ناگفته های رشد نکردن کاکتوس مانند کوچک شدن کاکتوس+ راه درمان

علت رشد نکردن کاکتوس
علت رشد نکردن کاکتوس

علت رشد نکردن کاکتوس رو میشه به نور، آبیاری، خاک و مواد مغذی مرتبط کرد که در ادامه بیشتر در خصوص این موارد صحبت میکنیم ولی جالبه بدونید کسانی هستند که کلکسیون کاکتوس دارند و به رشد گیاهانشون بسیار حساس هستند؟ حالا این سوال پیش میاد گیاهان مختلف به خصوص گونه‌های خاصی مانند کاکتوس‌ها، در جهان طبیعت نوعی شگفتی بزرگ به حساب می‌آیند. کاکتوس ها با ظاهری تیغ تیغی و شکل‌های فانتزی‌شان، همواره توجه همگان را به خود جلب می‌کنند. اما باور کنید که تماشای زیبایی‌های آنها فقط قسمت کوچکی از داستان فوق‌العاده‌ای است که درباره این گیاهان وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم تا قسمتی از زندگی این گیاهان و سوالاتی مانند چرا کاکتوس رشد نمی کند؟ علت کوچک شدن کاکتوس؟ علت رشد نکردن کاکتوس و… را بررسی کنیم. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

چرا کاکتوس رشد نمیکند؟

تنها نمیتوان یک عامل را برای رشد نکردن کاکتوس در نظر گرفت، عوامل مختلفی مانند دریافت نکردن نور ناکافی ، آبیاری بیش از حد، تغذیه نشدن با کودهای مناسب و همچنین استفاده از خاک نامناسب باعث میشود که شما دچار این سوال شوید که علت رشد نکردن کاکتوس من چی میتونه باشه که تک تک موارد رو براتون شرح دادیم، راستی یادتون باشه برخی از گونه های کاکتوس رشد خیلی کندی دارند و این رو نباید به حساب عدم رشد کاکتوس ها بذارید.

نور برای کاکتوس
نور برای کاکتوس

اولین عامل نداشتن نور کافی

کاکتوس ها جزو گیاهانی هستند که نسبت به سایر گونه های گیاهی نور بیشتری نیاز دارند، البته این بدان معنی نیست که شما گیاه رو به مکانی با نور خیلی زیاد و مستقیم خورشید منتقل کنید بله مکانی با نور زیاد ولی فیلتر شده میتونه به رشد گیاه شما کمک خیلی بزرگی کنه، سعی کنید روزانه بین 6 الی 12 ساعت برای گیاه خودتون نور فراهم کنید، راستی در مقاله جداگانه به بررسی نور مناسب کاکتوس پرداختیم که حتما باید مطالعه کنید. اگر خونه شما نور کافی نداره حتما از نور مصنوعی برای گیاهان خود استفاده کنید.

بنر گل من و تو

آبیاری نامناسب و رشد نکردن کاکتوس ها

شاید این برای شما هم سوال باشه که چرا آبیاری نامناسب باعث رشد نکردن کاکتوس ها میشه؟ اگر شما گیاه را بیش از حد آبیاری کنید ریشه های گیاه دچار بیماری شده و کم کم ریشه از بین رفته و انرژی و مواد لازم برای رشد گیاه به ساقه و برگها نخواهد رسید، در آبیاری کم هم همین مورد پیش میاد، اینطور که وقتی گیاه کم آبیاری بشه کم کم ریشه ها کوچ شده و به مرور از بین میرود و باز آب کافی به ساقه و برگ نخواهد رسید، تفاوت این مورد با آبیاری زیاد در این هست که با آبیاری کم گیاه ابتدا چروک شده و سپس از بین خواهد رفت.

کوددهی و تغذیه گیاه

از دیگر عوامل عدم رشد کاکتوس ها تغذیه نشدن می باشد، شما ابتدا باید یک خاک غنی برای کاکتوس انتخاب کنید که در خصوص خام در ادامه صحبت میکنیم ولی بهتر هست که هر دو الی سه هفته یکبار با کودهای فسفر و پتاس بالا کاکتوس های خودتون رو کوددهی کنید، برای بالا رفتن جذب مواد مغذی هم از هیومیک اسید هر سه ماه یکبار استفاده کنید تا انرژی و مواد مورد نیاز برای کاکتوس ها در فصل رشد که از ابتدای بهار تا انتهای تابستان هست فراهم بشه

تغذیه نکردن و عدم رشد کاکتوس ها
تغذیه نکردن و عدم رشد کاکتوس ها

استفاده نکردن از خاک مناسب

کاکتوس ها به خاکی با زهکشی بالا و تهویه مناسب نیاز دارد تا ریشه بتواند هم رشد ریشه ای رو به خوبی انجام بده و هم بتونه مواد مغذی و اکسیژن رو به گیاه برسونه، اگر شما خاکی سنگین و برای گیاه تهیه کنید ان اتفاق به سختی برای گیاه پیش میاد و هیچ وقت شاهد رشد کاکتوس نخواهید بود، همیشه یادتون باشه که تمامی گیاهان ابتدا رشد ریشه را کامل میکنند و سپس رشد رویشی خواهند داشت. بهتره مقاله خاک کاکتوس یا خاک ساکولنت رو مطالعه کنید.

آیا دما و رطوبت در رشد کاکتوس تاثیر دارد؟

برخلاف تصور عموم مردم در خصوص رطوبت و دمای مناسب رشد کاکتوس ها، کاکتوس ها در طیف وسیعی از دماها، از گرمای سوزان بیابان گرفته تا شب های سرد، رشد خواهند کرد. همچنین چون کاکتوس هایی که ما از آنها نگهداری میکنیم در محیط گلخانه ای رشد پیدا کرده اند ، دمای شدید می تواند رشد آنها را متوقف کند یا باعث آسیب شود، در حالی که دمای متوسط باعث رشد بهتر در این نوع از گیاهان میشه. علاوه بر این، سطح رطوبت باید به دقت در نظر گرفته بشه، چون رطوبت بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی و بیماری در کاکتوس ها بشه.

راستی این موارد به این معنی نیست که شما کاکتوس ها رو در رطوبت پایین نگهداری کنید، رطوبت 50 الی 65 درصد میتونه رطوبت ایده الی برای رشد کاکتوس شما باشه، علاوه بر این، تحقیقات نشون داده که شرایط دمایی و رطوبتی کنترل‌شده می‌تواند تولید گل را در گونه‌های خاصی از کاکتوس بهتر کند، تداخل بین دما و رطوبت تأثیر عمیقی بر رشد کاکتوس ها دارد.

علت کوچک شدن کاکتوس ها چیست؟

تقریبا میشه گفت تمام دلایلی که برای عدم رشد کاکتوس وجود داره میتونه باعث کوچک ماندن یا کوچک شدن کاکتوس های شما بشه مانند نور کم، آبیاری نامناسب، خاک سنگین و در کنار این موارد بیماری و آفت هم باید به موارد فوق اضافه کرد. رشد نکردن کاکتوس میتواند از نشانه های کوچک بودن گلدان نیز باشد، هر 1 الی 3 سال متناسب با نوع کاکتوس و رشد آن باید عمل تعویض گلدان را برای آن انجام دهید.

وجود بیماری‌هایی مانند قارچی یا آفات ممکن است باعث کوچک شدن کاکتوس شود. اگر کاکتوس شما به علائمی مانند لکه‌های قهوه‌ای، افتادگی برگ‌، زرد شدن برگ و … روبرو شود، احتمالاً به یک بیماری یا آفت دچار شده است. در این صورت، ممکن است نیاز باشد تا بخش‌های آلوده را جدا کنید و یا با درمان های مختلف مانند ایجاد تهویه مناسب و استفاده از آفت کش به داد کاکتوس خود برسید. راستی انتقال ناگهانی گیاه به مکانی با شرایط دمایی و نوری مختلف هم میتونه شوک به گیاه وارد کنه و باعث کوچک شدن کاکتوس بشه

کاکتوس چیست؟

حالا که با دلایل رشد نکردن و کوچک شدن کاکتوس آشنا شدید یک تعریف کلی از کاکتوس برای کسانی که با این گیاه آشنایی کمی دارند داشته باشیم، کاکتوس ها گروهی از گیاهان در خانواده ساکولنت هستند. آن‌ها در مناطق خشک و بیابانی رشد میکنند و با شرایط سخت و نامساعد این مناطق سازگاری بالایی دارند. کاکتوس‌ها معمولاً دارای ساقه‌های گوشتی هستند و شکل‌های ویژه‌ای دارند که به تحمل خشکی و نگهداری آب در هنگام بارندگی به آنها کمک می‌کند. کاکتوس‌ها گونه‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. برخی از آن‌ها تنها چند سانتیمتر بلند هستند، در حالی که سایر گونه‌ها می‌توانند به ارتفاع چند متر برسند. علاوه بر این، کاکتوس‌ها می‌توانند شکل‌ها و ظاهرهای متنوعی داشته باشند؛ از شکل استوانه‌ای و راست تا شکل گل‌ها و توپ‌ها.

کند شدن رشد کاکتوس و عدم گلدهی
کند شدن رشد کاکتوس و عدم گلدهی

راههای افزایش رشد کاکتوس ها

برای افزایش رشد کاکتوس، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کاکتوس‌ها به نور خورشید نیاز دارند. بنابراین برای آنها نور زیاد و فیلتر شده فراهم کنید.
  • آبیاری باید منظم و مناسب باشد. در فصل زمستان، تعداد آبیاری‌ها را کاهش دهید، بریا مشخص کردن آبیایر باید اجازه بیددی خاک تقیربا خشک شود.
  • استفاده از خاک مناسب (زهکشی بالا و دارای مواد مغذی) را فراموش نکنید
  • استفاده از محلول غذایی مناسب برای کاکتوس می‌تواند به رشد آن کمک کند. معمولاً در بهار و تابستان، غذای کاکتوس را هر 2-3 هفته یک بار به خاک بدهید. در فصل پاییز و زمستان، تغذیه را به حداقل برسانید یا کاملاً قطع کنید
  • نکته مهم دیگه اینه که کاکتوس‌ها به تهویه مناسبی نیاز دارند. مطمئن شوید که در اطراف کاکتوس، هوای خوبی جریان داشته باشد.

سخن پایانی برای علت رشد نکردن کاکتوس ها

در این مقاله سعی شد تمام عواملی مهمی که باعث دم رشد کاکتوس در خانه شما میشه رو بررسی کنیم، که مهمترین اونها نداشتن نور کافی، آبیاری نامناسب، استفاده نکردن از کود و انتخاب اشتباه خام اشاره کرد، گیاهان آپارتمانی با بیش از ۳۰۰ هزار گونه مختلف، به تنوع و زیبایی، مقاومت و… شهرت دارند که اگر شرایط گفته شده در بالا برای اونها رعایت نشه شما شاهد رشد خوب اونها نخواهید بود. پس اگر شما هم تجربه یا موردی رو دارید که در مقاله گفته نشده حتما در دیدگاه برای ما بنویسید.