2 رسپی خوشمزه طرز تهیه خورشت کنگر سنتی با سبزی + ویدیو

طرز تهیه خورشت کنگر خانگی
طرز تهیه خورشت کنگر خانگی

طرز تهیه خورشت کنگر با سبزی : کنگر از نوبرانه های فصل بهار است، در این فصل از خورش چاقاله بادوم و آش گوجه سبز که بگذری خورش کنگر یه جور دیگه دل میبره😋مدل های درست کردنشم متفاوته بعضی ها مثل خورش کرفس با سبزی نعنا جعفری درست میکنن بعضی ها مثل خورش بادمجون با رب و زعفرون درست میکنن،هر دو حالتش فوق العادست ولی من چون عاشق خورش های سبز هستم با نعنا جعفری بیشتر دوست دارم.

خورش کنگر یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی و از غذاهای محلی کرمانشاه است که به عنوان یک خورشت فصلی درست میشه. خورش کنگر علاوه بر اینکه طعم و عطر بسیار خوبی دارد به دلیل وجود کنگر فواید بسیار زیادی هم برای بدن دارد. کنگر خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص ارزشمند بهره مند شوید. از مهم ترین خواص کنگر میتونیم به تقویت قلب ، نیرو بخش ، اشتها آور ، تقویت دستگاه گوارش و کمک به هضم آسان غذا اشاره کرد.

رسپی اول برای تهیه خورشت کنگر

هر دو رسپی تقریبا یکی هستند ولی با کمی تفاوت که هر کدام باب میل شما بود آن را انتخاب کنید

بنر گل من و تو
مواد لازم برای تهیه خورشت کنگر

کنگر ۳۵۰ گرم ( ساقه های کنگر رو تمیز کنید وتیغهاشو جدا کنید وخوب بشویید.)
گوشت قرمز ترجیحا با استخوان ۶۰۰ گرم(گوشت با استخوان داخل خورشت باعث میشه لعاب دار و جا افتاده تر بشه)
سبزی ۶۰۰گرم (ترکیب جعفری و نعنا که نسبت جعفری به نعنا بیشتره، نعنا را اگر زیاد بریزید خورشت به تلخی میزنه پس ۵۵۰ گرم جعفری و۵۰ گرم نعنا استفاده کنید.خیلی ریز خرد کنید یا چرخ بشه، من خودم چرخ کردم.)
پیاز بزرگ ۱ عدد
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری پر
نمک، فلفل سیاه، آبغوره یا آبلیمو به میزان لازم

طرز تهیه خورشت کنگر در خانه

گوشت رو من اول داخل قابلمه میریزم و آب اضافه میکنم میذارم جوش بیاد و کفش که بالا اومد آبشو خالی کرده و خوب میشورم و میذارم کنار. حالا سبزی را داخل تابه بدون روغن تفت دهید که آبش گرفته شه بعد روغن اضافه کنید و مثل سبزی قورمه سبزی تا زمانی که رنگش رو به سیاهی رفت سرخش کنید سپس پیاز را نگینی خرد کرده با روغن تفت داده تا سبک و یکم طلایی شود.

گوشت را اضافه کرده فلفل سیاه و زعفران بریزید و سرخش کنید در این مرحله سبزی را اضافه کرده و دو کاسه آبگوشتی آب جوش بریزید، در قابلمه را بذارید و ۲ ساعت یا بیشتر با حرارت کم زمان دهید تا گوشت بپزه، اواخر پخت نمک خورشت را به اندازه بریزید. کنگر را داخل روغن و یکم زردچوبه خوب سرخ کنید. و به خورشت اضافه کنید، نیم ساعت اجازه دهید بپزه و جا بیفته در آخر آبغوره یا آبلیمو را به اندازه دلخواه ریخته و با پلو سرو کنید.

نکته مهم: رنگ تیره خورشت بستگی به سرخ کردن سبزیتون داره اگه خوب سرخش کنید تا رنگش به سیاهی بزنه خورشتتون تیره میشه و برعکس

رسپی دوم طرز تهیه خورشت کنگر با سبزی

مواد لازم برای خورش کنگر با سبزی

مواد تقریبه برای پنج نفر خودتون کم و زیادش کنید
گوشت گوسفندی یا گوساله حدود ۴۰۰ گرم
سبزی پاک شده۲۰۰گرم شامل نعنا وجعفری
میتونید نصف نعنا وجعفری ونصف سبزی قورمه بزنید ریز خرد کرده و سرخ کنید
کنگر نیم کیلو پاک کرده
پیاز یک عدد

مواد لازم برای خورش کنگر سبزی
مواد لازم برای خورش کنگر با سبزی

طرز تهیه خورش کنگر با سبزی

روغن و نمک و زردچوبه و فلفل سیاه و فلفل قرمز و آبغوره به اندازه لازم پیاز خرد کرده و با کمی روغن تفت میدیم تا سبک بشه گوشت را اضافه کرده وبا هاش سرخ میکنیم زردچوبه زده و کمی تفت میدیم و آب رو اضافه میکنیم حدود هشت تا ده لیوان آب بریزید درشو میزاریم تا گوشت نیم پز بشه تا گوشت نیم پز شه ، نعنا و جعفری ریز خرد کرده و همراه کمی سبزی قورمه تفت و سرخ کنید و به گوشت نیم پز اضافه کنید من کنگر رو نیم پز و تفت دادم نیم ساعت آخر به خورشت اضافه کردم و درشو گذاشتم تا خورشت بپزه و جا بیافته آواخر پخت نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز و آبغوره اضافه کنید.

برای چاشنی از لیمو عمانی هم میتونید استفاده کنید من از آبغوره استفاده کردم و همراه با کته نرم نووووش جان😊

نکات مهم خورش کنگر با سبزی

  1. عزیزان خورش کنگر،خورش کرفس،خورش چغاله بادام طعم شون در ی مایه هست تقریبا ترشن خورش کنگر هم با رب وبدون سبزی درست میشه هم بدون رب وهمراه سبزی هردوشون خوشمزس آشپزی سلیقه ای ممنون از انتقادات مثبتتون
    کنگری که برای خورشت استفاده میکنید سعی کنید قلمی و کمی بلند خرد کنید .البته سلیقه ای دوست دارید ریزتر خرد کنید ،
    هم کنگر ؛وهم سبزی سرخ میشه سعی کنید هر کدام رو با روغن خیلی کم سرخ کنید که خورش زیادی چرب نشه
  2. خورش آگه با شعله ملایم جوش بزنه وقتی داره کم کم جا میفته روغنش رو پس میده وروغن بالا میاد
  3. همیشه آب به اندازه کافی به خورش اضافه کنید تا دوباره مجبور نشید آب بریزید
  4. شعله بالا کمکی به پخت گوشت نمیکنه فقط زودتر آبش تبخیر میشه
  5. عزیزانی که آبغوره شون تموم شده مثل خود من غوره تو فریزیرم داشتم کمی تو ماهی تابه کوچک ریختم ته استکان آب اًضافه کردم وبا شعله کم گذاشتم غوره هام نرم بشن با پشت قاشق له شون کردم واز صافی رد کردم شدن آبغوره خیلی هم طعمش عالی بود.
مطالب مرتبط :

طرز تهیه جوجه ترش گیلانی

طرز تهیه اشکنه گوجه فرنگی

طرز تهیه گوزلمه ارومیه