تمامی مشکلات و بیماریهای نخل شامادورا و راه‌های مقابله با آن

مشکلات و بیماری های نخل شامادورا
مشکلات و بیماری های نخل شامادورا

رایج ترین مشکلات و بیماری های گیاه شامادورا چیست؟ میخوام به برخی از مشکلات نخل شامادورا که از ما پرسیده میشه در این پست جواب بدم ولی یکی از عمده مشکلات شامادورا که سوالات زیادی ازش پرسیده میشه لکه های قهوه ای روی نخل شامادورا است و همچنین تفاوت نخل شامادورا و اریکا که تا آخر این مطلب اگر همراه من باشید به تمامی سوالات و مشکلات رایج که میشه برای این گیاه پیش بیاد می پردازیم پس همراه من باشید.

گیاه شامادورا که به نخل شامادورا معروف است، گیاهی شبیه به نخل خرماست که ظاهر زیبایی داشته و مقاومت خوبی دارد. شامادورا جرو گیاهان سایه دوست هست و شما اگر در خانه نور کمی دارید میتونه گزینه خوبی برای شما باشه

مشخصات گیاه شامادورا

شامادورا با برگهایی تیره رنگ و ساقه‌هایی روشن، بسیار مقاوم بوده و به نور زیادی نیاز ندارد. به همین دلیل هم نگهداری این گیاه در آپارتمان بسیار ساده است. این گیاه رشد کمی دارد. گونه‌های متفاوتی داشته که بطور کلی رشد آنها کم است و ارتفاع آن نهایتاً به یک و نیم تا دو متر می‌رسد و ساقه‌هایی ظریف و نازک دارد. این گیاه به دلیل سازگاری بسیار با محیط کم نور و نیاز به مراقبت کم، از گیاهان محبوب آپارتمانی دشه است. همچنین قدرت تصفیه هوا را نیز دارد.

بنر گل من و تو
شرایط ایده آل برای نگهداری شامادورا

شامادورا عاشق رطوبته، بهتر است برای این گیاه یک جزیره درست کنید. بدین ترتیب که چند تکه سنگ را در زیرگلدانی بگذارید و آن را پر از آب کنید. آب نباید به ته گلدان برسد. بدین ترتیب رطوبت مورد نیاز را برای گیاه فراهم نموده‌اید. این گیاه با دمای خنکتر سازگارتر است.

خاک گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. و برای آبیاری حتماً خاکش را بررسی نمایید.

این گیاه به نوری متوسط یا کم نیاز دارد.

اگر دوست دارید در خصوص نحوه نگهداری نخل شامادورا بیشتر بدانید حتما مطلب نگهداری اون رو مطالعه کنید.

نیازهای گیاه شامادورا برای کاهش مشکلات گیاه
نیازهای گیاه شامادورا برای کاهش مشکلات گیاه

تفاوت نخل شامادورا و اریکا در چیست؟

حالا که مشخصات این گیاه زیبا رو متوجه شدید حالا ببینیم چه تفاوتی با اریکا داره و بیشتر باهاش اشتباه گرفته میشه، هر دو از گونه گیاهی اریکاسه هستند و تقریبا شکل ظاهری یکسانی دارند ولی نیازها و نحوه نگهداری متفاوتی دارند و حتما زمان خرید از فروشنده بپرسید که نخل اریکا به شما داده یا شامادورا من در مطلبی جداگانه به بررسی و نیازهای نخل اریکا پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

آشنایی با مشکلات و بیماری های شامادورا

البته درست است که این گیاه بسیار مقاوم و سازگار است، اما مانند هر گیاه دیگری نیاز به مراقبت دارد و گاهی دچار بیماری و انواع آفات می‌شود که اگر راه درمان آن را بدانید، بخوبی با آن مبارزه می‌کنید. در ادامه به برخی بیماریها و مشکلات این گیاه می‌پردازیم:

لکه های قهوه ای روی نخل شامادورا

قهوه ای شدن نوک برگ یکی از شایع ترین بیماری های شایع ترین بیماری های گیاه شامادورا هست که بیشتر بخاطر خشکی هوا و آبیاری کم اتفاق میوفته، البته توجه داشته باشید که اگر دمای محل نگهداری هم بالا باشه این مشکل دیده خواهد شد.

از دیگر عوامل ایجاد لکه قهوه ای در نوک برگ شامادورا میتونه از آبیاری زیاد و همچنین نداشتن زهکشی مناسب در گلدان گیاه شما هم باشه. پس میزان آبیاری و رطوبت محیط رو بررسی کنید تا به عامل اصلی این مشکل دست پیدا کنید.

اگر آبیاری درست و به موقع است و دمای محل نگهداری بالا نیست حتما زهکشی رو بررسی کنید تا آب در زیر گلدان جمع نشه چون به مرور موجب مرگ گیاه شما خواهد شد.

سلام نخل شامادورای من نوک برگاش قهوه ای شده و رنگ برگا کم رنگ شده ، برگ پایین که جوون بود کاملا خشک شده ، روی برگامم لکه های قهوه ای و سفید افتاده ، یکی از برگام بسته است چند روزه باز نشده، گذاشتمش جلوی پنجره ی شمالی ولی هنوز درست نشده، چیکار کنم؟!

در برخی از موارد دیده شده که عامل قارچ موجب بروز لکه های سفید و قهوه ای رو برگها میشه.

مشکلات شامادورا - قهوه ای شدن نوک برگ شامادورا
مشکلات شامادورا – قهوه ای شدن نوک برگ شامادورا

زرد شدن برگها شامادورا و درمان آن:

از دیگر مشکلات نخل شامادورا زرد شدن برگها هست، یکی از علتهای زرد شدن برگها و ریزش آنها آبیاری بیش از حد و در اصطلاح غرقاب کردن گیاه است. این کار باعث می‌شود ریشه‌های گیاه بپوسند. پس سعی کنید طبق گفته های بالا میزان آبیاری را کنترل کنید.

در صورت آبیاری زیاد گیاه و یا گرم شدن و یا سرد شدن هوا و در کل تغییر ناگهانی دما و نور کم و غیر کافی، برگهای گیاه به زردی می‌گراید. ضمناً کم غذایی و تغذیه نامناسب نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگها باشد. این مورد بیشتر در برگهای قدیمی و پیر دیده میشه و حتما گیاه رو با استفاده از کودهای مخصوص تغذیه کنید.

سعی کنید گیاه را مدت زیادی در تاریکی نگهداری نکنید، زیرا باعث زرد شدن آنها می‌شود.

مشاهده تار عنکبوت در پشت برگها

یکی از مشکلات و بیماری های شامادورا تار عنکوتی شدن برگهاست. تار عنکوتی شدن برگها شاید بخاطر وجود کنه‌ها باشه، گیاه را بررسی کرده و در صورت نیاز با استفاده از سم های کنه کش سمپاشی کنید. سعی کنید رطوبت بیشتری به گیاه برسانید و محیط را مرطوب نگه دارید. این کار باعث میشه تا این مشکل دیگه برای گیاه شما پیش نیاد.

قهوه‌ای شدن نوک برگهای شامادورا:

شامادورا مانند بسیاری از گیاهان دیگر نیاز به آبیاری منظم دارد. لذا حتماً آبیاری منظمی داشته باشید تا نوک برگهایش سوخته و قوه‌ای نشود.

زمانی که نوک برگها قهوه‌ای می‌شود ممکن است گیاه کمبود کلسیم و یا پتاسیم داشته باشد. برای آبیاری گیاه می‌توانید از آب جوشیده استفاده کنید.

در ضمن هوای گرم و خشک و کمبود رطوبت محیط نیز می‌تواند چنین مشکلاتی برای گیاهتان بوجود آورد.

سعی کنید نور گیاه غیر مستقیم باشد، تابش نور زیاد و مستقیم به گیاه می‌تواند برگهای آن را سوزانده و نوک آنها را قهوه‌ای کند.

بیماری های نخل شامادورا - مشکلات برگی
بیماری های نخل شامادورا – مشکلات برگی

چرا برگهای شامادورا شفاف و روشن میشه؟

خیلی ها فکر میکنند هرچقدر نور زیاد به گیاه بدن لطف بزرگی در حق اون میکنن ولی این یک اشتباه بزرگ هست، یکی دیگر از مکشلات نخل شامادورا روشن شدن برگهای اون هست، شامادورا به نور کافی و مواد غذایی کافی نیاز دارد ولی نور زیاد باعث این مشکل میشه پس حتما در محلی با نور غیر مستقیم قرار بدید همچنین در اثر کمبود مواد معذی در خاک و تغذیه نشدن برگهاش ممکن است شفاف و خیلی روشن شوند. بهتر است گیاه را در صورت بروز چنین مشکلی به جایی با نور مناسب و کافی برده و تغذیه‌اش کنید.

علت وجود دانه‌های ریز سیاه روی ساقه

برخی اوقات وجود دانه‌های سیاه ریز روی ساقه این نخل به دلیل آفت و یا قارچ است. البته همیشه وجود این دانه‌ها به دلیل آفت نیست اما بهتر است آن را بررسی نمایید و ببینید آیا در حال گسترش هستند. اگر در حال گسترش و زیاد شدن هستند، باید از آفت‌کش و سم و یا قارچ‌کش استفاده کنید.

طرز استفاده از آفت کش برای گیاه به این صورت است که یک قاشق چایخوری از آن را در 1لیتر اب ریخته و زمانی که آن را آبیاری می‌کنید، به گیاه بدهید. تا یک هفته این کار را ادامه دهید تا دانه‌ها از بین بروند.

بیماری های شامادورا- لکه سیاه روی برگ شامادورا
بیماری های شامادورا- لکه سیاه روی برگ شامادورا

چرا شامادورای من برگ جدید نمیده؟

اگر گیاهتان را بتازگی جابجا کرده و گلدانش را تعویض نموده‌اید، ممکن است ریشه‌های گیاه آسیب دیده باشد. همیشه سعی کنید هنگام تعویض گلدان و خاک مراقب ریشه‌ها باشید. خاک نامناسب یا کمبود مواد مغذی نیز می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند.

در بعضی مواقع متناسب تبودن سایز گلدان با گیاه باعث این مشکل میشه همیشه گلدانی متناسب با اندازه و سن گیاهاتان انتخاب کنید و این رو بانید که اگر گلدان بزرگ یا کوچیک باشه رشد برگهای جدید گیاه کم خواهد بود.

دلیل باز نشدن برگهای شامادورا چیست؟

گاهی اوقات ممکن است برگهای گیاه شما باز نشود و به حالت لوله‌ای در آیند. در صورت بروز این مشکل گلدان بزرگتری برای آن تهیه کرده و گلدان را عوض نمایید. رشد نکردن یا باز نشدن برگها به دلیلی تنگ بودن جای گیاه و کمبود تغذیه (یعنی خاک گیاه شما از کمبود مواد مغذی رنج میبرد)نیز است. همچنین نور گیاه را بررسی کنید که آیا کافی است یا خیر.

مشکلات شامادورا : خشک شدن برگها

همانطور که گفتیم آبیاری نامنظم و یا کم آبیاری کردن مشکلاتی برای این گیاه بوجود می‌آورد. خشک شدن برگها نیز به خاطر کمبود آب است این گیاه رطوبت رو دوست داره و بهتره از روش های مختلف رطوبت مورد نیاز این گیاه رو براش تامین کنید تا مشکل خشک شدن برگ شامادورا حل بشه (از حالت جزیره ای ، غبارپاشی و دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید). در صورت بروز چنین چیزی گیاه را آبیاری نمایید. نحوه صحیح آبیاری در تروتازگی و طراوت گیاه بسیار مؤثر است.

مشکلات شامادورا : چسبناک شدن برگها

از دیگر مشکلات شامادورا چسبناک شدن برگهاست. این مشکل به دلیل وجود عسلک می‌باشد. زمانی که این حالت پدید می‌آید، گیاه شما آفت داشته و قارچ زده است.

ایجاد زخم‌های سفید بر روی برگها:

این زخمهای سفید که در فصلهای گرم سال بیشتر ایجاد می‌شوند به شپشک آردی معروفند. اگر آفت گیاهتان کم است از محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. بدین صورت که محلول نامبرده را روی آفات اسپری کنید و بعد با دستمالی آن را پاک کنید. یا یک تکه پنبه را با آب و صابون آغشته نمایید و به آفتها بزنید.

ولی اگر آفات زیاد است بهتر است از سمپاشی استفاده کنید.

برای درمان چسبناکی برگها حتماً آن را سمپاشی نمایید. نوع سمپاسی به نوع آفت بستگی دارد.

مشکلات نخل شامادورا
مشکلات نخل شامادورا

بهترین زمان تعویض گلدان شامادورا

شامادورا رشد چندانی نداشته و خیلی نیاز به تعویض گلدان ندارد. هر دو سالی یک بار گلدان آن را تعویض نمایید کافیست. اواخر زمستان برای این کار مناسب است.

ما در این مطلب به بررسی مشکلات و بیماری های شامادورا که در بین بیشتر کسانی که به نگهداری این گیاه می پردازند رایج هست پرداختیم، آیا شما هم در نگهداری این گیاه دچار مشکل هستید حتما مشکلات نخل شامادورای خودتون رو در بخش کامنت مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان پاسخ شما را ارسال کنند.

مطالب مرتبط :

مشکلات و بیماری های بنفشه آفریقایی

مشکلات و بیماری های کروتون

مشکلات و بیماری های سانسوریا