کاربرد نمک اپسوم؛ 10 از شگفت انگیز ترین کاربرد نمک اپسوم

کاربرد نمک اپسوم
کاربرد نمک اپسوم

نمک اپسوم، طرز تهیه و 10 کاربرد بی نظیر آن: نمک اپسوم (Epsom Salt)، یکی از انواع نمک هاست، که دارای خواص مختلفی است. نمک اپسوم به نام نمک حمام هم شناخته می شود. این ماده از لحاظ شیمایی، سولفات منیزیم با فرمول MgSO4 و جامدی بلورین و سفید رنگ است. با توجه به نحوه استفاده از نمک اپسوم، این نمک کاربردهای گوناگونی در صنایع کشاورزی، پزشکی و مصارف خانگی دارد. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، آماده سازی و نحوه استفاده از نمک اپسوم می باشد. در اغلب موارد، کاربرد نمک اپسوم به صورت خوراکی معنایی ندارد، هرچند نمونه های خوراکی آن جهت استفاده از خواص درمانی آن نیز وجود دارد.

چرا به نمک اپسوم، نمک حمام میگویند؟

خود نمک اپسوم چون در شهر اپسوم در انگلستان کشف شد نام اپسوم را به دوش می کشد. حال از آنجایی که از این نمک اغلب در وان حمام ها استفاده می شود به آن نمک حمام می گویند. نکته جالب و قابل توجه اینجاست که ترکیب این نمک بسیار با ارزش کاملا متفاوت از نمک هایی هست که در حال حاضر مصرف می کنیم. بسیاری از افراد این نمک را به خاطر داشتن منیزیم بالا استفاده می کنند و بر این عقیده هستند که با حل شدن آن در آب وان منیزیم از طریق پوست جذب بدن شده و کمبود منیزیم را تامین خواهد کرد.

طرز تهیه نمک اپسوم

به طور کلی نمک اپسوم یا سولفات منزیم از واکنش شیمیایی سولفوریک اسید با منزیم اکسید یا منیزیم کربنات و یا دی هیدراته کردن سولفات منزیم آب دار به دست می آید. همچنین طرز تهیه نمک حمام به صورت طبیعی نیز امکان پذیر است. در حال حاضر کارخانه ها و مکان های مختلفی به تهیه نمک اپسوم می پردازند. لذا این نمک به آسانی در دسترس و قابل تهیه است.

بنر گل من و تو

چرا نمک اپسوم در سفره غذایی جای ندارد؟

از آنجایی که نمک اپسوم، بد مزه و تلخ می باشد بیشتر افراد ترجیه میدهند این ماده با ارزش را در ترکیب غذایی جای ندهند اما افرادی هم هستند که از آن به عنوان نوشیدنی بسیار مفید استفاده می کنند.

استفاده از نمک اپسوم
استفاده از نمک اپسوم

کاربرد نمک اپسوم

با توجه به هدف و نوع کاربرد نمک حمام، استفاده از آن می تواند روش ها و نکات مختلفی داشته باشد. در ادامه به بیان نحوه استفاده از نمک اپسوم در راستای مصارف مختلف آن، اشاره خواهیم کرد.

کاربرد نمک اپسوم در حمام

رایج ترین استفاده از نمک حمام ، استفاده از آن به عنوان نمک حمام می باشد. برای استفاده از نمک حمام در حمام، ابتدا درون وان، آب گرم بریزید. سپس دو فنجان نمک حمام را درون وان حمام ریخته و وارد آن شوید. به مدت 10 تا 12 دقیقه درون وان قرار گرفته، سپس خارج شوید. برای تأثیر گذاری حس آرامش بیشتر، می توانید از مقداری نمک دریا و یا روغن های گیاهی نیز استفاده نمایید. همچنین می توانید مقداری از گل ها و یا گیاهانی نظیر اسطوخودوس، لیمو، نعنا، پرتقال و … برای ایجاد رایحه مناسب و استفاده از خواص درمانی آن ها بهره گیرید.
استفاده از نمک اپسوم در حمام، به شادابی و طراوت پوست، کاهش درد عضلات و همچنین داشتن خواب بهتر کمک می نماید.

کاربرد نمک اپسوم برای پوست و مو

چنانچه قصد استفاده از نمک اپسوم برای جلوگیری از ریزش موی سر، درمان شوره و یا حساسیت های پوستی دارید، می توانید از دستورالعمل زیر استفاده نمایید.
به منظور شست و شوی سر مقدار مساوی شامپو و نمک اپسوم را درون ظرفی ریخته و با هم ترکیب کنید. در ادامه به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی سر قرار داده و سپس به خوبی آب کشی نمایید. تأثیر مداوم و هفتگی مصرف این ترکیب، به شادابی و رفع مشکلات موی سر کمک بسیاری می نماید.

برای استفاده از نمک اپسوم برای صورت نیز، قبل از هر کار صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید. با این کار آلودگی ها و چربی های اضافه حذف می شوند. سپس می توانید نصف قاشق چای خوری از نمک را با مقداری کرم پاکسازی صورت که به صورت ارگانیک تهیه شده باشد، ترکیب نمایید. حال مخلوط نمک و کرم به دست آمده را روی صورت قرار داده و ماساژ دهید. بعد از مدت کوتاهی آن را با آب سرد بشویید.

کاربرد نمک اپسوم برای لایه برداری پوست و لب های خشک

یکی از مصارف نمک اپسوم، لایه برداری پوست، بهبود حساسیت های پوستی و جوان سازی آن است. بدین منظور می توانید از ترکیب دو فنجان نمک اپسوم، چند قطره اسطوخودس و یک چهارم فنجان روغن نارگیل استفاده نمایید. ترکیب به دست آمده را بر روی پوست قرار داده و بمالید.
چنانچه لب هایی خشک دارید، می توانید یک قاشق چای خوری نمک حمام و دو قاشق چای خوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کرده و کمی حرارت دهید. پس از خنک شدن مخلوط به دست آمده، آن را روی لب ها قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. این کار به بهبودی خشکی لب کمک خواهد کرد.

کاربرد نمک اپسوم برای پوست و مو
کاربرد نمک اپسوم برای پوست و مو

کاربرد نمک اپسوم برای رفع آفتاب سوختگی و درد پا و مفاصل

در بسیاری از مواقع، برای استفاده از نمک اپسوم و خواص درمانی آن، جز مقداری آب، نیاز به هیچ ماده دیگری نیست. چنانچه روز پر فشاری داشته اید و دچار خستگی و کوفتگی پا هستید، چنانچه درد در ناحیه پا و مفاصل دارید می توانید از ترکیب آب گرم و یک فنجان نمک اپسوم استفاده نمایید. بدین منظور در ظرف نسبتاً بزرگی مخلوط آب و نمک را ریخته و برای 15 تا 20 دقیقه پاهایتان را درون آن قرار دهید. در کنار رفع خستگی این کار سبب کاهش کبودی، درد و مشکلات پوستی پا نظیر قارچ ها نیز می شود.
نمک حمام به دلیل خاصیت ضد التهابی خود می تواند برای کاهش اثر آفتاب سوختگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور از ترکیب دو قاشق غذاخوری نمک و یک فنجان آب استفاده نمایید.

کاربرد نمک اپسوم به صورت خوراکی

نمک اپسوم با توجه به منیزیم و ترکیبات آلی خود برای درمان و بهبود برخی از بیماری ها نیز استفاده می شود. به منظور استفاده از نمک اپسوم برای مصارف خوراکی و درمانی توصیه می شود، بزرگسالان از محلول نمک و آب حداکثر 2 تا 6 قاشق چای خوری نمک در روز استفاده نمایند. کودکان نیز به میزان کمتر و حداکثر 1 تا 2 قاشق چای خوری در آب مصرف کنند. توجه داشته باشید در مصرف و میزان استفاده از نمک اپسوم جهت خوردن، احتیاط کنید. توصیه می شود، حتماً در این باره با پزشک خود مشورت نمایید.

فواید نمک اپسوم

نمک اپسوم و استفاده از آن فواید و مصارف مختلفی دارد. در ادامه مطلب، به مهم ترین این فواید اشاره می نماییم:

  • پاکسازی طبیعی و جوان سازی پوست صورت
  • حذف جوش های سر سیاه و درمان برخی از خارش ها
  • نرم کننده و پرپشت کننده موی سر
  • درمان برخی از حساسیت های پوستی و شوره سر
  • لایه برداری پوست و حذف سلول های مرده
  • تنظیم کننده منیزیم بدن و سلامت دستگاه های بدن
  • تأثیر در بهبود خلق و خو و کاهش میزان اضطراب
  • سم زدایی از بدن و تنظیم کننده هورمون ها و آنزیم ها
  • بهبود در گرفتگی عضلات، کبودی ها و آسیب های جسمانی
  • درمان یبوست
فواید استفاده از نمک اپسوم
فواید استفاده از نمک اپسوم

به موارد بسیاری در مورد نحوه عملکرد نمک اپسوم در چگونگی تاثیر نمک حمام در زیبایی پوست و مو و آفتاب سوختگی توضیح داده شده. شاید برایتان سوال پیش بیاید که این نمک چطور برای درمان بی خوابی، استرس و موارد از این قبیل نیز می تواند موثر باشد.

منیزم به بدن کمک می کند تا هورمون ملاتونین تولید کند. هورمون ملاتونین برای داشتن خوابی آرام و بدون استرس بسیار موثر می باشد. پس شما با جذب منیزیم موجود در نمک اپسوم می توانید استری و کم خوابی را از خود دور کنید.

عوارض جانبی استفاده از نمک اپسوم

از آنجایی که نمک حمام خاصیت ملینی قوی دارد پس در مصرف آن دقت کافی را داشته باشید اگر برای رفع یبوست می خواهید از این نمک استفاده کنید حتما آن را با مقدار زیادی آب ترکیب کنید تا عوارضی مثل حالت تهوع، سرگیجه و سردرد نداشته باشید. یادتان باشد این محلول بعد از نیم الی شش ساعت تاثیر خود را می گذارد.

خانم های باردار و شیرده نباید از نمک اپسوم استفاده کنند.

همیشه یادتان باشد مصرف بیش از توصیه شده نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

متاسفانه تحقیقات زیادی بر روی این نمک صورت نگرفته و تمامی اطلاعاتی که وجود دارد به صورت علمی و دانشگاهی ثبت نشده است.

مطالب جالب:

خواص نمک هیمالیا

خواص سفید آب

چگونه یک ژل لاغری و سم زدایی در خانه بسازیم؟