21 خواص گل ختمی ؛ گل ختمی عفونت و کیست را برطرف می کند

خواص گل ختمی برای سلامتی
خواص گل ختمی برای سلامتی

گل ختمی عفونت و کیست را برطرف می کند، در این مقاله به بررسی خواص گل ختمی برای سلامتی بدن می پردازیم، بعضی از گل ها فقط بوی خوبی دارن و زمانی که اونها رو بو می کنید، لذت می برید. بعضی از گلها فقط فواید دارویی دارند و در صنعت داروسازی به کار میرن، یا اینکه به عنوان داروی خونگی ازش استفاده میکنن. بعضی از گل ها هم فقط زیبایی دارن. اما یکسری گل هایی وجود دارن که همه این خوبی ها رو اونها یک جا دارن. هم از دیدنش لذت می برید، هم خواص دارویی داره و هم خوشبو و خوش عطره.

گل ختمی گیاهی است به ارتفاع دو متر که دارای گل‌های صورتی، قرمز و سفید و زرد هستند که در آسیا و اروپا وجود دارند. نکته بسیار جالب در مورد این گل بسیار زیبا این است که فقط برای تزئین باغ و باغچه ها بکار نمیرود بلکه خواص دارویی بیشماری نیز دارد. قسمت انتهایی این گل سفید رنگ و نسبتا شیرین می باشد. به علت استفاده از گل ختمی در تهیه اولین شیرینی مارشمالو، امروزه این گل به مارشمالو معروف است. شما می تونید در مطلبی جداگانه که برای معرفی و نگهداری گل ختمی آماده شده است اطلاعات مورد نیاز برای نگهداری و تکثیر آن را مطالعه کنید.

خواص گل ختمی
خواص گل ختمی

گل ختمی که در ادامه بیشتر درباره اون میخونیدف از دسته همین گل هایی هست که هم زیباست و هم دارای فواید بیشمار دارویی ست. نکته جالب توجه درباره این گل تنوع بالای آن است. در ادامه این مطلب به فواید گل ختمی، خواص گل ختمی سفید، خواص گل ختمی بنفش و خواص دمنوش گل ختمی بنفش اشاره می کنیم.

بنر گل من و تو

خواص دارویی گل ختمی

در ادامه به برخی از خواص گل ختمی اشاره خواهیم کرد تا شما با فواید گل ختمی آشنا شوید. راستی در بعضی مناطق کشور به گل ختمی گل خیتمی هم میگویند.

1. گل ختمی برای عفونت زنان

برای از بین بردن عفونت زنان با گل ختمی می توانید ۴۰ گرم ختمی را به همراه ۱ لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزی سه باز بنوشید تا عفونت های مجرای ادراری، برونشیت و عفونت های سرخک و مخملک را از بین ببرد

۲. گل ختمی برای درمان تب:

تب می‌تواند نشانه این باشد که بدن در حال مبارزه با باکتری و ویروس‌هایی است که به سیستم ایمنی حمله کرده‌اند. گل ختمی یکی از چیزهایی است که تب را درمان می‌کند. چیزی که گیاه ختمی را به درمان مناسبی برای تب تبدیل می‌کند خواص تب‌بر آن است.

گل ختمی خاصیت ضدعفونی کننده ای دارد و باعث رفع گرفتگی بینی نیز میشود. پس بی شک داروی مفیدی برای سرماخوردگی محسوب می شود. نحوه استفاده گل ختمی برای درمان تب و گرفتگی بینی: یک فنجان دمنوش گل ختمی معجزه می کند.

3. گل ختمی برای التیام زخم ها:

گل ختمی از گیاهان پرخاصیت برای سلامتی بدن و پوست بوده و فرایند اکسید سلول ها با این گیاه متوقف می شود گل ختمی در درمان زخم ها و سوختگی ها بسیار مفید بوده و می توان از آن بعنوان تسکین دهنده درد استفاده نمود. گل ختمی فرآیند اکسید سلول‌ها، به کمک این گیاه، متوقف می‌شود. جراحت‌های جزیی، سوختگی‌ها، زخم‌های پوستی، جوش‌ها یا التهاب‌ها و همچنین کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزما نیز می‌توانند با استفاده از مایع لزج موجود در ساقه و ریشه گل ختمی درمان شوند.

4. درمان نیش مار یا حشرات با گل ختمی:

نیش برخی از حشرات باعث احساس درد، خارش، تورم و قرمزی در محل گزش شده و ممکن است این علائم ادامه دار باشد و برای درمان آن باید اقدام کرد. اگر مار شما را نیش بزند بهترین گزینه برای درمان گل ختمی می باشد برای این راهکار فقط کافیست برگ های له شده گل ختمی را در محل آسیب دیده قرار دهید به همین راحتی.

گل ختمی برای تحریک اشتها
گل ختمی برای تحریک اشتها

5. گل ختمی برای تحریک اشتها:

ریشه گل ختمی باعث افزایش اشتها می شود، زیرا دارای نشاسته است. برای تحریک اشتها باید از چای ریشه گل ختمی استفاده نمایید.

6. گل ختمی برای بهبود گردش خون:

دمنوش تهیه شده از گل ختمی گردش خون در بدن را افزایش داده و باعث اکسیژن رسانی سریع به سلول ها می شود. برای بهره مندی از خواص مفید گل ختمی برای بدن می توانید دمنوش این گیاه را هر روز 5 میلی لیتر میل نمایید.

7. گل ختمی سرشار از کلسیم و مناسب دندان نوزاد

گیاه گل ختمی، سرشار از کلسیم است و پودر آن در پودرها و خمیرهای دندان به کار می‌رود و کلسیم را برای دندان تامین می‌کند.

همچنین گل ختمی می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.

برای این منظور باید یک دهانشویه با ریشه های گل ختمی درست کنید.

8. گلی ختمی برای درمان تورم و گلو درد

افرادی که در اثر برخی از بیماری های دچار تورم و درد گلو می شوند بخصوص کودکان می توانند از گل ختمی برای درمان استفاده نمایند.

این گیاه باعث مایع شدن خلط شده و گرفتگی ریه را را برطرف می نماید.

توصیه می شود که این چای را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو بنوشید.

9. گل ختمی برای درمان آسم

آسم عارضه ای است که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب شده و موکوش بیشتری تولید می کنند و این حالت باعث ایجاد مشکل در تنفس، سرفه و تنگی نفس می شود.

برای کنترل و درمان آسم می توان از دمنوش گل ختمی استفاده کرد.

گل ختمی برای درمان کیست
گل ختمی برای درمان کیست

10. گل ختمی برای درمان کیست

کیست تخمدان از مشکلاتی است که هر زنی ممکن است به آن دچار شود و می توان به راحتی آن را برطرف کرد.

برای درمان کیست تخمدان می توان از دمنوش گل ختمی و رازیانه استفاده کرد و مصرف این دمنوش تاثیر زیادی بر رفع کیست دارد.

11. گل ختمی برای عفونت زنان

برای از بین بردن عفونت زنان با گل ختمی می توانید 40 گرم ختمی را به همراه 1 لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کرده و روزی سه باز بنوشید تا عفونت های مجرای ادراری، برونشیت و عفونت های سرخک و مخملک را از بین ببرد

12. گل ختمی تنظیم و از بین برنده باکتری ها

در ساقه و ریشه گل ختمی مایع لزجی وجود دارد که دارای خواص مفید زیادی است و این ماده لزج باعث تنظیم و از بین بردن باکتری ها شده و سایر آلودگی هایی که در پوست سر وجود دارد را رفع می نماید و روغن ختمی خارش پوست سر را برطرف می نماید.

13. گل ختمی برای تسکین مشکلات تنفسی:

یکی دیگر از خواص گل ختمی تسکین مشکلات تنفسی می باشد که سابقه‌ای چند هزار ساله دارد. این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.

برای تهیه این چای، ریشه گیاه را آسیاب کنید و به عنوان یک دمنوش از آن استفاده نمایید.

14. گل ختمی برای تحریک اشتها:

ریشه گل ختمی باعث افزایش اشتها می شود، زیرا دارای نشاسته است. برای تحریک اشتها باید از چای ریشه گل ختمی استفاده نمایید.

15. رنگ موی طبیعی

گل ختمی همچنین رنگ موی طبیعی است که می تواند در خانه ساخته شود.

باید گل های آبی آن را به آب اضافه کنید و بجوشانید. بعد از آن، شما باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. بنابراین استفاده از این رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود ، چون شما همچنین می توانید موهای صافی نیز داشته باشید. دسته ای از گلهای بنفش آبی رنگ این گیاه را در آب داغ بجوشانید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. و بعد از سرد شدن، آن را به یک بطری بریزید. موهای خود را با آن اسپری کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و موهای خود را شامپو کنید و بعد با آب بشویید.

گل ختمی

16. گل ختمی سرشار از کلسیم و مناسب دندان نوزاد

گیاه گل ختمی، سرشار از کلسیم است و پودر آن در پودرها و خمیرهای دندان به کار می‌رود و کلسیم را برای دندان تامین می‌کند. همچنین گل ختمی می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد. برای این منظور باید یک دهانشویه با ریشه های گل ختمی درست کنید.

17.گل ختمی برای بهبود گردش خون:

دمنوش تهیه شده از گل ختمی گردش خون در بدن را افزایش داده و باعث اکسیژن رسانی سریع به سلول ها می شود. برای بهره مندی از خواص مفید گل ختمی برای بدن می توانید دمنوش این گیاه را هر روز ۵ میلی لیتر میل نمایید.

18. گل ختمی درمان خونریزی لثه با دهانشویه گل ختمی:

لثه از بخش های مهم در دهان بوده و گل ختمی می تواند خونریزی لثه را درمان کند و سلامتی آن را حفظ می نماید. به این منظور باید از دهانشویه گل ختمی (ریشه گل ختمی) استفاده نمایید. هم چنین به خاطر وجود خواص ضد التهابی اش به درمان درد لثه، و سوزش نیز کمک می کند.

19. گل ختمی برای بهبود سلامت پوست:

ریشه گل ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد . گل ختمی مرطوب کننده خوبی برای پوست است. این گیاه همچنین پوست خشک را درمان می کند. این گیاه پوست را برای ساعت های طولانی هیدرات می کند. برای این گزینه ها، شما می توانید یک ماسک پوست با اضافه کردن ترکیبات طبیعی دیگری مثل روغن زیتون، ماست و عسل برای رسیدن به زیبایی و پوست سالم استفاده کنید.

20. گل ختمی برای بهبود سلامت مو:

روغن تهیه شده از گل ختمی از قدیم الایام برای داشتن موهای خوب و سالم مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه نیز برای زیبایی و تقویت مو مورد توجه می باشد. این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، بسیار توصیه می‌شود زیرا به بقای رطوبت در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و صاف کرده و ظاهری زیبا به آن می‌دهند. روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.

خواص داروئی گل ختمی
خواص داروئی گل ختمی

انواع گل ختمی بر اساس مکان رشد

در ادامه برخی از گونه های مختلف گل ختمی رو که هر کدام خواص خاصی دارند رو با هم بررسی کنیم:

گل ختمی کوهی

خواص گیاهی گل ختمی
انواع گل ختمی

بهترين نوع گل ختمي ، ختمي كوهي مي باشد كه داراي بوته اي به ارتفاع حدودا 40 سانتي متر بوده و برگهاي پهن با رنگ سبز كم رنگ بوده و برگ‌ها پوشيده از كركهاي ريز مي باشند و گل‌ها نيز سفيد رنگ بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شكل قيف مانند بوده و داراي 5 گلبرگ مي باشند.

اين نوع گل ختمي داراي خواص بيشتري نسبت به انواع ديگر دارد. اين گل خودرو بوده و در هر زميني احتمال رويش دارد و نسبت به كم آبي هم مقاومت خوبي از خود نشان مي دهد و دوره گل دهي آن نيز معمولاً اواخر تابستان مي باشد .

اما به دليل خودرو بودن تعداد گلهاي آن زياد نمي باشد . اگر گل‌ها چيده نشوند تخمها به صورت دايره اي درون تخمدان مي رسند كه تخمها نيز به صورت استوانه اي پهن و باريك با اطراف بر آمده و كنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سياه به وجود مي آيند . گل ختمي گياهي چند ساله مي باشد .

گل ختمی باغی

21 خواص گل ختمی ؛ گل ختمی عفونت و کیست را برطرف می کند

نوع ديگر گل ختمي باغي مي باشد كه كمتر خودرو بوده و در مقابل كم آبي مقاوم نمي باشد و ارتفاع گياه نيز تا بيش از دو متر هم مي رسد .

اين نوع گل ختمي در اكثر فصول سال گل دارد هرچند در زمستان تعداد گلهاي آن بيشتر است گل‌ها نيز پايايي زيادي دارند و مدت‌ها بر گياه مي مانند بنابراين به عنوان گلهاي تزييني هم كاشته مي شوند .

اين نوع گل داراي چندين رنگ مي باشد كه بيشتر به رنگهاي قرمز و صورتي و سفيد و بنفش ديده مي شوند . همچنين اندازه گل نيز در انواع مختلف فرق مي كند و گلهاي رنگ بنفش معمولاً كوچك بوده و رنگهاي ديگر بزرگتر مي باشند .

برگهاي اين نوع نيز مانند برگ گل ختي كوهي است اما كمي اندازه آن بزرگتر بوده و رنگ آن نيز سبز روشن تر مي باشد و اختلاف مهم ديگر هم نداشتن كرك بر روي برگ مي باشد . همچنين از لحاظ خاصيت دارويي هم مانند نوع كوهي نمي باشد.

خواص دارویی گل ختمی
خواص دارویی گل ختمی

به طور کلی در زیر خواص دارویی گل ختمی و خواص دارویی ریشه ختمی و برگ ختمی را برای شما بیان می کنیم.

خواص داروئی گل ختمی :

ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها ، ریه ها ، معده ، کلیه ها و مثانه موثر است .

  1. ملین و برطرف کننده یبوست است .
  2. بیماریهای تنفسی را برطرف می کند.
  3. سرفه های خشک را از بین می برد .
  4. برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید .
  5. عادت ماهیانه را منظم می کند .

فواید ریشه ختمی:

  1. ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد .
  2. سرفه های خشک را از بین می برد.
  3. تب راپائین می آرود .
  4. اسهال خونی را شفا می بخشد .
  5. ادرار را زیاد می کند.
  6. کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.
  7. تورم را رفع می کند.
  8. ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند.
  9. قند خون را تنظیم می کند.

فواید برگ ختمی:

  1. ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و روم معده موثر است .
  2. برای التیام شکستگی ها ، برگ ختمی را بصورت ضماد درآورده و روی محل شکستگی بگذارید .
  3. ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است .
  4. رعشه را برطرف می کند.
  5. ورم بناگوش را با ضماد برگ ختمی درمان کنید.

روش های مصرف گل ختمی:

یکی از روش های مصرف گل ختمی استفاده از گلبرگ و غنچه های آن در سالاد می باشد. با این روش مواد بسیار مغذی را به سالاد خود اضافه می کنید.

برای دمنوش هم می توانید گل ختمی را آسیاب کرده و مانند چای از آن استفاده نمایید. عسل می تواند یک شیرین کننده عالی برای دمنوش گل ختمی باشد.

شما حتی می توانید از این گل بسیار مفید و دارویی در سوپ نیز استفاده نمایید.

اگر بدنبال یک رنگ دهنده و مواد غذایی خود هستید رنگ برگ های گل ختمی عالی می باشد.

مواردی که در مورد گل ختمی باید بدانید و مراقب باشد:

  • با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.
  • زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.
  • کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.
21 خواص گل ختمی ؛ گل ختمی عفونت و کیست را برطرف می کند
دیدگاه متحصصان در باره خواص دارویی گل ختمی

دیدگاه متخصصان درباره خواص دارویی گل ختمی

در ایران این دم نوش به عنوان روش درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید هم حاکی از آن است که گل ختمی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسی‌های بیشتری در این باره انجام گیرد.
به گفته پزشکان در دیابت نوع 1 انسولین که هورمون تجزیه‌کننده گلوکز در بدن است به میزان کافی تولید نمی‌شود در حالی که در دیابت نوع 2 انسولین کافی تولید می‌شود اما به درستی قادر به انجام فعالیت‌های طبیعی خود نیست. متخصصان معتقدند «فرولیک اسید» تهیه شده از برگ‌های این گیاه این امکان را به دیانتی ها می دهد تا در درمان دیابت کارایی بیشتری ار خود نشان دهد.
گل ختمی در درمان امراض کبدی و جوش صورت اثر سودمندی دارد. خواص دارویی گل ختمی: طبیعت آن معتدل است، ملین و مسهل قوی، خلط آور، ضد سرفه، پیچش شکم، قولنج و دانه این گیاه در درمان زخم معده نیز سودمند است. همچنین عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.
التهاب معده و زخم آن با استفاده از مصرف روزانه دم کرده گل ختمی برطرف می شود.

انواع گل ختمی بر اساس رنگ + خواص هر کدام

طبق تحقیقات انجام شده گل ختمی از نظر تنوع رنگی نیز دسته بندی میشوند که هر کدام خواص مختلفی دارد که در ادامه با هم بررسی میکنیم:

خواص گل ختمی سفید

گل ختمی سفید، همان گل ختمی هست که رنگ گلبرگ های آن سفید است. این گل از خانواده کل ختمی است که در مناطقی از آسیا و اروپا رشد می کند. خواص ختمی سفید بیشتر در مصارف خانگی به چشم میاد. در ادامه برخخی از مهم ترین فواید گل ختمی سفید رو براتون بیان می کنیم.

خاصیت پوستی اولین خاصیت گل ختمی هست. علت عمده ای که آقایون و خانم ها بر روی صورت شون جوش درمیارن، التهاب های زیر پوستی هست. یکی از فواید ختمیف خاصیت ضد التهابی اون هست که با التهاب ها در زیر پوست مبارزه میکنه و نمیزاره که اونها رشد کنن.

علاوه بر این استفاده از گل ختمی سفید، خطر ابتلا به بیماری هایی مثله سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. همچنین ختمی سفید می تواند سیستم عصبی شما رو تنظیم کنه تا کمتر دچار تشنج و دیگر بیماری های عصبی بشین. البته برای کسانی که دچار تشنج هستند این مورد خوبه.

همه این موارد که تا اینجا گفته شد، به دلیل ترکیبات ویژه ای هست که در این گیاه وجود دارد. خواص ختمی سفید برگرفته تاز ترکیباتی همچون فلاونوئید، فنل، لینالول و … است.

خواص گل ختمی بنفش

خواص ختمی بنفش تا حد زیادی بسیار شبیه به خواص گل ختمی سفید هست. منتهی علاوه بر خواص ختمی سفید، یکسری خواص دیگر هم دارد که در ادامه آنها را بیان خواهیم نمود.

گل ختمی بنفش هم همانند گل ختمی سفید، هم خاصیت ضد التهابی دارد و هم خاصیت ضد باکتریایی. یعنی می توانید از این گل هم برای از بین بردن التهاب های پوستی استفاده کنید. گل ختمی بنفش علاوه بر این دو خاصیت، یک خاصیت جالب دیگر هم دارد.

گل ختمی بنفش می‌تواند به عنوان یک ضد‌آلرژی طبیعی عمل کند. ترکیبات فعال آن می‌توانند راکد کننده سامانه‌های آلرژی‌زا را کاهش داده و عوارض ناشی از آلرژی مانند خارش و قرمزی را کاهش دهند. بنابراین، استفاده از گل ختمی بنفش در هنگام آلرژی‌های ناشی از گرده گل‌ها و آلرژی‌های پوستی می‌تواند کمک کننده باشد.

کدام رنگ گل ختمی بهتر است

پاسخ به این سوال همیشه نسبی است. هر کدام از گل های ختمی سفید و بنفش، دارای فواید منحصر به فرد هستند. برخی از این فواید ببین هر دو تا گل مشترک هست ولی بعضی از آنها هم نه بین دو تا شون مشترک نیست. شما باید متناسب به نیازی که دارید، یکی از اون دو تا رو انتخاب کنید.

زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل ختمی

دمنوش گل ختمی
فواید گل ختمی

طرز استفاده آن گلبرگهای آن را خشک نموده وآسیاب کنید سپس برای هر بار استفاده یک قاشق مرباخوری از پودر آسیاب شده را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی برای مدت ۸ ساعت خیسانده و مصرف کنید.

کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

مطالب مرتبط :

خواص و فواید دارویی و درمانی پنیرک

چای و شربت خانگی برای رفع خشکی گلو