آموزش کامل کاشت گشنیز در گلدان و باغچه مرحله به مرحله

کاشت گشنیز در گلدان و باغچه
کاشت گشنیز در گلدان و باغچه

نحوه کاشت گشنیز در گلدان و خانه : یکی از پرکاربردترین سبزی های که میتونید خیلی راحت توی خونه انو به صورت کاملا ارگانیک پرورش بدید گشنیز هست، از این سبزی در بسیاری از غذاها میتویند استفاده کنید البته از دانه های گشنیز هم میشه استفاده کرد.این گیاه میتونه خیلی راحت تا ۵۰ سانتی متر بلند رشد بکنه و در انتهای ساقه یک خوشه گل سفید خواهد داد که بهتره اجازه ندید تا به این مرحله برسه. اگر قصد کاشت در باغچه را دارید بهتر اوایل بهار اقدام به کاشت کنید تا تا اواخر تابستان بتونید برداشت کنید. پس بریم ببینیم چطور میتونیم این سبزی رو در خانه کاشت.

معرفی و نیازهای گشنیز

بهتره قبل از کاشت این گیاه ببینید چه نیازهایی داره و باید براش چه شرایطی رو فراهم کنید که رشد بهتری داشته باشه، اسم علمی این گیاه می باشد که گیاهی یک ساله محسوب میشه

نور مناسب

این سبزی به نور زیاد و کامل نیاز دارد و حتما باید محلی رو که بیشترین نور به گیاه برسه رو برای کاشت در باغچه و پشت پنجره جنوبی برای کاشت در گلدان رو انتخاب کنید.

بنر گل من و تو
دمای مناسب

سعی کنید دما بیشتر از 23 درجه سانتی گراد نشود چون گیاه شروع به گلدهی و دانه دادن میکنید بیشتر هوای معتدل و خنک را دوست دارد زمانی که هوا خیلی گرم هست باید گلدان گشنیز را در سایه نگهداری کنید. برای اینکه گیاه دانه نبندد حتما آن را قیچی کنید.

کوددهی

بهتره ابتدای کاشت از کود حیوانی در ترکیب خاک آن استفاده کنید و از کودهای شیمیایی دیگر استفاده نکنید چون شما دنبال محصول ارگانیک هستید ولی اگر دوست دارید کود هم به گیاه داده شود بهتر است هفته ای کیبار از کودهای نیتروژن بالا استفاده کنید و یا از کود کامل ماهی یکبار استفاده کنید.

آفت و بیماری های احتمالی

این گیاه سرسخت است ولی خب آفتهایی مثل شته و کرم ها میتونند بهش حمله کنند و از بیماری های رایج اون هم میتونیم به کپک پودری، بیماری های قارچی و لکه های ایجاد شده روی برگ اشاره کرد که هرکدام درمان مختص به خود را دارند.

نحوه کاشت گشنیز در خانه

برای کاشت گشنیز در خانه شما میتوانید به دو رشو عمل کنید: 1- کاشت گشنیز در گلدان 2- کاشت گشنیز در باغچه که در ادامه هر دو روش را خواهیم گفت ولی تفاوت آنچنایی با هم ندارند.

اولین مرحله تهیه بذر مناسب می بشاد البته این بذر را میتوانید از خود گیاه هم تهیه کنید به این شکل: زمانی که گیاه شما شروع به گلدهی کرد اجازه بدید گلها به دانه تبدیل شوند و انهای گل را بریده و در محلی مناسب نگهداری کنید. با تکان دادن گلهای رسیده دانه خواهند ریخت.

بذر گشنیز

کاشت گشنیز در گلدان

بعد از تهیه بذر شما باید یک گلدان و خاک مناسب برای آن تهیه کنید بای این کار ابتدا یک گلدان با حداقل سایز قطر دهانه 15 سانتی متر تهیه کنید(البته به جای گلدان میتویند از هر چیزی مانند جعبه میوه هم استفاده کنید) و سپس زهکشی آن را بررسی کنید در مرحله بعد چند قطعه سنگ یا شن در کف گلدان بریزید و سپس با ترکیبی از خاک باغچه + پیت ماس + پرلیت + کود حیوانی (از ورمی کمپوست هم میتونید استفاده کنید) گلدان را پر کنید.

قبل از کاشت بهتره که بذر را 2 روز بخیسانید ولی اگر این کار را هم نکنید مشکلی پیش نخواهد آمد، سپس دانه ها را روی خاک پخش کنید توجه داشته باشید که دانه ها با فصله روی هاک قرار بگیرند حال با استفاده از کود حیوانی یا ورمی کمپوست روی دانه ها را بپوشانید. حدود نیم الی یک سانتی متر روی بذرها پوشیده شود. (اگر کود حیوانی یا ورمی کمپوست ندارید میتویند از خاک برای پوشاندن روی بذرها استفاده کنید)

مراحل کاشت گشنیز در گلدان
مراحل کاشت گشنیز در گلدان

با استفاده از آب پاش سطح گلدان را خیس کنید برای رشد سریع میتونید روی گلدان را با استفاده از نایلون شفاف پلاستیکی بپوسانید ولی توجه کنید که هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نایلون را بردارید تا مشکلات قارچی برای گیاه شما به وجود نیاید.

جوانه زدن
جوانه زدن

سعی کنید هر روز گیاه آبپاشی کنید تا زمانی که جوانه ها از خاک خارج شوند و رشد خود را ادامه دهند. به همین راحتی شما کاشت گشنیز در گلدان را انجام داید.

کاشت گشنیز در باغچه

برای کاشت گشنیز در باغچه ابتدا باید خاک باغچه را به نحوه با بیل زیر و رو کنید که حداقل 15 سانتی متر عمق بیل زدن شما بوده باشد سپس با استفاده از وسایل کشاورزی زیمن را صاف کنید، حال بذرها را روی خاک بپاشید در این حالت میتونید تراکم را زیاد کنید بعد از پخش بذرها روی خاک با استفاده از کود حیوانی روی بذرها را بپوشانید و سپس با استفاده از آبپاش آن را آبیاری کنید.

کاشت گشنیز در باغچه - آماده سازی محل کاشت
کاشت گشنیز در باغچه – آماده سازی محل کاشت

دقت کنید که تا زان رشد و جوانه زدن بذرها عمل آبپاشی را هم صبح و هم عصر انجام دهید و پس از رشد گیاه میتونید آبیاری را به یکبار در روز کاهش دهید. به همین راحتی تونستید گشنیز را در خانه بکارید و سبزیجات ارگانیک خود را در منزل تولید کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت اسفناج در گلدان و باغچه

آموزش کامل کاشت کاهو در گلدان و خانه

آموزش کاشت ریحان در گلدان مرحله به مرحله

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: