نحوه تکثیر آنتوریوم مرحله به مرحله با روش های مختلف

نحوه تکثیر آنتوریوم در خانه
نحوه تکثیر آنتوریوم در خانه

چطور تکثیر آنتوریوم را انجام بدیم؟ یکی از گل‌های فوق ‌العاده جذاب و زیبا که می‌توان برای زیباسازی فضا و دکوراسیون به کار برد، گل آنتوریوم است.در ادامه به روش‌های تکثیر آنتوریوم و مراحل قلمه زدن آنتوریوم می‌پردازیم و به شما آموزش می‌دهیم چطور در منزل این گیاه را پرورش داده و زیاد کنید. این گیاه از دسته گل‌های شیپوری است و همیشه گل سر سبد دسته‌گل‌های خواستگاری و نامزدی بوده و هست. همچنین حالت تصفیه کنندگی دارد و فضای آلوده محیط را تصفیه می‌کند.

جالب است بدانید که این گیاه بومی نواحی گرمسیری و جنگل‌های پر بارارن جنوب آمریکا است و ارتفاع آن بیش از 30 تا 40 سانتیمتر می‌باشد. برگ‌های پهن بزرگ و سبزی دارد و گاه طول این برگ‌ها به 18 سانتیمتر هم می‌رسند. اسپات‌های این گیاه به رنگ‌های زرد، سفید و قرمز است،  حدود 2 تا 3 ماه دوام دارند و در فصل بهار و تابستان به وجود می‌آیند.

شرایط نگهداری گل آنتوریم

درسته آنتوریم گیاهی مقاوم هست ولی قبل از اینکه به شما نحوه تکثیر آنتوریوم در خانه را آموزش بدم بهتره که بدونید برای نگهداری چه شرایطی باید برای اون فراهم کنید. ولی پیشنهاد میکنم مطلب شرایط نگهداری آنتوریوم به صورت زیر است:

بنر گل من و تو
نگهداری گل آنتوریم
نگهداری گل آنتوریم
  • نور مناسب : باید بگوییم که این گیاه نور مستقم را دوست ندارد. پس سعی کنید آن را در نور غیر مستقیم بگذارید تا رشد خوبی داشته باشد.
  • میزان آبیاری: گیاه آنتوریوم به آب زیادی نیاز دارد. سعی کنید در فصل تابستان خاک گلدان را مرطوب نگه دارید. در فصل گرما و تابستان هر هفته دو تا سه مرتبه آن را آبیاری کنید و در زمستان این میزان را به هفته‌ای یک بار برسانید.
  • دمای مورد نیاز: دمای مورد نیاز این گیاه حدود 18 تا 28 درجه سانتیگراد است. آنتوریوم به سرمای زیاد حساس است، پس مراقب باشید.
  • رطوبت کافی: این گیاه رطوبت دوست بوده و باید همیشه آن را غبارپاشی و با دستمال پاک کنید. نیاز به محیطی مرطوب نیز دارد.
  • خاک مناسب: خاکی که برای این گیاه استفاده می‌شود باید زهکشی مناسب داشته باشد. این مورد را حتما بررسی کنید. خاک اسیدی برای این گیاه مناسب است.

روش‌های تکثیر آنتوریوم

آنتوریوم روش‌های تکثیر مختلفی دارد. تکثیر از طریق بذر، تکثیر از طریق قلمه زدن آنتوریوم و تقسیم ریشه و پاجوش که در اینجا با آن‌ها آشنا می‌شویم:

نحوه تکثیر آنتوریوم از طریق بذر

تکثیر آنتوریوم از طریق برگ کمی نسبت به سایر روش‌های تکثیر مشکل‌تر است. بدیهی است که این روش نیاز به مراقبت بیشتری دارد و وقت و انرژی بیشتری می‌طلبد. کاشت از طریق بذر به دلیل زمان‌گیر بودن، روشی نیست که مورد استقبال زیادی قرار بگیرد، اما اگر علاقمند هستید می‌توانید از این طریق به کاشت و نگهداری بپردازید.

آماده سازی و کاشت آن

ابتدا بذرها ا در داخل یک ظرف به مدت 24 ساعت قرار دهید تا خبو خیس بخورند و سپس شما به یک سری ظرف مسطح و کم عمق نیاز دارید. بستر کشت را آماده کنید. بهترین بستر برای کشت بذرهای آنتوریم ورمیکولیتی است که تازه مرطوب شده است. حالا باید بذرها را به آرامی و با دقت در ورمیکولت قرار دهید. بذرها را در عمق یک اینچی ورمیکولت فشار داده و دقت داشته باشید نباید در عمق بیشتری قرار بگیرند. زیرا اگر در عمق بیشتری باشند، توان رشد ندارند.

خیس کردن بذرها آنتوریوم
خیس کردن بذرها آنتوریوم
پوشش دهی بذرها

حالا باید روی بستر کاشت بذرهایتان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه‌ای برای رشد آن‌ها فراهم شود. به این ترتیب ریشه زایی سریعتری خواهند داشت. روی پلاستیک و چند جا را سوراخ کنید و هر چند وقت یک بار ان را بردارید. این کار مانع کپک زدن خاک می‌شود. دمای بستر کاشت باید حداقل 21 درجه سانتیگراد باشد. پس از اینکه بذرها شروع به جوانه زدن کردند باید پلاستیک شفاف را از روی آن بردارید. حالا موقع جابجایی بذرهای جوانه زده به گلدان و محل جدید است.

جوانه زدن بذرها - تکثیر انتوریوم از طریق بذر
جوانه زدن بذرها – تکثیر انتوریوم از طریق بذر

نحوه قلمه زدن آنتوریوم در خانه

در ادامه روش تکثیر آنتوریوم با استفاده از قلمه و مراحل اون رو خواهیم گفت

برش قلمه

ابتدا با یک چاقوی تمیز ضدعفونی شده و تیز یک ساقه از گیاه را انتخاب کنید. ساقه‌ای که انتخاب می‌کنید باید حداقل 2 تا 3 گره و بند داشته باشد و ریشه‌های هوایی آن روی ساقه دیده شود. برگ‌های پایینی قلمه را بکنید تا گیاه بهتر ریشه‌زایی کند.

اگر ساقه و قلمه انتخابی بلند بود می‌توانید آن را به چند قلمه تبدیل کنید. فقط باید دقت کنید هر قلمه حداقل یک گره داشته باشد و سر و ته قلمه‌ها را نیز در نظر بگیرید.

انتخاب خاک و کاشت قلمه

خاکی سبک و با قابلیت زهکشی بالا برای قلمه‌ها آماده کنید. این خاک باید جذب رطوبت بالایی داشته باشد. بهتر است از مخلوط ماسه و پیت ماس به مقدار و نسبت مساوی استفاده کنید. حالا نوبت این است که خاک آماده کرده را در گلدانی مناسب بریزید. گلدان را پر از خاک و جایی برای کاشت قلمه‌ها درست کنید. با دقت وبه آرامی قلمه‌ها را در خاک بکارید و خاک بیشتری کنار آن‌ها بریزید تا محکم شوند. خاک کنار قلمه‌ها را کمی با دست فشار دهید.

ریشه دار کردن قلمه ها

اگر قلمه ها را در خاک قرار میدید نیاز به خاکی مرطوب دارند. پس خاک آن را مرطوب نگه دارید و آبیاری مداوم کنید. هر زمان که دیدید خاک خشک میشه اقدام به آبیاری کنید.

یکی دیگر از روش های ریشه دار کردن قلمه آنتوریوم قرار دادن اون در آب است که به راحتی میتوانید این کار رو انجام دهید، نکته جالب این است که میشه آنتوریوم رو در آب هم نگهداری کرد.

 

نکاتی برای مراقبت و نگهداری از قلمه‌ها

  • برای اینکه شرایط گلخانه‌ای به وجود آورید، بهتر است روی قلمه‌ها را با پلاستیکی شفاف بپوشانید.
  • پس از چند هفته قلمه‌ها شروع به ریشه زدن کرده و برگ‌های جدیدی می‌دهند.
  • قلمه ها را در دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد نگه دارید.
  • جهت ریشه‌زایی می‌توان از هورمون ریشه‌زایی استفاده کرد.
  • پس از اینکه قلمه ها به اندازه رشد کردند، زمان انتقال آن‌ها به گلدان اصلی است.

نحوه تکثیر آنتوریوم از طریق تقسیم ریشه و جداسازی پاجوش

ابتدا بهتر است بدانید پاجوش چیست و به کدام قسمت گیاه گفته می‌شود. پاجوش گیاه کوچکی است که در کنار گیاه مادر رشد می‌کند. از پاجوش برای تکثیر گیاهان استفاده می‌شود. در ادامه به طرز تکثیر آنتوریوم از طریق پاجوش می‌پردازیم:

در این مرحله به یک چاقوی تمیز و تیز نیاز دارید تا پاجوش را از گیاه اصلی جدا کنید. هیچ وقت پاجوش را به زور جدا نکنید. برای انتخاب پاجوش دقت کنید و پاجوشی را که ریشه دارد انتخاب کنید. پاجوش را در بستری از ماسه و پیت بکارید.

می‌توانید توده ریشه را در قسمتی که گیاه کوچک در کنار گیاه مادری رشد کرده را جداکرد. گیاهی را انتخاب کنید که برگ جدید داشته باشد. گیاه آنتوریوم ریشه‌هایی گوشتی و بسیار انبوه دارد. پس از خارج کردن گیاه از گلدان، ریشه را به دو قسمت رویشی تقسیم کنید که می‌تواید هر قسمت را در یک گلدان بکارید.

در گلدان جداگانه‌ای کمپوست گلدانی با پایه پیت بریزید و گیاه را در آن بکارید. قطر گلدان 11 تا 13 سانت باشد. مراقب باشید گیاه زیر خاک فرو نرود و می از آن بالاتر از سطح خاک باشد. اینجا هم میتونید گیاه رو در آب نگهداری کنید.

تکثیر آنتوریوم با تقسیم بوته
تکثیر آنتوریوم با تقسیم بوته

نکاتی برای مراقبت از پاجوش‌های کاشته شده

  • رطوبت خاک را حفظ کنید. این کار را با غبار پاشی هر روزه انجام دهید.
  • گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا حالت و شرایط گلخانه‌ای برایش مهیا شود.
  • گیاه را در دمای 24 درجه سانتیگراد نگه دارید.
  • تقسیم ریشه آنتوریوم بهتر است در فصل بهار انجام شود.

گلدهی آنتوریم

گلدهی این گیاهان کمی دیر اتفاق می‌افتد و نیاز به زمان دارد. حتی ممکن است 4 سال به طول بینجامد تا گل دهند، پس صبور باشید.

تعویض گلدان

معمولاً تعویض گلدان پس از فصل گلدهی و در زمستان صورت می‌گیرد. گلدان باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

آیا شما تجربه نگهداری و تکثیر آنتوریوم در خانه را داشتید؟ حتما نظر و تجربه خودتون رو در دیگاه بنویسید.

مطالب مرتبط: