آروما درمانی برای دیسک کمر: تاثیر، عوارض آن ها

آروما درمانی برای دیسک کمر
آروما درمانی برای دیسک کمر

دیسک کمر عارضه‌ای بسیار دردناک است و فعالیت روزانه افراد را مختل می‌کند، به همین علت همه افرادی که به دیسک کمر دچار هستند به دنبال روش‌های درمانی و تسکین این عارضه می‌باشند. ارزانترین روش تسکین درد دیسک کمر، رایحه درمانی و استفاده از روغن‌های خاص است. این روغن‌ها به طور قطع می‌توانند به تسکین درد کمک کنند و اولین قدم این است که بفهمید با چه چیزی سر و کار دارید، سپس بر اساس آن، می‌توانید مناسب ترین روغن‌ها و پروتکل درمانی را برای خودتان انتخاب کنید.

رویکرد پزشکی فتق دیسک

فتق دیسک، به بیرون‌زدگی کلی یکی از بالشتک‌های لاستیکی (دیسک) بین تک تک استخوان‌ها (مهره ها) اشاره دارد که برای ساختن ستون فقرات شما روی هم قرار می‌گیرند. دیسک ستون فقرات کمی شبیه یک دونات ژله‌ای است که مرکز آن نرم‌تر است که در قسمت بیرونی سخت‌تر قرار گرفته است. گاهی اوقات دیسک لغزنده یا دیسک پاره شده نیز نامیده می‌شود. فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که مقداری از “ژله” از طریق پارگی در قسمت بیرونی سخت‌تر بیرون می‌زند. فتق دیسک می‌تواند اعصاب مجاور را تحریک کند و منجر به درد، بی‌حسی یا ضعف در بازو یا پا شود. از سوی دیگر، بسیاری از مردم هیچ علامتی از فتق دیسک را تجربه نمی‌کنند. اکثر افرادی که فتق دیسک دارند برای رفع مشکل خود نیازی به جراحی ندارند. اکثر فتق‌های دیسک در قسمت تحتانی کمر شما اتفاق می‌افتند، اگرچه ممکن است در گردن شما نیز رخ دهند. شایع ترین علائم و نشانه‌های فتق دیسک عبارتند از:

درد بازو یا پا: اگر فتق دیسک شما در قسمت پایین کمر باشد، معمولاً شدیدترین درد را در باسن، ران و ساق پا را احساس خواهید کرد. همچنین ممکن است بخشی از پا را نیز درگیر کند. البته این نشانه‌ها ممکن است حاکی از درد عصب سیاتیک باشد نه فتق دیسک کمر، که برای تشخیص آنها پزشکان تست عصب و عضله، MRI و سی تی اسکن را پیشنهاد می‌دهند.

بنر گل من و تو

بی حسی یا گزگز: افرادی که دچار فتق دیسک هستند، اغلب در قسمتی از بدن که اعصاب آسیب‌دیده دارند، بی‌حسی یا گزگز را تجربه می‌کنند.

ضعف: ماهیچه‌هایی که توسط اعصاب آسیب‌دیده حمایت می‌شوند، تمایل به ضعیف شدن دارند. این ممکن است باعث عدم تعادل شما شود، یا توانایی شما در بلند کردن یا نگه داشتن وسایل را مختل کند. همچنین می‌توانید بدون اینکه متوجه شوید دچار فتق دیسک شوید – گاهی اوقات فتق دیسک در تصاویر ستون فقرات افرادی که هیچ علائمی از مشکل دیسک ندارند نشان داده می‌شود.

 فتق دیسک اغلب در نتیجه ساییدگی و پارگی تدریجی مرتبط با افزایش سن به نام دژنراسیون دیسک رخ می‌دهد. با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات مقداری از محتوای آب خود را از دست می‌دهند. این باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشند و در معرض پارگی حتی با فشار یا پیچش جزئی باشند.

روش آروماتراپی برای دیسک کمر

با وجود تمام گزینه‌های رایحه درمانی موجود، دانستن اینکه کدام یک واقعا می‌توانند به تسکین انواع کمردرد کمک کنند، می‌تواند گیج کننده باشد. بنابراین خواندن مطالب زیر برایتان مفید خواهد بود:

روغن نعناع: روغن نعناع یکی از قوی‌ترین مسکن‌های طبیعت است. روغن نعناع خالص دارای حداقل 44 درصد منتول خالص است که به طور گسترده برای تسکین درد استفاده می‌شود.

روغن زمستانه: روغن زمستانه که نسبت نزدیکی به نعناع دارد، دارای خواص ضد درد مشابهی است. به طور خاص، وینترگرین حاوی متیل سالیسیلات است که شبیه آسپرین است. اگر از داروهای رقیق کننده خون یا سایر داروها استفاده می‌کنید، با پزشک مشورت کنید، زیرا روغن زمستانه می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

روغن بادرنجبویه: روغن علف لیمو به دلیل خواص ضد قارچی آن به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه روی موش‌ها همچنین خواص ضدالتهابی قابل توجه آن را ارزیابی کرده‌است. کاهش التهاب ممکن است منجر به کاهش درد مخصوصا در پایین کمر شود، اما مطالعات بیشتر روی انسان‌ها مورد نیاز است.

روغن زنجبیل: زنجبیل که اغلب در آشپزی استفاده می‌شود، اثرات درمانی دیگری نیز دارد. برجسته‌ترین فواید آن خواص ضدالتهابی است، مانند مطالعه‌ای که در سال 2016 روی آرتریت روماتوئید نشان داد.

روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس: اسطوخودوس به عنوان یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین اسانس‌ها، به عنوان یک روغن چند منظوره برای انواع بیماری‌ها عمل می‌کند. طبق یک بررسی بالینی، روغن اسطوخودوس می‌تواند به کاهش سردرد و درد عضلانی کمک کند. چنین مزایایی ممکن است به کمردرد نیز کمک کند.
روغن اوکالیپتوس: روغن اکالیپتوس که به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی خود شناخته شده‌است، می‌تواند اثرات ضد درد در عضلات و مفاصل داشته باشد. یک بررسی بالینی در سال 2015 نشان داد که این روغن در درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، آنفولانزا و زخم‌ها موثر است.
روغن بابونه رومی و آلمانی: درحالیکه بابونه بیشتر به دلیل خواص تسکین‌دهنده و آرام بخش آن شناخته شده‌است (دلیل اینکه بسیاری از مردم این چای را هنگام بیماری می‌نوشند)، فواید دیگری نیز دارد. این فواید شامل کاهش اسپاسم عضلانی و التهاب کلی بدن است. هنگام استفاده از بابونه در صورت حساسیت به گیاه ابروسیا مراقب باشید، زیرا این گیاهان از یک خانواده هستند.
روغن رزماری: رزماری فراتر از یک گیاه پخت و پز است. اسانس رزماری دارای مزایای بالینی ثابت شده می‌باشد. فواید آن شامل کاهش درد ناشی از اختلالات روماتیسمی و دردهای قاعدگی است. چنین اثرات ضدالتهابی و ضد درد نیز ممکن است برای کمردرد مفید باشد.
روغن چوب صندل: روغن چوب صندل دارای خواص ضدالتهابی است. چنین اثراتی به دلیل اثرات مشابه آن‌ها با داروهای بدون نسخه مورد مطالعه قرار گرفته است. کاهش التهاب در کمر با روغن چوب صندل احتمالاً می‌تواند درد را نیز کاهش دهد.

روغن رزماری
روغن رزماری

چگونه برای درمان دیسک کمر از آروماتراپی استفاده کنیم؟

کمپرس معطر: از آنجایی که مشخص شده که گرما، سرما برای درد ناشی از فتق دیسک واقعا مفید است، افزودن ترکیب اسانس به کمپرس گرم و سرد نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

 دو کاسه را پر کنید. یکی با آب سرد و دیگری با آب گرم. 4تا 6 قطره از اسانس را به هر کاسه اضافه کنید. به طور متناوب یک پارچه را روی سطح آب بکشید، مقدار اضافی آب را بچلانید و سپس آن را به ناحیه مورد نیاز بمالید. ابتدا با آب گرم و سپس آب سرد شروع کنید. با تغییر دما، همین کار را تکرار کنید. چرخه گرم و سپس سرد را دو تا سه بار تکرار کنید، هر کمپرس باید به مدت 2 تا 3 دقیقه روی ناحیه اعمال شود. همیشه با کمپرس سرد کار را پایان دهید. ممکن است بخواهید 2 ترکیب مختلف درست کنید.

برای کمپرس سرد، ترکیبی از 2 قطره نعناع و 2 قطره مرزنجوش را امتحان کنید.

برای کمپرس گرم، ترکیبی از 3 قطره زنجبیل و 2 قطره شمعدانی را امتحان کنید. البته این‌ها فقط پیشنهاد هستند و می‌توانید از هر یک از روغن‌های ذکر شده در بالا ترکیب مناسبی ایجاد کنید.

برای درمان دیسک کمر از آروماتراپی
برای درمان دیسک کمر از آروماتراپی

استفاده موضعی از مخلوط در ناحیه آسیب دیده: ماساژ ملایم با روغن‌های ذکر شده واقعا می‌تواند به تسکین درد، التهاب و اسپاسم کمک کند. به یاد داشته باشید که مخلوط اسانس باید همیشه قبل از استفاده مستقیم روی پوست با رقت 2 تا 3 درصد که معمولاً برای ماساژ توصیه می‌شود، در یک حامل مناسب رقیق شود، یعنی 12 تا 18 قطره از اسانس به ازای هر 30 میلی‌لیتر آب یا محلول دیگر. روغن‌هایی که باید در نظر بگیرید شامل روغن‌های گیاهی مانند نارگیل، بادام شیرین، دانه انگور و غیره و روغن دم کرده‌ای مانند خارمریم می‌باشند. برخی افراد ترجیح می‌دهند از ژل به عنوان پایه محلول خود استفاده کنند و بدین منظور ژل آلوئه ورا یا ژل کامفری می‌توانند انتخاب خوبی باشند. ژل‌هایی که بر پایه آب هستند، بسیار سریع‌تر از روغن‌های گیاهی از طریق پوست جذب می‌شوند و بنابراین ممکن است تسکین سریع‌تری به همراه داشته باشند. از طرف دیگر روغن‌های گیاهی در مدت زمان طولانی‌تری جذب پوست می‌شوند.