هر آنچه باید در خصوص گیاه محبوبه شب بدانید

گیاه محبوبه شب
گیاه محبوبه شب

معرفی گل محبوبه شب : یکی از زیباترین گیاهان و در عین حال آسان کاشت ترین آنها برای کاشت در باغچه می باشد که از جنس Cestrum و خانواده Solanaceae به حساب میاد این گیاه در ایران به عنوان یاس شب هم شناخته میشه این گیاه از اون دسته گیاهان است که نور خیلی زیاد برای رش و گلدهی نیاز داره ولی رطوب معمول براش خوبه در ادامه با ما همراه باشید تا معرفی و نیازهای اونو مورد بررسی قرار بدیم.

معرفی گیاه محبوبه شب

گل محبوبه شب بیشتر بخاطر عطر فوق العادش بین همه محبوب هست که این عطر شبها از گلهای این گیاه به مشام مرسه، این گیاه در اصل به آمریكای جنوبی و مركزی و جزایر آنتیل تعلق دارد، ولی برخی آن را بومی مناطق غرب هندوستان میدانند.

[accordion]اولین و مهمترین نکته : این گیاه سمی هست پس مراقب باشید که کودکان و خودتون دچار مشکل نشید.[/accordion]

بنر گل من و تو

گیاه محبوبه شب درختچه ای هیمشه سبز هست که بیشتر در فصل بهار وارد بازار میشود. همانطور که گفتم بیشتر در داخل باغچه کاشته می شود ولی اگر قصد نگهداری آن را در گلدان دارید نیز میتوانید این گیاه را تهیه کنید. اگر در گلدان آنرا نگهداری کنید و شرایط ایده آل آن را فراهم کنید همیشه گل خواهد داد و اگر آن را خارج از خانه نگهداری کنید در فصل زمستان گیاه به خواب زمستانی رفته و دوباره در بهار دوباره به شکوفه میرسد.

البته نوجه داشته باشید که این گیاه برای مناطق سردسیر اصلا مناسب باغچه نیست چون در زمستان یخ زده و در بهار به گل نمینشیند.

گیاه شناسی محبوبه شب

این گیاه دارای ریشه های عمودی و اصلی می باشد و برگ های آن ساده و بیضی شکل می باشد و اطراف برگها صاف و صیقلی است.سعی کنید برگهای این گاه را به هیچ وجه در دست خود له نکنید چون با له کردن اون بوی بسیار بدی ایجاد خواهد شد.

گیاه محبوبه شب
گیاه محبوبه شب

نگهداری و نیازهای محبوبه شب

نور مناسب:

گیاه محبوبه شب به نور خیلی زیاد برای رشد و نمو نیاز دارد سعی کنید اگر در باغچه آن را میکارید محلی آفتاب گیر برایش انتخاب کنید و اگر این گیاه را در گلدان میکارید حتما آن را پشت پنجره جنوبی و در معرض نور مستقیم قرار دهید و اگر نور کافی برای این گیاه ندارد آن را خریداری نکنید و یا از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

دما:

گل محبوبه شب یک گیاه گرمسیری است و به هیچ وجه تحمل گرما را ندارد و بهترین دما برای آن بین 20 تا 26 درجه است اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما آن را در اواخر تابستان داخل خانه بیاورید و همچنن با بالارفتن دما غبارپاشی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

آبیاری:

سعی کنید که بین دو آبیاری حتما خاک تا عمق 4 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید چون این گیاه به آبیاری زیاد حساس هست و موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

رطوبت:

این گیاه رطوبت زیادی نیاز ندارد ولی یک رطوبت نسبی باید بریا آن فراهم کرد که این کار را میتوان با استفاده از غبارپاشی و همچنین قرار دادن یک ظرف پر از آب در کنار گیاه تامین کرد.

 

گل محبوبه شب
گل محبوبه شب نیازهای محبوبه شب
خاک :

این گیاه خاک اسیدی را دوست دارد یعنی باید ph خاک بین 5.5 تا 6.5 باشد. خاک مناسب باید نرم و داری مواد مغذی باشه که بهترین ترکیب خاک برای آن میتونه ترکیب خاک باغچه + پیت ماس + کومپوست باشه.

هرس گیاه محبوبه شب

در ابتدا سعی کنید تمام شاخه های خشک شده و برگهای ضعیف و زرد خشک را هرس کنید. به علت رشد نامنظم این گیاه و اینکه بخواهیم گیاهی خوش فرم و زیبا داشته باشیم سعی کنید به صورت منظم آن را هرس کنید، این کار را میتوانید هر سال بعد از اینکه گیاه گلهای خود را ریخت انجام دهید.

تکثیر محبوبه شب

تکثیر محبوبه شب به دو روش قلمه و بذر انجام میشه

1- کاشت بذر: در مناطقی که هوای مرطوب و ملایمی دارند بذر گیاه را میتوان در زیمن پراکنده کرد و منتظر به وجود آمدن نهال های جوان برای انتقال به خاک باغچه و گلدان شد.

2- تکثر از طریق قلمه : میتوان با بریدن تقریبا 10 سانتیمتر از ساقه گیاه که دارای حداقل 2 جوانه و قرار دادن این قلمه ها در آب و یا حتی خاک (خاک ماسه ای بهتر است) آن را تکثیر کرد و همچنین این گیاه را میتوان با استفاده از روش خواباندن ساقه نیز تکثیر کرد.

کوددهی و تغذیه گیاه

این گیاه نیر همانند سایر گیاهانی که به گل می نشیند نیاز به کوددهی دارد چون برای گلدهی و تغذیه گلها نیاز به قند زیادی دارد پس سعی کنید دز زمان گلدهی ماهی یکبار با کودهای کریستالون مخصوص گیاهان گلدار تغذیه کنید. از کریستالون سه بیست برای این کار میتوانید استفاده کنید.

گلدهی:

برای اینکه گیاه شما به گل بنشینه جتما از اوایل مهرماه آبیاری را کم کنید و اگر در گلدان قرار دارد به مکانی با دمای مابین 10 تا 5 درجه سانتی گراد منتقل کنید و همچنین تا پایان شب چراغ روی گیاه روشن نکنیدو بهتیرن مکان میتونه انباری باشه تا به مدت 2 ماه گیاه کاملا استراجت کنه و سپس گیاه را به محیطی با نور و دمای زیاد منتقل کنید و منتظر گل های زیبای اون باشید.

در ضمن بوی گلهای این گیاه که شب آزاد میشود حساسیت زا هست اگر در اطراف خود کسانی دارید که آلرژی دارند مراقب آنها باشید.

گلدهی گیاه محبوبه شب
گلدهی گیاه محبوبه شب
تعویض گلدان :

سعی کنید که تهویض گلدان برای این گیاه و هر گیاهی که دارید را زمانی انجام بدین که ریشه های آن از زیر گلدان خارج میشنود و این کار را در فصل بهار و فقط گلدانی با نفاوت 1 ساز انجام بدین تا پس از تعویض گلدان گیاه زیاد درگیره بزرگ کردن ریشه نباشد.

مطالب مرتبط :

چه گیاهانی مناسب بالکن هستند؟

۱۴ زیباترین گیاهان زینتی گلدار برای آپارتمان شما

با اکسالیس، ترشک ، گل عشق و یا شبدر زینتی آشنا شوید

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: