17 از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی + راه درمان آسان

مشکلات گیاهان آپارتمانی
مشکلات گیاهان آپارتمانی

شایع ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی : نگهداری گل و‌ گیاه در زندگی مدرن و آپارتمانی امروزی علی رغم سختی هایی که به همراه دارد مورد توصیه بسیاری از پزشکان و روانشناسان قرار گرفته، چرا که تاثیرات مثبت ناشی از طراوت و‌ سبزی گلها بر سلامت روحی و‌ روانی و حتی سلامت جسم افراد خانواده علی الخصوص کودکان مورد تایید بسیاری از دانشمندان و محققین سرار سراسر دنیا است، اما مشکلات و امراض رایج گیاهان آپارتمانی غالبا مانع تمایل بیشتر افراد حتی اشخاص علاقمند به این کار می‌شود در این قسمت از گل من و تو قصد داریم شایع ترین مشکلات گیاهان و راهکار های پیشگیری و درمان آنها را بیان کنیم تا پس از این خودتان پزشک گیاهانتان باشید.

در این مقاله به این مطالب پرداختیم

  • معرفی مشکلات شایع گیاهان و راهکار درمان آنها
  • دلایل زرد شدن برگ ها و روش درمان
  • دلایل سوراخ شدن برگ ها و راهکار های مقابله
  • دلیل توقف رشد و یا کند شدن رشد گیاه
  • شناخت عوامل ایجاد کننده لک های قهوه ای
  • نکات پیشگیری کننده از ایجاد مشکلات
مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی
مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی

علت رشد علفی گیاهان آپارتمانی چیست؟

گاهی مشاهده می‌شود که گیاهان بصورت نازک و طولی یا به اصطلاح علفی رشد میکنند، رشد علفی ظاهر غیر متعارفی به گیاهان میدهد و از زیبایی گیاهان به مقدار قابل ملاحظه ای می‌کاهد، شایع ترین علت این مشکل نور کم است لذا برای رفع آن گیاه را به محیط پرنورتری منتقل کنید، البته باید در نظر داشته باشید که با توجه به نوع گیاه مقدار نور متفاوت است ، این نور میتواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم دریافت شود که برای فهمیدن آن باید نوع گیاه خود را در نظر بگیرید.

بنر گل من و تو

شما میتوانید از نور های مصنوعی رشد گیاه هم استفاده کنید ولی حتما قبل از خرید نور تحقیق کنید که نور مخصوص گیاهان آپارتمانی باشد. ما در مطلبی جداگانه به بررسی نور مصنوعی گیاهان پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

دلیل سوختن برگ گیاهان چیست؟

یکی دیگر از مشکلات گیاهان آپارتمانی که میتونه برای بیشتر آنها اتفاق بیوفته سوختگی برگ و نوک برگ هست، سوختگی برگ ممکن است در نوک برگ ها یا کناره های آن و یا حتی در کل سطح برگ مشاهده شود، علت غالب این مشکل نور مستقیم آفتاب است، و یا اسپری کردن و غبارپاشی زیر نور خورشید، برای رفع این مشکل گیاهتان را به محیطی که نور غیر مستقیم دارد منتقل کنید. و برای رفع رطوبت مورد نیاز از جزیره برای گلدان ها استفاده کنید.

گاهی نیز مشاهده شده که به دلیل استفاده زیاد بیشتر از حد از کودهای شیمیایی برگ ها دچار سوختگی میشود، در هر دو‌ صورت برگ های آسیب دیده را جدا کنید و مقدار کوددهی خود را تنظیم نمایید. در غیر از دو مورد بالا دلیل سوختگی برگ میتواند ناشی از آسیب دیدن ریشه ها باشد در این مورد گیاه را وارسی کنید و از سلامت ریشه ها اطمینان حاصل نمایید.

سوختن برگ گیاهان آپارتمانی
سوختن برگ گیاهان آپارتمانی

بیشتر شدن تعداد برگ و کمتر شدن مقدار گلدهی

کم شدن گلدهی عوامل مختلفی دارد اما اگر گیاه شما علی رغم اینکه در قسمت شاخه و برگ رشد مناسبی را داراست، گل نمیدهد یا کم گلدهی میکند میتوان علت مشکل را در مقدار زیاد نیتروژن خاک یافت، که ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد از کودهای نیتروژن دارد شیمیایی یا خانگی باشد، در این موارد میزان نیتروژن گیاهتان را کاهش دهید.

توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از تفاله قهوه برای گیاهان میتونه همین مشکل رو برای شما به وجود بیاورد چون تفاله قهوه دارای مقدار بسیار زیادی نیتروژن میباشد.

علت زرد شدن برگ ها گیاهان آپارتمانی چیست؟

زردی برگ یکی از مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی است که حتی افراد کاربلد نیز آن را تجربه میکنند، میتوان گفت علت زرد شدن برگ گیاهان کسانی که به تازگی به نگهداری گل روی آورده اند آبیاری بیشتر از نیاز گیاه است چرا که اکثر افراد بر این باورند که باید هر روز به گیاهان آب دهند، در صورتی که اغلب گیاهان زمانی نیاز به آبیاری مجدد دارند که حداقل ۳ سانت از خاک آنها خشک شده باشد، زردی برگ در غیر از آبیاری زیاد به عواملی نظیر سرد بودن محیط، مناسب نبودن گلدان ، کم بودن رطوبت و گاها فاقد ریشه بودن گیاه بر میگردد که در هر کدام از این موارد بعد از تشخیص علت باید به رفع آن اقدام نمایید.

در مطلبی جداگانه به بررسی علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی پرداختیم که اگر از این مشکل گیاهان شما رنج میبرند حتما مطالعه کنید.

زرد شدن برگها از مشکلات گیاهان آپارتمانی
زرد شدن برگها از مشکلات گیاهان آپارتمانی

دلیل کوچک ماندن برگ ها یا خم و پژمرده شدن آنها

گاهی ممکن است مشاهده کنید که برگی بسیار کوچک تر از سایر برگهاست و یا گیاه سرحالتان را با ظاهر پژمرده ببینید این مشکلات غالبا به میزان رطوبت گیاه باز میگردد که با توجه به نوع گیاه و شرایط گیاه مورد نظر ممکن است به دلیل کمبود رطوبت یا رطوبت بیشتر از نیاز باشد، اگر سطح خاک خیلی خشک شود یا خیلی رطوبتی گردد نیز ممکن است این مشکلات پیش آید.

البته کمبود مواد مغذی در خاک هم میتونه یکی از علت های ریز بودن برگها باشه که با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی مانند کودهای کریستالون میتوانید این مشکل را رفع کنید. ما در مطلبی کامل به بررسی علت کمبود مواد مغذی در گیاهان پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

دلیل اصلی قهوه ای شدن برگ ها چیست؟

کمبود رطوبت و بیماری قارچی میتونه دلیل این مشکل باشه، جزیره با ایجاد میزان رطوبت مناسب مانع ایجاد برگ های قهوه ای میگردد ، اگر خاگ گلدانتان هنگام استفاده از سموم دفع آفات آلوده شده باشد نیز قهوه ای شدن برگ ها را مشاهده خواهید کرد ، اگر از سموم دفع آفات استفاده کرده اید خاک گلدان را تعویض کنید یا بطور کامل آبیاری نمایید تا سموم دفع گردد، مشاهده شده که پوسیدگی ریشه نیز گاها قهوه ای شدن برگ را به دنبال دارد ، لذا اگر برگ قهوه ای مشاهد کردید علاوه بر موارد مذکور از سلامت ریشها و همچنین تعادل هوای محیط اطمینان حاصل نمایید.

مطلبی کامل در خصوص دلیل قهوه ای شدن نوک برگها داریم که تمام دلایل مورد بررسی قرار گرفته که مطالعه کنید.

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن کناره های برگ چست؟

یکی دیگر از مشکلات گیاهان آپارتمانی که در بین کسانی که به گل و گیاه اقدام میکنند رایج هست زرد شدن کنار برگها است، اگر گیاهتان از کناره و حواشی دچار زردی میشود و این زرد شدن به تدریج به سمت مرکز برگ گسترش می‌یابد علت کمبود مواد مغذی و فقر گیاه است در این موارد باید از کود مورد نیاز برحسب نیاز گیاهتان استفاده نمایید ، به طور معمولا کود دهی گیاهان غیر از زمستان باید هر ماه یکبار انجام شود. بهترین کود میتواند کود کریستالون 20-20-20 است.

از بین رفتن ظاهر طبیعی برگ و ایجاد لک های با رنگ های مختلف و یا غیر مسطح شدن برگ

در این موارد با کمی وارسی متوجه حشرات و آفات ریزی خواهید شد که از گیاه شما تغذیه میکند، در این موارد بنا به میزان پیشروی حشرات از سموم دفع آفات استفاده کنید و یا گیاهتان را حمام کنید، البته در هر دو صورت برگ های آسیب دیده را جدا کنید.

ایجاد لکه روی برگها از مشکلات رایج گل و گیاه آپارتمانی
ایجاد لکه روی برگها از مشکلات رایج گل و گیاه آپارتمانی

دلیل توقف رشد و سبز خشک شدن گیاه چیست؟

یکی دیگر از مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی توقف رشد است که شاید شما را نگران کنید، ولی نگران نباشید مشکل بسیار کوچک است، گردش هوای بسته یا فرا رسیدن موعد تعویض گلدان باعث این مشکلات می‌شود در این موارد توصیه می‌شود که گیاه را از سایر گیاهان جدا کنید و در محیطی دورتر و با گردش هوای بهتر نگهداری نمایید.

چرا گیاه پژمرده میشود؟

اگر گیاهتان با وجود شرایط رطوبتی و نوری و‌تغذیه مناسب همچنان پژمرده و بیحال است علت را در ریشه ها جستجو کنید در این موارد حتما ریشه های سیاه و ‌آسیب دیده را جدا کنید و گل را در گلدانی با سایز مناسب و با خاک جدید بکارید. اگر میزان آبیاری زیاد باشه هم میتونه این شمل در گیاه پیش بیاد پس بسیار مراقب آبیاری باشید.

علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی
علت پژمردگی گیاهان آپارتمانی

علت خشک شدن ناگهانی گیاه چیست؟

مهم ترین علت این مشکل که بیشتر در تابستان و زمستان اتفاق میافتد تغیر ناگهانی دما است لذا لازم است توجه کنید گیاهان را با توجه به نیاز دمایی شان با شروع تابستان و زمستان به درون یا برون خانه منتقل کنید.

باز نشدن غنچه گل ها یا ریزش قبل از شکفتن

از دیگر مشکلات گیاهان آپارتمانی که گلدار هستند باز نشدن گلها است که علت را در سردی هوا ، رطوبت کم و یا نور کم جویا شوید. پس حتما شرایط درست متناسب با گیاهان خود را فراهم کنید تا دچار چنین مشکلی نشوید.

ایجاد لک های ریز قهوه ای روی برگها چیست؟

اگر به طور مناسب به گیاهتان کود بدهید بعد از مدتی مقدار نمک موجود در خاک افزایش پیدا میکند این نمک باعث لک های قهوای میگردد که هر قدر میزان آن بیشتر باشد لکه ها بزرگتر بوده، برای دفع نمک اضافی فقط کافیست ماهی یکبار گیاه را بصورت غرقابی آبیاری نمایید.

لکه ریز قهوه ای از مشکلات گل و گیاه آپارتمانی
لکه ریز قهوه ای از مشکلات گل و گیاه آپارتمانی

پژمرده شدن و وجود قارچ پودری

اگر دیدید که قارچ پودری سفید بر روی شاخ و برگ گیاه و پژمرده شدن برگ و در نهایت افتادن آن علت اصلی این مشکل کپک پودری هست و برای رفع این مشکل ابتدا شاخ و برگ های آلوده را از گیاه جدا کرده (در صورت امکان گیاه دارای مشکل را از بقیه گیاهان جدا کنید) و از سیستم گردش هوای مناسب برای آن ها استفاده کنید و در نهایت از قارچ کش ها برای رفع مشکل استفاده کنید.

چرا برگ گیاهان کوچک میشه؟

از دیگر مشکلات گیاهان آپارتمانی کوچک شدن برگهاست، علت این مشکل میتونه کمبود رطوبت در خاک و یا آبیاری زیاد باشه و برای رفع مشکل اول باید میزان آبیاری گیاهان خود را بدانید تا متناسب با آن آبیاری را انجام بدید، ولی در اولین قدم اگر آبیاری زیاد هست آن را موقف کنید و حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید. سپس ریشه گیاه را بررسی کنید تا اگر سیاه شده بود آن را از گیاه جدا کنید.

نکات کلیدی در نگهداری گیاهان که باید بدانید

به کمک این مقاله و با بررسی گیاهان خود قادر خواهید بود مشکلات گیاهان آپارتمانی خود را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام نمایید ، اما لازم است ذکر شود که در مورد گیاهان نیز پیشگیری بهتر از درمان است لذا توجه به نکات زیر برای درگیر نشدن با مشکلات شایع گیاهان خالی از لطف نیست

  1. هنگام خرید گیاهی را انتخاب کنید که با شرایط منزل شما هماهنگ باشد
  2. از خریدن گیاهان آسیب دیده و مریض جدا بپرهیزید
  3. بعد از خرید گیاه جدید را تا مدتی از مابقی گیاهان دور نگه دارید
  4. گلدان مناسب گیاه انتخاب کنید و زهکشی آن را هر چند مدت چک کنید
  5. از آبیاری و کوددهی بیش از حد بپرهیزید
  6. اگر ابتدای راهید گیاهانی را انتخاب کنید که نگهداری آسان تری دارند
  7. رطوبت گیاه را با استفاده از جزیره تامین کنید، روش های دیگر مانند غبارپاشی مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهند کرد پس یا جزیره یا دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.
  8. نور مورد نیاز گیاه را تنظیم نمایید، بیشتر گیاهان آپارتمانی نیاز به نور فیلتر شده دارند.
  9. شما میتوانید با کوددهی به موقع و اندازه در کنار آبیاری درست از جمع شدن نمک بر روی سطح خاک جلوگیری کنید. به نحوی آبیاری کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه
  10. در اکثر مواقع آبیاری زیاد، جابجایی، تغییرات دمایی و محیطی میتونه به گیاه شوک وارد کنه و در اولین قدم ایجاد مشکلات گیاهان آپارتمانی از اینجا شروع میشه
  11. گیاهان در فصولی از سال (معمولا اواخر پاییز تا اواخر زمستان ) نیاز به استراحت دارند پس در این مدت از کوددهی و آبیاری زیاد خودداری کنید.

علاوه بر مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی که در بالا گفته شده شما چه مشکلاتی در نگهداری گیاهان آپارتمانی دارید؟ حتما در بخش دیدگاه مشکلات گیاهان آپارتمانی که شما دارید را مطرح کنید تا به آنها پاسخ بدیم.

مطالب مرتبط :