رازهای نگهداری گیاهان در تابستان و بهار برای شادابی

اصول نگهداری گیاهان در بهار و تابستان
اصول نگهداری گیاهان در بهار و تابستان

اصول نگهداری گیاهان در بهار و تابستان : نگهداری از گیاهان باغچه ای و آپارتمانی در فصول پاییز و زمستان چندان سخت نیست اما با فرا رسیدن بهار و تابستان شرایط قدری متفاوت شده و روال نگهداری از گیاهان به آسانی شش ماه دوم سال نیست، هر چند که بعضی از گیاهان در پاییز و زمستان هم مراقبت های خاص خود را می‌طلبند اما فصل رشد و‌ نمو و به تبع آن ایجاد شرایط بخصوص برای اغلب گیاهان در دو فصل اول سال است.

عدم رعایت این نکات مهم باعث می‌شود گیاه شما در فصل رشد خود نتواند رشد کافی را داشته باشد و از آنجایکه در زمستان نیز رشد به حداقل می‌رسد به مرور زمان با گیاهی پیر ولی کوچک قامت و کم برگ و بار مواجه خواهید شد.

برای داشتن گیاهانی پر شاخ و برگ و زیبا و چشم نواز بهار و‌ تابستان را از دست ندهید، این دو فصل در زیبایی گلها نقش میکاپ آرتیست ها را ایفا میکنند. در این شش ماه طلایی با رعایت نکاتی میتواند زیبایی گیاهانتان را دو چندان کنید. پس با من همراه باشید تا به شما راز نگهداری گیاهان در تابستان و بهار را به شما بگویم.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری گیاهان در بهار و تابستان
شرایط نگهداری گیاهان در بهار و تابستان

در مطالبی کامل بیماری گیاهان آپارتمانی و مشکلات گیاهان آپارتمانی را مورد بررسی قرار دادیم و تمام نکاتی که احتمال داره برای شما پیش بیاد رو به همراه راه درمان بیان کردیم که حتما مطالعه کنید.

آنچه در این مقاله میخوانیم‌:

  • آبیاری اصولی گیاهان
  • بهترین زمان، میزان و دفعات آبیاری گیاهان
  • نکات مهمی که در آبدهی صحیح گیاهان باید رعایت شود
  • دمای مورد نیاز گیاهان و‌ علائم ناشی از دمای نامناسب
  • زمان تعویض گلدان و‌ نکاتی که هنگام تعویض باید مراعات شود
  • اهمیت رطوبت و راهکار های تامین رطوبت گیاهان
  • چگونگی کوددهی گیاهان در بهار و‌تابستان

مهم ترین نکات نگهداری گیاهان در بهار و تابستان

این سوال که نگهداری گیاهان در تابستان با بهار متفاوت است یا خیر و یا اینکه چه مواردی را باید در فصول مختلف برای داشتن گیاهان شاداب رعایت کنیم را در ادامه به شما خواهم گفت :

اصل آبیاری برای نگهداری گیاهان در تابستان و بهار مهم است
اصل آبیاری برای نگهداری گیاهان در تابستان و بهار مهم است

1- آبیاری اصولی را جدی بگیرید

اگر به نگهداری از گیاهان علاقمند هستید باید بدانید مهم ترین نکته در این مسیر آگاهی از زمان و میزان و به عبارتی چگونگی آبیاری است. آبیاری اشتباه اعم از آبیاری زیاد و آبیاری کم علت مرگ و نابودی بسیاری از گیاهان آپارتمانی را شامل می‌شود.

تشخیص اینکه آیا زمان آبیاری گیاهی فرا رسیده یا خیر و مقدار آبی که باید به هر گیاه داده شود سوال و چالش بسیاری از افرادی است که به نگهداری از گل و گیاه میپردازند. در این مورد باید توجه داشته باشید که مقدار نیاز آبی گیاهانی که در گلدان کاشته شده اند با گیاهانی که در فضای آزاد هستند متفاوت است.

در مطلبی کامل به شما گفتیم که آبیاری گیاهان آپارتمانی چه اصولی داره و به چه نکاتی باید توجه کنید، حتما اون مطب رو مطالعه کنید.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چیست؟

برای حل کردن مشکل آبیاری یک فرمول کلی وجود دارد که با اتکا به آن تا درصد بسیار زیادی مشکل زمان آبیاری شما مرتفع می‌شود، این فرمول به ما میگوید هر گاه سطح خاک گلدان تا حدود ۲ الی ۳ سانتی متر خشک شد (البته با توجه به نیاز گیاه و اندازه گلدان) باید به گیاه مجددا آب بدهید. برای فهمیدن این نکته کافیست انگشت خود را به اندازه یک بند انگشت در خاک فرو ببرید.

آبیاری بهتر است اول صبح یا بعد از غروب آفتاب صورت بگیرد، چرا که در این دو زمان میزان تبخیر سطحی آب کاهش و جذب آب توسط ریشه ها افزایش یافته و گیاه فرصت جذب بالاتری از آب را دارد. فرمول خشک شدن سطح خاک را حتی در مورد گیاهان باغچه ای نیز میتوانید استفاده کنید، اما باید دقت داشته باشید که کاکتوس ها، ساکولنت ها و سایر گیاهان گوشتی از این فرمول و طریقه آبیاری مستثنی هستند.

تشخیص زمان آبیاری گیاهان
تشخیص زمان آبیاری گیاهان

آبیاری در شب ممنوع است

دقت کنید که آبیاری در شب به دلیل کاهش جذب آب توسط ریشه ها در این تایم، باعث باقی ماندن آب در اطراف ریشه ها شده و در طولانی مدت پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی را به دنبال خواهد داشت.

گیاه را چقدر و چند روز یکبار آبیاری کنم؟

نگهداری گیاهان در تابستان، بهار، پاییز و زمستان این مورد بسیار مهم است، تعیین میزان آبیاری گیاهان با توجه به گونه و نوع آنها متفاوت است به عنوان مثال آبیاری کاکتوس ها با گیاهان دیگری نظیر حسن یوسف یکسان نیست، گیاهانی که به دلیل بافت گوشتی خود قادر به حفظ آب هستند و همچنین گیاهانی که ریشه های عمیق دارند در برابر آبیاری کم مقاوم تر هستند لذا آب زیادی را نمی طلبند و افزایش آبیاری این گیاهان باعث پوسیدگی ریشه و نابودی گیاه می‌گردد.

پس اولین قدم در تعیین مقدار و دفعات آبدهی شناخت و آگاهی یافتن از نوع گیاه است، در قدم بعدی باید توجه داشته باشید که گیاهان یکسان نیز در محیط های مختلف مقدار و دفعات آبیاری متفاوتی را نیازمندند به عنوان مثال گیاهی که روی تراس و در گرما نگهداری میشود نسبت به گیاهی از همان نوع که در منزل و یا سایه نگهداری میشود باید بیشتر آب داد.

همچنین نیاز آبی یک گیاه یکسان در شهر های شمالی که شرجی و رطوبتی هستند با شهر های گرم و خشک متفاوت است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که غیر از گیاهان گوشتی، کاکتوس ها و ساکولنت ها، میزان و دفعات آبیاری سایر گیاهان را با توجه به دمای محیط و پهن بودن سطح برگهایشان که به ترتیب باعث خشک شدن سریع آب و افزایش سوخت و ساز گیاه می‌شود، میتوان تعیین نمود.

اگر از فرمولی که در بالا گفتیم یعنی کنار زدن خاک و دیدن رطوبت میتونه به شما در مشخص کردن زمان آبیاری کمک کنه، البته میتونید از سنسورهای رطوبت سنج خاک گلدان هم استفاده کنید.

میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی
میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان با آب زیاد یا با آب کم؟

حجم و سرعت ریختن آبی که به گیاه میدهید نیز حائز اهمیت است، در گیاهانی که خاک سبک دارند ریختن ناگهانی آب باعث میشود تمام آن به یکباره از ته گلدان خارج شود و گیاه فرصت جذب آب را نداشته باشد لذا در این گیاهان توصیه می‌شود حجم بیشتری از آب و با سرعت کمتری داده شود. در گیاهانی با خاک سنگین که توانایی جذب آب بین خود را دارند آب کم حجم بدهید، و در هر دو صورت از باز بودن زهکشی گلدان مطمئن شوید.

اگر به مدت خیلی طولانی به گیاهتان آب نداده اید و خاک به طور کامل خشک شده، توصیه میشود گلدان را در تشت آبی قرار دهید تا چند ساعت بماند و بعد از آن با آب کم حجم آبیاری کنید، در غیر این صورت زهکشی را چک نموده و با آب پرحجم و زیاد گیاه را آبیاری کنید. اگر به هر دلیلی از گلدانی استفاده می‌کنید گه انتهای آن سوراخ ندارد میزان حجم آبیاریتان را به قدری تنظبم کنید که آب تماما جذب خاک و ریشه ها شده و در ته گلدان انباشته نشود.

سایر نکاتی که در آبیاری گیاهان باید رعایت کنید:

  1. از فرا رسیدن مجدد زمان آبیاری مطمئن شوید
  2. زهکشی گلدان را چک کنید تا مسدود نباشد این کار را ماهانه انجام دهید
  3. تا حد امکان از آب تصفیه شده استفاده کنید ( مثل آب جوشیده کتری و سماور بعد از سرد شدن ) و در صورت استفاده از آب لوله کشی مدتی فرصت دهید تا کلر آن ته نشین شود.
  4. از آب ولرم استفاده کنید و با آب سرد آبیاری نکنید.
  5. آبیاری را هنگامی انجام دهید که گیاه در سایه باشد و از آبدهی زیر تابش خورشید اجتناب کنید.
  6. آب را با فشار بر اطراف ساقه اصلی نریزید، برای آبیاری از آبپاشی استفاده کنید که آب را بصورت قطره قطره روی تمام سطح خاک بریزد، عدم رعایت این نکته باعث آسیب به ریشهای متصل به ساقه اصلی می‌شود.
  7. بعد از آبیاری اضافات آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید این کار مانع از جمع شدن حشرات و پوسیدگی ریشه می‌گردد.
  8. میتوانید از آب برنج ( بدون نمک ) برای آبیاری استفاده کنید این آب نوعی کود خانگی بوده و باعث رشد بیشتر گیاه نیز می‌شود.
  9. آب اکواریوم نیز آب مناسبی جهت آبیاری است و نیاز های تغذیه ای گیاهان را تامین می‌کند.
  10. آبیاری با اسپری نمیتواند نیاز آبی گیاه را به طور کامل تامین کند لذا با آبپاش و به طور کامل به گیاه آب دهید، از طرفی مرطوب نگه داشتن دائم خاک گلدان ایجاد بسیاری از آفات نظیر پشه خاک و انواع قارچ ها را به دنبال خواهد داشت.
آبیاری درست مانع بیماری و آفت گیاهان آپارتمانی
آبیاری درست مانع بیماری و آفت گیاهان آپارتمانی

در مطلبی جدا در خصوص آب مناسب آبیاری گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

2- تنظیم دمای محیط زندگی گیاهان

از دیگر نکات مهم نگهداری گیاهان آپارتمان در بهار و تابستان تنظیم دمای محیط است، در زمستان دمای منازل به دلیل روشن بودن وسایل گرمایشی و در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی متفاوت است، این در حالیست که اغلب گیاهان در هر دو فصل به دمای ثابتی نیازمندند، هر چند اکثر آنها تغییرات دمایی را تحمل میکنند اما باید بدانید برای هر گیاه دمای ایده آلی وجود دارد که در آن شادابی و طروات بیشتری را به ما هدیه می‌دهد.

علائمی در گیاه که نشان دهنده دمای نامناسب محیط است

  • کاهش عمر گلها دلیلی است بر گرمای زیاد در این موارد باید گیاه را به محیط خنک تری منتقل کرد.
  • ریزش و زرد شدن شدید برگ ها نشانی است بر عدم تعادل دمای محیط به این معنی که دما ثابت نیست و در ساعاتی گرم و در ساعاتی سرد است.
  • ایجاد فاصله بین گره ها و برگ ها نشان دهنده سرمای محیط گیاه است.
  • قهوه ای شدن نوک برگهای کهن و پژمردگی آنها نشانی است از گرمای زیاد محیط.
  • کوچک و جمع و پیچیده شدن برگ های جوان دلیلی است بر سرمای زیاد محیط، در این مورد باید گیاه را محیط گرم تری منتقل کنید.

ایده ال ترین دما برای اکثر گیاهان چنده؟

دمای ایده آل گیاهان دمایی است که در آن شاداب تر هستند و علائم نشان دهنده دمای نامناسب محیط را نیز از خود بروز نمی دهند ، هر چند این دما در گیاهان مختلف متفاوت است اما به طور کلی میتوان گفت دمای ۱۲ الی ۲۰ درجه سانتیگراد برای بیشتر گیاهان مناسب است .

دمای ایده آل برای کاکتوس ها و‌ساکولنت ها ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد. پس دمای نگهداری گیاهان در تابستان را حتما بررسی کنید تا گیاه دچار مشکل نشه

دمای نگهداری گیاهان در تابستان
دمای نگهداری گیاهان در تابستان

تغییرات شدید دمایی قاتلی خطرناک برای گیاهان

اگر گیاه شما به دمایی عادت کرده و در آن محیط حیات طبیعی خویش را دارد ولو آنکه خاستگاه اولیه آن با محیط فعلیش متفاوت است از جا به جایی آن پرهیز کنید ، جابه جایی گیاهان به محیطی با دمای متفاوت و همچنین تغییرات دمایی ناشی از تغییر فصل بیشترین تاثیر را در مرگ گیاهان دارند، اگر مجبورید گیاهتان را به محیط جدیدی منتقل دهید این کار را به آهستگی و به مرور زمان و مکان انجام دهید.

دقت کنید که تغییر دما به میزان ۸ الی ۱۰ درجه در شبانه روز برای گیاه نه تنها مضر نبوده بله باعث بازسازی شرایط زیستگاه طبیعی گیاه بوده و مورد پسند گیاهان نیز است، لذا در این مورد حساسیت و نگرانی نداشته باشید.

3- در صورت نیاز گلدان را تعویض کنید

بهترین فصل برای تعویض گلدان بهار است، اگر خاک گیاه شما دچار فقر شده باشد و یا اگر سایز گلدان کوچک شده باشد فصل بهار و‌ تابستان ( غیر از ساعات اوج گرما ) بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان است. اما ممکن است این سوال پیش آید که از کجا متوجه شویم که گیاهمان نیازمند تغییر گلدان است، در پاسخ به شما میگوییم این کار چندان سخت نیست، چنانچه تمام شرایط نگهداری گیاه فراهم باشد با مشاهده نشانه هایی میتوانید به تعویض گلدان اقدام نمایید.

در صورت مشاهده نشانه های زیر گلدانتان را عوض کنید

  • خروج ریشه ها از منافذ موجود در ته گلدان (در مطلبی جدا زمان تعویض گلدان و نکات آن را مورد بررسی قرار دادیم مطالعه کنید)
  • نمایان شدن ریشه ها از سطح خاک گلدان
  • پژمرده شدن گیاه علی رغم فراهم بودن تمام شرایط نگهداری
  • توقف یا کاهش رشد گیاه
  • کاهش گلدهی یا باز نشدن غنچه ها
  • عدم ایجاد شکاف در گیاهانی مانند برگ انجیری
  • کاهش سایز اندازه برگ های جدید
نشانه های تعویض گلدان
نشانه های تعویض گلدان

سایز گلدان را یک شماره بزرگتر کنید

گلدانی با یک سایز بزرگتر از گلدان فعلی انتخاب کنید، بزرگتر کردن بیش از یک سایز گلدان باعث می‌شود نرمال شدن پدیده شوک شدگی گیاه که در اثر جابه جایی گلدان اتفاق می‌افتد، بیشتر طول بکشد که نتیجه آن زرد شدن برگها، ریزش برگها، و توقف رشد یا کند شدن سرعت رشد گیاه برای مدت حدود دو الی سه هفته است.

انتخاب خاک صحیح و مناسب

با توجه به نوع گیاهتان خاکی مناسب انتخاب کنید، انتخاب خاک اشتباه باعث مرگ گیاه می‌شود، مثلا برای کاکتوس ها باید خاکی با درصد بیشتر شن و ماسه و برای سرخس خاکی سبک با درصد بالای خاک برگ انتخاب کنید.

مراقب ریشه ها باشید

یکی از عوامی مهمی که هنگام تعویض گلدان باید مورد توجه قرار گیرد عدم ورود آسیب به ریشه هاست ازین رو توصیه می‌شود در جدا کردن خاک های متصل به ریشه اهتمام بیشتری بورزید.

یک روز قبل از تعویض گلدان گیاه را آبیاری کنید

به منظور کاهش خسارات وارده به ریشه ها و راحت جدا شدن خاک از گلدان یک روز قبل گیاه را آبیاری کنید.

گلدانی با زه‌کشی مناسب انتخاب کنید

گلدانی را انتخاب کنید که انتهای آن سوراخ باشد، این کار باعث خروج آب اضافی و در امان ماندن ریش ها از پوسیدگی و آلودگی های قارچی ناشی از رطوبت بالا می‌گردد، برای عدم مسدود شدن سوراخ های زهکشی روی آنها را با مقداری ماسه، یا سنگ ریزه بپوشانید.

رعایت فاصله زمانی بین دو‌ تعویض

به منظور جلوگیری از نابودی گیاه توصیه می شود حداقل زمانی که باید بین دو تعویض گلدان لحاظ شود را رعایت کنید این زمان در اغلب گیاهان بین ۴ الی ۷ ماه است.

تعویض گلدان گیاهان گلدار بعد از فصل گلدهی

با شروع گلدهی گیاهان گلدار و درختچه هایی که میوه های زینتی دارند از تعویض نمودن گلدان آنها خودداری کنید و تعویض گلدان را به بعد از فصل گلدهی موکول نمایید.

تغذیه گیاهان در بهار و تابستان
تغذیه گیاهان در بهار و تابستان

4- تغذیه گیاهان را فراموش نکنید

از دیگر عوامل مهم نگهداری در لهار و تابستان توجه به تغذیه آنها است، گیاهان در گیاهان نیز مانند حیوانات و انسان ها موجود زنده هستند و برای رشد و ادامه حیات علاوه بر آب نیازمند غذا نیز می‌باشند اکثر این غذا توسط فتوسنتز و از طریق نورخورشید تامین می‌شود اما گیاهان علاوه بر مواد حاصل از فتوسنتز نیازمند عناصر معدنی دیگری است که از طریق کود های شیمیایی و طبیعی تامین میگردد. برای تامین نیازهای تغذیه ای گیاهان از کود های مایع استفاده کنید.

کمبود مواد مغذی میتونه آسیب های زیادی به گیاهان شما وارد کنه، در مطلبی جدا علت کمبود مواد مغذی را مورد بررسی قرار دادیم که حتما مطالعه کنید.

بهترین زمان کوددهی گیاهان

بهترین زمان برای کوددهی فصل بهار و‌تابستان است ، توصیه می‌شود در این دو فصل ماهی یکبار به گیاهانتان مطابق دستور مندرج بروی بطری کود بدهید. بعد از تعویض گلدان اگر در خاک کود جامد موجود بود تا چند ماه نیاز به کوددهی مجدد وجود ندارد.

در مصرف کود زیاده روی نکنید

تصور نکنید که اگر گیاه را غرق در کود کردید رشد شگفت انگیزی می‌کند ، کوددهی بیشتر از مقدار مورد نیاز باعث نابودی گیاه می‌شود. از نشانه های کوددهی زیاد از حد میتوان به پژمردگی گیاه، ایجاد لکه های سفید و قهوه ای روی برگ ها و سوختگی نوک برگ ها اشاره کرد. مدت زمان استفاده از کود در بهار و تابستان ماهی یکبار است.

هرس و نگهداری گیاهن در بهار و تابستان
هرس و نگهداری گیاهن در بهار و تابستان

دوست دارید کود خانگی درست کنید؟ یک مقاله آموزشی کامل درخصوص ساخت کود خانگی براتون آماده کردیم که مطالعه اون میتونه به شما کمک کنه

5- گیاهان را هرس کنید

در غیر از ساعات اوج گرما گیاهان خود را هرس کنید، هرس کردن گیاهان باعث ایجاد شاخه های جانبی و پر شدن گیاه شما میگردد. بهتر است شاخه های اضافی که از رشد ایستاده اند و یا شاخه های کهن و پیر را که احتمال نابودی دارند هرس کنید، تا انرژی گیاه صرف شاخه های جوان گردد.

  • دقت کنید هرسی که در تابستان انجام میدهید نسبت به هرسی که در زمستان صورت میگیرد باید خفیفتر و سبک تر باشد.
  • برای هرس هر گیاه از آلات جداگانه استفاده کنید یا برای استفاده مجدد آن را ضدعفونی کنید، این کار مانع از انتقال احتمالی آلودگی از گیاهی به گیاه دیگر می‌شود.
  • درختان و گیاهان جوان، و همچنین شاخه های نو رسته را در بهار و تابستان هرس نکنید.
  • به هیچ عنوان زیر تابش مستقیم آفتاب و در هوای گرم هرس نکنید، اجازه دهید هوا خنک تر شود سپس عملیات هرس را آغاز کنید.
  • گیاهان گلدار را بعد از پایان فصل گلدهیشان هرس نمایید.

حتما مطلب اصول هرس گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید تا در زمان هرس دچار مشکل نشوید.

6- رطوبت گیاه را تامین کنید

فرقی نمیکند که چه نوع گیاهی دارید در هر صورت گیاهان به رطوبتی بالاتر از رطوبت موجود در اتاق نیازمندند ، تامین رطوبت گیاهان کار آسانی است که در ادامه چند راه تامین رطوبت گیاهان را بیان میکنیم.

  1. خشک شدن هر چیز نمدار یا خیسی باعث ایجاد رطوبت میگردد لذا خشک کردن لباس ها در خانه و قرار دادن ظرف آب اطراف گلها میتواند تامین کننده رطوبت باشد
  2. با ایجاد جزیره میتوانید نیاز رطوبتی گیاهتان را تامین کنید، بدین منظور فقط کافی است درون ظرفی را با آب پر کنید سپس مقداری سنگ قرار دهید گلدان را روی آن بگذارید.
  3. استفاده از دستگاه های بخور موجود در بازار نیز برای تامین رطوبت میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
  4. قرار دادن گیاهان کنار یکدیگر نیز رطوبت مورد نیاز آنها را تا حدودی تامین میکنید. قبل از این کار از آلوده نبودن گیاهان مطمئن شوید تا آلودگی گیاه بیمار به گیاهان سالم سرایت نکند.
  5. با استفاده از غبارپاشی نیز میتوانید رطوبت گیاهتان را تامین کنید، هنگام غبار پاشی دقت کنید که اسپری را از فاصله ۲۰ سانتی از گیاه نگاه داشته و مانع از ریختن آب روی سطح خاک شوید. مرطوب ماندن دائمی سطح خاک گیاه را در ابتلا به بیماری های قارچی مستعد میکند .
  6. قرار دادن گیاهان در حمام نیز رطوبت گیاهان را تامین میکند.
  7. کاور کردن گیاه نیز با ایجاد فضایی شبه گلخانه ای باعث حفظ رطوبت گیاه می‌شود.
علائم کمبود رطوبت در گیاهان
علائم کمبود رطوبت در گیاهان

علائم کمبود رطوبت در گیاهان آپارتمانی

  • خشک شدن نامتعارف و سریع تر خاک گلدان
  • پژمرده و بی حال شدن گیاه
  • کوچک شدن سطح برگ ها
  • متمایل شدن رنگ برگ ها به زردی و سپس قهوه‌ای
  • کم شدن مدت عمر گل ها
  • پژمره شدن گلها
  • باز نشدن شکوفه ها و غنچه ها
  • ریزش برگ و جوانه ها

با رعایت نکات فوق‌ الذکر و رعایت آنها در تمام طول سال گیاهانی سرحال و شاداب خواهید داشت. شما چه مشکلات یا تجربه ای در نگهداری گیاهان در تابستان و بهار دارید؟ حتما نظر و تجربه خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :