طرز تهیه مربای چاقاله گردو با رسپی عالی + ویدیو

طرز تهیه مربای چاقاله گردو
طرز تهیه مربای چاقاله گردو

طرز تهیه مربای چاقاله گردو : بچه ها این مربا یکی از خوشمزه ترین مرباهاست و سوغات کشور ارمنستانه و جدا از خوشمزگیش خاصیت زیادی داره .درست کردنش یکم زمانبره و وقت میخواد ولی ارزشش رو داره حتی اگه دو برابر اینم زحمت داشته باشه.من هرسال درست میکنم و باور کنید موفق میشم یه شیشه کوچیک رو بردارم و بذارم یخچال بقیه ش همون موقع خورده میشه لامصب نمیدونید چقدر خاص و خوشمزه ست. حتما ویدیو مراحل کار رو در انتهای مطلب مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای گردو

گردو پوست کنده ۱کیلو ونیم (بهترین زمان چیدن چاقاله گردو برای مربا اواسط خرداد تا اواسط تیره )
آب ۱۲لیوان
شکر ۱۰لیوان
جوهرلیمو۱ قاشق مربا خوری (جایگزین آب لیموترش 1 قاشق غذاخوری)
آهک بهداشتی مخصوص مربا ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای چاقاله گردو

برای درست کردن مربای گردو خوشمزه ابتدا گردوها را پوست بگیرید و یک ظرف آب سرد دم دستتون بزارید گردوها رو مثل ویدیو برش بزنید و داخل آب بیاندازید.(⚠️حتما حتما دستکش دستتون باشه و گرنه دستتون سیاه میشه و تا یک ماه پاک نمیشه و خیلی زشت میشه) تا بیست روز روزی 1 الی 2 بار آب گردوها رو عوض کنید(آب سرد بریزید که بو نگیره) بعد از بیست روز آبکش کنید.

بنر گل من و تو

حالا پس از تمام شدن این مدت آب آهک را با ۲ لیتر آب مخلوط و بذارید کنار تا ته نشین شه.بعد آب زلالشو جدا کنید و آهک ته نشین شده را دور بریزید.گردوها را داخل آب آهک بریزید۱۲ ساعت بمونه، بعد آبکش کنید و روش آب بریزید داخل ظرف تا آب آهک اضافه کاملا خارج بشه ،چند مرتبه اینکارو تکرار کنید.حالا روی حرارت آب را جوش بیارید و گردو را داخلش بریزید و اجازه دهید پانزده دقیقه بجوشه و صاف کنید و تا سه بار هم این کار را تکرار کنید.

مراحل پایانی مربای تهیه مربای گردو

یک قابلمه مناسب و جادار انتخاب کنید،دو لیتر آب بریزید و بذارید جوش بیاد گردو را اضافه کنید(گردوی من بصورت پاک شده ۱کیلو و نیم بود) در قابلمه رو بذارید و روی حرارت متوسط اجازه بدید ۳ساعت بپزه تا نرم بشن سپس آب و شکر را روی حرارت بذارید، شکر که داخل آب حل شد و شروع به جوش کرد گردوها رو که صاف کرده بودید اضافه کنید و بذارید با حرارت ملایم بپزه و شیره جذب کنه و به قوام برسه.

درآخر جوهر لیمو را اضافه و چند جوش که زد از روی حرارت بردارید و یک شب بذارید تو دمای آشپزخونه بمونه و بعد داخل شیشه بریزید و تو یخچال نگهداری کنید البته اگه به اون مرحله برسه😁

 

نکات مهم مربای چاقاله گردو

اگر بخواین بصورت درسته مربای گردو رو درست کنید همین مراحل رو داره فرق نمیکنه فقط بعد از پاک کردن باسوزن لحاف دوزی گردوها رو سوراخ سوراخ کنید.

آب آهک تلخی پوست مرکبات رو میگیره و کمک میکنه ظاهر میوه حفظ بشه.از له شدن میوه جلوگیری میکنه و جنسی تردبه مربا میده

مطالب مرتبط :

طرز تهیه مربای گیلاس خانگی

طرز تهیه مربای کدو حلوایی

طرز تهیه مربای نارنج