آشنایی با IVF ( آی وی اف )

آشنایی با IVF ( آی وی اف )
آشنایی با IVF ( آی وی اف )

سلام به همه دوستان عزیز و دوست داشتنی. بریم سر وقت آی وی اف! چقدر از IVF می دونین؟

IVF چیست؟

آی وی اف به تکنولوژی میگن که در اون لقاح در آزمایشگاه انجام میشه. تخمکها رو از تخمدانهای خانم خارج کرده و اونها رو با اسپرمها پرورش میدیم. در شرایط آزمایشگاهی لقاح انجام میشه و نطفه تشکیل شده رو به درون رحم خانم انتقال میدیم.

در آی وی اف میشه رحم اجاره کرد و یا اسپرم یا تخمدان اجاره کرد. در اصل همه جور گزینه ای در این روش وجود داره.

بنر گل من و تو

همونطوری که حدس می زنین روش پرخرجیه و مخصوصا اگر با شکست مواجه شه این هزینه مجددا به خانواده تحمیل میشه. برای زوجهایی مناسبه که مشکلات ناباروری شدید دارن و یا به دلیل مشکلات ژنتیکی می خواهیم نطفه های سالم رو انتخاب کرده و به رحم خانم انتقال بدیم.

.قبل از انجام آی وی اف باید تخمدانها و سطح هورمونهای تحریک کننده فولیکول تست بشه. وضعیت رحم از طریق سونوگرافی بررسی شه و اسپرمهای آقایان هم از نظر تعداد، شکل و اندازه بررسی شه.

مراحل آی وی اف عبارتند از:

تحریک تخمک گذاری
بازیابی تخمک
تلقیح
کاشت نطفه
انتقال جنین

بد نیست بدونین این روش برای زنان زیر 35 سال تا حدود 40 درصد جواب میده. و در سنین بالای 40 سال به حدود 15 درصد کاهش پیدا میکنه!

هزینه روش آی وی اف

روش آی وی اف روش هزینه بریه و معمولا به چندین بار تکرار برای موفقیت نیاز داره. عوارض خاص خودش رو داره و جزو روشهای تهاجمی محسوب میشه. همیشه جزو آخرین انتخابهاست و قبل از اون پزشک تمام تلاشش رو میکنه که با روشهایی مثل داروهای باروری یا تلقیح داخل رحمی زوج رو در فرزنددار شدن کمک کنیم!

این روش یکی از روشهای مطمئن برای تعیین جنسیت جنین محسوب میشه. در IVF بعد از تشکیل جنین با تستهای ژنتیکی وجود کروموزومهای X و Y در جنین مشخص شده و جنین با جنسیت مطلوب در داخل رحم کاشته میشه و احتمال تولد فرزند با جنسیت دلخواه بالای 98 درصده!

دکتر متین ذاکرین (جراح و متخصص زنان)