گلوتن چیست؛گلوتن برای چه کسانی مفید و مضر است؟

گلوتن چیست و چه کسانی نباید گلوتن استفاده کنند؟
گلوتن چیست و چه کسانی نباید گلوتن استفاده کنند؟

گلوتن چیست و چه کسانی باید استفاده کنند؟ در این مطلب میخوایم به شما معرفی کاملی در خصوص گلوتن و فواید آن داشته باشیم ولی بیشترین نکته ای که باید دقت کنید این است که چه کسانی نباید گلوتن مصرف کنند؟ چه مضراتی دارد؟در کنار فواید و مضررات ممکن است به آن حساسیت داشته و خود خبر نداشته باشند.گلوتن و چاقی رابطه نسبتا مستقیمی دارد که به بررسی آن می پردازیم.

گلوتن چیست؟

گلوتن در واقع یک پروتئین بوده و در مواد غذایی نظیر حبوبات، گندم و جو یافت می‌شود. همچنین در برنج و ذرت مقادیری از این ماده وجود دارد. گندم به میزان زیادی حاوی گلوتن است و اکثر افراد نیز از آن استفاده می‌کنند.

گلوتن از گلوتنین و گلیادین تشکیل می‌شود و گلیادین برای سلامتی افراد مضر است. گلوتن زمان مخلوط شدن با آب بصورت چسب در می‌آید و به همین دلیل گلوتن نام گرفته است. گلوتن در بسیاری از غلات و حبوبات دیگر نظیر آرد نشاسته، گندم سرخ، گندم خراسان و سمولینا یافت می‌شود. برخی سبزیجات مانند کاهو و سویا نیز مقادیر کمی گلوتن دارند.

گلوتن چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

گلوتن یکی از منابع غذایی غنی است که در گندم و حبوبات و غلات مخصوصاٌ یافت می‌شود. البته برخی معتقدند که رژیمهای حاوی غلات برای سلامت ضرر دارند، اما طبق تحقیقات به عمل آمده چنین چیزی درست نیست و در سال 2017 طی تحقیقی مشخص شد که بیماران مورد آزمایش به بیماری مبتلا نبوده و حتی برخی افراد با مصرف نکردن این ماده غذایی دچار بیماریهای قلبی شده‌اند.

  • طبق تحقیقات مصرف غلات کامل ضربان قلب را کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی نیز کم می‌شود.
  • افرادی که رژیمهای حاوی گلوتن را بکار می‌برند، کمتر در معرض دیابت نوع 2هستند.
  • گلوتن نقش پروبیوتیک را داشته و باکتریهای مفید بدن را تغذیه رسانی می‌کند.
  • گلوتن سرشار از آهن بوده و می‌تواند آهن مورد نیز بدن را بصورت روزانه فراهم کند.
  • فاقد کلسترول بوده و نیازهای بدن را فراهم می‌کند.
  • فاقد سدیم است.
  • میزان کمی کلسیم دارد.
  • حاوی پروتئین بوده و می‌تواند 50درصد پروتئین روزانه بدن را تأمین کند.
  • گلوتن با دارا بودن فیبر به درمان یبوست کمک می‌کند و حذف آن ممکن است سبب یبوست شود. زیرا رژیم دارای فیبر به حرکات روده کمک می‌کند.

گلوتن چه مضرراتی دارد؟

برخی افراد به این پروتئین حساسیت داشته و بدن آنها با آن به عنوان یک نوع سم مقابله می‌کند. این افراد ممکن است دچار التهاباتی شوند و در افراد مختلف حساسیت به گلوتن متفاوت است.

افرادی که بیماریهای شکمی دارند معمولاً ار رژیمهای فاقد گلوتن استفاده می‌کنند.

چه غذاهایی فاقد گلوتن هستند؟

برخی افراد به دلیل حساسیت به گلوتن مجبور به استفاده از رژیمهای فاقد گلوتن هستند. در این افراد به علت حذف حبوبات و گندم ممکن است کمبود فیبر و یتامین رخ دهد. پس باید به فکر جایگزینی برای این کمبود باشند.

چه کسانی نباید گلوتن استفاده کنند؟
چه کسانی نباید گلوتن استفاده کنند؟

چه افرادی باید از مصرف گلوتن خودداری کنند:

مضرات گلوتن و چه کسانی نباید گلوتن استفاده کنند؟ در برخی افراد با برخی نشانه‌ها و علائم و یا بیماریها می‌توان مصرف گلوتن را حذف کرد. پس ادامه را حتما بخونید تا ببینید چه کسانی نباید از گلوتن استفاده کنند.

سیلیاک نباید غذاهای حاوی گلوتن مصرف کنند

بیماری سیلیاک بیماری ای خودایمنی  است که سیستم ایمنی فرد مشکلاتی دارد. این فرد می‌تواند از گلوتن استفاده نکند. این حالت برای روده کوچک پیش آمده و بدن فرد مواد مغذی را جذب نمی‌کند. در واقع افراد مبتلا به سیلیاک به شدت نسبت به گلوتن حساسیت دارند. در این بیماری بدن با تصور اینکه گلوتن مهاجم است به گلوتن و پوشش روده حمله می‌کند و به دیواره روده آسیب می‌زند.

بیماری جز سیلیاک:

در این بیماری فرد دچار دل درد، نفخ، اسهال، یبوست و سردرد می‌شود. اما در این فرد هیچ مشکلی در روده کوچک وجود ندارد و گلوتن باعث آسیب نمی‌شود. این افراد نیز گلوتن را از رژیم غذایی حذف می‌کنند.

حساسیت و آلرژی به گندم

در برخی افراد سیستم ایمنی به نحوه‌ای عمل می‌کند که انگار گلوتن یک مهاجم است و شروع به تولید پادتن می‌کند و این افراد دچار تنگی نفس می‌شوند. دلیل آن حساسیت به گلوتن موجود در گندم است.

آتاکسی گلوتن

این بیماری نیز بیماری خود ایمنی بوده و روی بافت و سیستم اعصاب تأثیر می‌گذارذ و در کنترل کردن عضلات و حرکت آنها تأثیر می‌گذارد.

مضرات گلوتن
مضرات گلوتن

چطور بدونیم به گلوتن حساسیت داریم؟

اگر بعد از خوردن گلوتن یا موادی که حاوی گلوتن هستند دچار علائمی چون دل درد ، سرگیجه و سردرد شدید حتما نشانه ها را جدی بگیرید چون خطرات ناشی از حساسیت به این ماده میتونه آسیب های مغزی باشه

کدام مواد غذایی فاقد گلوتن است؟

اگر جزو آن افرادی هستید که از رژیمهای فاقد گلوتن استفاده می‌کنید باید بدانید فوائد گلوتن برایی بدن کم نبوده و با حذف آن دچار کمبود می‌شوید. پس باید به دنبال جایگزینهایی باشید.

ما در زیر لیستی از مواد غذایی فاقد گلوتن را برای شما می‌آوریم.

  • سبزیجات
  • لوبیا
  • میوه
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • آرد فاقد گلوتن
  • سیب زمینی
  • سویا

افراد دارای حساسیت باید از چه غذاهایی بپرهیزند:

  • گندم سفید
  • جو
  • جوی دو سر
  • گندم سیاه

استفاده از گلوتن به چه کسانی توصیه می‌شود؟

افرادی که دوست ندارند غذاهای گوشتی بخورند، باید از غذاهای حاوی گلوتن استفاده کنند. زیرا همانطور که گفته شد گلوتن حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و می‌تواند کمبود پروتئین بدن شما را در اثر نخوردن گوشت فراهم کند.

در صورتی که به لبنیات و یا سویا حساسیت دارید به شما توصیه می‌کنیم گلوتن گندم را جایگزین نمایید.

در صورتی که کمبود کربوهیدرات دارید می‌توانید از گلوتن استفاده کنید.

رابطه گلوتن و چاقی چیست؟
رابطه گلوتن و چاقی چیست؟

رابطه گلوتن و چاقی چیست؟

همانوطر که گفتیم موادی که دارای گلوتن هستند دارای مقدار  زیادی کربوهیدرات هستند که برای همه مورد نیاز نیست. جالب است بدانید که ذرت، برنج و… هم دارای مقدار کربوهیدرات هستند ولی به اندازه موادی که دارای گلوتن هستند چاق کننده نیست و کسانی که دنبال رژیم هستند بهتره از سبزیجات استفاده کنند.

پس به میشه گفت که میزان کالری و کربوهیدرات موجود در مواد غذایی عامل اصلی در رژیم غذایی نیست بلکه مهتر این است که نوع مولکول های موجود در کربوهیدرات ها چگونگی بر ژن شما تاثیر میگذارد که شروع به چاقی کنید و اگر بدن شما نتونه گلوتن را تحمل کند، گلوتن می تواند ژن های چربی را در شما فعال کند.

جمع بندی مضرات و فواید گلوتن

حتما ببنید که به مصرف این ماده غذایی حساسیت دارید یا خیر؟ چون اگر حساسیت داشته باشید مشکلات مغزی و برای شما پیش خواهد آورد اگر اطلاعات یا تجربه ای در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.