هرآنچه برای نگهداری لدبوریا باید بدانید

معرفی و نگهداری لدبوریا
معرفی و نگهداری لدبوریا

معرفی و نگهداری لدبوریا : اگر شما هم به گیاهان همیشه سبز علاقه دارید این گیاه تازه وارد به کشورمون رو حتما امتحان کنید و نگهداری اون به نسبت سایر گیاهان آپارتمانی راحت هست ، پس با من همراه باشید تا بهتون نحوه نگهداری و همچنین تکثیر لدبوریا رو آموزش بدم.

معرفی گیاه لدبوریا

نام انگلیسی لدبوریا Ledebouria socialis هست که از خانواده Asparagaceae میباشد و بومی آفریقایی جنوبی هست،  این گیاه، گیاهی هیمشه سبز و گلدار میباشد که گلهای اون با فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری از اواخر بهار تا تاپستان خودنمایی میکنند. برگهای رنگی زیبا انتهایی پهن و نوکی بارید دارند که لبکه های قهوه ای مایل به قرمز روی آن خودنمایی میکند همانطور که گفتیم این گیاه نیاز به نگهداری خیلی شدید نداره و به راحتی میتونید در خانه نگهداری کنید.

طول برگهای لدبوریا میتواند از 5 الی 10 سانتی متر رشد کند سطح بالای برگ های خاکستری و با سبز زیتونی پوشانده شده و قسمت زیرین آن به رنگ بنفش تیره هست. گلهای آن به صورت خوشه های انبوه و سبز با حاشیه های سفید دیده خواهد شد.

بنر گل من و تو

تمامی قسمت های این گیاه سمی میباشد پس دور از کودکان نگهداری کنید.

گلهای لدبوریا
گلهای لدبوریا

نیازها و نگهداری لدبوریا

به صورت خلاصه باید بگم که این گیاه به نور زیاد، آبیاری متوسط ، رطوبت خوب نیاز دارد ولی در ادامه تمامی موارد به صورت کامل مورد بررسی قرار میگیرد.

نیاز نوری لدبوریا

این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد و سعی کنید پشت پنجره جنوبی و در معرض نور فیلتر شده قرار دهید. حتما در هنگام نور ظهر در سایه قرار داشته باشد.

آبیاری

لدبوریا به آبیاری زیاد نیاز ندارد و سعی کنید بین دو آبیاری حتما خاک گلدان تا عمق 3 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، آبیاری منظم و خوب باعث رشد گیاه خواهد شد.

رطوبت مورد نیاز

بدون رطوبت هم میتواند رشد کند ولی برای داشتن برگهایی شاداب و خوش رنگ سعی کنید هفته ای 3 بار گیاه را غبارپاشی کنید البته غبارپاشی را هنگام ظهر انجام ندهید.

نیازها و نگهداری لدبوریا
نیازها و نگهداری لدبوریا
دمای مناسب

این گیاه در حالت کلی دمای معمول اتاق را به خوبی تحمل میکند و رشد خوبی خواهد داشت ولی به هیچ وجه در دمای کمتر از -10 درجه سانتی گراد نمیتواند زنده بماند.

خاک مناسب

خاک با زهکشی مناسب و سبک برای لدبوریا بسیار مناسب هست که میتونید از پیت ماس +خاک باغچه+شن استفاده کنید. از خاک مخصوص کاکتوس هم میشه استفاده کرد.

تغذیه و کوددهی

هر ماه یکبار گیاه رو با ساتفاده از کودهای سه بیست یا 10-10-10 که به صورت آبیاری تغذیه کنید تا رشد خوبی داشته باشد.

نحوه تکثیر لدبوریا

این گیاه را میتوان به روش های مختلفی اعم از کاشت بذر، تقسیم پیاز تکثیر کرد که روش کاشت بذر بسیار راحت هست و شما کافیه بذرهای این گیاه رو تهیه کنید و در خاک با زهکشی بالا بکارید.

البته اگر گیاه شما در گلدان پر شده باشه میتویند در اوایل بهار گیاه های بچه را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدانی جدید بکارید.

نحوه تکثیر لدبوریا
نحوه تکثیر لدبوریا

علت زرد شدن برگ لدبوریا

زرد شدن برگها میتونه علت های متفاوتی داشته باشه که اگر برگهای پایینی و پیر زرد شده و میریزند این اتفاق کاملا طبیعی هست و مشکلی برای گیاه پیش نییومده،(چون با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) ولی اگر برگهای جوان و همچنین چندین برگ همزمان دچار این مشکل شده اند از آبیاری زیاد و یا نبود زهکشی مناسب در گلدان این اتفاق افتاده است.

مطالب مرتبط :

هرآنچه برای نگهداری و تکثیر گل زاموفیلیا باید بدانید

هرآنچه برای نگهداری سیکاس باید بدانید

بنسای گیلاس ژاپنی