خواص کلم بروکلی؛ 7 خاصیت شگفت انگیز کلم بروکلی برای بدن

خواص کلم بروکلی برای بدن
خواص کلم بروکلی برای بدن

کلم بروکلی یکی از سزیجات و متعلق به خانواده کلم است. اغلب کلم بروکلی به رنگ سبز است اما گاهی اوقات به رنگ ارغوانی هم یافت می شود. این سبزی مفید و مغذی غنی از ویتامین C، ویتامین K، فیبر، فولات، پتاسیم، سلنیم، ویتامین A، منگنز، تریپتوفان، ویتامین B۶ و فسفر است. بنابراین فواید و خواصی برای بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص کلم بروکلی برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص کلم بروکلی برای بدن:

پیشگیری از بروز سرطان:

این کلم برای پیشگیری و معالجه انواع سرطان از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات و سرطان اندام‌های داخلی مانند سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، کبد، کلیه و اندام‌های گوارشی مفید است. در واقع  این کلم با دارابودن موادی نظیر گلوکورافانین، دی‌ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیم، ویتامین C،ویتامین E، روی ، پتاسیم و برخی اسیدهای آمینه‌ به درمان سرطان کمک می کند. این کلم با خارج کردن استروژن اضافی از بدن سبب جلوگیری از بروز سرطان سینه و رحم می شود.

 

سم‌زدایی بدن:

کلم بروکلی با دارابودن ویتامین C، گوگرد و برخی اسیدهای آمینه به سم زدایی بدن کمک می کند و سبب ازبین رفتن رادیکال‌های آزاد و سمومی مثل اسید اوریک از بدن و تصفیه خون می شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز جوش، خارش، نقرس، التهاب مفصل، روماتیسم، سنگ کلیه و بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی مفید است.

بنر گل من و تو
خواص کلم بروکلی برای بدن
خواص کلم بروکلی برای بدن

 

کاهش وزن:

کلم بروکلی حاوی مقادیر فراوانی آب است، به همین دلیل کالری بسیار پایینی دارد. علاوه بر این دارای مقادیر بالای فیبر است که سبب ایجاد احساس سیری در افراد می شود و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند.

 

حفظ سلامت پوست:

کلم بروکلی با دارابودن مواد مفیدی مانند بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، یتامین‌های A و K، اسیدهای چرب امگا ۳،‌ اسیدهای آمینه و فولات سبب حفظ سلامت و درخشندگی پوست می شود. ویتامین E موجود در کلم بروکلی علاوه بر ایجاد درخشندگی پوست و مو به احیای پوست هم کمک می کند. گلوکورافانین موجود در کلم بروکلی هم آثار منفی پرتوهای خورشیدی را معکوس می کند.

 

 

حفظ سلامت پوست
خواص کلم بروکلی: حفظ سلامت پوست

 

حفظ سلامت قلب:

کلم بروکلی با دارابودن مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان، فیبر، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و سایر ویتامین‌ها سبب کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین فشار خون را تنظیم می کند و از این طریق سبب کارکرد درست قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی می شود. علاوه بر این پتاسیم موجود در کلم بروکلی سبب اتساع عروق و افزایش گردش خون می شود و از طریق کاهش تنش و استرس رگ‌ها منجر به افزایش اکسیژن‌رسانی به اندام‌های ضروری می شود.

 

حفظ سلامت قلب
خواص کلم بروکلی: حفظ سلامت قلب

 

حفظ سلامت چشم ها:

کلم بروکلی حاوی مواد مفیدی مانند زآگزانتین، بتاکاروتن، ویتامین A، فسفر و سایر ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، و ویتامین E است که همگی به حفظ سلامت چشم ها کمک می کنند. همچنین از بروز تباهی لکه‌ی زرد آب مروارید جلوگیری می کنند و برای ترمیم آسیب‌های ناشی از تشعشعات مفید و کمک کننده هستند.

 

 

خواص کلم بروکلی:
خواص کلم بروکلی: حفظ سلامت چشم ها

 

درمان مشکلات معده:

کلم بروکلی حاوی مقادیر فروان فیبر است. فیبر به جلوگیری از بروز یبوست و درمان اختلالات معده کمک می کند. در واقع فیبر سبب زیادتر شدن حجم غذا و حفظ آب می شود و به حرکات روده‌ای کمک می‌کند. علاوه بر این منیزیم و ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی موجب کاهش التهابات شده و از این طریق برای کاهش اسید معده، تسهیل گوارش، جذب مواد مغذی و تسکین معده مفید و کمک کننده هستند.