قلمه زدن شمعدانی؛ آموزش تکثیر شمعدانی به 2 روش در خانه + ویدیو

آموزش قلمه زدن شمعدانی و تکثیر شمعدانی در خانه
آموزش قلمه زدن شمعدانی و تکثیر شمعدانی در خانه

تکثیر و قلمه زدن شمعدانی : این گل زیبا و خاطره انگیز رو میشه به روش کاشت بذر و قلمه زدن تکثیر کرد، همانوطر که میدانید یکی از گیاهان پرطرفدار و قدیمی ما ایرانی ها شمعدانی هست که خاطره خونه مادر بزرگ رو زنده میکنه بدون شک توی هر خونه ایرانی یک گلدون شمعدانی وجود داره ولی دیگه نیاز نیست برای زیاد کردن گلدون ها هزینه کنید، کافیه فقط اوایل پاییز و بعد از فصل گلدهی از شمعدانی های خود قلمه تهیه کنید و اون رو تکثیر کنید البته گیاهان جدید رو میتونید به عنوان هدیه به عزیزانتون تقدیم کنید.

با من همراه باشید تا نحوه قلمه زدن و تکثیر شمعدانی رو مرحله به مرحله بهتون آموزش بدم تا ببینید که چقدر این کار راحت و لذت بخش هست.

ویدیو نحوه قلمه زدن گل شمعدانی

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم میشه شمعدانی رو هم از طریق قلمه زدن و هم از طریق بذر تکثیر کرد در ویدیو زیر مراحل کار رو به همراه توضیحات لازم مشاهده میکنید.

بنر گل من و تو

وسایل مورد نیاز برای تکثیر شمعدانی

  • یک گل شمعدانی پر
  • چاقو تیز
  • خاک مناسب (بهتره از ترکیب پیت ماس و پرلیت یا کوکوپیت و پرلیت برای خاک استفاده کنید ولی در صورت نداشت چنین خاکی ترکیب ماسه و خاک باغچه و کمی کود حیوانی پوسیده میتونه جوابگو باشه البته میتونید از خاک های آماده هم استفاده کنید)
  • گلدان کوچک

مراحل نحوه قلمه زدن شمعدانی و تکثیر

قبل از اقدام به قلمه زدن شمعدانی باید توجه کنید که گیاه شما حتما تمام گلهای خود را ریخته باشد مگر اینکه دوست داشته باشید شمعدانی خود را هرس کنید و عمل شکل دهی را انجام بدید ( اوایل تابستان تا اوایل زمستان بهترین فصل تکثیر است)، برای شروع کار ابتدا چاقو را با استفاده از الکل صنعتی و یا هر ماده ضدعوفنی کننده ای تمیز کنید تا هر آلودگی روی آن وجود دارد از بین برود.

چطور قلمه مناسب شمعدانی را انتخاب کنیم؟

شما باید ساقه ای را انتخاب کنید که حداقل 8 سانتی متر طول داشته باشد ولی اندازه قلمه از 8 الی 12 سانتی متر میتواند متغیر باشد، ساقه ای را انتخاب کنید که جزو شاخه های جدید و سبز بوده تا درصد موفقیت شما را بالا ببرد شرایط کلی ساقه به این شکل باشد که سالم و سرحال و به دور از آفات و امراض باشند.

انتخاب ساقه مناسب برای قلمه زدن
انتخاب ساقه مناسب برای قلمه زدن

حذف برگ های اضافی

همانوطر که در تصویر زیر میبینید باید برگهای پایینی قلمه را از ساقه جدا کنید و فقط 3 الی 4 برگ روی قلمه شما بماند تا انرژی قلمه صرف رشد و نگهداری برگ نشود. توجه کنید که این مرحله درصد موفقیت شما را در ریشه دار کردن قلمه شمعدانی بالا خواهد برد.

حذف برگهای اضافی قلمه شمعدانی
حذف برگهای اضافی قلمه شمعدانی

اگر قصد کاشت قلمه در بستر خاک را دارید بهتره از هورمون ریشه زایی هم برای بالا بردن درصد ریشه دهی قلمه و موفقیت استفاده کنید البته این مورد اختیاری بوده و میتونید بدون استفاده از هورمون ریشه زایی قلمه را به خاک یا آب منتقل کنید. ما در سایت گل من و تو به شما نحوه ساخت هورمون ریشه زایی خانگی رو آموزش دادیم که حتما مشاهده کنید.

استفاده از هورمون ریشه زایی
استفاده از هورمون ریشه زایی

ریشه دار کردن قلمه شمعدانی در خاک

قلمه های آماده شده را در ترکیبی از خاک که در بالا گفته شد قرار دهید، سعی کنید در یک گدان حدود 2 الی 3 قلمه در کناره های گلدان قرار دهید تا بعد از ریشه دهید گلدانی پر پشت داشته باشید، در برخی منابع گفته شده که روی قلمه ها را با استفاده از نایلون بپوشانید که به نظر من این کا باعث به وجود آمدن بیماری های قارچی میشه پس سعی کنید اگر از نایلون استفاده میکنید روزانه حدود 1 الی 2 ساعت نیالون رو بردارید.

قلمه ریشه دار شده
قلمه ریشه دار شده

توجه کنید که بعد از انتقال قلمه ها به خاک آنها را در محلی با نور زیاد ولی غیر مستقیم قرار دهید. خاک گلدان را تا 1 الی 2 هفته مرطوب نگهداری کنید البته این مرطوب بودن با باتلاقی کردن محیط بسیار متفاوت می باشد.

ریشه دار کردن قلمه شمعدانی در آب

بعد از برش قلمه و جدا کردن برگهای پایینی میتوانید قلمه ها را در آّ قرار داده تا ریشه دار شوند ولی باید توجه داشته باشید که نباید قلمه ها با کف لیوان شیشه ای که قلمه را داخل آن قرار دادید تماس داشته باشد. پس از مشاهده ریشه هایی با طول 3 الی 4 سانتی متر میتوانید قلمه ها را به گلدانی با خاک کاملا سبک منتقل کنید و به مدت 1 هفته خاک گلدان را مرطوب نگهداری کنید تا قلمه ها کاملا بگیرند.

تکثیر شمعدانی به روش قلمه زدن
تکثیر شمعدانی به روش قلمه زدن

نحوه تکثیر شمعدانی با استفاده از بذر

برای این کار شما نیاز به خاک سبک، گلدان کوچک (از لیوان یکبار مصرف هم میتوانید استفاده کنید)، بذر گیاه، آبپاش و کمی ورمی کمپوست دارید.

ابتدا شما زهکشی گلدان را بررسی کنید و سپس آن را با استفاده از خاک پر کنید به نحوه که حدود 3 الی 4 سانتی متر از بالای گلدان خالی بماند، حالا کمی خاک را آبپاشی کنید و سپس با استفاده از خودکار یا هر وسیله دیگری سوراخ هایی در گلدان با فاصله 2 الی 3 سانتی متری با قطری بزرگتر از قطر بذرها ایجاد کنید.

حال بذرها را در سوراخ ایجاد شده قرار دهید و روی آن را با خاک پر کنید و سپس کمی ورمی کمپوست روی خاک بریزید. با آبپاس خاک را کاملا آبیاری میکنیم و سپس گلدان را به محلی با نور غیر مستقیم و دمای حدود 19 الی 21 درجه سانتی گراد منتقل میکنیم.

برای اینکه جوانه ها زودتر ظاهر شوند روی گلدان را با استفاده از یک نایلون شفاف پلاستیکی بپوشانید و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا روی خاک کپک نزند، هر زمان خاک گلدان کمی خشک شد با آبپاش مجددا آبیاری رو انجام بدید.

کاشت بذر شمعدانی

چند روز بعد بذرهای شمعدانی جوانه میزند؟

حدود 7 الی 14 روز طول میکشد تا بذرهای کاشته شده جوانه بزنند، توجه کنید که هر زمان جوانه ها با نایلون تماس پیدا کردند نایلون را بردارید. حدود 3 الی 4 هفته زمان نیاز هست تا جوانه ها شبیه گیاه کامل شوند.

بهترین روش تکثیر شمعدانی

از بین کاشت بذر و قلمه زدن شمعدانی بهترین روش برای کسانی که در خانه میخواهند این کار را انجام دهند و مبتدی هستند قلمه زدن است، چون درصد موفقیت در ایجاد گیاه جدید بسیار بالا خواهد رفت و شما بدون دردسر تهیه بذر میتوانید با قلمه زدن از هر گیاه دیگری آن را تکثیر کنید.

نظر و تجربه شما درخصوص کاشت و تکثیر گل شمعدانی چیست؟ حتما تجربیات خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید. ما برای کسانی که دنبال رفع مشکلات شمعدانی هستند یک مطلب کامل داریم که پیشنهاد میکنم حتما بخونید.

مطالب مرتبط با شمعدانی :