بررسی کامل مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا و بهترین راه درمان آنها

در این مطلب تمامی مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا رو به همراه راه درمان آنها بررسی میکنم تا لیراتای شاداب و بدون مشکلی داشته باشید.

بررسی مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا
بررسی مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا

مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا (Ficus lyrata) : فیکوس آفریقایی گیاهی است که به خاطر داشتن برگ های بزرگ و سرسبز یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی است. این گیاه در محیطی گرم ، مرطوب، دارای نور مناسب و غیرمستقیم رشد خوبی داره. اگر شرایط مناسب باشه، فیکوس آفریقایی رشد زیادی میکنه و ارتفاع آن حتی در داخل منزل میتونه به بیش از دو متر هم برسه اما ممکنه گیاه لیراتا ما دچار یک سری مشکلات بشه، مشکلاتی مثل زرد شدن و یا سیاه شدن برگ لیراتا، خشک شدن برگ ها، بیمار شدن گیاه لیراتا و حمله آفات و…..برای برطرف کردن این مشکلات در اولین مرحله باید علت آن مشکل رو پیدا کنیم سپس آن مشکل رو برطرف کنیم تا بتونیم گیاه سالم و سرسبز داشته باشیم.در این مقاله همراه من باشید تا با مشکلات گیاه لیراتا آشنا بشیم و راه درمان آن رو یاد بگیریم.

برای نگهداری بهتر و یادگرفتن نحوه تکثیر فیکوس لیراتا میتونید مقاله هرآنچه برای نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا باید بدانید رو مطالعه کنید.

بررسی مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا

 گیاه لیراتا یک گیاه بسیار ساده برای نگهداری نیست و نسبت به برخی از گیاهان آپارتمانی دیگه حساس تر هست و زمانی که چیزی اشتباه باشه بلافاصله علائم ناراحتی را نشون میده اما این همیشه چیز بدی نیست. این نشونه‌ ها به ما کمک میکنه تا مشکلات رایج را قبل از اینکه آسیب جدی بزنند، شناسایی کنیم.

بنر گل من و تو
لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا
لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا

لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا

عامل ایجاد کننده لکه های قهوه ای روی برگ گیاه لیراتا زیاد هست.وجود لکه های دایره ای کوچک میتونه نشون دهنده مشکل آفت باشه و وجود لکه های قهوه ای بزرگتر ممکنه نشونه بیماری باشه. لکه های قهوه ای میتونه نشونه آبیاری زیاد و یا مسمومیت با کود هم باشه. یکی از بیماری های مهم که باید به آن توجه داشت باشیم بیماری های باکتریایی  هست که در گیاه لکه های قهوه ای ایجاد میکنه. لکه های قهوه ای ممکن است به خاطر عوامل متعدد دیگه ای هم ایجاد بشه که در ادامه به طور مختصر توضیح داده شده توضیحات کامل در مورد قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا در مقاله به صورت کامل علت لکه قهوه ای برگه فیکوس لیراتا رو بررسی کردیم. همچنین ار بیقه گیاهاتون هم دچار این مشکل میشن یک مطلب کامل و جامع در خصوص قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی نوشتیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

علت سیاه شدن برگ فیکوس لیراتا چیست؟

لکه های قهوه ای تیره و متمایل به سیاه روی فیکوس لیراتا به دلیل آبیاری زیاد ظاهر میشه، که آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه میشود.در برخی از موارد لکه ها به رنگ قهوه ای تیره و تقریبا سیاه به نظر می رسد. این مشکل توسط یکی از بزرگترین قاتل گیاهان آپارتمانی یعنی آبیاری بیش از حد ایجاد میشه.وجود آب اضافی در خاک می تونه به خاطر چند علت باشه که اولین مورد و واضحترین آن آبیاری در زمانی هست که خاک هنوز خیس هست. با این حال، نداشتن زهکشی (در گلدان یا در خاک) و پوشش گلدان هم میتونه تأثیر گذار باشه.

زرد شدن برگ فیکوس لیرتا
زرد شدن برگ فیکوس لیرتا

زرد شدن برگ فیکوس لیراتا

زرد شدن برگ لیراتا در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد میشه.لکه های سیاه تنها مشکل ناشی از آبیاری بیش از حد نیست. زرد شدن برگها نیز رایج است و معمولاً ابتدا با قدیمی ترین برگها (برگ های پایینی) شروع میشه. وقتی خاک هنوز مرطوب است هرگز آبیاری نکنید و همیشه گیاه را در گلدانی با سوراخ های زهکشی زیاد بکارید.تغییر در شرایط محیطی همچنین می تواند باعث زرد شدن برگ ها شود، مانند کاهش ناگهانی دما یا باد شدید سرد. محیط اطراف گیاه خود را بررسی کنید تا بفهمید آیا چیزی تغییر کرده است یا نه؟ و سعی کنید شرایط قبلی را که گیاه شما به آن عادت کرده بود تکرار کنید. اگه برگ‌ها نور مناسب دریافت نکنند هم میتونه باعث زرد شدن رنگ آن‌ها بشه حتی موجب توقف رشد گیاه هم میتونه بشه. اگه نور گیاه و نکات آبیاری آن را رعایت کرده و باز هم مشکل ادامه داشت، ممکنه تغذیه آن مناسب نباشه. کمی کود می‌تونه گیاه شما رو شاداب بکنه. اگر سایر گیاهان شما و یا فیکوس لیراتا درچار زرد شدن میشه و میخواهید تمامی موارد رو بررسی کنید حتما مطلب زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

پوسیدگی ریشه فیکوس لیراتا

آبیاری بیش از حد و نداشتن زهکشی مناسب و یا ضعیف باعث پوسیدگی ریشه می شود و با پوسیدگی ریشه گیاه شما از بین خواهد رفت. ایجاد کردن شرایط مطلوبی مثل رطوبت در اطراف ریشه میتونه به عواملی قارچی کمک بکنه تا ریشه گیاه به طور کامل از بین بره. پوسیدگی ریشه میتونه به وسیله انواع قارچ ها شدید بشه مانند قارچ های Phytophthora و Pythium و Rhizoctonia. گیاهان آلوده به هر یک از این عوامل بیماری زا زرد شدن برگها، پژمردگی، پژمردگی ریشه، تغییر رنگ ریشه و ریزش بافت ریشه را نشون میده. در شرایط مرطوب، ممکن است روی برگ ها لکه های سیاه تا قهوه ای ایجاد بشه.

راه درمان پوسیدگی ریشه

برای اطمینان از پوسیدگی ریشه، گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریشه ها رو بررسی کنید. اگر ریشه ها قهوه ای و نازک شدن و به راحتی جدا میشوند، ریشه گیاه دچار پوسیدگی شده اگر پوسیدگی به حدی باشد که کل ریشه از بین رفته احتمال برگشت گیاه وجود ندارد اما اگر بخشی از ریشه سالم هست قسمت های آلوده رو جدا کرده و ریشه را با محلول آب و قارچ کش ضدعفونی کنید. وسپس در خاک جدید و عاری از آلودگی بکارید. در اولین آبیاری از محلول آب با قارچ کش استفاده کنید و برنامه آبیاری خود را با توجه به محیط و نوع خاک تنظیم کنید.

مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا
مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا

بیماری باکتریایی فیکوس لیراتا

از مشکلات دیگه نگهداری فیکوس لیراتا که منجر به بروز نقاط قهوه‌ای یا سیاه میشه، مربوط به بیماری باکتریایی است. باکتری‌ها علائمی که ایجاد میکنند هم شامل لکه های قهوه ای میشه و هم لکه های سیاه .باکتری ها میتونند در کل گیاه پخش بشند به همین دلیل مبارزه کردن با آنها تا حدودی سخت هست پس در اولین اقدام برگ‌های آسیب دیده را جدا کنید.اگه خاک بوی نامطبوعی میدهد سریعا گلدان و خاک را تعویض کنید.و آبیاری عمیق انجام ندید. لکه های برگی ناشی از باکتری ها توسط باکتری های سودوموناس و زانتوموناس ایجاد میشه که هردو باکتری بیماری که ایجاد میکنند خیلی شبیه به هم هستند و شرایط ایده آل برای هردو باکتری شرایطی است با دمای بالا(گرما) و رطوبت بالا که معمولاً در طول تابستان دیده میشه و به عامل بیماری زا کمک میکنه.

علائم لکه ای باکتریایی با علائمی که پوسیدگی ریشه ایجاد میکنه شباهت دارند. برای اینکه بتونیم کمی این دو عامل رو از هم تشخیص بدیم این هست که علائم پوسیدگی ریشه بیشتر، نه همیشه، در قسمت های پایینی گیاه ایجاد میشه و در باکتری، لکه ها تقریبا روشن هست و در اطراف لکه ها ناحیه زرد رنگ وجود دارد که همیشگی نیست ولی تا حدودی کمک کننده هست. هم پوسیدگی ریشه و هم لکه باکتریایی برگ باعث می شوند که فیکوس لیراتای شما در نهایت ریزش کند مبارزه با عفونت باکتریایی تقریباً میشه گفت یه مقدار سخت تر از پوسیدگی ریشه است.

راه درمان بیماری باکتری

در صورت شدید بودن آلودگی بهتر هست گیاه رو به طور کامل حذف کنید. در آلودگی های کم قسمت های آلوده رو با تیغ استریل جدا کنید. خاک گلدون را تعویض کنید.با محلول های باکتری کش دارای ترکیبات مسی میتونید این بیماری رو کنترل کنید.

نکته: در صورتی که گیاه آلوده در کنار گیاه سالم هست از اسپری کردن آب بر روی آنها جدا خودداری کنید در هنگام جا به جایی دقت داشته باشید تا با گیاه سالم برخوردی نباشد چرا که به سرعت انتشار پیدا میکند.

آویزون شدن و پژمردگی گیاه فیکوس لیراتا

آویزون شدن و افتادگی در فیکوس لیراتا معمولا نشونه آن هست که گیاه نیاز به آب داره که در این صورت باید خاک گلدون رو بررسی کنید در صورت خشک بودن بهتر است گیاه آبیاری شود. چند ساعت پس از آبیاری، شکل برگها باید به حالت عادی بازگردد.افتادگی برگ ها میتونه به خاطر شوک ناشی از تعویض گلدان هم باشد. کمبود رطوبت باعث ایجاد استرس در گیاه میشود که رشد را متوقف کرده و طول عمر کلی گیاه رو کوتاه می کنه. خاک را با انگشت خود امتحان کنید و زمانی که3-4 سانت از سطح خاک خشک شد، آبیاری کنید.

سوختگی برگ فیکوس لیراتا
سوختگی برگ فیکوس لیراتا

علت قهوه ای شدن و سوختگی نوک و حاشیه برگ فیکوس لیراتا

اگه لبه ها و نوک برگ فیکوس لیراتا قهوه ای رنگ شده و خشک شدن، نشون دهنده آبیاری ناکافی گیاه و رطوبت کم هست.لبه های قهوه ای و ترد برگ یکی از شایع ترین مشکلاتی است که این گیاه را آزار میده. هنگامی که لبه های برگ قهوه ای شدن و شروع به ترک خوردن می کنند هرگز به حالت عادی و اولیه خودشون بر نمیگردند. هنگامی که برگ ها بدون رطوبت باشن، به آرامی از لبه ها شروع به ریزش می کنند و هر چه مشکل ادامه پیدا کند گسترش پیدا میکنند. این گیاهان گرمسیری به رطوبت بسیار زیاد عادت کردن وکمبود رطوبت طولانی مدت باعث ایجاد علائم و مشکلات در گیاه میشود.راه درمان: گیاه خود را به طور منظم آبیاری کنید و در محیط مناسب نگهداری کنید تا در آینده از این مشکلات جلوگیری کنید برای حفظ رطوبت میتونید برای گیاهتون حالت جزیره درست کنید.میزان آب مورد نیاز گیاه فیکوس لیراتا در تمام فصول سال یکسان نیست. میزان آبیاری بستگی به دمای محیط و نور داره. هرچه نور و دما بالاتر برود، طبیعتاً لیراتا به آب بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

لکه های قرمز رنگ بر روی برگ فیکوس لیراتا

این لکه های ریز قرمز رنگ نتیجه تنش رطوبتی هستند فیکوس لیراتا دوست دارد در فواصل زمانی ثابت آبیاری شود، نه اینکه هر چند هفته یک بار بین آبیاری زیاد و کم آبیاری شوند. این لکه های قرمز نیز زمانی که گیاه در زیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، بیشتر ظاهر می شوند.برای جلوگیری از این علائم روی برگ ها، خاک را هر 2 تا 3 روز با انگشت خود آزمایش کنید . به محض خشک شدن لایه رویی دوباره آبیاری کنید و در زمستان آبیاری آهسته انجام دهید. منتظر نمانید تا برگها دوباره شروع به ریزش کنند.

علت وجود لکه های سفید یا برنزی رنگ بر روی فیکوس لیراتا چیست؟

لکه های سفید یا قهوه ای روشن میتونه در اثر نور مستقیم خورشید ایجاد بشه.اگر لکه های روی برگ های گیاه شما به رنگ سفید یا خرمایی نزدیکتر از زرد رنگ باشه ،نور خورشید عامل ایجادکننده آن است.
گیاه لیراتا به مقداری نور مستقیم خورشید در زیستگاه های بومی خود سازگار هست اما گیاهی که ما خریداری میکنیم در محیط‌های سایه‌دار پرورش پیدا کردن و همین عامل باعث شده تا این گیاه به قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید حساس بشه. به همین دلیل وقتی این گیاه در برار نور مستقیم قرار میگیرد، برگ‌ها می‌سوزند و در نتیجه لکه‌های سفید یا برنزه‌ای در برگ‌ها ایجاد میشود.راه درمان :فیکوس لیراتای خودتون رو از آفتاب و نور مستقیم خورشید دور کنید، در مواردی مثل نور صبحگاهی که ملایم هست گیاه میتونه آفتاب رو به اندازه 1-2 ساعت تحمل بکنه.

مشکلات فیکوس لیراتا
مشکلات فیکوس لیراتا

علت رشد یک طرفه گیاه فیکوس لیراتا

گیاه به خاطر قرار گرفتن در نور غیر یکنواخت ممکن است دچار رشد نامتقارن برگ بشن. برگ به شکل ناهموار و کج در آمده و گیاه بسته به مکانی که در آن قرار دارد ممکنه برخی از شاخه‌ها بلند تر بشن و برگ‌ها بیشتر به هم نزدیک شوند، در حالی که طرف دیگر ضعیف و کم‌رنگ به نظر می‌رسه.این رشد ناهموار ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناهموار است. یک طرف گیاه نور بیشتری نسبت به طرف دیگر دریافت می کنه و باعث میشه رشد آن طرف بیشتر بشه. راه درمان: گلدان‌های خود را هفته‌ای یک‌بار بچرخانید تا مطمئن شوید که همه قسمت‌ها در طول سال در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. اگر رشد بسیار ناهموار بود و باعث افتادن گیاه شد، یک طرف آن را هرس کنید و از قلمه ها برای تکثیر گیاهان جدید استفاده کنید.

آفات گیاه فیکوس لیراتا

وجود لکه های قهوه ای ریز روی برگ فیکوس لیراتا میتونه به معنای وجود یک موجود مزاحم در گیاهتون باشه بهترین کاردر این زمان، این است که سطح زیرین برگ ها را بررسی کنید که آیا حشره ای در زیر برگ وجود دارد یا نه؟

کنه‌های تارتن

 این کنه‌ها موجودات خیلی ریزی هستند به سختی قابل دیدن هستند ولی به خاطر تنیدن تار بر روی گیاه میتونید آنها رو تشخیص بدین.کنه های تارتن رطوبت رو دوست ندارند، بنابراین رطوبت خانه خود را بررسی کنید.در آلودگی های شدید میتونید از کنه کش ها استفاده کنید.

شپشک‌های آردآلود

شپشک آرد آلود آفتی هست که شیره گیاه را می مکند و به شاخ و برگ آسیب رسانده و گیاه ضعیف می شود.
ماده کرکی سفید در اطراف ساقه ها و پایه برگ ها ایجاد میکنند آنها را به سادگی پاک نکنید، زیرا نشان دهنده هجوم شپشک آرد آلود است این کرک سفید برای محافظت از آنها در حالی که از برگ ها و ساقه ها تغذیه می کنند استفاده می شود. قبل از سمپاشی گیاه رو با فشار آب زیاد بشورید بعد با یک حشره کش سیستمیک درمان کنید در درمان آفت شپشک آرد آلود باید صبور باشید وگیاهتون رو به طور کامل بررسی کنید تا دیگر آفتی در جایی باقی نمانده باشد.نکته حتما گیاه آلوده رو از گیاهان سالم جدا کنید.

سایر آفات گیاهی عبارتند از شته ،تریپس ،سفید بالک ها برای از بین بردن آفات بعد از شناسایی نوع آفت میتونید از سم مخصوص آن آفت استفاده کنید میتونید سم مورد نظرتون رو از فروشگاه سم و کود سایت گل من وتو تهیه کنید.

سوالات مهم وپر تکرار در مورد گیاه فیکوس لیراتا:

در ادامه هم برخی از سوالات پر تکرار در مورد گیاه لیراتا رو با هم بررسی کنیم

چرا رشد گیاه فیکوس لیراتا متوقف شده و برگ جدیدی نمیزنه؟

علل توقف رشد معمولاً کمبود نور و کمبود مواد مغذی است.از طرف دیگر در ماه های سردتر این کاملا طبیعی است و رشد کاهش می یابد. برای خرید کود مناسب گیاهان خودتون به فروشگاه ما مراجعه کنید.

علت پیچ خوردگی برگ فیکوس لیراتا چیست؟

این حالت میتونه به علت هر یک از عوامل باشه : آبیاری بیش از حد، آبیاری کم گیاه، رطوبت کم محیط ، اختلال در ریشه گیاه می باشد که باید تک تک موارد رو بررسی کنید و نسبت به عامل مکشل رو رفع کنید.

علت ریزش برگ های فیکوس لیراتا چیست؟

  • شوک ناشی از جا به جایی
  • کمبود رطوبت
  • مکان نامناسب از نظر نور دهی
  • آبیاری بیش از حد (حتما در خصوص نکات آبیاری گیاهان آپارتمانی مطالعه کنید)
آفت فیکوس لیراتا
آفت فیکوس لیراتا

چرا برگ جدید در فیکوس لیراتا کوچیک مانده و بزرگ نمیشه؟

این مشکل رایج معمولاً وقتی رخ می دهد که برگ فیکوس لیراتا شما در یک منطقه کم نور قرار می گیرد. این گیاهان برای رشد بهتر خود به چندین ساعت نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارند.گیاه رو به آرامی به منطقه ای با نور غیر مستقیم روشن منتقل کنید.

سخن پایانی در خصوص مشکلات و بیماری فیکوس لیراتا

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی مشکلاتی رو که میتونه به گیاه فیکوس لیراتای شما آسیب برسونه رو توضیح بدین و در کنار اون راه درمانی رو که میتونید انجام بدین رو هم گفتیم. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.