کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه+ نکات کلیدی و فیلم آموزشی

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه
کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه : یکی از فلفل های پرکاربرد که میتویند در هر غذایی ازش استفاده کنید و یا برای درست کردن دلمه کاربرد داره و میشه خیلی راحت و با رعایت کردن چند نکته ریز در خانه پرورش داد، اینکه بدونید یک محصول ارگانیک و کاملا سالم توی خونه دارید یک حس فوق العاده میده من تجربه داشتم که فلفلی که توی خونه و به صورت ارگانیک کاشته میشه عطر و طعم بینظیری داره پس دست به کار بشید و با من همراه باشید.

مختصری در خصوص فلفل دلمه ای

نام علمی این گیاه Bell pepper است که از خانواده سیب‌زمینیان است، فلفل دلمه ای بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است که به رنگهای قرمز، زرد، سبز و نارنجی میتونید تهیه کنید با این توضیح کوتاه ببینیم چه نیازهایی برای نگهداری داره؟

چه زمانی باید فلفل دلمه ای رو بکاریم؟

بهترین زمان برای کاشت این گیاه اواخر زمستان در خاک یا گلدان برای نشاء گرفتن است ولی اگر قصد کاشت آن در گلدان را داریم دیگر فصل مهم نیست هر زمان از سال که بتوانید شرایط نگهداری گیاه رو فراهم کنید میتویند اقدام به کاشت اون کنید.

بنر گل من و تو
کاشت فلفل دلمه ای
کاشت فلفل دلمه ای
میزان آبیاری موردنیاز فلفل دلمه ای:

درست است که صیفی جات مقاوم به خشکی هستند ولی اگر آبیاری مناسب نباشد، فلفل تند می شود. پس باید خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. با فراهم کردن ابیاری به این شکل هم میزان گلدهی  و هم فلفل دلمه های حاصل بیشتر خواهد بود.

نور و دمای مورد نیاز

این گیاه به نور زیاد برای پرورش و گلدهی و در نهایت باروری نیاز دارد، نور یکی از عوامل بسیار مهم در رشد فلفل هست و به راحتی نور مستقیم خورشید را تحمل میکند، پس در حیاط محلی با نور زیاد و مستقیم و همچننی داخل خانه پشت پنجره را برای آن انتخاب کنید. در ضمن بهترین دما برای نگهداری این گیاه بین 18 الی 24 درجه سانتی گراد می باشد.

خاک

در هر خاکی رشد خوبی خواهد داشت پس زمانی که در باغچه میکارید فقط کافی است مقداری کود حیوانی پوسیده شده به خاک اضافه کنید تا گیاه شما رشد بهتری داشته باشه ولی در گلدان حتما خاکی با زهکشی بالا انتخاب کنید تا زیر گلدان آب جمع نشود.

کوددهی

میتونید از کودهای کریستالون استفاده کنید ولی به نظر من بهتره از ورمی کمپوست و یا کود حیوانی پوسیده برای پرورش فلفل دلمه استفاده کنید تا محصولی ارگانیک داشته باشید.

پرورش و کاشت بذر فلفل دلمه ای در خانه (گلدان):

بذر های مرغوب فلفل دلمه ای را از فروشگاه و مراکز فروش تهیه کنید. توجه کنید که عاری از هرگونه گرد و غباری باشند. سپس آن ها را به مدت ۳ تا ۷ ساعت درون آب خیس کنید. البته مراقب باشید آب ولرم باشد چون بذر ها در آب خیلی گرم یا سرد آسیب می بینند و ممکن است دیرتر جوانه بزنند. بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده بذر ها در ته ظرف ته نشین خواهند شد.

گلدان مناسبی را انتخاب کنید و بذر هایی که جوانه زده اند را در عمق یک سانتی متری بکارید و روی گلدان را با لایه های خاک پر کنید. بذر ها به آبیاری مداوم احتیاج دارند. می توانید این کار را توسط آبپاش انجام دهید.

گلدان را به مکان گرمی که تابش آفتاب مستقیم نباشد، انتقال دهید. آبیاری را ادامه دهید تا بذرها جوانه بزنند. و اجازه ندهید سطح خاک خشک شود. بعد از این که نشا دارای ۴ برگ شد، آن را از گلدان خارج کرده و درون گلدان دیگری بکارید.

کاشت بذر فلفل دلمه ای
کاشت بذر فلفل دلمه ای
انتقال نشاء به گلدان و یا باغچه

اگر قصد کاشت فلفل دلمه ای در گلدان را دارید مراحل زیر را انجام دهید:

گلدان جدید را با خاک مناسب و حاصلخیزی پر کنید. خاک های کوکوپیت و پرلیت برای کاشت فلفل مناسب هستند. نکته ی مهم دیگر این که گلدان باید حتما زهکشی داشته باشد تا آب اضافی بعد از آبیاری خارج شود. می توانید در هر گلدان یک نشا بکارید یا این که تمام نشاها را در یک گلدان قرار دهید. آبیاری را به طور منظم ادامه دهید. و گلدان را در محیط پرنور قرار دهید.

هنگامی که بخواهید گلدان را در تراس یا پشت پنجره نگهداری کنید، باید گرده افشانی انجام شود. که این کار توسط گوش پاک کن انجام می شود. برای این منظور، گوش پاک کن را به بساک نر مالش داده و آن را به کلاله ی ماده انتقال دهید.

حالا بعد از طی مدت زمانی معین، کلاله ها به گل تبدیل می شوند. فلفل به گرما نیاز دارد. به این منظور می توانید روزانه به مدت ۸ الی ۱۶ ساعت از لامپ های فلورسنت استفاده کنید.

PH خاک نیز یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. اضافه کردن آهک PH را در بالا و خاک کمپوست، آن را پایین می آورد.

فیلم آموزش کاشت فلفل دلمه گلدان
کاشت فلفل دلمه در باغچه

برای این کار شما زمین را باید شخم بزنید و سپس کرت هایی را در زمین ایجاد کنید و سپس آن را آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب شود سپس نشا های تهیه شده و یا خریداری شده را با فاصله 5 الی 10 سانتی متری در خاک قرار دهید و سپس به مدت 1 هفته به آن آب ندهید تا ریشه خودشو بگیر سپس با استفاده از کود سه بیست و آهن گیاه رو آبیاری کنید تا تقویت ریشه به شکل کامل انجام بشه

آشنایی با کشت فلفل دلمه ای در منزل:

کشیدن قلم یا گوش پاک کن بر روی بساک گل های نر و انتقال آن ها به گل ماده، باعث زیاد شدن فلفل ها خواهد شد. پس گرده افشانی نتیجه ی مطلوبی دارد و آن زیاد شدن محصولات است.

فلفل در عمق ۳۵ یا ۴۰ سانتی متری خاک کاشته می شود. و بین هر دو نشا ۳۰ سانتی متر فاصله گذاشته می شود. از زمانی که بذر های فلفل درون گلدان کاشته می شوند، ۶۰ تا ۱۲۰ روز طول می کشد تا محصول بارور شد. بعد از این که فلفل ها بارور شدند، برای آن ها تکیه گاه هایی میله ای یا فلزی مشخص کنید تا ساقه ها توانایی تحمل وزن فلفل ها را داشته باشند.

آیا تا به حال تجربه کاشت فلفل در خانه را داشته اید؟ لطفا تجربیات و نظرات خودتون رو در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

کاشت فلفل در گلدان و نگهداری آن

نحوه کاشت نخود فرنگی در گلدان

انتخاب فلفل از شیرین تا تند