خواص رامبوتان؛ 15 خاصیت جالب این میوه عجیب برای سلامتی و زیبایی

فواید و خواص رامبوتان برای سلامتی و زیبایی:
فواید و خواص رامبوتان برای سلامتی و زیبایی:

رامبوتان یا مژکی نوعی میوه مفید استوایی محسوب می شود که ظاهری عجیب دارد. این میوه کروی شکل حدودا به اندازه یک توپ گلف است و با مژه هایی بسیار نرم به رنگ نارنجی و قرمز پوشیده شده است. داخل این میوه دارای رنگ سفید و مزه ای ترش و شیرین و مقداری آبدار شبیه انگور می باشد و دانه هایی محکم به رنگ سیاه و سفید در وسط آن وجود دارد. رامبوتان فواید و خواصی برای سلامتی بدن و درمان برخی بیماری ها دارد که در ادامه با چند مورد از خواص رامبوتان و ارزش غذایی آن آشنا می شویم.

 

ارزش غذایی رامبوتان:

در هر یک عدد میوه رامبوتان که تقریبا 7 گرم وزن دارد، موارد زیر وجود دارد:

کالری: 7
چربی: 0
کربوهیدرات: 1.9 گرم
فیبر: 0.1 گرم
پروتئین: 0.1 گرم

بنر گل من و تو

 

فواید و خواص رامبوتان برای سلامتی و زیبایی:

جلوگیری از بروز پوکی استخوان:

رامبوتان با دارابودن مواد معدنی نظیر روی، سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم برای استحکام، تقویت و افزایش تراکم استخوانی مفید است و سبب جلوگیری از بروز پوکی استخوان می شود.

 

حفظ سلامت دستگاه گوارش:

همانطور که گفته شد این میوه حاوی فیبر است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و حرکات روده را تنظیم کرده و از این طریق به برطرف شدن یبوست کمک می کند.

 

 

فواید و خواص رامبوتان برای سلامتی و زیبایی:
فواید و خواص رامبوتان برای سلامتی و زیبایی

 

افزایش رشد:

پروتئین موجود در رامبوتان برای ایجاد سلول ها، بافت ها، عضلات و خون در بدن موثر و مفید است و به بهبود رشد اندام های بدن کمک می کند.

 

لاغری و کاهش وزن:

از آنجایی که این میوه کالری پایینی دارد و هر صد گرم آن فقط 75 کالری دارد، یکی از گزینه های مناسب برای گنجاندن در رژیم غذایی افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. از طرفی این میوه دارای فیبر است که سبب کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی در افراد می شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می کند. همچنین رامبوتان سبب بهبود عملکرد گوارشی و بهینه سازی عمل هضم مواد غذایی شده و مانع تبدیل بیش از حد کربوهیدرات به چربی و تجمع آن ها در بدن می شود که برای کاهش وزن مفید است.

 

فواید و خواص رامبوتان
فواید و خواص رامبوتان: لاغری و کاهش وزن

 

افزایش انرژی بدن:

رامبوتان با دارابودن میزان بالای کربوهیدرات ها و پروتئین در افزایش انرژی بدن تاثیرگذار است. انواع ویتامین B موجود در این میوه سبب افزایش متابولیسم انرژی در بدن شده و از طریق تبدیل هر چه بیشتر کربوهیدرات ها به انرژی، انرژی بدن را تامین می کند.

 

مفید برای خانم های باردار:

رامبوتان با دارابودن آهن به جلوگیری از بروز کم خونی شایع در خانم های باردار کمک می کند. به علاوه مصرف این میوه برای رفع تهوع و سرگیجه صبحگاهی در خانم های باردار سودمند و موثر است و همچنین سبب کاهش خارش پوستی در دوران بارداری هم می شود. الته لازم به ذکر است که حتما خانم های باردار قبل از مصرف این میوه با دکتر خود مشورت کنند و از زیاده روی در مصرف این میوه در دوران بارداری بپرهیزند.

 

مفید برای خانم های باردار
فواید و خواص رامبوتان: مفید برای خانم های باردار

 

خاصیت تب بری:

علاوه بر خواص ذکر شده این میوه برای برطرف شدن تب و مقابله با سایر بیماری های التهابی نظیر نقرس، سردرد، ناراحتی های معده و آرتریت کاربرد دارد.

 

کنترل قند خون:

هسته یا دانه های رامبوتان از خاصیت ضد دیابتی برخوردار هستند و برای کنترل قند خون در افراد مخصوصا بیماران دیابتی سودمند هستند. برای کنترل قند خون می توانید 5 عدد هسته رامبوتان را برشته کنید و بکوبید، سپس آن را در یک لیوان آب ریخته و ترکیب کنید و روزانه یک یا دو مرتبه میل کنید. بر طبق مطالعات صورت گرفته روی موش های آزمایشگاهی، ترکیبات فنلی به دست آمده از پوست رامبوتان نیز برای کاهش قند خون ناشتا تاثیرگذار و مفید است.

 

فواید و خواص رامبوتان:
فواید و خواص رامبوتان: کنترل قند خون

 

درمان مشکلات ناباروری:

در رامبوتان مقادیر فراوانی ویتامین C وجود دارد که در تولید اسپرم سالم نقش مهمی دارد و برای درمان مشکلات ناباروری در مردان سودمند است.

 

حفظ سلامت قلب:

رامبوتان با دارابودن ویتامین C به حفظ سلامت قلب کمک می کند و برای تقویت و ترمیم دیواره های عروق خونی آسیب دیده مفید است که کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به دنبال دارد.

 

فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت قلب
فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت قلب

 

خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری:

این میوه دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری است و سبب کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. همچنین برای تسریع درمان و بهبود زخم های باز و جلوگیری از بروز التهاب و تحریکات پوستی مفید است.

 

حفظ سلامت کلیه ها:

رامبوتان حاوی فسفر است که برای دفع ضایعات اضافی بدن مخصوصا کلیه ها مفید بوده و به عملکرد بهتر کلیه ها کمک می کند.

 

فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت کلیه ها
فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت کلیه ها

 

حفظ سلامت پوست:

رامبوتان با دارابودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات پلی فنی و ویتامین های مختلف اثر رادیکال های آزاد روی پوست را خنثی می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و از این طریق به جوانسازی پوست و کاهش چین و چروک کمک می کند. این میوه همچنین به روشن و مرطوب شدن پوست و برطرف شدن جوش و آکنه کمک می کند. به علاوه خمیر تهیه شده از کوبیدن هسته یا دانه رامبوتان لک صورت و لکه های تیره پوست را از بین می برد.

هشدار: قبل از استفاده از هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دست خود امتحان کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست شما به آن حساسیت ندارد.

 

فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت پوست
فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت پوست

 

حفظ سلامت موها:

رامبوتان با دارابودن خاصیت ضد باکتری برای معالجه مشکلات پوست سر مانند شوره و خارش مفید است و پروتئین موجود در آن نیز به تقویت ریشه مو کمک می کند. برای درخشندگی و افزایش رشد و تقویت موها نیز می توان از برگ درخت رامبوتان استفاده کرد.

 

فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت موها
فواید و خواص رامبوتان: حفظ سلامت موها

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان:

رامبوتان با دارابودن خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به مقابله با التهاب می پردازد و از سلول های بدن در برابر عوامل سرطان زا مراقبت می کند. همچنین ویتامین C موجود در این میوه سبب خنثی شدن اثر رادیکال های آزاد شده و کاهش خطر ابتلا به سرطان را به دنبال دارد. به علاوه بر اساس یک مطالعه صورت گرفته، مشخص شده است که پوست رامبوتان نیز از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و برای درمان سرطان کبد مفید است.

 

 

مطالب مرتبط:

خواص میوه اژدها؛ ۱۶ خاصیت باورنکردنی میوه اژدها برای سلامتی
نگاهی به فواید و خواص میوه به برای سلامتی