خواص گوشت گوسفند؛ 13 خاصیت جالب گوشت گوسفند برای بدن+ مضرات احتمالی

فواید و خواص گوشت گوسفند
فواید و خواص گوشت گوسفند

گوشت گوسفند از جمله پرطرفدارترین و متداول ترین انواع گوشت قرمز در دنیا محسوب می شود. در واقع گوشت گوسفندی همان گوشت گوسفندهای بزرگسال است. اما درصورتی که گوسفند زیر یک سال باشد به گوشت آن گوشت بره می گویند. گوشت گوسفند نرم و ترد است و طعم لذیذ و خوشایندی دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت مرغ و ماهی مقادیر بالاتری آهن دارد و دارای فواید و خواصی برای بدن است که در این مطلب با چند مورد از فواید و خواص گوشت گوسفند و ارزش غذایی آن آشنا می شویم.

 

ارزش غذایی گوشت گوسفند:

هر صد گرم گوشت گوسفند دارای 243 کیلو کالری است و محتوی 13.5 گرم چربی اشباع و غیر اشباع، 190 میلی گرم امگا 3، 730 میلی گرم امگا 6 و 28.4 گرم پروتئین می باشد. همچنین هر صد گرم گوشت گوسفند دارای انواع ویتامین ها است. این ویتامین ها شامل موارد زیر هستند:

-38 درصد ویتامین B12

بنر گل من و تو

-27 درصد ویتامین B3

-11 درصد ویتامین B2

-6 درصد ویتامین B5

-5 درصد ویتامین K2

-5 درصد ویتامین B6

-4 درصد فولات

-3 درصد ویتامین B1

-1 درصد ویتامین E

گوشت گوسفند همچنین دارای انواع مواد معدنی است که این مواد معدنی در هر صد گرم گوشت گوسفند شامل 51 درصد روی، 44 درصد سلنیوم، 17 درصد فسفر، 12 درصد آهن، 7 درصد پتاسیم، 5 درصد مس، 5 درصد منیزیم، 3 درصد سدیم، 2 درصد کلسیم و 1 درصد منگنز است.

 

فواید و خواص گوشت گوسفند برای بدن:

افزایش انرژی بدن:

همانطور که گفته شد در هر صد گرم گوشت گوسفند حدود 243 کیلو کالری انرژی وجود دارد. بدین ترتیب این گوشت یک منبع خوب انرژی محسوب می شود که مصرف آن سبب افزایش انرژی بدن و تامین انرژی مورد نیاز بدن می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

گوشت گوسفند با دارابودن سلنیوم و آنتی اکسیدان ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن سبب بهبود مبارزه با بیماری ها و باکتری ها می شود.

فواید و خواص گوشت گوسفند برای بدن
فواید و خواص گوشت گوسفند برای بدن

 

حفظ سلامت استخوان ها:

گوشت گوسفند با دارابودن ترکیباتی از کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها سودمند است و سبب بهبود رشد استخوان ها در کودکان می شود. همچنین کلسیم موجود در گوشت گوسفند سبب تقویت و حفظ استخوان ها و پیشگیری از شکستگی استخوان می شود. این گوشت همچنین دارای مقادیر قابل توجه فسفر است که مانع بروز پوکی استخوان می شود.

 

کاهش وزن:

مصرف منظم و مناسب گوشت گوسفند برای کاهش وزن مفید است. زیرا این گوشت دارای مقادیر بالای پروتئین و چربی پایین است که برای کنترل وزن موثر است. به علاوه مصرف گوشت گوسفند سبب افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری می شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند.

 

فواید و خواص گوشت گوسفند
فواید و خواص گوشت گوسفند: کاهش وزن

 

مقابله با سرطان:

گوشت گوسفند با دارابودن مقادیر قابل توجه آهن ، ویتامین ب ، کولین و سلنیوم دارای خواص ضد سرطانی است. کولین و سلنیوم موجود گوشت گوسفند از وقوع حملات سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کنند. همچنین این گوشت دربردارنده لینولئیک اسید است که برای مقابله با تومورهای بدخیم مفید است.

 

پیشگیری از بروز کم خونی:

کمبود گلبول های قرمز در بدن سبب ابتلا به کم خونی می شود. با مصرف گوشت قرمز میزان گلبول های قرمز خون بیشتر می شود که سبب بهبود اکسیژن رسانی به سلول های بدن و جلوگیری از بروز کم خونی می شود. در واقع ویتامین ب دوازده موجود در این گوشت سبب افزایش گلبول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی می شود.

 

فواید و خواص گوشت گوسفند:
فواید و خواص گوشت گوسفند: پیشگیری از بروز کم خونی

کاهش درد قاعدگی:

تجربه دردهای قاعدگی برای خانم ها ناخوشایند و دردناک است اما خوشبختانه مصرف گوشت قرمز برای کاهش این دردها موثر و مفید است. در واقع گوشت قرمز با دارابودن مقادیر فراوان آهن به کنترل درد بدن کمک می کند.

 

کاهش فشار خون:

گوشت گوسفند با دارابودن مقادیر بالا پتاسیم و مقادیر اندک سدیم به کاهش فشارخون کمک می کند. همچنین برای پیشگیری از بروز سکته ناگهانی نیز موثر و سودمند است.

 

فواید و خواص گوشت گوسفند:
فواید و خواص گوشت گوسفند: کاهش فشارخون

 

جلوگیری از بروز اوتیسم:

گوشت گوسفند دارای امگا سه و ویتامین ب دوازده می باشد که برای جلوگیری از ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم مفید هستند. این گوشت بر روی سیستم عصب مرکزی کودکان به طور مستقیم اثر می گذارد و سبب آرامش مغز و رفع استرس می شود.

حفظ سلامت پوست:

گوشت گوسفند با دارابودن ویتامین های گروه ب ، کولین و سلنیوم به حفظ سلامت پوست کمک می کند. همچنین مصرف این گوشت، حفظ انسجام پوست را به همراه دارد. سلنیوم موجود در گوشت گوسفند، خطر رادیکال های آزاد بدن را کاهش می دهد و از بروز بیماری های پوستی می کاهد.

فواید و خواص گوشت گوسفند:
فواید و خواص گوشت گوسفند: حفظ سلامت پوست

تقویت مغز:

گوشت گوسفند دارای مقادیر فراوان فسفر است که علاوه بر جلوگیری از بروز پوکی استخوان در بدن، برای فعالیت های مغزی بسیار سودمند و موثر است.

مفید برای خانم های باردار:

همانطور که گفته شد، گوشت گوسفند مانع بروز کم خونی می شود. مقادیر بالا آهن در بدن سبب جلوگیری از بروز نقص مادرزادی می شود و آهن موجود در بدن مادر به جنین انتقال می یابد و سبب رشد صحیح و مناسب جنین می شود.

 

فواید و خواص گوشت گوسفند:مفید برای خانم های باردار
فواید و خواص گوشت گوسفند: مفید برای خانم های باردار

 

 حفظ سلامت چشم و سیستم عصبی:

گوشت گوسفند با دارابودن مقادیر فراوان ریبوفلاوین به حفظ سلامت دستگاه سیستم عصبی و سلامت چشم کمک می کند. ریبوفلاوین همچنین سبب حفظ سیستم ایمنی بدن می شود و از بروز زخم های دهانی و لب های ترک خورده جلوگیری می کند.

مضرات گوشت گوسفند:

زیاده روی در مصرف گوشت گوسفند ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد از جمله:

 

فشار خون بالا:

زیاده روی در مصرف گوشت گوسفند سبب افزایش ورود آهن به بدن شده و امکان دارد منجر به بروز فشار خون بالا شود.

 

افزایش کلسترول:

گوشت گوسفند کلسترول بالایی دارد، به طوری که اگر روزانه صد گرم گوشت گوسفند میل کنید، سبب افزایش قابل توجه کلسترول در طول یک هفته می شود.

دیابت:

با توجه به اینکه مصرف گوشت گوسفند می‌تواند سبب افزایش سطح قند خون شود، مصرف آن به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

 

 

مطالب مرتبط:

خواص گوشت شتر مرغ؛ ۸ خاصیت فوق العاده گوشت شتر مرغ برای سلامتی

خواص گوشت بوقلمون؛ ۸ خاصیت فوق العاده گوشت بوقلمون برای سلامتی