معرفی و شرایط نگهداری بونسای انگور (بن سای انگور)

معرفی و شرایط نگهداری بونسای انگور
معرفی و شرایط نگهداری بونسای انگور

نحوه نگهداری و کاشت بن سای انگور: خیلی کم میشه در فروشگاه های گل و گیاه این نوع بونسای رو پیدا کرد ولی خودتون توی خونه هم میتونید اقدام به پرورش این گیاه کنید، بونسای ها درختچه های زینتی هستند که با هرس کردن به موقع و فرم دهی گیاهان میتوان به زیبایی و خاص بودن دست پیدا کرد، برخلاف تصور با فراهم کردن نیازهای معمول میتوانید گیاهان شاداب و سرحا داشته باشید، یکی از بونسای های فوق العاده زیبا و جذاب بونسای انگور هست که نگهداری و پرورش اون فوق العاده راححت است ولی نیاز به هرس زیاد دارد پس با من همراه باشید تا نحوه نگهداری و کاشت بذر آن را یاد بگیریم.

مختصری در خصوص بونسای انگور

بن سای انگور درختچه زینتی می باشد که با هرس درست و اصولی به آن شکل میدیم، پس شرایط نگهداری و نیازهای اون زیاد با خود درخت انگور تفاوتی ندارد ولی باید توجه داشت که این گیاه را شما در گلدان و داخل خانه نگهداری میکنید پس مراقب میزان آبیاری و نور آن باشید و هر چند وقت یکبار گیاه رو تغذیه کنید تا رشد بهتری داشته باشه، بن سای انگور چه شرایط نگهداری نیاز داره؟

بن سای انگور
بن سای انگور
میزان نور

انگور برای رشد و باردهی نور زیاد و مستقیم نیاز داره که درختچه اون هم به همین میزان نور نیاز خواهد داشت ولی غیر مستقیم، حداقل در طول روز 8 الی 10 ساعت نور غیر مستقیم برای این بونسای باید فراهم کنید، کمبود نور باعث کم رنگ شدن برگها و ایجاد فاصله بین برگها خواهد شد.

بنر گل من و تو
میزان آبیاری :

بونسای انگور برخلاف درخت نیاز به آبیاری زیادی داره که هر زمان خاک سطحی گیاه خشک شد باید اقدام به آبیاری کنید توجه داشته باشید که خاک باتلاقی رو اصلا دوست نداره و باعث پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد پس زهکشی رو بررسی کنید و پس از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه.

همچنین آبیاری زیاد باعث رشد قارچ در خاک گلدان خواهد شد پس دقت بسیار بالایی در میزان و تعداد دفعات آبیاری داشته باشید.

دمای مورد نیاز

این گیا دمای معمول اتاق بین 18 ایل 24 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل میکنه و باعث رشد خوب گیاه خواهد شد ولی خیلی مراقب سرما باشید چون باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

تغذیه و کوددهی

در فصل رشد (اوایل بهار تا اواخر تابستان) سعی کنید هر 2 خفته یکبار با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند سه بیست گیاه رو تغذیه کنید.

خاک مناسب برای کاشت

شما میتونید از ترکیب خاک برگ و باغچه برای گلدان استفاده کنید ولی به هیچ وجه فقط از خاک باغچه برای گلدان بونسای انگور استفاده نکنید، از خاک های آماده موجود در بازار هم میشه استفاده کرد.

چقدر باید هرس کنم؟

میزان هرس بستگی به رشد گیاه داره، در فصل رشد که بهار و تابستان است شما باید هر هفته اقدام به هرس کنید تا بونسای شما شکل ظاهری خوبی پیدا کنه، هرس رو حتما با استفاده از قیچی باغبانی تمیز و تیز انجام بدید.

کاشت بذر بونسای انگور
کاشت بذر بونسای انگور

مراحل کاشت بذر بونسای انگور

ابتدا بذر انگور سیار را از وسایل کشاورزی فروشی ها تهیه کنید سپس دانه ها را شسته و به مدت 24 ساعت در آب استریل شده خیس دهید، توجه داشته باشید که در این زمان حداقل 3 مرتبه آب را تعویض کنید تا باعث گندیدگی بذرها نشود.

جالب است بدانید که : بذرها برای جوانه زدن و رشد به یک دوره سرما و یخ زدگی نیاز دارند برای این کار شما دانه ها را در یک بستر کشت مانند پرلیت و پیست ماس قرار دهید و سپس داخل نیالون فیرزیر بریزید و سپس داخل یخچال قرار دهید، شما دانه ها را در دمای حدود 1 الی 3 درجه سانتی گراد به مدت 50 ایل 80 روز نگهداری کنید و مراقب باشید که بذرها یخ نزنند.

در برخی از روش های کشت این زمان 50 الی 80 روزه انجام نمی شود حتما زمان خرید بذر از فروشنده سوال کنید.

پس از گذشت این زمان بذرها را در گلدانی با خاک سبک بکارید (هر دانه را در یک گلدان و یا اگر گلدان شما بزرگ هست فاصله هر بذر 4 سانتی متر باشد) حال گلدان را به محلی با نور زیاد و دمای 18 الی 20 درجه سانتی گراد منتقل کنید و برای سریع شدن جوانه دهی روی آن را با نایلون فریزر بپوشانید و هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نیالون را بردارید تا خاک دچار بیمایر های قارچی نسود.

پس از حدود 2 الی 8 هفته (متناسب با نوع بذر) جوانه ها رشد میکنندف زمانی که جوانه ها به ارتفاع 30 سانتی متری رسید میتوانید آنها را به گلدان بزرگ منتقل کنید. و پس از آن هرس ها را مرتب انجام دهید تا به شکل دلخواه شما برسه

مطالب مرتبط :

چطور از گل کاغذی نگهداری کنم

نکات مهم هنگام خرید بنسای

آموزش تغذیه خاک بونسای