نگاهی به خواص جوانه گندم

نگاهی به خواص جوانه گندم
جوانه گندم

جوانه گندم بخشی از هسته داخلی گندم است. جوانه ای پرخاصیت و مفید که به طور طبیعی حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای ایجاد و رشد گیاه گندم جدید می باشد. جوانه گندم با داشتن املاح معدنی غنی و ویتامین های بی نظیر، نقش بسزایی را در سلامت بدن ایفا و از آن بعنوان اکسیر جوانی هم یاد می شود. در واقع جوانه گندم منبع عالی از پروتئین های گیاهی، همراه با فیبر و چربی های سالم است. هم چنین منبع خوبی از منیزیم، روی، اسید فولیک، پتاسیم و فسفر است. به همین دلیل یکی از موثرترین مواد غذایی است که می تواند در رژیم غذایی قرار بگیرد. جوانه گندم دارای خواص و فواید زیادی برای بدن است که در این مطلب با گوشه ای از خواص جوانه گندم آشنا می شویم.

از دیرباز جوانه گندم و روغن آن برای سلامت پوست و مو استفاده می شده و دارای خواص دارویی فراوان می باشند. جوانه گندم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای قلب، استخوان ها، معده و روده، دیابت و … مفید است.

خواص جوانه گندم برای سلامتی:

ضد سرطان

یکی از مهم ترین خواص جوانه گندم، خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. این خاصیت به دلیل دارا بودن سلنیوم و منیزیوم موجود در آن می باشد که می تواند در حد قابل توجهی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

علاوه براین جوانه گندم از متابولیسم گلوکز در سطح بنیادین جلوگیری کرده و با مهار کیناز  که فعالیت های سرطانی در سلول ها را تحریک می کند، با سرطان مبارزه می کند.

بنر گل من و تو

 

 سلامت مو

مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جوانه گندم برای تقویت موها، رفع خشکی و درخشندگی آن ها عالی است.

ویتامین E، پروتئین ها و اسیدهای چرب موجود در جوانه گندم به درمان شوره سر کمک می کند. همچنین روغن جوانه گندم برای پرپشت کردن و افزایش رشد موها نیز مفید بوده و موها را آبرسانی می کند.

 

نگاهی به خواص جوانه گندم
جوانه گندم

 

لاغری

جوانه گندم از جمله مواد غذایی غنی است که می تواند سبب کم کردن وزن در افراد شود. در واقع جوانه گندم به دلیل فیبر فراوان باعث سیری طولانی مدت در افراد شده، اشتها را کاهش داده و برای کاهش وزن مفید است.

مصرف جوانه گندم همراه با سالاد، شیر و یا ماست، 10 دقیقه قبل از غذا می تواند اشتها را کم کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

از خواص مفید دیگر جوانه گندم این است که منبع اصلی پروتئینی می باشد که می تواند با تقویت بدن و سیستم ایمنی، از بدن در مقابل عفونت و امراض مزمن محافظت کند.

از وظایف پروتئین ها تولید آنتی بادی ها در بدن است که برای مبارزه با میکروب ها، عفونت ها و بیماری های خاص ضروری می باشند. جوانه گندم حاوی نوعی پروتئین به نام هیدرولیزات است که با افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها و مبارزه با رادیکال های آزاد به ایمنی بدن کمک می کند.

 

گوارش و هضم

جوانه گندم منبع غنی فیبر است که به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و با بهبود حرکات روده و تخلیه مواد اضافی از آن، یبوست را درمان می کند و برای جذب مواد غذایی و متابولیسم بدن مفید است. همچنین از سرطان روده پیشگیری می کند.

 

سلامت قلب

جوانه گندم از قلب محافظت کرده و خطر ابتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

در واقع اسیدهای چرب امگا 3 موجود در جوانه گندم برای عملکرد قلب بسیار مفید هستند. علاوه بر این از برخی بیماری‌های قلبی مانند بیماری کرونر که می‌تواند به حمله قلبی یا سکته منجر شود، جلوگیری می‌کند. جوانه گندم سرشار از فیبر نیز هست که برای قلب مفید است.

 

دیابت

اسید فولیک فراوان موجود در جوانه گندم سبب کاهش هموسیستئین در بدن می شود، این ترکیب رابطه نزدیکی با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت دارد.

فیبر نیز با کاهش میزان جذب قند در خون و خنثی سازی کلسترول غذاهای مصرفی، به بیماران دیابتی کمک می کند.

به اعتقاد متخصصان تغذیه، مصرف جوانه گندم ابتلا به دیابت نوع 2 را به تاخیر می اندازد.

 

نگاهی به خواص جوانه گندم
جوانه گندم

فشارخون

جوانه گندم به دلیل دارا بودن منیزیم می تواند در تنظیم فشار خون و بهبود جریان خونرسانی در رگ ها مفید باشد.

پوستی سالم و درخشان

جوانه گندم به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان، راهی برای بازسازی سلول‌ها است. به عبارت دیگر، بدن هیچ وقت با کمبود ذخیره سلول‌های سالم جدید ، به ویژه سلول‌های پوستی، مواجه نمی‌شود. به همین دلیل مصرف جوانه گندم پوستی سالم و درخشان را برای شما به ارمغان می آورد. به علاوه، لازم نیست فقط جوانه گندم را به صورت خوراکی مصرف کنید بلکه می‌توانید از آن به عنوان ماسک استفاده کنید تا از سلول‌های مرده سطح پوست خلاص شوید.

 

عوارض جانبی جوانه گندم:

برخی افراد به دلیل ابتلا به بیماری های خاص از جمله سلیاک، قادر به مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن نیستند، این افراد باید از مصرف جوانه گندم اجتناب کنند.

مصرف زیاد جوانه گندم به دلیل کالری بالا، می تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود.

مصرف جوانه گندم خام به کودکان، زنان باردار و افراد مسن توصیه نمی شود

 مصرف جوانه گندم برای افرادی که به گندم حساسیت دارند توصیه نمی شود.

 افراد با مشکلات زمینه ای نظیر مشکلات ریوی یا گوارشی و کبدی بهتر است از پودر جوانه گندم استفاده کنند

با آنکه مضرات و پرهیزات کمی در مصرف جوانه گندم وجود دارد اما تمامی افراد باید حد اعتدال مصرف جوانه گندم را رعایت کنند تا باعث بروز مشکلات در آنها نگردد.