نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی
نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

همیشه برای محصولات گران قیمت و ارزشمندی مثل زعفران، بدل هایی وجود دارد که موجب می شود مصرف کنندگان به اشتباه بیفتند و هزینه های بسیار بالایی را بابت آن ها پرداخت کنند و جنس خالص را دریافت نکنند. از جمله این مشکلات، می توان به زعفران اشاره کرد.

پتقلب در ارائه زعفران فقط مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران نیست بلکه می توانند زعفران را با استفاده از چربی یا عسل و شکر سنگین کنند.

ظاهر زعفران اصل باید چگونه باشد؟

ظاهر زعفران اصل باید چگونه باشد؟
ظاهر زعفران اصل باید چگونه باشد؟
شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.

هرچند برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی آزمایش بهترین و سریعترین راه می باشدولی برای مصرف کننده امکان پذیر نمی باشد. پس به بررسی روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی برای مصرف کننده می پردازیم.

بنر گل من و تو

روش تشخیص زعفران روغنی یا عسلی

اگر کلاله های زعفران بسیار براق باشند باید به زعفران شک کرد بهتر است برای تشخیص روغنی بودن، زعفران را بین دو انگستان دست و یا روی کاغذ له کنید اگر کاغذ و یا دست چرب شد مشخص می شود که زعفران را چرب کرده اند تا وزنش بیشتر شود. اما اگر زعفران پودر شود و اثری از چربی نباشد نشان از سالم و خالص بودن زعفران دارد.

تشخیص زعفران خوب با آب جوش

تشخیص زعفران خوب با آب جوش
تشخیص زعفران خوب با آب جوش

اگر کمی زعفران را در آب جوش بیندازید، تا ۵ دقیقه صبر نمایید و متوجه شوید که رنگ شاخه ها به سفید متمایل نشده نشان از اصل بودن آن دارد. اگر زیر ۵ دقیقه شاخک ها سفید شوند یعنی زعفران مورد نظر تقلبی است.

رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران

استفاده ازرنگ مصنوعی در زعفران بسیار خطرناک می باشد. در آزمایشگاه به راحتی رنگ مصنوعی قابل تشخیص می باشد. در واقع گل رنگ‌هایی که از مکه به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

زعفران اصل سرعت رنگدهی پایینی دارد

زعفران اصل سرعت رنگدهی پایینی دارد
زعفران اصل سرعت رنگدهی پایینی دارد

زعفران اصل و مرغوب سرعت رنگدهی پایینی نسبت به زعفران تقلبی دارد. برخی سودجویان قسمت زرد رنگ رشته زعفران را که قیمت پایینی هم دارد را رنگ می‌کنند و با رشته های قرمز زعفران ترکیب میکنند. این بخش های رنگ شده هم خیلی سریع رنگ می دهند.

تقلبی که متقلبان می‌توانند روی آن قسم بخورند!

یکی دیگر از روش‌های تقلب در زعفران استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، این روش محترمانه‌ترین روش تقلب است که متاسفانه بسیار رایج شده است. متقلبان و عرضه کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند اما روش شناسایی در این نوع تقلب برای مصرف کنندگان بسیار سخت است.
کلاله ذرت و زعفران تقلبی
کلاله ذرت و زعفران تقلبی

کاکل ذرت به دلیل داشتن شباهت به دم زعفران گاهی رنگ آمیزی می‌شود و به جای زعفران فروخته می‌شود .