چطور شرایط گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم؟

چطور شرایط گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم؟
چطور شرایط گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم؟

گلدهی کاکتوس : یکی از اتفاق های خیلی خوب در نگهداری کاکتوس این هست که این گیاه به گل بشینه ولی خب برای گلدهی باید شرایط ایده آل رو فراهم کنید و از همه مهم تر این هست که کاکتوس شما به سن مناسب برای گلدهی رسیده باشه سوالی که شاید برای شما پیش بیاد این هست که آیا همه کاکتوس ها گل میدهند؟ در این مطلب میخوایم تمامی این موارد رو مورد بررسی قرار بدیم، پس با من همراه باشید دوست دارید کاکتوس شما هم به گل بشینه.

همه ی کاکتوس ها گل میدهند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که آری کاکتوس ها هم جزو گیاهان گلدار به حساب می آیند ولی برای گلدهی به شرایط خیلی خاص تری نیاز دارند، این شرایط شامل سن بلوغ گیاه، میزان آبدهی ، دوره استراحت در فصل های سرد سال و… بعضی از کاکتوس ها با رسیدن به سن بلوغ و گلدهی خوب نیازمند آبیاری خوب، نور کامل و کوددهی متناسب هستند پس گلدهی کاکتوس ها خیلی راحت نیست و شاید برای شما هزینه بردار باشد.

ولی کاکتوسی مانند کاکتوس کریسمس فقط برای گلدهی به کوتاه شدن طول روز در فصل های سر سال نیاز دارد و اگر این شرایط فراهم نشود به گل نمیشینه

بنر گل من و تو

برخی از کاکتوس ها تا ۶۰ سالگی هم گل نمیدهند.

گلدهی کاکتوس کریسمس
گلدهی کاکتوس کریسمس

شرایط گلدهی کاکتوس ها

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد برای گلدهی کاکتوس ها باید شرایط ایده آل آنها را فراهم کنید که به گلدهی برسند و مهمترین فاکتور در این موضوع سن گلدهی گیاه است باید گیاه به این سن برسد تا سایر نیازها را برای گیاه فراهم کنید. راستی این نکته رو هم بگم که گل خیلی از کاکتوس ها در ساعات پایانی روز و حتی در شب شکوفا می شود. پس فرصت دیدنشان را از دست ندهید.

رسیدن به سن گلدهی

خب دیگه خیلی در این خصوص توضیح دادیم و کاملا متوجه شدید که ابتدا باید گیاه به سن بلوغ برسد تا شروع به گلدهی کند ولی گونه های مانند مامیلاریا ۳ الی ۴ سال طمان لازم دارند تا به گلدهی برسند، و برخی از گونه های ستونی ۵ سال از زمان کاشت بذر به سن بلوغ خواهند رسید و گونه هایی مانند اچینو گرزونی حدود ۲۵ سال پس از کاشت بذر به گلدهی خواهند رسید پس در انتخاب نوع کاکتوس دقت کنید.

آبیاری برای گلدهی کاکتوس

کاکتوس ها در زمان رشد نیاز آبی خیلی بیشتری به تناسب فصل های سرد سال دارند ولی برای آبیاری حتما دقت کنید که خاک گلدان تا عمق ۴ الی ۵ سانتیمتری کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. زهکشی خاک و گلدان بسیار مهم است زمانی که شما اقدام به آبیاری نمودید باید آب اضافی از زیر گلدانی خارج شود و سپس آن را تخلیه کنید، چون تجمع آب در خاک و یا زیر گلدان باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه خواهد شد.

نور مناسب

همانطور که میدونید کاکتوس ها برای مناطق گرم و آفتابی هستند ولی کاکتوس هایی که در گلخانه پرورش داده میشوند آن اندازه که شما فکر میکنید به نور شدید مقاوم نیستند و برای رشد بهتری روزانه بین ۳ الی ۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارند و سعی کنید در زمان ظهر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نداشته باشند.

گلدهی کاکتوس ها
گلدهی کاکتوس ها
خفتگی یا خواب زمستانی

کاکتوس هایی که در صحرا هستند در پاسخ به شرایط هوایی سرد ، خشک و … به حالت خفتگی میروند، حتما در طول زمستان آبیاری را کاهش بدید و اجازه بدید دمای محیط به تدریج به ۱۰+ درجه سانتی گراد برسد. در این دما جریان شیره‌ی درونی کاکتوس بسیار کند شده و رشد گیاه تقریباً متوقف می‌گردد. این حالت که اصطلاحاً خواب زمستانی کاکتوس نامیده می‌شود یکی از نیازهای اساسی این گیاهان برای گلدهی در بهار است.

خاک مناسب

خاک یکی از مهمترین عامل های رشد کاکتوس ها می باشد و همانطور که گفتیم کاکتوس به خاکی با زهکشی بالا برای رشد نیاز دارد، کاکتوس‌ها در انواع خاک‌ها مانند ماسه خاک باغچه خاک‌های سنگلاخی و غیره می‌تواند زندگی کند ولی ایده آل ترین ترکیب خاک ترکیبی است که آب را نگه ندارد و سریعاً خشک شود خاک مورد نیاز کاکتوس‌ها باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود و سریعاً خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند.

کوددهی

یکی دیگر از عوامل مهم در گلدهی کاکتوس ها تغذیه می باشد، سعی کنید گیاه خود را در فصل های رشد (از ابتدای بهار تا اواخر تابستان) با استفاده از کودهای پتاس بالا و ازت پایین تغذیه کنید تا پس از سن بلوغ به گلدهی برسد. (برای مثال کود ۳-۱۸-۳۶ یکی از بهترین کودها برای تغذیه کاکتوس ها میباشد.)

ویدیو تایم لپس گلدهی کاکتوس

 

در این مطلب با شرایط گلدهی کاکتوس ها آشنا شدید ، توجه داشته باشید که پس از آنکه گیاه شما به سن بلوغ رسید سایر شرایط را فراهم کنید تا گلهای زیبای کاکتوس را ببینید.

شرایط گلدهی کاکتوس ها
شرایط گلدهی کاکتوس ها
مطلب مرتبط:

چطور کود مناسب برای کاکتوس انتخاب کنیم؟

ژیمنوکالیسیم ، کاکتوس بدون کلروفیل

اچینوفسولو کاکتوس و شرایط نگهداری آن

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: