نحوه نگهداری و تکثیر کراسولا بند کفشی (کراسولا ماسکوسا )

گیاه بند کفشی یا همون کراسولا ماسکوسا
گیاه بند کفشی یا همون کراسولا ماسکوسا

معرفی و نگهداری گیاه بند کفشی : شاید تا به حال شاید نام گیاه بند کفشی به گوشتان نخورده‌ باشد. این گیاه جزو ساکولنتها بوده و به دلیل شباهتی که به بندکفش دارد، به گیاه بندکفشی معروف‌ شده‌ است. کراسولا ماسکوسا یا گیاه بند کفشی بومی آفریقای جنوبی بوده و جزو کاکتوسهاست، و نیاز به آب زیاد ندارد. طرز نگهداری از بندکفشی بسیار راحت است. از این کاکتوس برای ساخت تراریوم هم استفاده‌ می‌‎شود.

علیرغم اینکه مخصوص مناطق گرم‌ و‌ خشک است، به سرما هم بسیار مقاوم است و می‌تواند برای مدت کمی در دمای زیر صفر هم زنده بماند. بین 5درجه تا 35 درجه دما را می‌تواند تحمل‌کند. البته در رشدش ممکن است در این دماها اختلال پیش بیاید و متوقف شود، اما باز سبز می‌ماند.

گیاه بند کفشی
گیاه بند کفشی

بهتر است این گیاه را در فصل سرما به داخل خانه منتقل‌ کنید.

معرفی ساکولنت بند کفشی (کراسولا ماسکوسا )

نام علمی این گیاه Crassula muscosa است که به کراسولا ماسکوسا هم شناخته میشه، برگهای سبز یا سبز آبی این گیاه به شکلی طبقه‌ مانند و روی هم رشد می‌کنند، و بسیار به هم چسبیده و متراکمند، و شبیه بند کفش بنظر می‌آیند. گیاه به شکل بوته‌ای است و حدود 20سانتیمتر رشد می‌کند. گیاه بندکفشی برگهایی بیضی شکل به طول 2 تا 8 میلی‌متر و عرض 1 تا 4 میلی‌متر دارد.

بنر گل من و تو

نیازها و شرایط نگهداری کراسولا بند کفشی

گیاه بند کفشی به نور نسبتا زیاد، آبیاری کم، خاک با زهکشی بالا و دمای معمول اتاق برای رشد نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را به شکل کامل مورد بررسی قرار میدهیم. این گیاه در بهار و تابستان باید جایی خنک و پرنور باشد. برگهای بندکفشی بسیار حساسند، نیاز به نور داشته و با غرق‌ آبی، نور کم، جابجایی گلدان و نبود زهکشی مناسب و کمبود تغذیه رشد خوبی نخواهند داشت.

کراسولا بند کفشی
کراسولا بند کفشی
آبیاری ساکولنت بندکفشی:

بندکفشی را باید با فاصله‌هایی منظم آبیاری کرد. زمانی که خاک تقریباً تا عمق 3 سانتی خشک‌ شد، باید آن را آبیاری‌ کنید. در صورتی که آب زیادی به آن بدهید دچار پوسیدگی می‌شود. کلا هر گیاهی با آبیاری زیاد دچار مشکل خواهد شد زمان آبیاری دقت کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و حتما زهکشی مناسبی داشته باشد.

نور مناسب:

این گیاه زیبا نیاز به نور زیاد دارد. بهتر است آن را پشت پنجره آفتابگیری قرار دهید. این گیاه برای رشد و ظاهر زیبا نیاز به نور کافی دارد. پس به نظر من پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای نگهداری آن می باشد، اگر شرایط نوری کافی برای نگهداری نداریم یا از لامپ رشد استفاده کنید و یا کلا بیخیال نگهداری این گیاه شوید.

خاک مناسب رشد بندکفشی:

خاک این گیاه از ترکیب ماسه و کوکوپیت و پیت ماس بوده و بهتر است زهکشی مناسبی داشته‌ باشد. گهگاه کود مخصوص این گیاه را خریداری‌کرده و به گیاه مواد مغذی دهید. بندکفشی گیاهی را می‌توان در باغچه‌های سنگی نیز کاشت. این گیاه سرسخت و مقاوم بوده و در برابر سرما از خود مقاومت نشان‌ می‌دهد.

نحوه تکثیر گیاه بند کفشی:

یکی از ساده‌ترین راه‌های تکثیر این گیاه قلمه زدن می باشد. برای این کار شما ساقه‌ها را جدا کرده و در بستر و خاک مناسب و مرطوب و دمای 25درجه قرار دهید تا جوانه بزنه و رشد کند. می‌توانید چند ساقه از این گیاه را در یک گلدان بگذارید تا ریشه‌بزنند.

در هنگاه تعویض گلدان و جابجایی باید خیلی مواظب باشید. چون بندکفشی به جابجایی بسیار حساس است. دقت‌ کنید خاک از اطراف ریشه جدا نشود، خاک جدید و قدیم را با هم ترکیب کنید و مواظب باشید به ریشه‌ها آسیبی نزنید.

تکثیر گیاه بند کفشی
تکثیر گیاه بند کفشی
زمان گلدهی کراسولا ماسکوسا  :

در اواخر تابستان و اوایل بهار گلهای زیری در سرشاخه‌های این گیاه بوجود‌ می‌آید. گلها به رنگ زرد روشن و سفید هستند. توجه داشته باشدی که اگر شرایط ایده آل نگهداری را فراهم کنید گیاه شما دارای گل خواهد بود.

تغذیه و کوددهی

در فصل رشد گیاه کود ازت پایین و پتاس بالا برای گیاه استفاده‌کنید. در فصولی که گیاه به خواب می‌رود و فصل زمستان، نیازی به کوددهی نیست. در فصل رشد هر دو ماه یک بار به گیاه کود دهید. اما کلاً بهتر است خاک غنی داشته باشد تا اینکه کود بهش بدهید.

مشکلات و بیماری های کراسولا بند کفشی

خم شدی گیاه و نا مرتب بودن رشد : این مشکل بیشتر زمانی رخ میدهد که نور کافی گیاه شما دریافت نکند و یا آب در زیر گلدان جمع شود حتما بررسی کنید.

دلیل زردی و خشکی گیاه بندکفشی: این گیاه به دلایلی همچون بی‌آبی، بیماری قارچی و نور زیاد زود زرد می‌شود و کم‌کم خشک می‌شود. آبیاری بیش از اندازه گیاه باعث پوسیدگی در ریشه شده و این گیاه از بین می‌رود.

مطالب مرتبط :

معرفی کراسولا نقره ای (گیاه یشم)

شرایط نگهداری کراسولا خرفه

کراسولا تتراگونا “کاج مینیاتوری”