ویژگی کفش خوب و مناسب؛ قبل از خرید کفش حتما بخوانید

انتخاب کفش مناسب و خوب
انتخاب کفش مناسب و خوب

چطور یک انتخاب کفش مناسب و خوب داشته باشیم؟ حتما شما هم شنیدید که میگن پا، قلب دوم بدنه و سلامت و راحتیش میتونه روی اعضای دیگه تاثیر بذاره. برای خیلی از ما ها پیش اومده که ظاهر کفشی رو خیلی دوست داشتیم و از روی مد و زیبایی دست به انتخاب زدیم ولی وقتی کفش رو چند بار پوشیدیم، اصلا باهاش احساس راحتی نکردیم و همین باعث شده دیگه نتونیم ازش استفاده کنیم. اگه دوست دارید بدونید که یه کفش مناسب چه ویژگی هایی داره؟ زمان مناسب برای خرید کفش کیه؟ و موقع خرید کفش به چه نکاتی باید توجه کنید؟ این مطلب به شما کمک خواهد کرد که انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید.

ویژگی کفش مناسب چیست؟

کفش مناسب کفشیه که علاوه بر زیبایی، اصول مربوط به کفش استاندارد هم در ساختش رعایت شده باشه. قبل از خرید کفش ما باید بدونیم که چه زمان هایی میخوایم بپوشیمش و با توجه به نوع استفاده ای که خواهیم داشت، کفش مناسب رو انتخاب کنیم.

کفشی بخرید که همه قسمت های اون از جمله جنس رویه، پاشنه و قالب استانداردی داشته باشه.

بنر گل من و تو
ویژگی های کفش مناسب
ویژگی کفش مناسب
رویه استاندارد:

در ساخت رویه ی اکثر کفش هایی که تو بازار وجود دارن از دو جنس مختلف استفاده میشه:

1) رویه های با چرم طبیعی

2) رویه های از جنس پلاستیک یا چرم مصنوعی

جدیدا هم بعضی از تولیدکننده ها روی کفش ها اسپری بوی طبیعی چرم میزنن و این حقه باعث میشه خریدارا تو خرید کفش مناسب دچار مشکل بشن.

کارشناسا عنوان میکنن که چرم طبیعی بهتره چون چرم طبیعی تو بافت خودش منافذی داره که همین موجب رد و بدل شدن هوا بین بیرون و داخل کفش بشه و باعث میشه پاها نفس بکشن. از این رو بهترین و مناسب ترین رویه برای کفش همان رویه چرم طبیعیه. رویه مصنوعی به این خاطر که نمیتونه  هوا رو عوض کنه باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از اندازه میشه. در نتیجه خیلی مهمه که رویه کفش خشک و سبک بوده و تهویه مناسبی هم داشته باشه.

[button type=”3d” color=”#f7490e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/5e8ed10e-d0bc-4ed3-900c-9e81587c42a6″]کفش های زنانه را مشاهده کنید[/button]

کفش خوب چه زیره ای باید داشته باشد؟

زیره ی کفش ها هم دو نوع هستن:

1) زیره (PU) پلی اورتان

2) زیره (PVC) پلی وینیل کلراید

زیره های PU دوام بیشتری دارن و در برابر سایش مقاوم ترن. همچنین این زیره ها سبک تر و راحت تر از زیره های PVC هستن.

ظاهر این زیره ها توپر بوده و موقع خم کردن انعطاف بیشتری دارن.

موقع خرید کفش باید این نکته رو در نظر داشته باشید که کف زیره نباید صاف باشه بلکه باید آجدار باشه تا از لیزخوردن جلوگیری کنه.

زیره کفش - انتخاب کفش خوب
زیره کفش – انتخاب کفش خوب
پنجه استاندارد برای کفش خوب :

پنجه ی کفش تو راحتی اون نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنه. فضای پنجه باید به گونه ای باشه که به انگشت ها فشار نیاره. کفش هایی که قسمت پنجه و جلوشون باریکه باعث میشن انگشت های پا روی هم سوار بشن و فرم اون ها رو بسیار بد میکنه. همین مناسب نبودن پنجه و نوک کفش باعث ایجاد مشکل انحراف انگشت شست و برآمدگی استخون میشه که این روزها خیلی هم شایعه.

تنه کفش:

تنه و بدنه کفش در واقع همون قالب رویی کفش هست که دور پا رو می گیره و در برابر هرنوع فشار و ضربه مقاوم بوده و شرایط طبیعی پا رو حفظ میکنه.

پاشنه مناسب برای یک کفش:

پاشنه معمولا از چرم و لاستیک ساخته میشه به طوری که قسمت بالایی از چرم و کف اون از لاستیک نرمه.
برای کفش بانوان و بچه ها اغلب از لاستیک سفت استفاده میشه چون وزنشون کمتره و مثل آقایون به جذب ضربه نیازی نیست. اگر پاشنه لاستیک سفت تری داشته باشه، دوام کفش رو بیشتر میکنه . پاشنه پهن و با ارتفاع کم، ثبات و تعادل رو زیاد میکنه و فشار وارد بر پاها رو کم میکنه.

انتخاب کفش خوب - عوارض کفش پاشنه بلند
انتخاب کفش خوب – عوارض کفش پاشنه بلند

عوارض کفش پاشنه بلند:

وقتی کفش پاشنه بلند میپوشید، بدن مجبور میشه به نحوی تعادلش رو حفظ کنه. به همین دلیل کمتر عقب میره و تراز لگن و ستون فقرات تغییر میکنه در نتیجه در آینده دچار درد لگن شدید میشید.

  • زانوها: با پوشیدن کفش پاشنه دار وزن بدن به برجستگی جلوی کف پا منتقل میشه و این مساله باعث میشه زانوها برای حفظ تعادل بدن جلو بیان. در نتیجه فشار اضافه روی زانو میاد که منجر به آرتروز میشه
  • ستون فقرات: ستون فقرات انحنای بیش از اندازه پیدا کرده و ترازش تغییر میکنه
  • انحراف شست پا: کفش پاشنه بلند نوک تیز انگشت های پا رو در فضایی بسیار تنگ به هم فشار میده که باعث میشه شست پا به سمت انگشت دوم خم بشه و کنارش برآمدگی ظاهر بشه.
  • تاندونیت آشیل: پوشیدن کفش پاشنه بلند میتونه باعث محدود شدن حرکت و قدرت مفصل های مچ پا بشه
  • انگشت چکشی: وقتی انگشت های پا به هم فشرده میشن
  • میخچه و پینه: با فشرده شدن انگشت ها جریان خون متوقف شده و همین باعث ایجاد میخچه بین انگشت ها میشه.

[button type=”3d” color=”#f7490e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/49b9922f-793f-4658-a04f-a95930b30ec5/aHR0cHM6Ly93d3cuZGlnaWthbGEuY29tL3NlYXJjaC9jYXRlZ29yeS1tZW4tc2hvZXMv”]کفش های مردانه را مشاهده کنید[/button]

هنگام خرید کفش به این نکات توجه کنید:

  • کفش مناسب کفشیه که موقع پوشیدنش انگشت های پاتون تغییر حالت نداده و روی هم سوار نشن. به پاهاتون از کناره ها و قسمت جلو و عقب فشار وارد نشه.
  • زمان مناسب برای خرید کفش بعدظهر و یا انتهای روزه. میپرسید چرا؟ چون پای افراد صبح ها نیم سایز کوچک تر از بعدظهره و بر اثر کار و فعالیت، بعدظهر و شب ها پاها متورم تر شده و سایزشون بزرگتر میشه.
  • موقع خرید کفش دقت کنید که انگشت شصت تقریبا نیم تا یک سانت با قسمت جلوی کفش فاصله داشته باشه و بتونید این انگشت رو راحت داخل کفش تکون بدید.
  • حتما کفش رو بپوشید و به سایز همیشگی اکتفا نکنید چون که اندازه پا ممکنه بر اثر تغییر وزن، گذر زمان، بارداری و … تغییر کنه. توصیه ی ما به شما اینه که بعد از پوشیدن کفش حتما راه برید و اجازه بدید حداقل ده دقیقه پاتون توی کفش بمونه تا ببینید کاملا باهاش احساس راحتی می کنید یا نه؟
جوراب هم میتونه مهم باشه
  • جوراب مناسب میتونه در انتخاب کفش مناسب خیلی تاثیر داشته باشه. یعنی جورابی بپوشید که نه خیلی کلفت باشه و نه خیلی نازک. بهتره با توجه به کفشی که قراره بخرید، از قبل جوراب متناسب با همون رو به پا کنید.
  • در اکثر افراد یکی از پاها کمی بزرگتر از دیگریه پس حتما هردو لنگه ی کفش رو بپوشید و کفش رو با توجه به پایی که بزرگتره انتخاب کنید. در نهایت برای لنگه کفشی که برای پای کوچکتره میشه از کفی استفاده کرد.
  • در صورت اضافه وزن، بارداری، کمر درد و مشکل پا درد بهتره از کفش های راحتی و نرم استفاده کنید. کفش هایی طبی میتونن انتخاب خوبی برای شما باشن.
  • بهتره کفشتون حداقل نیم سانت پاشنه داشته باشه چون اگه خیلی تخت باشه باعث کمر درد و پا درد خواهد شد و حداکثر پاشنه ی مناسب میتونه 4 سانت بوده و خیلی هم باریک نباشه
مراقبت از کفش
مراقبت از کفش

مراقبت از کفش ها:

پاها در طول روز حدودی عرق میکنن، این مساله باعث میشه که حاشیه کفش بپوسه. بهتره که کفشهاتون رو به طور مرتب یک روز در میون بپوشید تا هر کفش، یکی دو روز فرصت برای خشک شدن و هوا خوردن داشته باشه. در صورتی که از کفی استفاده می کنید  هر روز بعد از در آوردن کفش، کفی ها رو از کفش خارج کنید و اجازه بدید هوا بخورن.

اگه از کفش چرم استفاده می کنید، بهتره از شستنشون خودداری کنید و برای تمیز کردن و برق انداختنشون از واکس های مخصوص یا روغن هایی مثل روغن زیتون استفاده کنید.

حمع بندی انتخاب و ویژگی کفش خوب

برای داشتن یک کفش متناسب با سلیقه و نیاز شما ابتدا باید نیاز خود را از خرید کفش مشخص کنید و سپس ویژگی هایی چون زیره، رویه، پاشنه و… را تعیین کنید و سپس اقدام به خرید کنید اگر شما نظر یا تجربه ای در انتخاب یک کفش مناسب دارید حتما در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

با ترفندهای کفش آشنا شوید

استایل مینیمال چیست و چگونه با کمترین ها خوشتیپ باشیم؟

از بین بردن بوی بد کفش به طور طبیعی