تمامی مشکلات و بیماری های شفلرا و راه‌های مقابله با آن

بررسی مشکلات و بیماری شفلرا
بررسی مشکلات و بیماری شفلرا

مشکلات و بیماری های شفلرا : شفلرا، این گیاه همیشه سبز زیبا با برگهای چرمی گیاهی مناسب برای نگهداری در آپارتمان است. اگر می‌خواهید با مشکلات و بیماری شفلرا آشنا شوید، علت ریزش برگ شفلرا و زرد شدن برگ شفلرا را بدانید با ما همراه باشید.

شفلرا بومی مناطق گرمسیری بوده و در انواع ساده و ابلق وجود دارد. این گیاه گلهای زیبایی نیز دارد، اما در محیط خانه نمی‌توان آن را به گلدهی رساند. برگهای شفلرا بسیار براق و سبز و حالت چرمی دارد. این گیاه در تصفیه هوا بسیار مؤثر بوده و هوا را پاکیزه می‌کند.

شرایط درست نگهداری شفلرا

بیایید به نیاز های اصلی شفلرا نیم نگاهی بیاندازیم.چون بیشتر مشکلاتی در نگهداری گیاهان آپارتمانی دارید از ندانستن نیازهای اونها سرچشمه میگیره. اگر در خصوص این گیاه اطلاعات بیشتری میخواهید مطلب معرفی و نحوه نگهداری از شفلرا را از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری شفلرا
شرایط نگهداری شفلرا
رطوبت مورد نیاز گیاه شفلرا:

این گیاه به غبار پاشی نیاز شدید داره پس یادتون نره که هفته ای دوبار چه تابستان و چه در زمستان غبارپاشی انجام بشه، در غیر این صورت بهتر است در زیرگلدانی شفلرا مقداری سنگریزه گذاشته و حالت جزیره برای آن درست نمایید. بدین ترتیب رطوبت مورد نیاز گیاه، بدون اینکه ته گلدان و خاک در تماس با آب باشد، فراهم خواهد شد.

نور مورد نیاز گیاه شفلرا:

شفلرا نور غير مستقيم احتياج دارد، هر چند وقت يکبار گلدان را به آفتاب صبح (نور زیاد) منتقل نماييد، به سايه نسبتا” مقاوم است ولی در صورت کمبود نور برگها بی رنگ و شادابی لازم را نخواهند داشت.

بهترین دما برای شفلرا:

حداکثر دما برای شفلرا در تابستان 27 درجه و در زمستان دمای حداقل تاکید میکنم دمای حداقل 18 درجه سانتی گراد باشه، اگر ذما به بیش از این مقدار رسید حتما باید گلدان رو به جایی که هوای ملایمی داره انتقال بدین.

نحوه کوددهی گیاه شفلرا:

گل شفلرا را با استفاده از کود جامد محلول در آب و یا کود مایع که مخصوص گیاهان زینتی هست تغذیه کنید البته به یاد داشته باشید که هر مقدار سازنده روی کود نوشته باشد نصف اونو به گیاه بدین و خودشم هر دو هفته یکبار

نحوه آبیاری شفلرا:

شفلرا خاک مرطوب را دوست دارد، البته منظور این نیست که آن را غرقابی کنید. در فصول گرم سال 2 تا 3 بار آبیاری شود و در زمستان هفته‌ای یک بار آبیاری کافی است. در کل زمانی که خاک گلدان تا عمق دو سانت خشک شد باید آبیاری انجام شود.

مشکلات و بیماری شفلرا را بشناسید:

خب حالا که با نیازهای این گیاه زیبا آشنا شدیم شاید با رعایت اونها برخی از مشکلات شما کاهش پیدا کنه ولی در ادامه بماری های شفلرا رو مورد بررسی قرار میدهیم.

1. چرا برگهای شفلرا می‌ریزد؟

یکی از مشکلات و بیماری گیاه شفلرا که بیشتر افراد از آن شکایت داشته و با آن مواجه‌اند، ریزش ناگهانی برگهای آن است. شما این گیاه زیبا را از گلخانه یا گلفروشی می‌خرید، دقت هم می‌کنید که سالم‌ترین گیاه را انتخاب کنید. همه چیز خوب و عالی است، اما وقتی آن را به خانه می‌آورید، هر روز برگهای آن شروع به ریزش می‌کنند و تک تک می‌افتند.

تا حدودی این حالت در شفلرا عادی و معمولی است و برگهای پایین گیاه معمولاً ریخته و برگ جدید درمی‌آورد. این به دلیل تحریک رشد گیاه اتفاق افتاده و عادی است. ولی گاهی علاوه بر برگهای پایین، برگهای جوان و نورسته نیز شروع به ریزش کرده وشما نمی‌دانید علت چیست.

بروز این پدیده می‌تواند بخاطر آبیاری بیش از حد باشد.

2. علت آویزان شدن برگ های شفلرا:

شفلرا در صورت تشنگی و کم آبی برگهایش حالت آویزان به خود می‌گیرد. برای حل این مشکل حدود 15دقیقه آن را در یک ظرف بزرگ پر آب قرار دهید.

ریزش برگ شفلرا - مشکلات شفلرا
ریزش برگ شفلرا – مشکلات شفلرا
3. دلیل زرد شدن برگهای شفلرا چیست؟

بطور کل افراط در آبیاری برای هیچ گیاهی خوب نیست. شفلرا نیز از این امر مستثنی نبوده و آبیاری بیش از حد سبب زرد شدن و ریزش برگها می‌شود. بین هر مرتبه آبیاری باید خاک خشک شده باشد.

اگر میزان آبدهی کافی بوده و بیش از حد نیست و باز هم این مشکل را دارید، حتماً زهکشی آن را بررسی کنید و ببینید آیا آب از سوراخهای زیر گلدان خارج می‌شود یا خیر.

در صورتی که برگها زرد شده و ریزش ندارند، شاید مواد مغذی خاک کم باشد. اگر به آن مواد مغذی نداده‌اید، حتما زودتر اقدام کنید.

کودهای گیاهی در بازار موجود است که می‌توانید تهیه نمایید. کودهای محلولی هست که مخصوص گیاهان زینتی آپارتمانی است. در کوددهی به گیاه افراط نکنید.

کود مایع بهترین نوع کود برای شفلراست. کود هربان و دکتر بایو کودهای مناسبی برای این گیاهند.

4. چرا شفلرای من رشد نمی‌کند؟

شفلرا نیز مانند هر گیاه دیگری نیاز به شرایطی برای رشد دارد. در صورت رعایت کردن شرایط نگهداری شفلرا، اگر گلدان آن را تازه عوض کرده‌اید و رشد ندارد، اول اینکه از کودی استفاده نکنید. دوم گیاه را به جایی پر نور ببرید. پس از اینکه برگ جدید داد می‌توانید به آن کود دهید.

رشد شفلرا قابل پیش‌بینی نبوده و بستگی به شرایط نگهداری آن دارد.

5. بوجود آمدن لکه‌های سفید روی برگها:

این لکه‌های سفید که شبیه پنبه هستند، نوع آفت گیاه محسوب می‌شوند. در این موارد بهتر است گیاه را سمپاشی نمایید.

بیماری برگی شفلرا
بیماری برگی شفلرا
6. دلیل چروکیدگی برگهای شفلرا:

گاهی اوقات برگهای شفلرا بدون اینکه رنگشان عوض شود، چروک شده و حالتی پژمرده به خود می‌گیرند. این مشکل می‌تواند به دلیل کمبود آب باشد. در صورت خشک شدن خاک، گلدان را آب دهید.

مشکل دیگر در رابطه با چروک شدن این است که گاهی برگها قهوه‌ای و چروک می‌شوند، این تغییر به دلیل سرمای زیاد و یا حتی گرمای زیاد است.

سعی کنید هوای معتدلی داشته باشد و اگر کنار در ورودی یا پنجره قرار دارد، آن را به جایی بهتر منتقل کنید.

7. علت قهوه‌ای شدن برگهای شفلرا::

یکی از مشکلات و بیماری شفلرا حمله قارچ هاست که خود را به این شکل نشان می‌دهد. یعنی برگهای گیاه سیاه شده و لکه‌هایی خاکستری مایل به قهوه‌ای می‌زند.

سیاه شدن برگها یا بخاطر نور کم یا باکتری است که سبب ریزش برگ هم می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل گیاه شرایط مرطوبی بوجود آورده، و غبارپاشی کنید. برگهایی که آلوده می‌شوند باید جدا شوند، زیرا سبب ازدیاد و شیوع بیشتر این بیماری خواهند شد.

لکه برگی قارچی به دلیل وجود قارچ آلترناریا، فیتوفترا و سرکوسپورا است. مرطوب نمودن بیش از حد برگسار و عدم تهویه خوب گیاه موجب بروز قارچها می‌شود.

برای درمان قارچ، قارچ کش مانکوزب را در یک لیتر آب حل کنید و زمان آبیاری گیاه، به آن بدهید. سه بار این عمل را تکرار کرده و بعد از یک هفته مجدداً تکرار نمایید.

برای جلوگیری از چنین مشکلی زهکشی گلدان را بررسی نمایید و مطمئن شوید در زیرگلدانی اب جمع نشود.

در این مورد باید از قارچ کش استفاده نمایید.

8. پوسیدن ریشه‌های شفلرا:

این گیاه مقاوم نیز می‌تواند دچار مشکلاتی شود. یکی از مشکلات و بیماری شفلرا، پوسیدگی ریشه است که مسبب آن نوعی قارچ است. این قارچ به دلیل آبیاری بیش از حد بوجود آمده و رشد می‌کند و می‌تواند گیاه را از بین ببرد. در اثر پوسیدن ریشه‌های گیاه برگها زرد شده و شاخه ها سیاه.

برای حل این مشکل گیاه را از گلدان در آورده، خاک و ریشه‌های فاسد را جدا نماییدو آن را در گلدان و خاک جدیدی بکارید.

بیماری های شفلرا - نقاط روی برگ
بیماری های شفلرا – نقاط روی برگ
10. نقاط قهوه‌ای رنگ کوچک بر روی برگ و ساقه شفلرا:

این نقاط قهوه‌ای و عسلک مانند بر روی گیاه را باید با آب و صابون و کمی الکل شست.

11. چرا رنگ ابلق گیاه از بین می‌رود؟

شفلرای ابلق نیاز به نور بیشتری نسبت به نوع معمولی آن دارد. و اگر آن را در جایی کم نور قرار دهید، رنگ ابلق آن از بین می‌رود.

12. انواع لکه‌های برگی شفلرا:

در صورتی که لکه‌های روی برگها قهوه‌ای و حالت موجدار باشد، این مشکل بخاطر کم آبی بوده و با آبیاری بیشتر حل می‌شود. اگر لکه‌ها نرم و قهوه‌ای تیره باشند، به دلیل آبیاری بیش از حد است. پس هنگام آبیاری باید ابتدا خاک گلدان را بررسی نمایید. برای این کار انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید در صورتی که خاک نم ندارد تا به دستتان بچسبد آن را آبیاری نمایید.

مشکلات و بیماری شفلرا
مشکلات و بیماری شفلرا
13. حشرات ریز قهوه‌ای روی برگها

در صورتی که روی برگهای شفلرا حشرات ریز قهوه‌ای رنگ دیدید و برگها لک قهوه‌ای زد و شروع به ریزش کرد، مقداری مایع ظرفشویی دریک لیتر آب ریخته و روی برگها اسپری نمایید. بعد از کمی برگها را با آب ولرم بشویید. 3تا 4بار در روز تکرار نمایید. در صورتی که مشکل حل نشد با سم دیازینون سمپاشی کنید.

14. آفت سپردار قهوه‌ای:

شفلرا ممکن است دچار آفت سپردار قهوه‌ای شود. علائم این بیماری این است که گیاه دچار لک قهوه‌ای در زیر برگها و روی آنها شده و برگها چسبناک می‌شوند.

برای حل این مشکل و آفت، گیاه را با آب و صابون با پارچه‌ای پاک کنید و سم دیازینون بزنید و سمپاشی را به فاصله 15 روز مجدد انجام دهید. این کار باید در فضای باز صورت گیرد.

نتیجه گیری مشکلات و بیماری های شفلرا

  • اگر تمامی مشکلات و راه حل ها را مطالعه کرده باشید بیشتر به خاطر آبیاری بیش از حد نیاز گیاه رخ می دهند. پس بهتر است زمان دقیق آبیاری گیاه شفلرا را با توجه به شرابط محیطی که در آن قرار دارد بدست بیاورید. و مشخص کردن آبیاری گیاه شما توسط دیگران اشتباه می باشد شما باید بر اساس میزان نور، دما و مکانی که گیاه در آن قرار دارد نیاز آبی گیاه خود را بشناسید.
  • از کوددهی بیش از اندازه پرهیز کنید. همانطور که تغذیه برای گیاه بسیار مفید می باشد و گیاه را شادابتر و رشد آن را سریعتر می کند از طرفی تغذیه بیش تر نیز گیاه را دچار بیماری می کند.
  • از ریزش آب روی برگ های شفلرا زمانی که روی گیاه شما نور آفتاب قرار دارد اجتناب کنید. زیرا قطرات آب مانند ذره بین عمل کرده و باعث سوختگی روی برگ ها می شود.
  • حتما هر از چند گاهی گیاه را بررسی کنید. روی شاخه ها و پشت و روی برگ ها را کاملا وارسی کنید تا در صورت وجود بیماری های قارچی و یا حشرات مضر سریع تر شناسایی و درمان کنید.
  • حتما خاک گیاهان را گلفروشی های معتبر با مارک ها خوب تهیه کنید تا خاک شما مرغوب باشد. بیشتر افرادی که در خاک گیاهان حشرات و کرم و هزارپا مشاهده می کنند دلیل اصلی آن استفاده نکردن از خاک های مرغوب می باشد.

در سایت پرسش و پاسخ گل من و تو میتونید مشکلات گیاه شفلرا رو از این لینک مطالعه کنید و اگر گیاه شما هم دچار مشکلی شده با ما در میان بذارید تا راهنمایی های لازم صورت بگیره. امیدوارم گیاهانتون همیشه سبز و شاداب باشند.

مطالب مرتبط :

مشکلات و بیماریهای نخل شامادورا

مشکلات و بیماری های نخل اریکا 

مشکلات نگهداری آشوریا با اچوریا