خواص فلفل قرمز؛ 9 خاصیت حیرت آور فلفل قرمز برای بدن

خواص فلفل قرمز
خواص فلفل قرمز

فلفل قرمز که به داشتن طعم تند مشهور است، متعلق به خانواده‌ای با نام علمی Capsicum است. در واقع تندی این فلفل به علت وجود ماده ای به نام کپسایسین در آن است. فلفل قرمز که معمولا به عنوان ادویه در غذاها وسس ها کاربرد دارد، سرشار از ویتامین های مختلف مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B و ویتامین E و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، منگنز و منیزیم می باشد. این فلفل دارای فواید و خواصی برای بدن است که  در این مطلب با چند مورد از خواص فلفل قرمز برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص فلفل قرمز برای بدن:

پیشگیری از بروز سرطان:

فلفل قرمز چیلی با دارابودن آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند. همچنین سبب کاهش وجود سلول های سرطانی خاص مانند سرطان پروستات و سرطان روده می شود.

 

تقویت سیستم ایمنی:

فلفل قرمز چیلی با دارابودن مقادیر فراوان ویتامین ها مخصوصا ویتامین A و ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در واقع ویتامین A از بافت مخاطی از جمله مجاری تنفسی, مجاری ادراری و دستگاه گوارش حمایت می کند. ویتامین C هم سبب تشکیل و حفظ بافت های ارتباطی و عروقی و گردش خون مناسب می شود.

بنر گل من و تو
خواص فلفل قرمز برای بدن
خواص فلفل قرمز برای بدن

 

افزایش متابولیسم:

کپسایسین موجود در این فلفل سبب افزایش دمای بدن می شود. این تولید گرما احتیاج به افزایش کار متابولیسم دارد. به طور کلی امکان دارد که مصرف فلفل چیلی سبب افزایش میزان متابولیک و سوزاندن کالری بیشتری توسط بدن شود.

 

 حفظ سلامت قلب:

فلفل قرمز چیلی با دارابودن کپسایسین سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می شود و بدین ترتیب منجر به کاهش خطر تشکیل لخته خونی می شود. همچنین به کاهش خطر ناشی از حمله قلبی، سکته یا لخته خون کشنده  کمک می کند.

 

خواص فلفل قرمز
خواص فلفل قرمز: حفظ سلامت قلب

 

تسکین التهاب:

کپسایسین موجود در فلفل قرمز دارای خواص ضد التهابی است و فعالیت پپتیدهای ویژه در بدن را که سبب تحریک و التهاب می شوند، مهار می کند. کپسایسین همچنین دردهایی را که در اثر واکنش های التهابی ایجاد می شوند مانند درد ورم مفاصل، سردرد، فشار سینوسی و درد مفاصل را کاهش می دهد.

 

کاهش وزن:

فلفل قرمز روی کاهش اشتها اثر می گذارد و از این طریق می تواند گزینه مناسبی برای افزوده شدن به رژیم غذایی افرادی باشد که به دنبال کاهش وزن هستند.

 

 

خواص فلفل قرمز
خواص فلفل قرمز: کاهش وزن

 

تقویت دندان و لثه:

فلفل قرمز چیلی با دارابودن مقادیر بالای ویتامین c برایاستحکام و تقویت لثه ها و دندان ها مفید است.

 

بهبود سرماخوردگی:

مصرف دوز بالا فلفل قرمز برای بهبود سرماخوردگی مفید است. این فلفل همچنین برای تسکین سرفه های شدید موثر است.

 

 پیشگیری از بروز یبوست:

استفاده از فلفل قرمز به جلوگیری از بروز یبوست کمک می کند. در واقع این فلفل سبب تحریک حرکت دودی شکل روده ها می شود.