بررسی ضعف اخلاقی یا هون آکراسیا

بررسی ضعف اخلاقی یا هون آکراسیا
بررسی ضعف اخلاقی یا هون آکراسیا

ضعف اخلاقی آکراسیا : شما هرگز از انجام دادن به کار خفن  پشیمون نمیشید. یه جمله معروف از تئودور روزولت هست که میگه، بهترین جایزه ای که زندگی میتونه به شما بده، شانس اینه که برای په کار ارزشمند سخت تلاش کنید.آنچه امروزه تحت عنوان ضعف اخلاقی مورد مطالعه قرار می گیرد ترجمه ای است از لغت یونانی “اکراسیا”که در مورد ضعف اراده نیز به کار می رود. معمولا به نظر میرسه که ما می خوایم انجام به کار ارزشمند، آسون باشه. دلمون میخواد که کارمون مفید و مورد احترام باشه ولی نمیخوایم برای انجامش دچار سختی بشیم.

مشكل دیرینه ی آکراسیا یا ضعف اخلاقی

انسان قرن هاست که کار خود را به تعویق میندازه. حتی هنرمندان پر کار و نیرومندی مثل ویکتور هوگو هم از عوامل حواس پرتی زندگی روزمره در امان نیستند. این مشکل اونقدر قدیمیه که فیلسوف های کهن یونانی مثل سقراط و ارسطو، واژه ای برای توصیف این رفتار خلق کردند: آکراسیا. آكراسیا یعنی عمل کردن خلاف منطقتون، وقتی که کاری رو انجام میدید در حالیکه میدونید باید کار دیگری میکردید! میشه گفت که آكراسيا يعني ضعف اراده و خود کنترلی، آکراسیا چیزیه که جلوگیری میکنه از اینکه شما کاری رو شروع کردین رو به سر انجام برسونین.

چرا ما برنامه ریزی میکنیم ولی عمل نه!

یک توضیح در مورد اینکه چرا آکراسیا زندگی ما رو کنترل میکنه یا به تاخیر انداختن، باعث توقف ما میشه، مربوط به اصطلاحی در علم اقتصاد رفتاری میشه به نام “ناسازگاری زمانی”. ناسازگاری زمانی اشاره میکنه به تمایل ذهن انسان، که ارزش بیشتری برای پاداش آنی نسبت به پاداش در آینده قائل باشه.

بنر گل من و تو

وقتی شما برنامه ریزی میکنید برای هدفی مثل لاغر شدن، نوشتن کتاب يا ياد گرفتن به زبان جديد، در واقع  دارید برای خود آیندتون برنامه ریزی میکنید، داريد تصور میکنید که دلتون میخواد زندگیتون در آینده چه  شکلی باشه، وقتی در حال فکر کردن به آینده هستید، برای ذهن شما آسونه که ارزش برنامه های طولانی مدت و منافعش رو درک کنه.

مشكل دیرینه ی آکراسیا یا ضعف اخلاقی
مشكل دیرینه ی آکراسیا یا ضعف اخلاقی

ولی وقتی زمانش میرسه که تصمیم بگیرید ، دیگه در حال تصمیم برای آينده نیستید بلکه، در لحظه هستید و ذهن شما داره به خود کنونیش فكر میکنه و محققان کشف کرده اند که خود کنونی به شدت لذت آنی رو دوست داره و نه نتیجه ی نهایی! این به دلیله که شما ممکنه به تخت برید با این انگیزه که در زندگیتون تغییری ایجاد کنید، ولی وقتی بیدار میشید میبینید که به عادت های قدیمی برمیگردید؟ ذهن شما وقتی در زمان آيندس برای منافع طولانی مدت ارزش قائل میشه، ولی در زمان حال پاداش آنی رو میخواد. برای همین است که توانایی به تاخیر انداختن لذت یک به وجود آورنده ی بزرگ موفقیت در  زندگیست

سه راه برای غلبه بر آکراسیا

تدبير اول :

وقتی ویکتور هوگو لباس های خود را کنار گذاشت تا روی نوشتن تمرکز کند، چیزی را خلق کرد که روانشناس ها به آن اسباب تعهدا میگن. اسباب تعهد تصمیمیه که در زمان حال میگیرید که تصمیمات شما در آینده رو کنترل میکنه. راهیه که شما رو مقید به عادات خوب و از عادات بد منع كنه.

راههای زیادی برای خلق اسباب تعهد وجود داره، به عنوان مثال برای کاهش پرخوری میتونین غذا رو بجای مقدار زیاد، به اندازه ی یک نفر تهيه كنيد ، میتونین داوطلبانه بخواین که در لیست ممنوعه ی ورودی سایت های آنلاین پوکر و شرط بندباشین، تا جلوی قمار کردن خود در آینده رو بگیرید. من حتی شنیدم که بعضی ورزشکاران که باید در زمان مشخصی به وزن مشخصی برای یک مسابقه برسند، کیف پول خود را عمدا در خانه جا میگذارند تا وسوسه به خرید فست فود نشوند.

غلبه بر آکراسیا
غلبه بر آکراسیا
تدبیر دوم:

اصطکاک شروع کردن را کاهش دهید. احساس گناه و سرخوردگی به تعویق انداختن معمولا بدتر از سختی انجام کاره، به قول ELIEZER، وسط انجام کار بودن، کمتر دردناکه تا در حال به تعویق انداختن بودن. پس چرا ما همچنان به تعویق میندازیم؟ چون انجام دادن کار نیست که سخته، شروع کردنشه! اصطکاکی که جلوی عمل کردن ما را میگیره، معمولا متمرکز در شروع رفتاره، وقتی شروع کنی، معمولا آسون تره که کارو انجام بدی. تا وقتی در شروع کردن استاد نشدی، نتیجه کارو بي خيال شو لطفا.

تدبیر سوم:

ذهن ما تشويق فوری را به نتایج طولانی مدت ترجیح میده، این به سادگی تاثیر کارکرد ذهن ماست. بخاطر این تمایل، ما معمولا مجبوریم به استراتژی های عجیبی متوسل بشیم که کارهامون انجام بشن، مثل ویکتور هوگو که برای نوشتن یک کتاب لباس هاشو کنار گذاشت، ولی به نظر من اگه هدفمون برای ما مهمة، می ارزه که وقت بذاریم و این اسباب تعهد رو بسازیم. ارسطو اصطلاح انكراتيا رو به عنوان متضاد أكراسيا ابداع کرد.

در حالیکه آکراسیا به تمایل ما برای قربانی به تعویق انداختن شدن، اشاره میکند، انكراتیا یعنی مسلط به خود بودن. طراحی کردن اعمال آينده تان، کاهش اصطکاک شروع عادات خوب و استفاده از اهداف اجرایی، قدم های ساده ای هستند که شما میتوانید بردارید تا زندگی انکراتیایی رو برای شما آسون تر کنه.

دکتر بهزاد چاوشی