منظور از عدم تعادل هورمون ها چیست؟

منظور از عدم تعادل هورمون ها چیست؟
منظور از عدم تعادل هورمون ها چیست؟

اصطلاح “عدم تعادل هورمون ها” توسط بسیاری از متخصصان سلامت در این روزها استفاده می‌شود.

عدم تعادل هورمون یعنی چه؟

اما در واقع چه معنی می‌دهد؟ چگونه بدانیم که کدام هورمون ها غیر متعادل هستند، و اینکه چه علائمی را باید مشاهده کنیم تا متوجه شویم که هورمون های ما غیر متعادل شده‌اند؟

هنگامی که بیشتر زنان زیر ۴۰ سال کلمه هورمون را می‌شنوند، تصاویری از یائسگی، گر گرفتگی و نوسانات خلق و خو به ذهن آنها می‌آید.

بنر گل من و تو

حقیقت این است از زمانی که ما بدنیا می‌آییم (بسیار قبل از یائسگی)، هورمون‌های ما در حال اعمال بسیاری از عملکرد‌های بدن مانند اشتها، الگوهای خواب، چگونگی واکنش به استرس، میل جنسی، هر چیزی که ما را خوشحال یا مضطرب می‌کند و هرچیزی در این بین هستند.

به همین دلیل است که اهمیت دارد زنان در هر سنی بدانند که هورمون‌ها چگونه کار می‌کنند. در غیر اینصورت، باید سعی کنیم تا قطعات را در کنار هم بچینیم و درک کنیم که در بدن ما چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

هورمون‌هایی که غالبا ناپایدار می‌شوند، کورتیزول و انسولین هستند که به ترتیب هورمونهای “استرس” و “قند خون” به شمار می‌آیند.

من این هورمون‌ها را “هورمون‌های آلفا” نامیدم زیرا آنها اثرات پایین دست خود را روی تیروئید، تخمدان و هورمون‌های خواب دارند. این هورمون‌ها می‌توانند کار هورمون‌های تیروئید، استروژن، پروژسترون، تستسترون و ملاتونین در بدن را مختل کنند.

اما در اصطلاح، علائم چه معنی می‌دهند؟ موارد زیر اولین نشانه‌های عدم تعادل یک هورمون است.

نشانه های عدم تعادل یک هورمون

  • مشکلات خوابیدن در طول شب
  • حتی پس از ۷ تا ۹ ساعت، هنوز هنگام صبح به سختی از خواب پا می‌شوید
  • برای گذراندن صبح خود احتیاج به کافئین دارید
  • حدود ساعت ۱۰ صبح احتیاج بیشتری به کافئین یا شکر دارید و دوباره در اواسط بعد از ظهر
  • علائم PMS احساسی، مانند نوسانات خلقی، تکان‌های عصبی و سقوط انرژی را می‌بینید.
  • اغلب به جای اعتراف کردن یا قبول کردن حرفی، مجادله می‌کنید

اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کنید، ممکن است کورتیزول، انسولین یا هر دو اینها از کنترل شما خارج شده باشد. بنابراین، یک دختر با عدم تعادل هورمون چه کارهایی باید انجام دهد؟

خوردن را به تمرین ذهنی ببرید!

اینکه چه هنگامی و چگونه غذا می‌خورید بسیار مورد اهمیت است.

به منظور حفظ آنچه که به عنوان قند متعادل خون شناخته می‌شود – که به این معنی است که شما قند خون خود را در یک خط نسبتا مستقیم نگه دارید، شما باید هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار غذا بخورید.

همچنین منتظر نمانید تا زیاد گرسنه‌تان شود و احساس ضعف کنید. علاوه بر این سعی کنید غذای خود را به آرامی میل کنید.

در هنگام غذا خوردن بنشینید، غذای خود را ۲۰ تا ۳۰ بار بجوید ( بسیار اهمیت دارد)، و هنگام خوردن به یک چیز مثبت فکر کنید. هنگامی که استرس دارید، روده شما نمی‌تواند به راحتی مواد غذایی که مصرف می‌کنید را جذب کند، بنابراین مهم نیست که چقدر غذاهای سالم می‌خورید بلکه نوع خوردن و آرامش در هنگام خوردن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مصرف مشروبات الکلی را قطع کنید

قطع مصرف مشروبات الکلی می‌تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد. نوشیدن یک لیوان الکل مانند مصرف چندین شیرینی است. الکل بلافاصله وارد جریان خون می‌شود و به سرعت قند خون را بالا می‌برد.

الکل همچنین سطح استروژن بدن را افزایش می‌دهد، زیرا باعث ایجاد کار اضافی برای کبد شما می‌شود، بنابراین نمی‌تواند به طور مؤثری استروژن را ضد عفونی کند، که یکی از اصلی‌ترین کارهای آن است. این مازاد استروژن می‌تواند دوره ماهانه را طولانی‌تر و سنگین‌تر کند و باعث درد سینه‌ها، سردرد و PMS بشود.

در نظر بگیرید که چگونه کافئین بر شما تاثیر می گذارد!

هنگامی که با اکثر زنان درباره کافئین صحبت می‌کنم، معمولا چیزی شبیه به این می شنوم: “من هر کاری را که می‌خواهم انجام خواهم داد، اما نمی‌توانم بیخیال قهوه شوم.”

من درک می‌کنم، زندگی سخت است و بیشتر ما برای گذراندن آن احتیاج به یک چیز انرژی‌زا مانند کافئین داریم. همانطور که در بالا ذکر شد، این امر می‌تواند واقعا مشکل ساز باشد، به خصوص اگر شما دائما احساس اضطراب داشته باشید، نتوانید صبح از خواب بیدار شوید، در طول روز سقوط انرژی یا در شب مشکلات خوابیدن داشته باشید.

مشاهده کنید که ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ دقیقه بعد از مصرف قهوه چه احساسی به شما دست می‌دهد. اگر قصد ترک قهوه را دارید می‌توانید اوایل نصف قهوه معمولی و نصف قهوه دیکافئین بریزید و کم کم آن را به دیکافئین تغییر دهید.

هورمون‌ها در تمام طول روز با یکدیگر صحبت می‌کنند، بنابراین هنگامی که شما روی یک هورمون کار می‌کنید، بقیه شروع به خط شدن می‌کنند. این زیبایی هورمون‌هاست. آنها همیشه با هم همکاری می‌کنند تا از شما حمایت کنند.

منبع: footofan