هر آنچه که باید در خصوص سدوم مورگانیانوم بدانید

معرفی و نگهداری سدوم مورگانیانوم
معرفی و نگهداری سدوم مورگانیانوم

معرفی و نگهداری سدوم مورگانیانوم : یکی از زیباترین کاکتوس ها (ساکولنت ها) از خانواده سدوم که میتونید در خانه به شکل آویز نگهداری کنید سدوم مورگانیانوم هست این گیاه جزو گیاهان منحصر به فرد آپارتمانی هم هست، نگهداری و تکثیر بسیار راحتی داره و شما میتونید در مدت یک سال چندین گلدان از این گیاه را تکثیر کنید این گیاه نیاز به خاک سبک و نور زیاد می باشد. فقط باید نکات و شرایط ایده آل آن را فراهم کنید که در ادامه به بررسی این نیازها و شرایط می پردازیم پس با ما همراه باشید.

معرفی سدوم مورگانیانوم

نام علمی این گیاه SEDUM MORGANIANUM که از خانواده کراسالاسه می باشد و بومی جنوب مکزیک و هندوراس است. این گیاه دارای 350 گونه مختلف می باشد و اگر شرایط مناسب و ایده آل انها فراهم شود بین ماه های خرداد تا شهریور به گل خواهد نشت که رنگ گل های آن از سفید، زرد، صورتی، قرمز تا بنفش متفاوت خواهد بود.

این گیاه جزو ساکولنت هایی تپل و گوشتی هست که در زبان انگلیسی به دم الاغ هم معروف می باشد دلیل نام گذاری به این اسم هم آویزان شدنش از لبه گلدان می باشد.این گیاه برای پرورش در گلدان های آویز بسیار مناسب می باشد ولی شما میتوانید آن را در گلدان کوچک هم بکارید و با استفاده از قیم آن را نگهداری کنید.رشد این گیاه میتواند به اندازه ای باشد که درازی آن به 60 سانتی متر هم برسد. برگهای این گیاه به رنگ خاکستری – سبز و یا سبز آبی، میتواند شما را به یاد قطرات باران بیاندازد.

بنر گل من و تو
گلدهی سدوم مورگانیانوم
گلدهی سدوم مورگانیانوم

نگهداری و نیازهای سدوم مورگانیانوم

به صورت خلاصه باید گفت که این گیاه به محیطی با نور زیاد و آبیاری کم با دمای اتاق رشد بسیار خوبی خواهد داشت ولی در ادامه به صورت کامل شرایط نگهداری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب

مورگانیانوم به مکانی با نور زیاد و فیلتر شده نیاز دارد بهترین نقطه در خانه پشت پنجره می باشد درسته که این گیاه نور مستقیم را به خوبی تحمل میکند ولی بهتر است در زمان آفتاب ظهر در نور فیلتر شده قرار داشته باشد.اگر ساقه های گیاه شما سبز کمرنگ شده است (که در حالت نرمال باید آبی سبز باشد ) نشان دهنده این سات که نور دریافتی گیاه شما بسیار زیاد بوده و آن را به محلی با نور کم منتقل کنید.

آبیاری درست

گیاه به آبیاری متوسط نیاز دارد و حتما در فصل بهار و تابستان به دقت سدوم را آبیاری کنید ولی بین دو آبیاری حتما اجازه دهید تا خاک گلدان تا عمق 4 سانتی متری خشک شود. زهکشی خاک و خود گلدان برای این گیاه بسایر مهم میباشد به صورتی که در زمان آبایری آب اضافه از زیر گلدان باید خارج شود. در صورت نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد. البته در فصل زمستان باید آبیاری به مراتب کمتر از تابستان باشد.

خاک مناسب

همانند هر کاکتوس و ساکولنت دیگری به خاک با زهکشی بالا نیاز دارد تا رشد بسایر خوبی داشته باشد چون محیط باتلاقی را به هیچ وجه دوست ندارد.و سعی کنید ph خاک حدود 6 و اندکی اسیدی باشد. شما میتوانید مخلوطی از خاک باغچه، خاک رس و ماسه شسته و یا از خاک های آماده مخصوص کاکتوس هم استفاده کنید.

نگهداری و نیازهای سدوم مورگانیانوم
نگهداری و نیازهای سدوم مورگانیانوم
دمای مناسب

سدوم مورگانیانوم برای دوره رشد خود دمای بالا را دوست دارد، همچنین در زمستان نیز با کمی سرد شدن هوا رشد خود را خواهد داشت ولی در کل دمای بالا را دوست دارد.

تغذیه

همانند هر گیاه دیگری آن را باید در طول فصل رشد که از بهار تا اواخر تابستان میباشد تغذیه کنید، شما میتوانید از کودهای کامل برای تغذیه این گیاه استفاده کنید. اگر گیاه شما جوان می باشد حتما کودهایی که مقدار نتیروژن کمتری دارند استفاده کنید. کود حتما به شکل آبیاری به گیاه خود بدهید.

تعویض گلدان سدوم مورگانیانوم

به هیچ وجه تعویض گلدان را زود زود انجام ندهید و زمانی که گیاه شما نیاز واقعی به تعویض گلدان داشت این کار را انجام دهید چون با تعویض گلدان بی موقع باعث جلوگیری در رشد آن خواید شد. و سعی کنید اگر محیط گلخانه ای برای این گیاه ندارید تعویض گلدان آن را در فصل های گرم سال انجام دهید. برای این کار شما ابتدا اجازه بدید خاک گلدان کاملا خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته بزنید، تا گیاه به راحتی از گلدان خارج شود.
خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و در این هنگام هر گونه ریشه مرده، خشک شده و گندیده را هم از گیاه جدا کنید. توجه داشته باشید گلدان جدیدی که انتخاب میکنید فقط یک سایز بزرگتر از گلدان اصلی باشد. سپس گلدان را با خاک تازه و مخصوص کاکتوس پر کنید. گیاه را برای 1 هفته یا بیشتر آبیاری نکنید، تا خطر پوسیدگی ریشه ها کم شود.

تکثیر سدوم مورگانیانوم

شما میتوانید تکثیر سدوم مورگانیانوم را به دو روش بذر و قلمه ساقه و برگ انجام دهید که ساده ترین و بهترین روش قلمه برگ می باشد.

برای تکثیر گیاه به این روش قلمه، برگهای نسبتا جوان از آن را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و تمیز جدا کنید توجه داشته باشید ک حتما برگ را با دمبرگ آن ببرید. می توانید برگ را برای مدتی در محل تمیزی بگذارید تا محل زخم آن خشک شود و یا می توانید آن را بلافاصله بکارید. ولی بهتر آن است که حتما گیاه را به مدت 24 ساعت در یک محیط قرار دهید با این کار احتمال گرفتن قلمه شما بالا خواهد رفت و سپس گلدانی کوچک را با خاک مخصوص کاکتوس پر کنید و قلمه ها را به خاک منتقل کنید.

تکثیر سدوم مورگانیانوم
تکثیر سدوم مورگانیانوم

شما میتوانید دانه ها برگ را روی خاک قرار دهید و محیط را برای مدتی مرطوب نگهداری کنید تا دانه ها شروع به ریشه زدن کنند و پس از ریشه دار شدن دانه های برگ آنها را به گدانی کوچک با خاک کاکتوس منتقل کنید.

تکثیر سدوم مورگانیانوم با دانه های برگ
تکثیر سدوم مورگانیانوم با دانه های برگ
تکثیر سدوم مورگانیانوم به روش تقسیم بوته

برای تکثیر به روش این روش، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند، سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از داخل آن درآورید. با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید.

مطالب مرتبط :

معرفی کاکتوس زیبای سدوم

ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید

۷ گیاه آپارتمانی منحصر به فرد و غیر سمی