خواص گوجی بری؛ 9 خاصیت جالب گوجی بری برای سلامتی

خواص گوجی بری برای سلامتی:
خواص گوجی بری برای سلامتی:خواص گوجی بری برای سلامتی:

گوجی بری یا دیوخار نوعی میوه متعلق به خانواده تمشک‌ها می باشد. این میوه که بومی کشور چین محسوب می شود، به رنگ نارنجی و قرمز روشن یافت می شود. گوجی بری دارای اسید آمینه‌ها، ویتامین ها و موادمعدنی نظیر ویتامین C، فیبر، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، ویتامین A، روی (زینک) و آنتی اکسیدان ها است. بنابراین دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن است که در این مطلب با چند مورد از  خواص گوجی بری برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص گوجی بری برای سلامتی:

مبارزه با سرطان:

این میوه با دارابودن فیزالین برای نابودی سلول‌های سرطانی مخصوصا سرطان‌ روده‌ی بزرگ، معده، و پروستات مفید است. همچنین ویتامین‌های A و C موجود در گوجی بری با دارابودن خواص آنتی‌اکسیدانی به پیشگیری از سرطان کمک می کنند.

 

درمان افسردگی:

گوجی بری با دارابودن ویتامین‌های B و C، منگنز و فیبر سبب افزایش انرژی بدن، بهبود مثبت‌نگری و بهبود خلق و خو می شود. این میوه در طب باستانی چینی برای مقابله با افسردگی و سایر اختلالات خلقی و اضطرابی کاربرد دارد.

بنر گل من و تو

 

خواص گوجی بری برای سلامتی:
خواص گوجی بری برای سلامتی

 

بهبود سلامت ریه:

براساس مطالعات صورت گرفته استفاده از مکمل‌های حاوی این میوه به مدت چهار هفته، به کاهش التهاب ریه‌ها و افزایش فعالیت گلبول‌های سفید خون در برابر بیماری‌های ریوی نظیر آنفولانزا کمک می کند. علاوه بر این گوجی بری سبب تقویتدستگاه ایمنی بدن شده و برای درمان بیماری های تنفسی مانند بیماری آسم مفید است.

 

کاهش وزن:

 این میوه با دارابودن کالری پایین و مواد مغذی فراوان برای کاهش وزن مفید است. همچنین با دارابودن شاخص گلوکز پایین سبب کاهش ولع خوردن مواد غذایی قندی و در نتیجه کاهش وزن می شود.

علاوه بر این فیبر موجود در این میوه با ایجاد احساس سیری سبب جلوگیری از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن می شود.

 

کاهش وزن
خواص گوجی بری: کاهش وزن

بهبود بینایی:

گوجی بری سرشار از زآگزانتین است که برای بینایی بسیار مفید است. این میوه به درمان تباهی لکه‌ی زرد وابسته به سن کمک می کند. همچنین برای محافظت از چشم ها در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش، رادیکال‌های آزاد، و بسیاری از اشکال دیگر استرس اکسیداتیو مفید است.

 

تنظیم فشار خون:

این میوه با دارابودن پلی‌ساکاریدها دارای خاصیت ضد فشار خون است و به پیشگیری از از بروز بیماری‌های مرتبط نیز کمک می کند.

 

تنظیم فشار خون
خواص گوجی بری: تنظیم فشار خون

 

تسکین درد:

گوجی بری با دارابودن خواص ضد التهابی برای تسکین درد، از جمله درد آرتریت مفید است.

کمک به تعادل هورمون‌ها:

این میوه برای درمان کمبود یین و بازیابی تعادل و سلامت هورمون‌های بدن مفید و کمک کننده است.

بهبود باروری و سلامت جنسی:

گوجی بری با افزایش سطوح تستوسترون در مردان به بهبود سلامت جنسی کمک می کند. همچنین برای درمان اختلال نعوظ و بهبود قدرت باروری در مردان مفید است.