کاکتوس های بیابانی را بیشتر بشناسید

کاکتوس های بیابانی را بیشتر بشناسید
کاکتوس های بیابانی را بیشتر بشناسید

کاکتوس در حقیقت شتر دنیای گیاهان است. زیرا آب و مواد غذایی را در خود ذخیره می کنند تا برای روزهای کم آبی به مشکل برنخورند. و در مقابل گرما و خشکی و کم غذایی مقاومت خوبی را از خود نشان میدهد. آب اضافی در تنه و برگ های کاکتوس ذخیره می شود و در بعضی از گونه های کاکتوس دیده شده است که تا یکسال نیز در مقابل خشکی دوام آورده اند. گونه هایی که ذخیره آبی دارند دارای برگ های مویی می باشند تا موها یا پرزها اجازه تبخیر آب را از سطح برگ ندهند.

انواع کاکتوس

انواع کاکتوس
انواع کاکتوس

کاکتوسها دارای گونه های متفاوتی اند که می توان آنها را به سه گروه تقسیم کرد.

  1. پرسکیازها که دارای برگ و ساقه می باشند.
  2. اپفیتها
  3. گروه سوم کاکتوسهای بیابانی که دو گروه آخر فاقد برگ یا برگهای بسیار کوچک می باشند.

تمام کاکتوسها خار دار نیستند و همگی دارای سلولهایی با روزنه های هوایی در سطح پوست میباشند. زندگی کاکتوس ها بر اساس خشکسالی ، کمبود مواد غذایی و گرمای شدید تابستان بنا شده است و در گرمای فصل تابستان گیاه به خواب میرود و هوای خنک موجب به گردش در آمدن شیره گیاهی و ایجاد گل می شود.

بنر گل من و تو

برای آشنایی بهتر با کاکتوسها آنها را به دو دسته کاکتوس های بیابانی و کاکتوس های جنگلی تقسیم می کنیم.

1- گروه کاکتوسهای بیابانی :

بومی مناطق گرم و بیابانی هستند و بر عکس اسمشان فقط تعداد محدودی می توانند در بستر شنی و سنگلاخ زندگی کنند . صدها گونه از کاکتوسها جزء این گروه هستند و اغلب آنها از طریق قلمه تکثیر می یابند و در ماههای مهر تا اسفند احتیاج به آبیاری ندارند و در تمام مدت احتیاج به نور مستقیم خورشید دارند و در غیر این صورت قادر به تولید گل نخواهند بود .

2- گروه کاکتوسهای جنگلی :

این گروه بومی مناطق گرم و جنگلی استوایی بوده و روی تنه درختان جنگلی به صورت اپیفیت زندگی میکنند .این گیاهان کمتر جنبه زینتی داشته و با برگهای پهن و ساقه های رونده آنها را میتوان شناخت. در زمستان برخی از آنها احتیاج کمی به آبیاری دارند و در تابستان هم بایستی از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بماند.

نگهداری از کاکتوس های بیابانی

نگهداری از کاکتوس های بیابانی
نگهداری از کاکتوس های بیابانی

 درجه حرارت :

در فصل بهار تا پاییز 14-21 درجه و در فصل زمستان بهتر است به داخل منزل انتقال پیدا کند و در محیط پر نوری با درجه حرارت 10-15 درجه ای نگهداری شود.

آبیاری کاکتوس بیابان :

آبیاری در نیمه اول سال باید به طور منظم انجام شود ولی حتما باید بین دو آبیاری خاک گلدان کاملا خشک باشد. در اوخر تابستان آبیاری را قطع کرده و فقط زمانی که احتمال چروک شدن برگ ها وجود دارد به گیاه آب می دهید. دقت کنید که آبیاری کاکتوس ها نباید با آب سنگین انجام شود.

تغییر گلدان :

گیاهان نابالغ را می توانید در بهار هر سال تعویض گلدان نمایید و به گلدانی بزرگتر انتقال دهید. ولی کاکتوس های بزرگ نیازی به تغییر گلدان ندارند فقط در مواقع ضرورت گلدان آنرا به گلدان بزرگتری که تنها دو سانت از گلدان قبلی بزرگتر باشد تبدیل میکنند . در مورد اپیفیلوم نبایسیتی گلدان را تعویض نمود زیرا در صورتی گل میدهد که ریشه متراکم باشد .

تکثیر کاکتوس بیابانی:

قلمه های برگی یا جوانه های کناری آن بخوبی قابل قلمه زدن می باشند. فصل بهار و تابستان فصل خوبی برای قله زدن کاکتوس مبی باشد. فقط حتما قلمه ها را 2-3 روز در هوای آزاد قرار دهید سپس در بستری از شن و ماسه قرار دهید.

کاکتوس های بیابانی در چه شرایطی گل می دهند :

شرایط گلدهی کاکتوس
شرایط گلدهی کاکتوس

گلدهی کاکتوس ها به عوامل بسیاری بر می گردد. بعضی از کاکتوسها در دوره جوانی گل می دهند ولی بعضی از آنها مانند سرئوس و یا اپول تیا در شرایط عادی به گلدهی نمی افتند و باید شرایط را برایشان فراهم کرد. بعضی دیگر از کاکتوس ها  که حدود 50 درصد کاکتوس ها را شامل می شود در بین 3 تا 5 سالگی گل می دهند. فصل گلدهی در فصول بهار می باشد ولی بعضی از آنها در شرایط خاص می توانند کل سال را به گل بنشینند.

یکی از شرایط تولید گل این است که همیشه گل فقط روی بوته های آماده به رشد گل می دهد و برای آماده نگهداشتن بوته برای گل دادن و مواظبت از آن در دوره تابستان و ایجاد محیط استراحت در دوره زمستان است . همچنین مقدار ریشه هر اندازه درگلدان متراکم تر باشد امکان تولید گل روی بوته فراهم تر است .

مطالب جالب در باره کاکتوس:

ریشه دار کردن قلمه کاکتوس

علت چروک شدن کاکتوس و ساکولنت

مبارزه با بيماريهاي قارچي کاکتوس و ساکولنت

آشنایی با خواص میوه کاکتوس

تاثیرات تغییر دما بر رشد کاکتوس ها