آشنایی با خواص درمانی کندر و نحوه مصرف آن

آشنایی با خواص درمانی کندر و نحوه مصرف آن
کندر

گیاه کندر یک درخت بومی کشور هند و پاکستان، سومالی، عمان و یمن است که نام علمی آن Boswellia thurifera یا B. sacra  و همچنین B. carterii است و در عربی به آن صمغ معنوی می گویند. صمغ این درخت بوی بسیار خوبی دارد، به همین دلیل از دیر باز برای دود کردن و خوشبو کردن مکان های مختلف مورد استفاده بوده است. البته مصرف خوراکی و دارویی نیز  دارد و در طب سنتی جایگاه ارزشمندی دارد. با ما همراه باشید تا با گوشه ای از خواص و فواید درمانی کندر آشنا شویم.

 

آشنایی با خواص درمانی کندر و نحوه مصرف آن
کندر

 

خواص و فواید درمانی کندر:

معده و دستگاه گوارش:

کندر برای افرادی که مشکل گوارشی دارند، مفید است. در واقع مقادیر بالای اسید بوسولیک موجود در کندر که خواص ضد التهابی دارد، سبب کاهش نفخ معده و درمان معده درد و زخم معده می شود و همچنین به بهبود سلامتی دستگاه گوارش کمک می کند.

علاوه بر این کندر جذب مواد مغذی در سیستم گوارش را بهبود می بخشد. همچنین به طور مستقیم باعث کاهش التهاب در روده ها شده و خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و اسهال را از بین می برد و خطر بروز سرطان روده و زخم معده را نیز کاهش می دهد.

بنر گل من و تو

 

لاغری و کاهش وزن:

کندر دارای مقادیر فراوانی گاگلسترون است که غده تیروئید را تقویت می کند. در واقع مصرف کندر خوراکی با بهبود تعادل هورمون ها به ویژه هورمون های تیروئید می تواند، متابولیسم بدن را افزایش داده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند. در حقیقت عملکرد ضعیف غده تیروئید سبب تجمع چربی ها در بدن شده و به چاقی و اضافه وزن منجر خواهد شد.

همچنین کندر باعث سم زدایی و پاک سازی بدن و به ویژه روده ها می شود و با افزایش چربی سوزی سبب لاغری و کاهش وزن می شود.

 

خواص و فواید کندر: لاغری و کاهش وزن
خواص و فواید کندر: لاغری و کاهش وزن

 

دیابت و قند خون:

خواص درمانی کندر می تواند برای کسانی که مشکل دیابتی و یا قند خون دارند جالب باشد، صمغ کندر برای درمان دیابت به کار می رود زیرا دارای اثر ضد هایپرگلیسمی (ضد دیابتی) است و به تنظیم و کنترل سطح قند خون طبیعی بدن کمک می کند.

بر اساس پژوهش های صورت گرفته بر روی کندر، مشخص شده است که اگر مبتلایان به دیابت نوع 2 در کنار متفورمین، به مدت 12 هفته دو بار در روز و پس از هر وعده ی غذایی 400 میلی گرم کندر مصرف کنند، بهبود خوبی در قند خون ناشتا، میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، سطح انسولین خون، کلسترول و تری گلیسیرید خون مشاهده می کنند.

همچنین در طب سنتی جویدن کندر به منظور کاهش قند خون بالا در بیماران دیابتی توصیه شده است.

 

آشنایی با خواص درمانی کندر و نحوه مصرف آن
خواص و فواید کندر: دیابت و قند خون

سرطان:

مقادیر بالای اسید بوسولیک موجود در گیاه کندر مانع تولید آنزیم های خاصی که بر روی DNA اثر منفی دارند، شده و از این طریق سبب کاهش خطر ابتلا به انواع سرطانمی شود. همچنین مصرف کندر از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری و تاثیر درمان های سرطانی را افزایش می دهد.

بر طبق مطالعات صورت گرفته، کندر ممکن است از طریق افزایش مرگ سلول های سرطانی (آپوپتوز) برای درمان سرطان پیشرفته پستان موثر و مفید باشدو خطر ابتلا به لوسمی بدخیم و تومور مغزی را کمتر کند. همچنین اسید بوسولیک موجود در کندر، می تواند در کاهش سلول های سرطانی پانکراس نقش داشته باشد. علاوه بر این مصرف کندر می تواند عوارض جانبی ناشی را از شیمی درمانی را در بیماران سرطانی کمتر کند.

 

فشار خون بالا:

کندر دارای خواص آرام بخشی و تسکین دهنده است و مصرف آن در دوزهای بالا برای آرام سازی عروق خونی و کاهش فشار خون بالا موثر است. همچنین به دلیل دارابودن خواص ضد التهابی و با بهبود گردش خون در بدن می تواند سبب کاهش فشار خون بالا شود.

 

خواص و فواید کندر: فشار خون بالا
خواص و فواید کندر: فشار خون بالا

 

 بیماری های قلبی عروقی:

کندر باعث کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید می شود و آنها را کنترل می کند. بدین صورت از قلب در برابر برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا مانند تصلب شرایین مراقبت می کند. همچنین مصرف منظم کندر با کاهش فشار خون بالا و حفظ سلامت عروق خونی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

خواص و فواید کندر: بیماری های قلبی عروقی
خواص و فواید کندر: بیماری های قلبی عروقی

 

استرس و افسردگی:

بر طبق شواهد، سوزاندن گیاه کندر در خانه به دلیل ترکیبات آروماتیک و تری ترپن های موجود در آن، به کاهش هورمون استرس در بدن کمک کرده و سبب درمان استرس، اضطراب و افسردگی  می شود. در واقع استنشاق دود صمغ کندر به عنوان آرامش بخش و برای کاهش استرس مفید است و در آروماتراپی استفاده می شود.

 

 

عوارض جانبی و مضرات کندر:

مصرف بیش از حد کندر ممکن است مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ و گرفتگی معده و تهوع را به دنبال داشته باشد.

استعمال موضعی کندر روی پوست ممکن است سبب التهاب پوست شود.

مصرف زیاد کندر برای سلامت کبد مضر است و عملکرد سم زدایی را با مشکل روبرو می کند.

خانم های باردار از مصرف روغن و مکمل های کندر خودداری کنند زیرا کندر باعث افزایش جریان خون به سمت لگن و رحم شده و قاعده آور است که ممکن است موجب سقط جنین شود. مادران شیرده از مصرف روغن و مکمل کندر اجتناب کنند.

از دیگر عوارض احتمالی کندر می توان به مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، کهیر و خارش پوست اشاره کرد.

مصرف کندر ممکن است با داروهای ضد سرطان، داروهای مرتبط با بیماری های مفصلی، کاهنده کلسترول، داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکتی و برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشند، قبل از مصرف کندر حتما با پزشک خود درباره تداخل دارویی صحبت کنید.

 

نحوه مصرف کندر:

درخت کندر، میوه ای کوچک به اندازه ی نخود دارد که آن را به صورت خام میل می کنند یا با استفاده از آن غذایی به نام آب بنه و یا ترشی بنه شک درست می کنند.

همچنین صمغ آن را می گیرند؛ که اگر صمغ را خشک کنند، کندر تهیه می شود که می توان آن را مانند اسپند برای مصارف آروماتراپی سوزاند. علاوه بر این، عصاره صمغ کندر در پزشکی هم کاربرد دارد و به عنوان مثال می توان با استفاده از آن یک دهانشویه طبیعی درست کرد.

در صو رتی که آن را بجوشانند، سقز حاصل می شود که همانند آدامس دارای خاصیت ارتجاعی می باشد و به حفظ سلامت دندان ها، تقویت لثه ها  و خوشبو شدن دهان کمک می کند.

از آنجایی که کندر از رایحه خوبی برخوردار است، در تهیه لوازم آرایشی و صابون هم کاربرد دارد.

کندر مصرف خوراکی هم دارد و در طب سنتی آن کوبیده و با یک لیوان آب مخلوط کرده و ناشتا میل می کنند.

 

مطالب مرتبط:

با خواص چای قاصدک برای سلامت خود آشنا شوید