بهبود عملکرد قلب و عروق با برگ زیتون
بهبود عملکرد قلب و عروق با برگ زیتون

عصاره برگ زیتون به خاطر داشتن خاصیتی آنتی اکسیدانی اش، ضد تجمع پلاکتی، ضد التهابی و کاهندگی کلسترول و فشار خون، قلب را در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. در پژوهشی اثر ضدآریتمی ترکیبات تری ترپنوئیدی برگ زیتون (از جمله اورسولیک اسید) در موش های صحرایی مشاهده شد و این اثر در بعضی موارد قابل مقایسه با داروهای ضد آریتمی موجود در بازار بوده است.

تنظیم قند خون با برگ زیتون

براساس آزمایشاتی که انجام شد برگ زیتون باعث افزایش انسولین در دیابتی ها می شود و این افزایش موثر تر از قرص گلی بنکلامید اثر می کند. این ترکیب احتمالاً از طریق تقویت آزادسازی انسولین و افزایش جذب محیطی گلوکز عمل می کند. عصاره برگ زیتون مقاومت به انسولین را بهبود می دهد.

تنظیم فشار خون با برگ زیتون

تحقیقات نشان می‌دهد از آن جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه‌ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون را کنترل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. مردم منطقه مدیترانه کمتر از سایر مناطق دنیا به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا می‌باشند. یکی از دلایل آن‌ را مصرف فرآورده‌های مختلف زیتون می‌دانند. قسمت‌های مورد استفاده زیتون، روغن، میوه و برگ آن است. از بین این قسمت‌ها، برگ زیتون دارای خواص مفید بیشتری است؛ زیرا در هنگام تهیه، مواد مۆثره آن کمتر آسیب می‌بیند. از طرفی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است. گرچه بر حسب عادات غذایی، فرد می‌تواند از میوه و روغن زیتون نیز به صورت موازی استفاده کند.

از دیگ خواص برگ زیتون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامتی با زیتون
سلامتی با زیتون

⇐ جلوگیری از سرطان

⇐ استخوان سازی

⇐ خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی

⇐ داروی ضد سرماخوردگی

⇐ بهبود عملکرد جنسی

⇐ بهبود اختلالات حرکتی

طرز تهیه چای برگ زیتون در خانه

طرز تهیه چای برگ زیتون در خانه
طرز تهیه چای برگ زیتون در خانه

میتونید از عصاره برگ زیتون که در فروشگاه ها فروخته می شوند استفاده کنید و یا اگر خودتون دسترسی به درخت زیتون دارید می تونید برگ های درخت زیتون رو چیده و کاملا خشک کنید فقط دقت کنید برگ های کاملا تمیز و بدور از آفت کش رو انتخاب کنید. پس از خشک کردن و تمیز کردن آن ها یک قاشق چایخوری برگ خشک شده زیتون رو در یک فنجان آب داغ به مدت 10-15 دقیقه بخیسانید و میل بفرمایید. می تونید روزی 3 فنجان از این دمنوش میل کنید. اگر از دمنوش تلخ خوشتون نمیاد می تونید از عسل برای شیرین کردن اون استفاده کنید.

کاربرد دیگر برگ زیتون روزی یک بار به میزان یک قاشق غذاخوری از آن را به سالاد اضافه کنید.

مراقب باشید:

زیتون و درمان دیابت و فشار خون
زیتون و درمان دیابت و فشار خون

⇐ زیتون می تواند قند خون را کاهش دهد و مصرف آن با داروهای دیابت ممکن است سبب افت ناگهانی قند خون شود. گلی مپیراید، گلی براید، انسولین، کلروپروپامید و تولبوتامید از جمله ی این داروها هستند.
⇐ زیتون می تواند فشار خون را کاهش دهد و با داروهای کاهنده ی فشار خون تداخل دارد. برخی از این داروها عبارتند از کاپتوپریل، لوزارتان، والزارتان و آملودیپین.