مهم‌ترین علائم و نشانه‌های افسردگی در زنان، 6 راه پیشگیری و درمان

علائم افسردگی در زنان و پیشگیری
علائم افسردگی در زنان و پیشگیری

علائم افسردگی در زنان : افسردگی در زنان ممکن است در دوره‌های مختلف زندگیشان رخ دهد. دوران بارداری، زایمان و یائسگی در زنان گاه افسردگی به دنبال دارد. علائم افسردگی در زنان با کمبود انرژی، حس ناراحتی و نا امیدی همراه می باشد. دلایل این افسردگی ممکن است مربوط به فشارهای اجتماعی، هورمون‌های تولید مثل، ژن‌ها، استفاده از داروهای گوناگون و یا جنسیت زن و ویژگی‌های شخصیتی وی باشد. در اینجا با برخی علائم افسردگی در زنان خانه‌دار، متآهل و مهمترین علائم افسردگی در زنان آشنا می‌شویم.

نشانه‌ها و علائم افسردگی در زنان:

احساس افسردگی و ناراحتی گاه و بیگاه بخشی نرمال در زندگی است. اما زمانی که احساساتی مانند ناامیدی  و یأس پایدار می‌شوند، ممکن است دچار افسردگی شده باشید. افسردگی باعث می‌شود از زندگیتان لذت نبرید.

زنان زیادی در طول زندگی خود دچار افسردگی شده‌اند و تغییرات خلق‌و‌خو را تجربه کرده‌اند. اما گاهی برخی از آنها حتی متوجه افسردگیشان نمی‌شوند. بهتر است نشانه‌های افسردگی را بدانید تا بهتر بتوانید تشخیص دهید که در چه شرایط روحی قرار دارید و آیا نیازبه درمان هست یا خیر، و یا بتوانید از بروز دوره‌ای آن جلوگیری کنید.

بنر گل من و تو

زیرا در صورتی که ادامه پیدا کند می‌تواند اختلالاتی برایتان در زندگی روزمره ایجاد کند.

مطالب مرتبط: چند نکته برای خانم‌ها برای داشتن زندگی فعال‌تر

چرا افسردگی در زنان بیشتر است تا در مردان؟

براساس شواهد آمار افسردگی در زنان 2 برابر مردان می باشد. تغییرات هورمونی می‌تواند یکی از دلایل بروز افسردگی بیشتر در زنان باشد. افسردگی پیش از قاعدگی، افسردگی ناشی از بارداری و زایمان از دلایل اصلی پیشی گرفتن افسردگی زنان می باشد.

علائم افسردگی در زنان
علائم افسردگی در زنان

مهم‌ترین علائم افسردگی چیست؟

  • عدم لذت بردن از علائق پیشین و کارهای روزمره
  • کاهش وزن و اشتها
  • کمبود انرژی و احساس خستگی مفرط
  • احساس ضعف شدید
  • تغییر عادات خواب
  • احساس بی‌ارزشی
  • حس اضطراب یا عصبانیت
  • گریه بی دلیل
  • عدم تمرکز برای مدت طولانی
  • افکار مرتبط با مرگ یا خودکشی داشتن
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • درد قفسه سینه
  • داشتن انرژی‌های منفی
  • نداشتن اعتماد به نفس

ممکن است این علائم در زنان و مردان کمی متفاوت باشد. مثلاً در مردان بروز بیشتر عصبانیت، دعوا و یا رفتن به سمت مواد مخدر و الکل باشد. در صورتی که زنان معمولاً گریه کرده و خود را سرزنش می‌کنند.

علائم افسردگی شدید زنان:

در افسردگی شدید فشار خون پایین آمده و درجه حرارت بدن کاهش می‌یابد. فردی که افسردگی شدید دارد ممکن است زود عصبانی شده و عصابانیتش شدید باشد. لرزش بدن نیز همراه با عصبانیت است.

احساس پوچی و بی‌ارزشی نیز یکی دیگر از علائم افسردگی شدید است.

این نوع افسردگی در تمام طول روز، و ماه‌ها با فرد همراه است و فرد را از روابط اجتماعی دور می‌کند. این افسردگی در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد.

راهکارهایی برای اجتناب از افسردگی:

در صورتی که فرد در زندگی یک بار دچار افسردگی شود، احتمال دارد که در مقاطع بعدی زندگی نیز دچار شود. پس بهتر است راهکارهایی را بکار بندد تا از بروز آن جلوگیری کند.

راههای پیشگیری از افسردگی در زنان متاهل و خانه دار
راههای پیشگیری از افسردگی در زنان متاهل و خانه دار
1. بیشتر مراقب سلامتی خودتان باشید

برای داشتن حس بهتر باید کارهایی را انجام دهید که دوست دارید و تمایل به انجامش را در خود حس می‌کنید. استرس را از خود دور کنید و خواب کافی داشته باشید. خواب کافی باعث می‌شود نشاط لازم را در طی روز داشته باشید.

استرس باعث می‌شود حالتان بدتر شود. پس گام اول دور کردن استرس از محیطتان است.

2. فعالیت خود را بیشتر کنید

افزایش فعالیت و ورزش می‌تواند یکی از راهکارهای ضد افسردگی باشد. حتماً نباید باشگاه بروید. می‌توانید در خانه فعالیت کنید یا پیاده‌روی کنید.

پیاده‌روی، بدنسازی، شنا و رقص بهترین ورزشهایی هستند که می‌توانید انجام‌دهید.

3. یک دوست خوب پیدا کنید

یافتن دوست خوبی که بتواند به شما کمک کند یا حرفهای شما را بشنود بسیار مؤثر است. کسی که با او راحت باشید. بتوانید صحبت کنید.

همچنین کمک کردن به دیگران حالتان را بهتر خواهد کرد.

4. داشتن رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی خوب می‌تواند شما را از افسردگی دور کند. مصرف ویتامینB و فولیک اسید را فراموش نکنید. نمک را کاهش دهبد و از مصرف چربی خودداری کنید.

الکل یکی از مواردی است که برای افسردگی مضر است.

5. استفاده از نور آفتاب برای دوری از افسردگی

نور آفتاب نیز از مواردی است که از افسردگی جلوگیری می‌کند. روزی چند دقیقه در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید. ضد آفتاب و عینکتان را فراموش نکنید.

6. دور کردن افکار منفی

زمانی که افسردگی به سراغ شما می آید ذهن شما با افکار منفی مورد حمله قرار می گیرد. این افکار مخرب آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهند. شما با شناخت افکار منفی و امحال آن ها کمک بسیار خوبی به خودتان می کنید. با افکار منفی مبارزه کنید.

مطالب مزتبط: نکات طلایی مخصوص زنان شاغل

علل و عوامل بروز افسردگی در زنان خانه‌دار، متأهل:

افسردگی ممکن است بخاطر شرایط فیزیولوژیکی یا شرایط اجتماعی فرد ایجاد شود. از دلایل مهم افسردگی در زنان به شرح زیر است:

  • از لحاظ اجتماعی حمایت نشدن
  • تنهایی
  • مشکلات مربوط به زندگی و پس از ازدواج
  • مشکلات مالی
  • اعتیاد به مواد مخدر و الکل
  • بیکاری
  • سوابق افسردگی در خانواده
  • استرس، این هورمون در زنان بیشتر از مردان تولید می‌شود و علت اصلی افسردگی است.
  • داشتن بیماری‌های مزمن و یا مشکلات مربوط به تیروئید
  • عوارض داروهایی مانند پیشگیری بارداری و یا هورمونی

انواع افسردگی در زنان:

افسردگی یائسگی در زنان:

پیش از یائسه شدن و یا همزمان با آن به دلایل تغییرات هورمونی ممکن است زنان دچار افسردگی شوند و یا حالات افسردگی را تجربه کنند.

در این دوره ممکن است زنان گرگرفتگی و بیخوابی داشته باشند و همین ها باعث بروز افسردگی شوند.

افسردگی پس از زایمان در زنان:

برخی زنان پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند. برخی دوره طولانی‌ تری را سپری می‌کنند. ممکن است علت آن تغییرات هورمونی باشد. اصولا نشانه های افسردگی از روز سوم زایمان خود را نشان می دهند در حالی که باید پس از زایمان علائم افسردگی از بین بروند. اگر علائم تا دو هفته ادامه پیدا کند حتما باید پیگیری شود.

پس از زایمان میزان پروژسترون و استروژن در بدن زنان کاهش می یابد، که همین دلیلی بر افسردگی می باشد. کم کاری تیروئید نیز ممکن است باعث افسردگی شدید پس از زایمان شود. اما جای نگرانی ندارد اگر به موقع اقدام شود قابل درمان می باشد و جای نگرانی ندارد.

افسردگی پس از زایمان در زنان
افسردگی پس از زایمان در زنان

افسردگی پیش از قاعدگی در زنان:

برخی زنان قبل از قاعدگی علائمی دارند که باعث تغییر در خلق‌و‌خویشان می‌شود. افسرده و زدود رنج شده و حساس می‌شوند. برای اینکه کمترین ضربه را بخورید بهتر است تاریخ دقیق پریود را در تقویم علامت زده و با همسر و خانواده خود در میان بگذارید تا قبل از تاریخ عادت ماهانه با شما مدارا کرده و کمترین اسیب به شما برسد.

افسردگی بارداری:

نوع دیگری از افسردگی در زنان مربوط به دوران بارداری است. هورمون‌ها در این دوره تغییر کرده و ممکن است باعث بروز تغییراتی در خلق‌و‌خو شوند.

برخی در خوابشان مشکل پیدا کرده و نمی‌توانند از نوزادشان مراقبت کنند. ابن افراد باید از سمت خانواده حمایت شوند تا افکار خودکشی و … را از خود دور کنند.

درمان افسردگی شدید:

بنا بر شدت افسردگی پزشک داروهای ضد افسردگی تجویز می‌کند. پزشک انواع داروها را امتحان می‌کند تا به نتیجه مطلوب برسد. در صورتی که دارو مؤثر نباشد از راه‌های دیگری نظیر ضربه الکتریکی تشنج‌آور یا شوک درمانی استفاده می‌شود.

در صورتی که مشکلات خانوادگی سبب بروز افسردگی باشد، درمان خانواده مفید می‌باشد. مثلاً درمان حس تنهایی زنان متأهل را می‌توان اینگونه درمان نمود.

در این مطلب به بررسی علائم افسردگی در زنان و همچنین علائم افسردگی شدید و راهای پیشگیری و درمان آن پرداختیم و گفتیم که افسردگی پس از زایمان و قاعدی به چه علت می باشد اگر شما نظر و یا تجربه ای در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه با ما مطرح کنید.

مطالب مرتبط:

افسردگی را جدی بگیرید

با شایع ترین بیماری های زنان آشنا شوید؛ 8 بیماری مهم

انتظارات غیر واقعی از زنان

بحران میانسالی چیست و چگونه باید با آن کنار آمد

یکجا نشینی و امراض آن