می باشد.

قلمه بنجامین را کی به گلدان منتقل کنم؟

همانطور که میدانید باید اول قلمه خود را در آب قرار دهید و هر روز آب آن را با آب بدون کلر تعویض نمایید و زمانی که قلمه ها دارای ریشه 3 الی 4 سانتی متری شدند آن ها را به گلدان منتقل کنید و محیط کشت را تا جایی که میتوانید مرطوب نگه دارید. منظور از مزطوب بودن باتلاقی کردن نیست.

هر دو هفته یکبار هم 2 گرم کود کامل (کود کامل مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی) را در یک لیتر آب حل کنید و به خاک قلمه ها بدید تا عمل ریشه زایی به خوبی پیش بره.

زرد شدن و ریزش برگ بنجامین

فیکوس بنجامین

حتما توجه داشته باشید که هیچ وقت گیاه خودتون رو در کنار اجاق گاز، شومینه، بخاری، یا مجلی که باد جریان دارد و همچنین تابش مستقیم نور خورشید و در مکان هایی که دارای جریان برق دائمی هستند قرار ندهید.(میشه تلویزیون یا ترانس برق نمونه ای از این منابع گفت)

برای اینکه گیاه خود را تقویت کنید از کود کامل در فصل های گرم سال هر ده روز یکبار و در فصول سرد سال هر ماه یکبار استفاده کنید. نحوه استفاده آن نیز در بالا ذکر شده است.

تامین رطوبت گیاه

برای اینکه رطوبت گیاه تامین شود حتما از اسپری کردن آب بر روی برگ های فیکوس بنجامین غافل نشید. این عبار پاشی در فصل های گرم سال تعداد دفعات را افزایش دهید در ساعت هایی که آفتاب بر روی گیاه نمی تابد انجام دهید.

میشه اینجوری گفت که بهتر هست که گلدان را با خزه مرطوب پر کنید یا آن را در یک سینی یا زیر گلدانی محتوی آب بر روی یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.

وجود هزارپا در گلدان

این رو اول کاری بگم که وجود هر موجود زنده اعم از کرم خاکی و یا هزارپا و… در خاک گلدان مضر هستش. چرا مضر است؟ علاوه بر تغذیه کرم از ریشه گیاه ، وجود گیاه در داخل خانه باعث کثیفی محل زندگی شما خواهد شد.

روش مبارزه با کرم گلدان

 استفاده ازسموم سوين ياليندين ( وتاول پودري) به نسبت يک قاشق مرباخوري دريک ليترآب میتواند مفید باشد. آبی که سم را در آن مخلوط کردید به عنوان آبیااری به گیاه بدهید.

ریزش برگ سبز بنجامین

به طور کلی علت ریزش برگ سبز بنجامین میتونه هرگونه جابجایی، تغییر و نوسان در شرایط نگهداری گیاه میتونه باعث ریزش برگها به صورت سبز بشه تغییر ناگهانی در درجه حرارت و شدت نور و عدم آبیاری و خشکی دیدن گیاه و همچنین صدمه دیدن ناگهانی و فوری ریشه ونیز جابجایی وتعویض خاک نادرست وارد شدن تنش به گیاه و یا زیاده روی در مصرف کود وسم و…ریزش برگها رو را باعث میشود.

ریزش برگ و وجود تار عنکبوت

اگر در گیاه خود با زرد شدن برگ و ریزش آن مواجه شدید و در زیر برگ ها شبیه تار عنکبوت وجود داشت، دما محیط را کمی خنک تر کنید.سم دیازینون تهیه کرده 2 گرم از سم را در یک لیتر آب حل کنید و پشت و روی برگ ها را اسپری کنیدو مقداری از سم را بصورت آبیاری به گیاه بدهیدو در صورت لزوم 10 روز بعد سم پاشی را تکرار کنید.

بعد از سپری شدن چند روز از سم پاشی از اسپری آب ولرم روزانه یا یک روز در میان غافل نشوید.

فیکوس بنجامین ابلق

برگ های بنجامین

حتما توجه داشته باشید که برگهای این گیاه به آبیاری نامنظم ناکافی و یا آبیاری بیش از اندازه  و کمبود نور و تغییرات ناگهانی دما حساس هستند و خواهند ریخت، نور مستقیم و تند برگ ها را خشک می کند.برگ ها خشک شده را جدا کنید هرس را در فصل بهار یا پاییز انجام دهید حدود یک سوم از شاخه ها را هرس کنید.