طرز تهیه شیر برنج فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه شیر برنج فوق العاده
طرز تهیه شیر برنج فوق العاده

طرز تهیه شیر برنج : یکی از قدیمی ترین دسر های ما ایرانی ها شیر برنج هست که تقریبا در تمام ایران درست میشه و فقط کمی در دستور اون تفاوت میتونید پیدا کنید. سلیقه ها برای درست کردن شیر برنج خیلی متفاوت هست و برخی اونو با عطر هل و گلاب زیاد دوست دارند ولی اصلی ترین نکته شیر برنج اینه که وقتی شما قاشق داخلش میندازید و در میارید آب نندازه. ما بیشتر شیر برنج رو تو سفره های افطار دیدم و واقعا هم یک خوراک سالم و خوشمزه برای ماه رمضان به حساب میاد.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج

برنج مرغوب ایرانی ۱ لیوان

شیر ۶لیوان(میتونه پرچرب یا کم چرب باشه)

بنر گل من و تو

گلاب معطر ۱/۲لیوان

نمک ۱ قاشق چای خوری

برای تهیه مواد اولیه به این مهمترین عامل در شیر برنج مرغوبیت برنج اون و ایرونی بودنشه هست، از برنج خوش عطر ایرانی یا نیم دونه ایرانی استفاده کنید.

طرز تهیه شیر برنج خوشمزه

برنج رو از قبل خیس کنید و با کمی آب بزارین تا مغز پخت بشه بطوری که آب اون تموم بشه بعد شیر رو اضافه کنید بزارین تا بجوشه با در بسته مواظب باشین سر نره حرارت رو کم کنید و مرتب به هم بزنید همینطور که به هم میزنید دانه های برنج رو با پشت قاشق نرم کنید حدود ۳_۴ ساعت پخت شیر برنج زمان لازم داره تا با حرارت ملایم بپزه ،جا بیفته و لعابدار بشه اگه بعد از این مدت احساس کردین که شله در قابلمه رو بردارین و بزارین بجوشه در اواخر پخت گلاب و نمک رو اضافه کرده و یکی دو جوش که زد شیر برنج آمادس.

-زیره عطر خوبی به شیربرنج میده پس اگه دوست دارین در آخر پخت اضافه کنید.

-در صورت تمایل بعد از پخت شیر برنج، مقدار ۱۵۰ گرم خامه صبحانه اضافه کنید به هم بزنید و از روی حرارت بردارید ولی به نظرم بعد از سه چهار ساعت پخت ملایم،اینقدر این شیربرنج حالت خامه ای پیدا میکنه و طعم خوبی داره که نیاز به اضافه کردن خامه نیست.

-اگه دوست دارین که شیربرنج شیرین باشه میتونید شکر اضافه کنید ولی من خودم ترجیح میدم موقع سرو از عسل، مربا و مخصوصا خرما استفاده کنم.

طرز تهیه شیر برنج
طرز تهیه شیر برنج
نکات مهم شیر برنج
  1. اجازه بدید خوب دونه های برنج از هم باز بشه و اصطلاحا بشکفه و با شیر کافی و زمان کافی پخته بشه.
  2. در برخی از شهرهای ایران مثل تبریز شیر برنج رو همراه مربای گل محمدی سرو میکنن
  3. در برخی از مناطق کشورمون هم با شیره انگور میل میکنند.
  4. میتونید برای تهیه این خوشمزه از شکر هم استفاده کنید که بسته با ذائقه شما و خانواده شما داره.
  5. هنگامی که شیر را اضافه میکنید کمی حرارت را بالا ببرید تا شیر بجوشد و بعد حرارت را متوسط کنید. توجه داشته باشید حین پخت درب قابلمه باز باشد تا شیربرنج سر نرود .

رسپی از نجمعه السادات شریعتمداری

مطالب مرتبط:

طرز تهیه لگیمات بوشهری (لیقمات)

طرز تهیه کیک کاراملی بادام زمینی