آموزش کاشت مرزه در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

کاشت مرزه در گلدان و باغچه
کاشت مرزه در گلدان و باغچه

نحوه کاشت مرزه در گلدان و باغچه : یکی از سبزی های پرکاربرد با خاصیت بالا مرزه هست که خیلی خیلی راحت میتونید توی خونه در گلدان و باغچه اونو بکارید و از یک محصول ارگانیک و سالم استفاده کنید، در این مطلب روش کاشت مرزه رو بهتون آموزش میدم پس با من همراه باشید.

مختصری در خصوص گیاه مرزه

نام علمی این گیاه Satureja Hortrnsis هست که با نام Summer savory هم شناخته میشه و بومی نواحی مدیترانه می باشد، مرزه گیاهی یک ساله است. بیشترین کاربرد اون در تابستان می باشد. از برگهای این گیاه هم به شکل تازه و هم به شکل خشک استفاده میشه که برگهای اون نیزه ای بلند و باریک می باشد و زمانی که به گل بشینه دارای گلهای نامنظم به رنگ صورتی یا بنفش می باشد.

مرزه را چه زمانی باید کاشت؟

بهترین زمان برای کاشت مرزه اوایل بهار تا اوایل تابستان می باشد چون این گیاه به سرما حساس است و بهترین دمای برای نگهداری اون 20 الی 22 درجه سانتی گراد می باشد ولی اگر میخواهید این گیاه را در گلدان بکارید فصل مهم نیست فقط باید اون شرایط دمایی و نوری رو براش فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه، شما در گلدان هر فصلی میتونید اقدام به کاشت این سبزی کنید.

بنر گل من و تو

شرایط نگهداری چطور باید باشه؟

نور:

مرزه به نور زیادی احتیاج دارد. پس باید گلدان را در جایی قرار دهید که نور کافی به بذرها برسد و رشد مناسبی داشته باشند. اگر نور کافی به بذرهای جوانه زده نرسد، دچار پژمردگی می شوند.

آبیاری:

خاک باید همیشه رطوبت کافی داشته باشد. بعد از اینکه بذر ها جوانه زدند، هر سه روز یک بار به گیاه آب بدهید. توجه کنید که هرچقدر هوا گرم تر باشد(در فصل تابستان) میزان نیاز گیاه به آب بیشتر خواهد بود. بالعکس با رسیدن فصل زمستان، نیاز گیاه به رطوبت کاهش می‌یابد. رطوبت را باید متناسب با فصل تغییر داد. همچنین کمبود رطوبت یکی از دلایل مهم تغییر رنگ برگ ها به قهوه‌ای است.

کاشت مرزه
کاشت مرزه

نحوه کاشت مرزه در خانه

شما میتویند این گیاه رو هم در گلدان و هم در باغچه بکارید که هر دو روش رو بهتون آموزش میدم. برای کاشت مرزه به روش خانگی، ابتدا خاک برگ و ورمی کمپوست را با خاک ترکیب نمایید. همچنین می توانید ترکیب کوکوپیت و پیت ماس به همراه خاک باغچه را در گلدان بریزید.

نحوه کاشت مرزه در گلدان

برای کاشت مرزه در گلدان ابتدا شما یک گلدان با حداقل 15 سانتی متر عمق و دهانه 15 سانتی متری تهیه کنید (البته میتویند از جعبه میوه و نایلون سایه هم برای کاشت استفاده کنید) سپس به میزان 10 سانتی متر گلدان را از ترکیب خاک باغچه + پرلیت + خاک برگ پر کنید (از خاک های آماده گیاهان آپارتمانی هم میتونید استفاده کنید) سپس مقدار خیلی کمی آب روی خاک بپاشید و سپس بذرها رو روی خاک بپاشید و سپس با استفاده از خاک یا ورمی کمپوست روی بذرها رو بپوشونید.

حالا گلدان رو با استفاده از آبپاش آبیاری کنید و تا زمانی که گیاه بذرها جوانه نزده رطوبت بالا براش فراهم کنید، اگر میخواید که سرعت رشد بالا بره روی گلدان را با نایلون شفاف بپوشانید و هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نیالون را برداشته تا بذرها کپک نزنند.

کاشت مرزه در گلدان
کاشت مرزه در گلدان

بعد از رشد مقدار آبیاری رو زمانی انجام بدید که خاک گلدان خشک بشه

نحوه کاشت مرزه در باغچه

برای کاشت مرزه در باغچه ابتدا با استفاده از بیل باغچه را خوب شخم بزنید و خاک رو نرم و صاف کنید سپس بذر رو روی خاک پخش کنید و با استفاده از کود حیوانی پوسیده و یا خاک روی بذرها رو به ارتفاع 1 الی 2 سانتی متر بپوشانید و سپس اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که آبیاری رو با فشار انجام ندید چون موجب جابجا شدن بذرها در خاک میشه.

تا زمانی که بذرها جوانه نزده گیاه رو هر روز صبح و عصر آبیاری کنید و پس از رشد روزانه آبیاری رو انجام بدید.

کاشت مرزه در باغچه
کاشت مرزه در باغچه

نحوه تکثیر مرزه

فصل بهار، بهترین زمان برای کاشت بذر مرزه می باشد. برای این منظور مقداری بذر را آماده کرده و بعد از تمیز کردن آن از گرد و خاک و آفات آن ها را در خاک مناسب بکارید. تهیه ی بذر مناسب، مهمترین مرحله ی کاشت است. بعد از کاشت، به اندازه نیم سانتیمتر خاک روی آن ها بپاشید. توجه به این نکته ضروری است که گلدان باید زهکشی مناسب داشته باشد؛ چون در غیر این صورت آب اضافی آن خارج نمی‌شود و گیاه دچار پژمردگی و آسیب دیدگی خواهد شد. بعد از رشد مرزه، شاخه های کوچک را بچینید تا شاخه های جدید دوباره بروید.

چه زمانی مرزه را برداشت کنم؟

شما حدود 20 الی 30 روز پس از کاشت میتویند عمل سرزنی و برداشت برگها رو انجام بدید، توجه داشته باشدی عمل سرزنی و برداشت موجب بهتر شدن عملکرد رشد گیاه شده و شما هم میتونید تعداد دفعالت زیادتری از گیاه برداشت انجام بدید.

آیا شما تا حالا سبزی در خانه و گلدان کاشتید؟ چه سبزی هایی رو امتحان کردید حتما تجربه خودتون رو در دیدگاه با ما و دوستان به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

آموزش کامل کاشت گشنیز در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

آموزش کاشت اسفناج در گلدان و باغچه + عکس

آموزش کاشت ریحان در گلدان مرحله به مرحله + ویدیو